Latem smog nie znika. Jak z nim walczyć?

13 kwietnia 2018, 07:31 Energetyka

Wraz z wiosną problem emisji z pieców opalanych węglem, spada, jednak smog, nie smog nie znika, a walka z zanieczyszczaniami środowiska trwa na innym polu. Zjawisko letniego smogu ma inne przyczyny, a jest nią m.in. emisja z transportu. Z firmy z sektora energetyczno – ciepłowniczego mają odpowiedzieć na wyzwania związane z letnim smogiem? Na to pytanie postawione przez BiznesAlert.pl odpowiedział Fortum.

Smog w Los Angeles. Fot. Flickr
Smog w Los Angeles. Fot. Flickr

Ciepłownictwo pomoże?

Dla branży energetycznej okres wiosenno-letni to czas na rozwój sieci ciepłowniczej oraz wykonywanie niezbędnych prac modernizacyjnych. – Wymagają one czasowego odłączenia odbiorców ciepła, dlatego to właśnie czas od maja do września jest dla naszych ekip najbardziej pracowity. W efekcie co roku zwiększamy liczbę podłączonych lokalizacji, z których część wcześniej korzystała z indywidualnych źródeł ciepła, dzięki czemu realnie wpływamy na ograniczanie niskiej emisji we Wrocławiu, Płocku i Częstochowie – wyjaśnia rzecznik Grupy Fortum w Polsce, Jacek Ławrecki.

Jak argumentuje rzecznik, nowoczesne ciepłownictwo może mieć zastosowanie także poza sezonem grzewczym. Podaje on przykład rozwiązań na Dolnym Śląsku. – Fortum wspólnie ze specjalistami z Uniwersytetu Wrocławskiego pracuje nad rozwiązaniami zwiększającymi efektywność wytwarzania i dystrybucji ciepła również w trakcie letnich upałów. We wrocławskim Laboratorium Ciepła i Chłodu prowadzimy badania nad komercyjnym wykorzystaniem produkcji chłodu z ciepła sieciowego – powiedział Ławrecki. Nadmienił, że rozwiązanie to wykorzystuje ciepło, którego latem mamy nadmiar, a jednocześnie obniża zapotrzebowanie na energię elektryczną, przyczyniając się do bilansowania systemu elektroenergetycznego.

Elektromobilnością w letni smog

Fortum wskazuje, że smog latem spowodowany jest w głównej mierze przez ruch kołowy.- Dlatego niezbędne są akty prawne wspierające upowszechnianie pojazdów elektrycznych, zarówno w transporcie indywidualnym, jak też zbiorowym. Doskonałym przykładem tego typu działań jest wprowadzona na początku roku ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz planowany Fundusz Niskoemisyjnego Transportu – chwalił rzecznik Fortum.

W sprawie rozwoju branży, pomóc ma ustawa o elektromobilności, która kładzie duży akcent na rozwój infrastruktury ładowania, czyli elementu niezbędnego do rozwoju tego segmentu w Polsce, ważniejszego nawet od zachęt finansowych. – Do zarządzania siecią ładowania konieczne jest jednak oprogramowanie umożliwiające weryfikację w czasie rzeczywistym dostępności danego punktu lub jego zdalną diagnostykę. W tym obszarze przekazujemy naszym partnerom wiedzę zdobytą m.in. w Norwegii, gdzie Fortum Charge&Drive jest liderem w obszarze zarządzania stacjami ładowania pojazdów elektrycznych – wymienił rzecznik Fortum. W Polsce firma współpracuje m.in. z Energą, która w Trójmieście posiada sieć punktów ładowania. – Z chęcią nawiążemy współpracę także z innymi polskimi firmami i podzielimy się naszym doświadczeniem – zachęcał na koniec rzecznik fińskiej firmy.