Saab zbuduje dwa okręty A26 dla Szwecji

30 czerwca 2015, 12:45 Bezpieczeństwo

Saab, spółka prowadząca działalność w zakresie bezpieczeństwa i obronności podpisała umowy ze Szwedzką Agencją Zamówień Obronnych (FMV) na budowę dwóch okrętów podwodnych nowego typu A26 oraz modernizację okrętów podwodnych klasy Gotland w ramach programu MLU (Mid-life Upgrade). Zamówienia, podpisane dzisiaj z FMV, obejmują okres 2015-2024, a całkowita wartość zamówienia wynosi 8,6 miliarda koron szwedzkich.

Spółka Saab zbuduje, przetestuje i dostarczy Szwedzkiej Marynarce Wojennej dwa okręty podwodne nowego typu A26 w ramach zamówienia o wartości 7,6 miliarda koron szwedzkich. Dostawy rozpoczną się w 2022 i zostaną sfinalizowane w 2024. Spółka Saab przeprowadzi również modernizację dwóch służących w Szwecji okrętów podwodnych klasy Gotland w ramach programu MLU (Mid-life Upgrade), w tym remont kapitalny oraz modernizację systemu walki. Całkowita wartość przeprowadzanych prac wynosi 2,1 miliarda koron szwedzkich. Dwa zmodernizowane okręty podwodne klasy Gotland zostaną dostarczone FMV odpowiednio pod koniec 2018 i 2019 roku.

Spółka Saab otrzymała uprzednio zamówienia na podsystemy związane z wspomnianymi kontraktami w 2014 i 2015. Ich całkowita wartość wynosi 1,1 miliarda koron szwedzkich. W związku z tym całkowita wartość zamówienia w odniesieniu do dzisiejszych zamówień wynosi 8,6 miliarda koron szwedzkich. Zamówienia te stanowią element Listu Intencyjnego z 9 czerwca 2014 r. dotyczącego zdolności podwodnych szwedzkich sił zbrojnych.

„Spółka Saab dostarczy Szwecji światowej klasy okręty podwodne. Nasza umiejętność ścisłej współpracy z klientami oraz spełnianie ich potrzeb za sprawą nowoczesnych metod produkcji oraz samych produktów stanowią jedne z naszych najważniejszych umiejętności. Spółka Saab bada również możliwości eksportowe, aby móc dostarczać kompletne systemy okrętów podwodnych wybranej liczbie państw oraz podsystemy na szeroki rynek,” mówi Håkan Buskhe, Prezes i Dyrektor Generalny Saab.

„Okręt A26 będzie stanowił unikatową i wysoce zaawansowaną technologicznie konstrukcję, charakteryzującą się sprawdzoną konstrukcją modułową, która zapewnia wysoki poziom dostępności platformy przy niskich kosztach użytkowania. Okręt będzie w stanie pozostawać w zanurzeniu przez długi czas oraz będzie wysoce zwrotny i sterowny we wszelkiego rodzaju wodach. Bezpieczeństwo jest najważniejsze i dzięki nowoczesnej podwodnej technologii „stealth” oraz tradycji konstrukcji odpornych na wstrząsy, poziom przeżywalności A26 będzie wysoki. To przywilej kierować tymi pracami,” mówi Gunilla Fransson, dyrketor obszaru biznesowego Saab Security and Defence Solutions.

Okręt podwodny typu A26 dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej to najnowocześniejszy na świecie program okrętów podwodnych. Okręty będą zasilane konwencjonalnym diesel-elektrycznym systemem napędowym oraz wyposażone w system napędowy niezależny od powietrza – Kockums Stirling AIP. System Stirling sprawi, że okręty typu A26 będą wysoce niewidoczne oraz trudne do wykrycia.

Modernizacja dwóch okrętów podwodnych klasy Gotland w ramach programu MLU (Mid-life Upgrade) obejmuje usprawnienia, które pozwolą spełnić przyszłe wymagania operacyjne. Zamówienie obejmuje również zamówienia materiałów, modyfikacje platform, aktualizacje systemów oraz testowanie. Okręty podwodne zostaną zaprojektowane i skonstruowane w ośrodkach spółki Saab w Malmö, Karlskronie, Järfälla i Linköping w Szwecji.

Źródło: Saab