PSEM: Elektromobilność ma twarz kobiety

3 lipca 2018, 16:00 Innowacje

Kobieta za kółkiem elektryka – to inicjatywa Polskiego Stowarzyszenia Elektromobilności mająca na celu popularyzację elektrycznych pojazdów wśród kobiet. Jednym z elementów kampanii prowadzonej przez PSEM są spotkania, w trakcie których uczestniczki mogą wypróbować elektryczne pojazdy.

Samochód elektryczny elektromobilność
fot. Pixabay

Podczas czerwcowego spotkania w Centrum Badawczym PAN KEZO w podwarszawskiej Jabłonnie miały miejsce także prelekcje i prezentacje pokazujące pojemność zagadnienia elektryfikacji transportu. Zgromadzeni goście mieli okazję wysłuchać prelekcji Dominiki Majchrzak z Państwowego Instytutu Motoryzacji (PIMOT) na temat historii i przyszłości elektromobilności, Maciej Widziński z PAN KEZO opowiedział o alternatywnych formach pozyskiwania energii, które są badane w Centrum Badawczym. O tym jakie pełni funkcje ośrodek mówiła Marzena Patoleta Pełnomocnik Dyrektora ds. centrum Badawczego PAN KEZO. Sylwia Koch-Kopyszko, inicjatorka przedsięwzięcia i prezes PSEM zapowiedziała, że w wakacje można się będzie spodziewać kobiet za kółkiem elektryka także w innych regionach Polski.

Miejsca przyjazne

PSEM chce wyróżniać miejsca przyjazne elektromobilności i stworzyć mapę takich obiektów, firm czy instytucji, w których dostępna energia elektryczna potrzebna do ładowania pojazdów pochodzi z OZE. Szczegóły samej akcji mają być znane niebawem. Sylwia Koch-Kopyszko zasygnalizowała tym samym, że PSEM chce działać aktywnie w wielu obszarach i rozwijać ekosystem elektromobilności nie tylko w kontekście popularyzacji samochodów elektrycznych wśród kobiet.

Samochody elektryczne i czyste powietrze

Organizatorki i uczestniczki spotkania miały możliwość na miejscu wypróbować samochody elektryczne, skutery, trójkołowiec oraz elektryczną hulajnogę. Dostępne dla zainteresowanych były Nissany LEAF, Tesla Model X i Model S, Fiaty 500 oraz Ford Focus Electric. Uczestnicy spotkania chętnie dzielili się doświadczeniami związanymi z użytkowaniem pojazdami elektrycznymi, dyskutowali o konieczności podnoszenia świadomości ewolucji rynku motoryzacyjnego wśród kierowców oraz zagrożeniach dla zdrowia mieszkańców i środowiska jakie niesie za sobą prawdopodobny niekontrolowany napływ wycofywanych z europejskich rynków samochodów z silnikami Diesla.

Różne środowiska jeden cel

Uczestniczki spotkania reprezentowały różne środowiska od naukowych, przez edukacyjne po mikro i małe przedsiębiorstwa. Podkreślały, że zależy im na poznaniu nowych technologii w tym tych, które oferują auta elektryczne. Wiele z nich zaznaczało, że akcja skierowana do kobiet i stawiająca wyzwania nowej mobilności przed kobietami to dobry pomysł.