W Świnoujściu rośnie przeładunek LNG na autocysterny

2 sierpnia 2018, 07:00 Alert

Polski terminal LNG w Świnoujściu zwiększa załadunek LNG na autocysterny. Podobnie robią inne spółki zarządzające terminalami w Europie. Operator polskiego obiektu szykuje się już na rozbudowę gazoportu.

Metanowiec LNG Clean Ocean w Świnoujściu. Fot. PGNiG

 Polskie LNG wpisuje się w trend rozwoju przeładunku LNG

Spółka zarządzająca holenderskim terminalem Gate LNG podaje, że jest blisko kolejnego rekordu. W maju załadowano gazem skroplonym 264 samochody ciężarowe. To wzrost o 80 procent miesiąc do miesiąca i nowy rekord od momentu uruchomienia obiektów przeładunkowych w terminalu w 2014 roku. Tymczasem w czerwcu załadowano 281 ciężarówek, co stanowi nowy rekord.

Z informacji otrzymanych ze spółki Polskie LNG, wynika, że Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu wpisuje się w trend wzrostowy przeładunku LNG na cysterny. W całym 2017 roku w polskim terminalu załadowano 1523 cysterny i był to wynik najwyższy spośród wszystkich europejskich obiektów tej skali. Tegoroczny rekord padł w marcu br., kiedy to z gazoportu wyjechały 202 cysterny napełnione LNG. Łącznie w pierwszym półroczu 2018 roku Polskie LNG wyświadczyło usługę załadunku 774 cystern.

Rozbudowa terminalu LNG

Spółka prowadzi także prace w ramach programu rozbudowy gazoportu. Do końca bieżącego roku planowane jest uruchomienie większości kluczowych przetargów, zaś pierwsze prace budowlane rozpoczną się już w 2019 roku. Inwestycja, którą realizuje  Polskie LNG, obejmuje cztery elementy: rozbudowę mocy regazyfikacyjnych (SCV), budowę drugiego nabrzeża, przeładunek LNG na kolej oraz budowę trzeciego zbiornika. Finalizacja całego projektu rozbudowy planowana jest za 4 do 5 lat.

Według spółki najbardziej zaawansowane są prace zmierzające do rozbudowy systemu SCV (ang. Submerged Combustion Vaporizers), czyli tzw. regazyfikatorów. Efektem rozbudowy będzie zwiększenie potencjału regazyfikacyjnego Terminalu w Świnoujściu do 7,5 mld m sześc. rocznie. Polskie LNG otrzymało decyzję o pozwoleniu na budowę nowych mocy regazyfikacyjnych 21 czerwca 2018 roku. Uruchomiono już trzy przetargi – na dostawę głównych urządzeń niezbędnych do rozbudowy mocy regazyfikacyjnych.

W programie rozbudowy zakładane jest także wykonanie drugiego nabrzeża, które umożliwi realizację dodatkowych usług terminalu, tj.: załadunek i rozładunek zbiornikowców małej i średniej skali, przeładunek LNG typu transshipment (ze statku przy nabrzeżu rozładunkowym na statek przy nabrzeżu reeksportowym), załadunek jednostek bunkrujących skroplony gaz ziemny oraz samo bunkrowanie LNG. Budowa nabrzeża będzie realizowana wspólne z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który odpowiada za zaprojektowanie i wykonanie prac w części morskiej. Polskie LNG jest odpowiedzialne za prace w części lądowej oraz instalacje na wybudowanej części morskiej.

Rozwój technologii LNG, a także regionalny wzrost popytu na skroplony gaz ziemny, transportowany drogą lądową, stał się bodźcem do uruchomienia przez Terminal w Świnoujściu nowej usługi w postaci transportu LNG koleją. Spółka zakłada powstanie w najbliższych latach bocznicy kolejowej wraz z infrastrukturą przeładunkową skroplonego gazu, służącą do realizacji usługi tzw. „wirtualnego gazociągu”. Oznacza to załadunek i transport intermodalny znacznych ilości LNG z wykorzystaniem kriogenicznych kontenerów ISO i cystern kolejowych.

Polskie LNG planuje również budowę trzeciego zbiornika, który zwiększy elastyczność pracy terminalu i możliwości przeładunkowe przy regazyfikacji, co również umożliwi oferowanie przez terminal nowych usług, jak przeładunek w części lądowej oraz przedłużone procesowe składowanie LNG. Dodatkowy zbiornik o pojemności 180 000 m sześc. zapewni zwiększenie niezależności pracy terminalu od częstotliwości dostaw oraz stworzy warunki infrastrukturalne do handlu nadwyżkowymi wolumenami LNG.

Gaz – System/BiznesAlert.pl