font_preload
PL / EN
Bezpieczeństwo Cyberprzestrzeń 2 marca, 2017 godz. 7:30   
REDAKCJA

Olechno: Puzzle cyberbezpieczeństwa

komputer cyfryzacja cyber praca

Według raportu Open Economy, przestarzałe systemy bezpieczeństwa w przedsiębiorstwach narażają biznes na ogromne straty. W ubiegłym roku cyberprzestępczość kosztowała światową gospodarkę równowartość 335 miliardów funtów – mówi portalowi BiznesAlert.pl Wojciech Olechno, menedżer działu mobile B2B Samsung Electronics Polska.

Z roku na rok ta kwota rośnie i jak przewiduje firma badawcza Juniper Research, w 2019 roku przekroczy 2 biliony dolarów. Dlatego przedsiębiorcy muszą zbudować odpowiednio dopasowane platformy bezpieczeństwa, które obejmą całe ekosystemy biznesowe i pozwolą organizacjom na otwarcie się na nowe ścieżki cyfryzacji. Ogromnym wyzwaniem stojącym zarówno przed małymi i średnimi firmami, jak i największymi korporacjami jest zapewnienie bezpieczeństwa stosowanych w pracy urządzeń mobilnych.

Dostęp do firmowych zasobów

Sprzęt mobilny wraz z aplikacjami zapewnia niemal nieograniczony dostęp do firmowych zasobów. Menedżerowie IT, ale i szefowie najwyższego szczebla muszą pamiętać o tym, że wywiad gospodarczy to zbieranie wszelkiego rodzaju informacji, ich skrawków, czasami wydawać się może, że nieistotnych, ale jakże ważnych przy tworzeniu całościowego obrazu firmy. To trochę jak układanie puzzli. Jeden element nic nie mówi, ale wiele odpowiednio ułożonych fragmentów daje już bardzo wiele. Ochrona książki adresowej, wymienianych wiadomości, e-maili do kontrahentów i klientów firmy, raporty, ścieżki zatwierdzania dokumentów to tylko kilka najbardziej oczywistych elementów informacji znajdujących się na urządzeniach mobilnych, które należy chronić.

Wyniki badania „Samsung Mobile Workplace – Telefon komórkowy w środowisku biznesowym” zrealizowanego na zlecenie Samsung Electronics Polska przez TNS wskazują, że 55 proc. pracowników niższego i średniego szczebla używa bez ograniczeń telefonu służbowego, również do celów prywatnych. Pracownicy instalują swoje ulubione aplikacje, korzystają z portali społecznościowych i bankowości mobilnej, pobierają pliki. W ten sam sposób używa komórki co trzeci menedżer kadry zarządzającej. Jedynie 7 proc. managerów przyznaje, że nie wykorzystuje służbowych komórek do celów prywatnych.

Jeśli pozostała grupa menedżerów wykorzystuje do celów prywatnych telefony służbowe, na których przetwarza również dane istotne z punktu widzenia firmy, może to napawać niepokojem, jeśli dane służbowe nie są chronione. Bo przecież nawet takie informacje jak lista połączeń dyrektora sprzedaży, ich częstotliwość czy kalendarz spotkań stanowią  wartościowe informacje dla konkurencji.

Nie tylko zakazy

Czy zatem zakazywać pracownikom korzystania z telefonów służbowych do celów prywatnych? Czy może odwrotnie – zabraniać im używania ich ulubionych urządzeń wraz z aplikacjami i całkowicie zrezygnować z polityki BYOD (Bring Your Own Device)? Szkoda energii i pieniędzy na zbędny dozór i administrację.

Wyjściem z patowej sytuacji jest hybrydowe rozwiązanie sprzętowo-software’owe, które oddziela świat prywatny od służbowego w urządzeniu mobilnym. Na przykład Samsung Knox. Część służbowa zamknięta jest w bezpiecznym kontenerze KNOX Workspace i może być zarządzana przez pracodawcę za pomocą jednego z wielu dostępnych na rynku rozwiązań MDM (Mobile Device Management).