Pokłosie pakietu paliwowego w PERN. Najpierw Koluszki (RELACJA)

2 października 2018, 13:00 Energetyka

PERN rozbudowuje magazyny paliw, ruszył montaż dachów na nowych zbiornikach w Koluszkach. Będzie miał niebawem do dyspozycji ponad 120 tys. m sześc. nowych pojemności na paliwa. Finalizuje budowę dwóch zbiorników w bazie paliwowej w Koluszkach. Obecnie trwa proces montażu dachów na obu jednostkach. Ich technologiczny rozruch nastąpi w IV kwartale tego roku. Podobny projekt jest realizowany w bazie paliw w Nowej Wsi Wielkiej. Zbiorniki w obu lokalizacjach będą przeznaczone do magazynowania oleju napędowego.

Budowa dwóch zbiorników w bazie paliw PERN w Koluszkach / fot. BiznesAlert.pl

Nowe bazy na paliwa i ropę, rozbudowa surowcowego ropociągu pomorskiego o drugą nitkę i ropociągu na paliwa z Boronowa do Trzebini to program inwestycji PERN do 2022 roku wart 2 mld złotych. Firma ruszyła już z budową zbiorników w Koluszkach, które pokazano dziennikarzom. Program inwestycji PERN zakłada rozbudowę bazy paliw w różnych lokalizacjach, gdzie jest największy obrót. Rynek od połowy 2016 roku zmienił się – rośnie zapotrzebowanie na magazynowanie. Inwestycje w pierwszej części dotyczą rozbudowy bazy w Koluszkach i w Nowej Wsi – powiedział podczas konferencji dotyczącej rozbudowy bazy paliw w Koluszkach wiceprezes zarządu PERN, Rafał Miland.

Baza paliwowa

Baza w Koluszkach jest liderem w grupie PERN w zakresie obrotu paliwem i realizowanych procesów. Obecnie trwa budowa dwóch kolejnych zbiorników. Plany spółki dotyczą rozbudowy potencjału w magazynowania w Koluszkach i w Nowej Wsi o łącznej możliwości magazynowania 120 tys.m sześc.

Pojemność magazynowa bazy paliwowej w Koluszkach wynosi 246 tys.m sześc. na produkty paliwowe oraz 1 tys.m sześć. na dodatki i komponenty. W latach 2007-2018 dokonano rozbudowy o kolejne 7 zbiorników. Obecnie trwa budowa 2 kolejnych zbiorników o łącznej pojemności 32 tys.m sześc. każdy. Obiekt wyposażony jest w bocznicę kolejową z dziewięcioma stanowiskami rozładunkowymi, a także połączenie z ropociągiem z Płocka do Koluszek o pojemności 14,2 tys. m sześc., czyli w przeliczeniu na cysterny kolejowe – ok. 200. W zakresie autocystern stacja wyposażona jest w 6 wysp oddolnych oraz w 25 linii nalewczych oraz w jedną wyspę nalewczą odgórną.

Baza wyposażona jest w laboratorium. W 2017 roku pobrano 17 tys. próbek oraz 55 tys. analiz paliw. Na terenie bazy jest miejsce na kolejny zbiornik o pojemności 32 tys.m sześc. Łączny potencjał nowych zbiorników wynosić 190 tys.m sześc. Wydawanie paliw z Koluszek odbywa się do bazy paliw w Boronowie, a w planach jest przedłużenie ropociągu do Trzebini o 100-kilometrowy odcinek do bazy paliwowej PKN Orlen.

Magazyny na ropę

Rafał Miland podkreślił, że plan inwestycyjny PERN uwzględnia także rozbudowę potencjału magazynowania ropy naftowej. W Gdańsku, w bazie w Górkach i na terminalu naftowym trwają prace przygotowawcze do dwóch lokalizacjach kolejnych zbiorników na ropę. Na terenie portu spółka chce wyłonić wykonawcę do budowy 5 zbiorników; 3 o pojemności 100 tys.m sześc.  i dwóch o pojemności 45 tys.m sześc. surowca. W Górkach trwają już prace budowlane dotyczące 2 zbiorników o pojemności 100 tys.m sześc. na ropę naftową. W drugiej połowie 2020 roku powinna zakończyć się budowa tych inwestycji.

Prezes przypomniał także, że w ramach inwestycji będzie realizowana budowa drugiej nitki ropociągu surowcowego z Gdańska do Płocka. –  Ma ona za zadanie poprawić zdolność dywersyfikacji dostaw ropy do naszych rafinerii z innych niż dotychczas kierunków. Teraz jest jedna nitka, pracująca w trybie rewersowym ale różne gatunki ropy wymagają separacji i dostawy na czas i to jest odpowiedź na zapotrzebowania naszych klientów. Teraz zamówienie dotyczą nie tylko na dostawy ropy z kierunku wschodniego, ale także z innych kierunków z Gdańska, z morza dalej do kraju. Stąd pomysł budowy drugiej nitki” – powiedział. Całość inwestycji PERN ma wynieść do 2022 roku 2 mld zł.

Spółka będzie także rozbudowywać także połączenie paliwowe z Boronowa do Trzebini. Jest już także prowadzona decyzja środowiskowa w tej sprawie i jesteśmy w trakcie wprowadzania tego projektu do planów gmin. W planach jest przedłużenie ropociągu do Trzebini o 100 km do bazy paliwowej PKN Orlen.

Kluczowe inwestycje PERN w najbliższych latach

– W latach 2016-2017, a także w I półroczu 2018 roku, w Polsce odnotowano dynamiczny wzrost rynku paliwowego, będący efektem wprowadzonych przez Polski rząd regulacji prawnych; chodzi o tzw. pakiet paliwowy, energetyczny i transportowy. Przepisy te ograniczyły nielegalne dostawy paliw płynnych do Polski. Po wprowadzeniu tych zmian, nasza spółka odnotowuje znaczący wzrost popytu na świadczone usługi. W związku ze zwiększeniem potrzeb rynku w zakresie pojemności magazynowych, niezbędne są inwestycje w tym obszarze – podkreślił Rafał Miland, wiceprezes PERN.

Biorąc pod uwagę trendy rynkowe i wyzwania stojące przed sektorem energetycznym, a także rządową politykę dla sektora naftowego, PERN w najbliższych latach będzie realizował szereg projektów inwestycyjnych. Spółka rozpoczęła już projektowanie drugiego rurociągu surowcowego od portu Morza Bałtyckiego do centrum Polski. Nowy rurociąg pozwoli na pogłębienie dywersyfikacji oraz pełną separację jakościową nowych gatunków ropy dla klientów PERN.

Firma jest w trakcie rozbudowy zbiorników magazynowych na ropę: chodzi o 7 nowych zbiorników w gdańskim Terminalu Naftowym oraz w Bazie w Gdańsku; w sumie pojemność magazynowa na ropę naftową zwiększy się o prawie 600 tys.m sześc., do poziomu 4,1 mln.m³. Budowa nowych zbiorników na ropę naftową w Bazie Gdańsk już się rozpoczęła.

W segmencie paliwowym PERN zbuduje nowe zbiorniki o łącznej pojemności przekraczającej 300 tys.m³ do poziomu 2,1 mln.m³. Planowany jest także nowy rurociąg paliwowy z Boronowa do Trzebini o długości około 100 km.