Shell zasmakował w litewskim LNG

8 listopada 2017, 07:00 Alert

Spółka Lietuvos duju tiekimas (LDT) należąca do Lietuvos Energija sprzeda holendersko-brytyjskiemu Shellowi trzeci ładunek LNG. Tymczasem holenderski koncern zainteresowany jest również udziałem w budowie hubu gazowego w Polsce.

FSRU w Kłajpedzie. fot. kn.lt
FSRU w Kłajpedzie. fot. kn.lt

Rzecznik LDT Paulius Jakutavicius potwierdził, że w środę rano do portu w Kłajpedzie powinien zawinąć należący do Shella metanowiec Cardissa, na który powinno zostać załadowanych ok. 6 tys. m3 z pływającego obiektu do magazynowania i regazyfikacji (FSRU) Independence. Nie określił jednak, kiedy statek wypłynie z litewskiego portu.

W połowie września LDT sprzedał Shellowi pierwszą dostawę LNG – 1 tys. m3. Wówczas część tego ładunku była przeznaczona do testowania należącej do Klaipedos Nafta stacji dystrybucji LNG. W połowie października LDT sprzedała Shellowi 6 tys. m3, który metanowiec Cardissa dostarczył do szwedzkiego terminalu w Nynäshamn.

LDT kupuje gaz od amerykańskiej spółki Cheniere Marketing International, Koch Supply & Trading oraz od hiszpańskiego Gas Natural Fenosa.

Shell interesuje się Polską

Warto również zwrócić uwagę, że Shell jest zainteresowany szerszą współpracą na polskim rynku gazu. Obecnie holenderski koncern posiada w naszym kraju w sumie ponad 400 stacji oraz obiektów handlowych. Nie wyklucza on także udziału w projekcie budowy w Polsce hubu gazowego, o czym w trakcie ostatniego Forum Ekonomicznego w Krynicy mówił Piotr Dziwok, prezes zarządu Shell Polska. Prezes Dziwok zaznaczył jednak, że problem we współpracy z Warszawą stanowi przyjęta niedawno ustawa o zapasach, która zmieniła zasady utrzymania zapasów obowiązkowych. Mimo to przekonywał, że hub gazowy w Polsce powstanie.

Dostawa małotonażowego LNG to również sygnał dla Gaz-Systemu, który jest operatorem polskiego terminalu w Świnoujściu. Spółka już wcześniej deklarowała, że zamierza zaistnieć na tym rynku. W tym celu planuje zbudować kolejne nabrzeże bunkrowania statków, aby w większym stopniu wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i móc konkurować z podobnymi instalacjami w regionie. Na razie polski terminal oferuje możliwość rozładowania ładunków skroplonego gazu ziemnego, jego magazynowanie, regazyfikację, a także załadunek LNG na cysterny samochodowe.

BNS/Piotr Stępiński

Prezes polskiego Shell: Polska może być hubem gazowym jak Holandia (ROZMOWA)