Saarpuu: Lux Express chce uruchomić niewykorzystany potencjał połączeń Kraków-Warszawa

11 lutego 2015, 11:05 Drogi

Estoński przewoźnik autokarowy, grupa Lux Express, znana dotąd z przewozów pod (tańszą) marką Simple Express, uruchamia od marca pierwsze połączenie w Polsce na trasie Warszawa-Kraków. Czy nowy przewoźnik będzie stanowił konkurencję dla Pendolino?

– Znając potrzeby polskiego rynku autobusowego jako marka Simple Express, jesteśmy przekonani, że polscy pasażerowie docenią luksusową siostrę znanych im już autobusów Simple Express – powiedział podczas konferencji prasowej Hannes Saarpuu, prezes Lux Express Polska.

Dodał, że celem jego firmy jest wprowadzenie nowego standardu na rynku przewoźników autobusowych, udowadniając, że podróż autobusem może być zarówno komfortowa jak i dostępna cenowo.

– Na dziś, na polskim rynku transportowym, podróżni mają szereg możliwości w kwestii wyboru sposobu przejazdu: od atrakcyjnego cenowo ale mało komfortowego TLK, przez wygodne ale też droższe Pendolino czy pociągi Intercity, nie zapominając o podróżach lotniczych – opcji z pozoru najszybszej, jeśli mierzyć czas samego przelotu, który jest jedynie częścią nierzadko dość kosztownej podróży samolotem – ocenia Hannes Saarpuu. – Podróżni w Polsce mogą również wybrać przejazd samochodem lub usługi obecnych na rynku przewoźników autobusowych, licząc się z tym, że pierwsza opcja jest równoznaczna ze stratą czasu kierowcy, a transport autokarem na dzień dzisiejszy oznacza niską cenę i bardzo niski standard. W tej ofercie widzimy lukę i niewykorzystany potencjał – przekonuje Saarpuu.

Wg przedstawionych przez niego danych w ostatnich latach udział przejazdów samochodami osobowymi w całym transporcie pasażerskim wyniósł ok. 90 proc. Wynikało to z ogólnego wzrostu stopy życiowej, stałej rozbudowy i poprawy sieci dróg w ostatnich dziesięciu latach
oraz niekonkurencyjnej oferty na rynku.

– W tej sytuacji wytworzyła się sytuacja monopolistyczna na rynku pasażerskich przewozów międzymiastowych – ocenił Hannes Saarpuu. – Funkcjonuje na nim przede wszystkim PolskiBus.com bez znaczącej konkurencji, skierowany wyłącznie do konsumentów z wysoką wrażliwością cenową. Podobnie tanie przejazdy, jednak w mało komfortowych warunkach, można odbywać własnym autem, oferują je też standardowe koleje.

Z kolei Pendolino oferuje przejazdy o stosunkowo wysokim komforcie, jednak ceny tych przejazdów są zbyt wysokie.

– Dzięki dużej częstotliwości kursowania oferujemy tę samą elastyczność, podobny czas i koszt przejazdu do podróży samochodem przy znacznie większym ogólnym komforcie oraz zyskanym wolnym czasie do zagospodarowania – zachwalał szef Lux Express. – Przy tych samych zaletach, podróżujący który poświęcał pełną uwagę na prowadzeniu samochodu, ma okazję spędzić podróż w sposób produktywny, pracując, czytając czy w inny sposób korzystając z tabletów wbudowanych w poprzedzające siedzenia autokaru.

Hannes Saarpuu poinformował na zakończenie o planowanych inwestycjach jego firmy w Polsce. Pochłoną one w 2015 r. 25 mln zł, a w latach 2015-2019 – łącznie ponad 100 mln zł. Flota autobusowa ma wzrosnąć z poziomu 15 autokarów (do czerwca 2015 r.) do 70-80 autokarów, do 2020 r. Do 2020 r. mają być uruchamiane po 2-3 nowe trasy rocznie, z Warszawy m.in. do Łodzi, Gdańska, Torunia, Olsztyna, Białegostoku i Kielc.