PSE: Elektromobilność wymaga inwestycji w elastyczność ładowania

28 marca 2017, 10:40 Energetyka

Podczas konferencji Forum Energii poświęconej efektywności w energetyce wystąpił Maciej Przybylski z Polskich Sieci Elektroenergetycznych. Mówił o tym jak uelastycznić pobór energii w elektromobilności.

Maciej Przybylski (PSE), fot BiznesAlert.pl

– Jeśli spojrzeć na wzrost zapotrzebowania na energię w historii, to rośnie ono średnio o 1 procent rocznie. Mówimy o ponad 165,07 GW bez salda międzynarodowego w 2016 roku. Będzie to około 200 GW w 2020 roku jeśli utrzyma się tendencja – powiedział. Dodał, że co roku rośnie zapotrzebowanie na energię w szczycie.

Elektromobilność to temat, który analizują wszystkie kraje w Unii Europejskiej. W ramach stowarzyszenia operatorów ENTSO-E analizujemy te problemy wspólnie. Część procesów centralizujemy – poinformował Przybylski. – ENTSO-E zakłada, że w 2025 roku samochody elektryczne mogą ładować się według kilku wariantów. Pobór może następować głównie wieczorem. – Jeden samochód to 02 kW zapotrzebowania na moc. Milion samochodów w 2025 roku w profilu naturalnym będzie tworzyć około 1 GW dodatkowego zapotrzebowania w szczycie, które rozłoży się w podobny sposób – powiedział.

– Jeżeli wprowadzimy taryfy, które zachęcą użytkowników do ładowania później, to jesteśmy w stanie przesunąć szczyt na późniejsze godziny, ale jednocześnie go podnieść – ocenił Przybylski. – Musimy zainwestować dużo w technologię, aby szczyt przeniósł się na noc. Chodzi o specjalny system zarządzania baterią.