font_preload
PL / EN
Alert 17 maja, 2018 godz. 16:30   
REDAKCJA

Polski terminal LNG ma najwyższy wskaźnik wykorzystania w Europie

Terminal LNG w Świnoujściu_1

Polski operator terminala LNG Polskie LNG twierdzi, że obecnie ma najwyższy wskaźnik wykorzystania wśród wszystkich dużych terminali importowych LNG w Europie – mówi Paweł Jakubowski, prezes Polskiego LNG z Grupy Gaz-System

Wykorzystanie pierwszego i jedynego polskiego terminalu LNG w Świnoujściu wynosi obecnie około 60 procent. Jakubowski, który objął urząd w marcu tego roku dodał, że przez cały rok 2018 wykorzystanie terminalu może osiągnąć 65 procent. – O ile mi wiadomo, jest to najwyższa stawka dla terminali LNG w Europie. Świnoujście ma dwukrotnie wyższą średnią od innych europejskich obiektów tego typu – powiedział.

W ubiegłym roku terminal LNG prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu odnotował stopę wykorzystania na poziomie 35 procent, powiedział Jakubowski dodając, że przyczyną wzrostu są dostawy pochodzące od największego na świecie eksportera LNG, czyli Kataru w ramach długoterminowej umowy.

-Te ładunki podwoiły się i równolegle otrzymujemy ładunki spotowe z Norwegii i USA – powiedział. Do tej pory firma odebrała tylko jeden ładunek z USA, ale Jakubowski mówi, że rynek sygnalizuje rosnący popyt na amerykańskie ładunki.

Polskie LNG w kolejce do przetargów na rozbudowę terminali LNG

Polskie LNG planuje zwiększyć zdolność przeładunkową terminalu z obecnych 5 mld m sześc. do 7,5 mld m sześc. i zamierza przeprowadzić przetarg na realizację projektów w późniejszym okresie tego roku. – Jesienią planujemy uruchomić zestaw procedur przetargowych na program ekspansji – powiedział Jakubowski.

Jakubowski powiedział, że rozbudowa terminalu LNG jest częścią koncepcji Korytarza Północ-Południe, mającego na celu dywersyfikację lokalnego i regionalnego rynku gazu. Zauważył, że terminal LNG mógłby służyć jako hub umożliwiający rynkowi przeładowywanie schłodzonego paliwa na różne środki transportu, przy użyciu kolei lub samochodów ciężarowych do sąsiednich krajów. Umożliwiłoby to także przeładunek statków LNG na małą skalę w celu ich dostarczenia do wielu miejsc przeznaczenia w krajach nadbałtyckich.

LNG World News/Michał Perzyński