PGNiG chce poprawić jakość obsługi klientów

28 grudnia 2016, 12:00 Alert

PGNiG przygotowuje się do przetargu na centralizację systemów bilingowych, który ma być postępowaniem otwartym. W połowie grudnia grupa ogłosiła przetarg na dostawę i udzielenie licencji oprogramowania SAP, którego elementem jest dostawa licencji w zakresie funkcjonalności bilingowych dla klientów dystrybucyjnych.

„Obecnie w GK PGNIG toczy się projekt na centralizację systemów do obsługi klienta, skończyliśmy projekt rekomendacji rozwiązania wykonany przez doradcę zewnętrznego, obecnie prowadzone są prace związane z opiniami prawnymi w tym zakresie. Zakładamy, że będzie to postępowanie otwarte, nieograniczone. O sposobie realizacji i trybie postępowania zdecydują prace konsultingowe prowadzone w 2017 r. w ramach Programu Budowy Systemu do Obsługi Klienta” – poinformowało PAP biuro prasowe PGNiG.

fot. PGNIG Centrala

Przedstawiciele branży IT od kilku lat czekają na przetarg na centralizację bilingów w PGNiG. W ich ocenie ma to być jedno z największych w ostatnich latach wdrożeń w branży utilities.

PGNiG 14 grudnia 2016 r. ogłosiło przetarg na „Dostawę oprogramowania oraz udzielenie licencji, sublicencji lub zapewnienie udzielenia licencji przez producenta na oprogramowanie SAP lub równoważne oraz świadczenie usług serwisowych na to oprogramowanie”. Przetarg odbywa się według procedury otwartej, a termin składania ofert ustalono na 28 grudnia.

Zgodnie z opisem zamówienia obejmuje ono poza dostawą oprogramowania SAP typu ERP, z którego korzysta większość spółek z grupy PGNiG, także dostawę oprogramowania SAP typu biling: IS-U-SAP Utilities.

Biuro prasowe PGNiG na pytanie, czy ogłoszony w połowie grudnia przetarg oznacza jednocześnie wybór centralnego systemu bilingowego dla PGNiG, odpowiedziało przecząco.
Do ogłoszonego przez PGNiG przetargu odwołanie do KIO wniosła spółka Krajowa Agencja Informacyjna INFO, która uważa m.in., że połączenie zakupu licencji SAP w zakresie ERP, jak i funkcjonalności bilingowych jest działaniem nieuzasadnionym. KAI INFO w odwołaniu wskazuje, że oprogramowanie IS-U-SAP Utilities jest tylko jednym z wielu systemów obsługujących w grupie PGNiG systemy bilingowe. Podaje, że oprogramowanie to jest wykorzystywane tylko w jednym oddziale jednej ze spółek grupy PGNiG. KAI INFO napisała w odwołaniu, że z załącznika nr. 1 do SIWZ wynika, iż PGNiG zamawia dostawę licencji SAP w zakresie funkcjonalności bilingowych dla wszystkich swoich klientów dystrybucyjnych (6,5 mln szt.).

„(…) o ile liczba planowanych do zakupu licencji na oprogramowanie SAP w zakresie ERP jest porównywalna i adekwatna do obecnego zakresu użytkowania, to w przypadku licencji związanych z funkcjonalnościami bilingowymi zdecydowanie je przekracza – Polska Spółka Gazownictwa Oddział w Zabrzu nie obsługuje 6,5 mln odbiorców gazu” – napisano w odwołaniu do KIO.

Na pytanie PAP dlaczego w załączniku do SIWZ jest zapis o zakupie licencji bilingu SAP dla 6,5 mln sztuk liczników PGNiG, spółka odpowiedziała:

„W postępowaniu jest zapis o zakupie licencji SAP lub równoważnych (co umożliwia udział w postępowaniu wszystkim podmiotom posiadającym rozwiązanie opisane w zakresie równoważności) dotyczących tylko części dystrybucyjnej, liczba licencji wynika z liczby punktów PPG w spółce PSG, a konieczność zakupu wynika m.in. z wymagań regulatora”

Wśród największych dostawców rozwiązań bilingowych w grupie PGNiG są m.in.: Oracle, Piątka, Cross, czy Asseco Poland.

Polska Agencja Prasowa