font_preload
PL / EN
Alert 17 maja, 2017 godz. 7:00   
REDAKCJA

Terminal LNG z udziałami PKN Orlen bliżej powstania

Tankowiec LNG Coral Energy Tankowiec LNG Coral Energy. Fot. Wikimedia Commons

Pieridae Energy Limited posiadająca projekt Goldboro LNG podjęła decyzję o fuzji z firmą Petrolia, która zajmuję się poszukiwaniem i wydobyciem ropy oraz gazu. Kanadyjska firma, chce dzięki temu zwiększyć bazę surowcową dla własnego projektu. PKN Orlen, który poprzez podmioty zależne jest udziałowcem projektu, z rezerwą wypowiada się o jego perspektywach.

Pieridae Energy Limited poszukuje atrakcyjnych terenów wydobywczych, które stałyby się bazą surowcową dla planowanego terminalu LNG Goldboro na wschodzie Kanady. Chodzi o złoża w zachodniej części kraju lub w amerykańskiej formacji Marcellus w Stanach Zjednoczonych. Alfred Sorensen, prezes Pieridae Energy powiedział Reutersowi, że spółka zamierzała nabyć złoże o potencjale wydobycia około 5,6 mln m3 dziennie. Firma rozważa nabycie spółki wydobywczej lub samych złóż.

Pieridae Energy realizuje projekt Goldboro LNG w Nowej Szkocji. Ma on zostać ukończony w 2021 roku, a jego przepustowość ma wynieść 10 mln ton rocznie. Infrastruktura ma składa się z trzech zbiorników. Jak mówił Sorensen plany budowy terminalu były od samego początku zintegrowane z pozyskaniem złóż. Pieridae zamierza podjąć ostateczną decyzję inwestycyjną w sprawie terminalu Goldboro jeszcze w tym roku. Koszty szacowane są na 7,3 mld dol.

Niemiecki Uniper już zobowiązał się do nabycia pierwszych ładunków LNG z Goldboro, stanowiących 50 proc. początkowej przepustowości, na podstawie 20-letniego kontraktu z klauzulą take-or-pay.

Kolejnym krokiem, który przybliża do powstania pierwszego eksportowego terminalu LNG w Kanadzie jest współpraca z firmą wydobywczą Petrolia. Pieridae Energy dokonało tzw. przejęcia odwrotnego Petroli, co pozwoli stworzyć spółką giełdową, Pieridae Energy Ltd, o nazwie Amalco, a transakcja zostanie zakończona w lipcu. Przejęcie odwrócone polega na wykupie poprzez firmę nie notowaną na giełdzie akcji spółki giełdowej w ilości dającej kontrolę nad nią.

– Staramy się rozwiązać problem jak dostarczyć surowiec do terminalu i zabezpieczyć możliwości finansowania – ocenił Sorensen. Dodał, że jego spółka będąc giełdowym podmiotem poprawi dostęp do kapitału na sfinansowanie rozwoju.

PKN Orlen w Kanadzie

Pod koniec 2015 roku należąca do PKN Orlen, spółka Orlen Upstream Canada przejęła kanadyjską spółkę Kicking Horse Energy. Spółka ta posiadała 10,7 proc. udziałów w projekcie Goldboro LNG realizowanego przez Pieridae Energy. W 2015 roku ta kanadyjska spółka nabyła grunty pod budowę terminalu w Nowej Szkocji. Co ważne, w lutym 2016 roku amerykański Departament ds. Energii wydał zgodę na eksport LNG do krajów nieobjętych umową o wolnym handlu z USA. Innymi partnerami strategicznymi tego projektu są General Electric oraz CB & I. W skład Rady Dyrektorów powstałej spółki Amalco będzie wchodzić Matthew Rees. To prezes ORLEN Upstream Canada Ltd.

Sam PKN Orlen pod koniec kwietnia podczas konferencji wynikowej z dużą ostrożnością wypowiadał się na temat przyszłości kanadyjskiego projektu. – Kupując kanadyjską spółkę Kicking Horse, nabyliśmy aktywa głównie w Albercie. Dzięki tej transakcji Orlen Upstream nabył 10 proc. udziałów w projekcie Goldboro LNG. 10 proc. to pewien udział, jednak jak wiemy jesteśmy pasywnym inwestorem i nie mamy decydującego wpływu na to, co się dzieje z tym projektem. Projekt ten na razie nie nabiera tempa. Zobaczymy jak sytuacja będzie się rozwijać – powiedział wiceprezes.

Reuters/Bartłomiej Sawicki