Naimski: Szara strefa była większa, niż myśleliśmy

5 kwietnia 2018, 13:45 Energetyka

– Rok 2017 był dla nas przełomowy w walce z szarą strefą w paliwach. Wzrost popytu mógł nas przerosnąć technicznie. Tak się nie stało, a kolejne inwestycje oddalą takie ryzyko – powiedział Piotr Naimski, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej podczas konferencji Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Konferencja POPiHN. Fot. BiznesAlert.pl

Pytany o nowe narzędzia walki z szarą strefą powiedział, że można uporządkować system kodów produktowych, w których są luki w zakresie dyrektywy UE oraz ustawy i rozporządzenia. – W ciągu czterech lat szara strefa wlała na rynek rocznie zapotrzebowanie na paliwo. Rok 2017 był przełomowy w tym zakresie i wzrosło zapotrzebowanie na paliwa, zmniejszając znacznie obrót w szarej strefie – powiedział Naimski.

– Okazało się, że szara strefa była większa niż myśleliśmy, choć w pewnym momencie po wdrożeniu pakietu paliwowego mieliśmy obawy, że możemy mieć problemy techniczne. Sukces mógł nas przerosnąć, tak się jednak nie stało. OLPP i PERN sobie z tym poradziły – podkreślił. Dodał, że obecnie nie są planowane zmiany w ustawie o zapasach w celu zaostrzenia przepisów o magazynowaniu paliw za granicą.

– Realizujemy w tym momencie politykę w zakresie logistyki, w której mowa jest o kierunkach rozwojowych. Magazyny w kawernach są bardzo dobre do magazynowania surowca, ale żeby je eksploatować potrzebne jest stałe źródło solanki, dlatego też magazyny muszą współpracować z branżą solankową. Po przejęciu Solino przez Gaz System od PKN Orlen to operator jest podmiotem, który buduje magazyn na gaz, więc ten węzeł będzie także geograficznie dobrze ulokowany – powiedział.

Naimski przypomniał, że po połączeniu OLPP z PERN planowana jest budowa nowych magazynów PERN. – Etap pierwszy to zakończenie realizacji i oddanie do użytku pod koniec 2018 roku. Chodzi o budowę 128 tys. m sześc. na paliwo. Są to dwa zbiorniki o pojemności 32 tys. m sześc. każdy w Koluszkach oraz dwa zbiorniki o pojemności 32 tys. m sześc każdy w Nowej Wsi Wielkiej. Etap drugi to budowa 190 tys. m sześc. magazynów na paliwo. Prace mają się zakończyć w 2020 roku.

Pytany o elektromobilność powiedział, że w strategiach Lotosu i PKN Orlen znalazły się punkty mówiące o instalacji ładowarek na stacjach paliw, a Lotos ma podpisany list intencyjny z PSE na budowę dziesięciu magazynów energii o mocy 100 MW łącznie, w tym także przy stacjach paliw. – Spółki przewidują zmianę struktury swojego biznesu w perspektywie dziesięciu lat. W strategii rządu mamy wprowadzeniu planu. Będzie on dotyczył transport miejskiego, w tym zakresie jest nam łatwiej, bo mamy fabryki takich autobusów elektrycznych. W zakresie samochodów musimy zacząć od budowy fabryki baterii i samych pojazdów elektrycznych – dodał.

[AKTUALIZACJA: 5 kwietnia 2018 r., godz. 14:45 – dodano fragment o elektromobilności]