Tesla obniża koszty baterii do samochodów elektrycznych

21 lutego 2017, 15:00 Alert

Jak podał portal Gramwzielone.pl, Tesla poinformowała, że udało się jej obniżyć koszt produkcji baterii litowo-jonowych o 35 proc. To świetna wiadomość nie tylko dla branży motoryzacyjnej, ale również dla sektora energetycznego, dla którego baterie litowo-jonowo stają się podstawową technologią magazynowania energii.

Zgodnie z publikowanymi w ostatnim czasie prognozami rozwoju technologii baterii litowo-jonowych, ich ceny miały spaść do poziomu około 100 dol./kWh dopiero za około 10 lat.

Według opublikowanego w styczniu br. raportu firmy konsultingowej McKinsey koszty baterii litowo-jonowych miały spaść od roku 2010 r. z poziomu około 1000 dol./kWh do około 227 dol./kWh w roku 2016. McKinsey ocenił, że zgodnie z obecnym projekcjami, z kosztami baterii uda się zejść do poziomu ok. 100 dol./kWh dopiero około roku 2030.

Poziom 100 dol./kWh wskazuje się jako niezbędny do osiągnięcia konkurencyjności samochodów elektrycznych z tradycyjnymi autami.

Informacje płynące od Tesli dają jednak nadzieję, że koszty produkcji baterii litowo-jonowe mogą spaść do takiego poziomu dużo szybciej.
Tesla nie informuje oficjalnie o kosztach baterii stosowanych w Teslach czy magazynach energii Powerwall i Powerpack. Jedyny komunikat w tej sprawie wydała na początku ubiegłego roku, informując o koszcie baterii poniżej 190 dol./kWh.

Teraz producent aut elektrycznych z Kalifornii informuje, że po uruchomieniu własnej produkcji koszt baterii obniżono o 35 proc.

Wcześniej Tesla zaopatrywała się w baterie wyłącznie u zewnętrznych dostawców – kupowała je od liderów rynku baterii – Panasonica, LG Chem czy Samsunga, ale od tego roku produkuje już własne baterie w ogromnej fabryce w Nevadzie. Dzięki uruchomieniu zasilanej docelowo wyłącznie energią ze źródeł odnawialnych jednej z największych fabryk na świecie i osiągniętemu w ten sposób efektowi skali Tesla chce zejść z kosztami do poziomu 100 dol./kWh już na koniec tej dekady – tak wynika z jednej z wypowiedzi Elona Muska.

Docelowo już w 2018 r. w Gigafactory mają powstawać baterie do około 500 tys. samochodów elektrycznych, które rocznie chce produkować Tesla. W ubiegłym roku z linii montażowych amerykańskiego producenta wyjechało około 80 tys. aut.

Gramwzielone.pl