Spektakularna budowa mostu na Martwej Wiśle dobiega końca

27 lipca 2015, 09:21 Infrastruktura

125,5 metra konstrukcji, ponad 2 000 ton stali, dwa tory zamiast jednego – tak można opisać nowy most na Martwej Wiśle. Skomplikowane prace przy jego montażu dobiegają końca. Nowy most usprawni transport towarów koleją do Portu w Gdańsku. 

72 stalowe elementy mostu powstały w „Hucie Pokój” w Rudzie Śląskiej, a łączone były ze sobą na drugim końcu Polski, na nabrzeżu gdyńskiej stoczni „Nauta”. Całość została przetransportowana na specjalnej barce, drogą wodną – na Martwą Wisłę, gdzie most został ostatecznie złożony. Średnia waga jednego elementu to 28 ton. Niezwykle widowiskowa część operacji – podnoszenie łuków i montaż podparć tymczasowych – odbyła się między 24 a 29 czerwca br. Kolejny etap – spawanie łuków – trwał od 1 do 12 lipca br. Na koniec zaplanowano przeniesienie konstrukcji na podpory docelowe.

Koszt budowy mostu to 35 mln zł. Dzięki nowej przeprawie wzrośnie bezpieczeństwo, a pociągi pojadą szybciej – do 100 km/h i będą mogły wieźć cięższe ładunki. Za sprawą dwóch torów – zamiast jednego – zwiększy się przepustowość, nawet do 200 pociągów na dobę, co zwiększy konkurencyjność Portu Gdańsk. Na przebudowie skorzysta również żegluga – wysokość mostu nad rzeką wyniesie ponad 8 metrów, a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów.

11737947_10154129317719569_2721626320439589276_n

Inwestor i wykonawcy nie zapomnieli o ochronie środowiska naturalnego. W rejonie podpór mostu, z jednej strony, powstanie „półka” o szerokości 2 metrów, umożliwiająca swobodne przejście zwierzętom, nawet w sytuacji, gdy poziom wody będzie wysoki. Ponadto zadbano o znajdujące się w rejonie nowego mostu siedlisko mewy siwej, objętej ścisłą ochroną. We współpracy z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Gdańsku i po uzyskaniu opinii ornitologicznej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudowały na Martwej Wiśle pływające podesty – zastępcze lęgowiska. Po zakończeniu inwestycji zostaną przygotowane stałe miejsca lęgowe w nowej lokalizacji.

Budowa nowego mostu to fragment większej inwestycji – modernizacji linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Koszt całego przedsięwzięcia to 370 mln zł.

BUDOWA MOSTU W LICZBACH:

  • 122 – tyle ton waży każdy z 58-u pali mostu
  • 125,5 – tyle metrów długości ma nowa stalowa konstrukcja mostu
  • 50 m – tyle metrów będzie wynosić szerokość nowego toru wodnego
  • 8 m – jednostki o takiej wysokości będą mogły żeglować pod nową przeprawą

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe