Rynasiewicz: Trasa S19 Białystok-Lublin i Rzeszów-Barwinek będzie gotowa przed 2050 r.

29 grudnia 2014, 12:30 Drogi

W związku z wystąpieniem do minister infrastruktury i rozwoju Tomasza Poręby, posła do Parlamentu Europejskiego w sprawie trasy Via Carpatia odpowiedź europosłowi wystosował wiceminister infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz. 

– Rząd RP zdaje sobie sprawę z wagi budowy spójnej sieci dróg ekspresowych i autostrad, w tym drogi ekspresowej S19. Z tego względu podjęto szereg działań, definiujących kluczową sieć drogową oraz określających właściwe priorytety dotyczące jej rozwoju – napisał do europosła Tomasza Poręby Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury i rozwoju.

Według wiceministra odnosząc się do samej treści apelu, już wcześniej z inicjatywy resortu, na listę zadań inwestycyjnych możliwych do sfinansowania w ramach nowego Planu Inwestycyjnego Jean-Claude’a Junckera, wszystkie odcinki S19 (…) tj. Rzeszów-granica państwa, Białystok – Lublin oraz granica państwa -Białystok, zostały już zgłoszone.

„Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju jeszcze w listopadzie br. przekazało listę zdań drogowych, które znalazły się na liście” – napisał dalej wiceminister. „Ostateczna wersja raportu Grupy Zadaniowej (task Force) wraz ze zweryfikowana lista zadań, została umieszczona na stronach Komisji Europejskiej 9 grudnia br. W związku z tym traktuję apel pana posła, jako głos wsparcia dla działań podjętych wcześniej przez resort infrastruktury oraz rząd RP w celu możliwości realizacji zadań inwestycyjnych, które nie maja zapewnionego finansowania w ramach funduszy UE. Droga ekspresowa S19 nie jest jedyna inwestycją infrastrukturalną, w woj. podkarpackim, która została zgłoszona. Na liście znajdują się też inne projekty infrastrukturalne: drogowe, takie jak S74 Kielce-Nisko; kolejowe takie jak linia nr 25 Padew-Mielec-Dębica, czy też nr 68 Stalowa Wola-Rozwadów-Przeworsk”.

Zbigniew Rynasiewicz twierdzi dalej, iż „(…)wspomniany plan inwestycyjny znajduje się na wczesnym etapie koncepcyjnym, gdzie nie zostały jeszcze określone ostateczne źródła finansowania dla Planu”.

„Możliwości, jakie, według opinii Pana Posła, mógłby zapewnić ten instrument mogą nie zostać odzwierciedlone w ostatecznym kształcie tego Planu inwestycyjnego, a prze to mogą one budzić niepotrzebne nadzieje w woj. podkarpackim” – napisał następnie Rynasiewicz. „Z  tego względu chciałbym wyrazić swój niepokój związany z treściami, jakie pojawiają się również w wypowiedziach Pana Posła, w związku z przygotowaniem tego nowego instrumentu oraz szans na realizację inwestycji z tych środków w korytarzu Via Carpatia”.

„Odnosząc się do kwestii związanych z siecią TEN-T, jej definiowanie było przedmiotem uzgodnień z Komisją Europejską, gdzie określano przebieg głównych szlaków komunikacyjnych, biorąc pod uwagę kwestie rozwiązań komunikacyjnych i połączeń głównych ośrodków gospodarczych” – stwierdza następnie wiceminister.

Z jego pisma do europosła Tomasza Poręby wynika, że „w sieci bazowej TEN-T (realizacja do 2030 r.) znajdują się następujące odcinki Via Carpatia: S61 Budzisko (Granica z Litwą) – obwodnica Augustowa; S19 Lublin – Rzeszów. W sieci kompleksowej TEN-T (realizacja do roku 2050) znajdują się odcinki: S19 Białystok-Lublin; S19 Rzeszów-Barwinek (granica ze Słowacją).

Wiceminister Zbigniew Rynasiewicz dodaje: „główną podstawą zaliczenia poszczególnych odcinków do sieci bazowej lub kompleksowej było natężenie ruchu”. Ponadto, jak stwierdza w swym piśmie Zbigniew Rynasiewicz „Zdecydowano się ująć w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 realizację następujących inwestycji w ciągu szlaku drogowego Via Carpatia: S61 obwodnica Augustowa – granica z Litwą (1700 mln zł); S19 Lublin-Rzeszów (6721 mln zł)(…)”.

Tutaj komentarz posła Tomasza Poręby