Polskie czempiony to energetyka i surowce

22 maja 2018, 15:30 Energetyka

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego odbył się panel „Narodowe czempiony – ambicje i perspektywy”. Panelu uczestniczyli mi.n. przedstawiciele firm energetycznych, surowcowych oraz Bank Gospodarstwa Krajowego. Firmy energetyczne są na czele rankingu Czempionów przygotowanego przez Politykę Insight.

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego odbył się panel „Narodowe czempiony - ambicje i perspektywy”. Fot. BiznesAlert.pl
Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego odbył się panel „Narodowe czempiony - ambicje i perspektywy”. Fot. BiznesAlert.pl

Raport o polskich czempionów przygotował zespół analityków Polityka Insight, a raport prezentował Adam Czerniak, główny ekonomista. Wyróżniono 10 największych podmiotów. PGNiG według tego rankingu zajął trzecie miejsce, drugie PKN Orlen, a pierwsze KGHM. Wyróżniono te m.in. za ekspansje międzynarodową, a dwie pierwsze firmy, są jak powiedział Czerniak czempionami nie tyle narodowymi, ale już międzynarodowymi. Raport zamówiła firma Zakłady Farmaceutyczne Polpharma, a firmę reprezentował jej prezes Markus Sieger.

Wojciech Hann członek zarządu Bank Gospodarstwa Krajowego podkreślił, że czempiony czynią znaczenie dla gospodarki, wartość dodana ekonomiczna i innowacyjna, strategia o perspektywa rozwoju oraz mniej miarodajny ale istotny rozwój za granicą. Dodał, że poprzez finansowanie transakcji swoich klientów, firma obecna jest w 58 krajach na świecie, a instytucjonalnie w tym roku BGK otwiera Międzynarodowy Biuro w Brukseli.

Danuta Tuchorska dyrektor naczelny ds. handlu i logistyki, KGHM Polska Miedź SA powiedziała, że sektor surowca wymaga od spółki otwarcia Na zagranice. – Rynek srebra to dla KGHM w 90 procent zagranica – powiedział. Polska to dla nas rynek zbytu, a punktem odniesienia dla spółki jest zagranica. – Kiedy polityka surowcowa zostanie zdefiniowana, wówczas rola KGHM może jeszcze wzrosnąć – dodała.

Zbigniew Leszczyński,członek zarządu ds. sprzedaży, PKN Orlen podkreślił, że spółka poprzez swoją obecność za granicą stara się promować inne polskie marki. – Tak dzieje się na naszych stacjach przykładowo w Niemczech – powiedział Leszczyński. Podkreślił, że spółka jest w czwartej dziesiątce podmiotów na świecie. Bylibyśmy czempionami zarówno w Polsce jak i w innym kraju, także dla przykładu we Francji, gdzie firmy takie jak nasze i tak były silnie wspierane w latach 70. i 80 tych – powiedział. Podkreślił, że w ostatnich latach spółka wróciła na właściwie tory, aby nie oddawać konkurencji pola. – Potrzebujemy czasu, aby stać się rozpoznawalną marką. Robimy to od kilku lat, kilkunastu lat.