font_preload
PL / EN
Infrastruktura Lotniska 20 sierpnia, 2018 godz. 8:45   
REDAKCJA

Szpikowski: Radom odciąży Okęcie do czasu powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego

Samolot

Wskazanie Radomia jako portu komplementarnego dla Lotniska Chopina, a w dalszej perspektywie dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, jest bardzo ważne. Musi on służyć nie tylko do czasu otwarcia CPK, ale także po jego uruchomieniu.

Chodzi o przeniesienie części ruchu z Okęcia o charakterze lowcostowym czy czarterowym do portu w Radomiu. W żadnym wypadku nie dotyczy to przeniesienia ruchu z lotniska w Modlinie, choć w tej kwestii pojawiło się pewne nieporozumienie. Nie oznacza to też tendencji PPL do zamknięcia tamtejszego lotniska. Jest on bardzo zainteresowany jego rozwojem i utrzymania na nim ruchu co najmniej do czasu powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego, chociażby ze względów komercyjnych czy rynkowych. Dobrze, że takie linie jak Wizzair czy Ryanair dostępne są w dwóch różnych portach.

– Zostało to ustalone na podstawie analizy wielokryterialnej. Brano pod uwagę różne czynniki. Jednym z nich była odległość do centrum miasta. Oprócz tego istotny jest czas dojazdu, jak i uwarunkowania środowiskowe – powiedział serwisowi eNewsroom Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” – W Modlinie pod tym względem wskazywano 66 operacji na dobę, które już obecnie są wykorzystywane w pełni. Przy przenoszeniu ruchu z lotniska na Okęciu potrzebne byłoby 178 tych operacji. W podjęciu tej decyzji liczyły się także czynniki związane z czasem wykonania tej inwestycji. W Radomiu można wytworzyć ruch dla dodatkowych 3 milionów pasażerów w ciągu najbliższych 5 lat za mniej niż 500 milionów złotych oraz w ciągu kolejnych 2 lat rozbudowywać to lotnisko, jeśli taka będzie potrzeba rynkowa – do pojemności 10 milionów pasażerów. W Modlinie nie ma możliwości fazowania. Na inwestycje trzeba byłoby poświęcić minimum 4 lata i kwotę w wysokości 1 miliarda złotych. Dodatkowym uwarunkowaniem była dostępność, czyli położenie i rozbudowa linii kolejowych, która będzie powodowała dogodność połączenia. Dotyczy to także przystosowania dróg lokalnych, ekspresowych, jak i samego lotniska. Analiza, która obejmowała te i jeszcze wiele innych czynników wskazała wyraźnie, że portem komplementarnym będzie Radom. Należy podkreślić, że mowa o miejscu, które do czasu uruchomienia CPK odciąży lotnisko Chopina – podkreślił Szpikowski.

eNewsroom.pl

RAPORT: Czy należy zbudować Centralny Port Komunikacyjny?