Ukraińskie magazyny gazu kuszą zagraniczne spółki. Podpisano nowe umowy

19 września 2017, 13:45 Alert

Ukraina przekonuje kolejnych partnerów do zaangażowania się w sektor gazowy nad Dnieprem. Ukrtransgaz, tamtejszy operator sieci przesyłowych, poinformował o podpisaniu kolejnych umów na magazynowanie gazu. W przyszłości zbiorniki na błękitne paliwo mają się stać bazą dla budowy regionalnego hubu.

Łącznie Uktransgaz podpisał osiem umów dotyczących magazynowania gazu w podziemnych instalacjach w trybie składu celnego, a więc bez konieczności płacenia podatków. Jednocześnie spółka spodziewa się, że we wrześniu do magazynów wtłoczonych zostanie 50 mln m sześc. surowca.

Jednocześnie ukraiński operator poinformował, że do magazynów nad Dnieprem w reżimie składu celnego wtłoczono już 3 mln m sześc. paliwa. Gaz jest składowany na zlecenie Trafigura Sarl (Szwajcaria) oraz MND (Czechy).

Planowane jest podpisanie umów z kolejnymi spółkami. Na razie kontrakty są zawarte z podmiotami z Czech, Szwajcarii, Malty oraz Ukrainy.

– Uruchomienie możliwości magazynowania paliwa w trybie składu celnego jest kolejnym krokiem w kierunku stworzenia regionalnego hubu gazowego, opartego na podziemnych magazynach gazu na Ukrainie – powiedział dyrektor ds. rozwoju Uktransgazu Siergiej Makogon.

W sierpniu spółki Engie oraz SOCAR Ukraine jako pierwsze rozpoczęły wtłaczanie gazu do podziemnych magazynów w trybie składu celnego. Dzięki niemu surowiec  może być w nich przechowywany nawet trzy lata bez płacenia podatków oraz ceł – poinformowała Ukraińska Służba Podatkowa.

Według informacji Grupy Konsultingowej A-95, w sierpniu ukraińska spółka-córka Engie otrzymała surowiec od swojej macierzystego koncernu. Natomiast paliwo dla SOCAR Ukraine dostarczył PKN Orlen.

Stępiński: Orlen dołącza do PGNiG na Ukrainie. Chwytanie okazji czy drugie dno?

Korzystne zmiany

Długoterminowe magazynowanie paliwa w ukraińskich magazynach bez odprawy celnej stało się możliwe od 2 lipca 2017 roku. Do tego czasu odprawa celna importowanego na Ukrainę paliwa w celu jego składowania nad Dnieprem mogła być realizowana wyłącznie w trybie tranzytu. Zgodnie z ukraińskim prawem celnym terminy przesyłu w ramach rurociągowego przesyłu surowca określono na 31 dni. Takie warunki nie były korzystne dla zachodnich traderów. Magazynowanie gazu w trybie składu celnego pozwala spółkom na dostawy surowca z Europy, podczas gdy na rynkach utrzymują się niskie ceny. Natomiast gdy ceny zaczynają rosnąć, spółki mogą sprzedawać surowiec.

Warto zaznaczyć, że Ukrtransgaz jest gotowy zaoferować 14 mld m sześc. w swoich podziemnych magazynach – ich łączna pojemność wynosi ponad 30 mld m sześc. – na potrzeby przechowywania w formie składu celnego przy cenie 0,4 euro/1 MW (4,2 euro/tys. m sześc.) za cykl magazynowy. Jak przekonuje ukraiński operator, jest to najniższa cena w Europie.

Ukraińcy starają się przekonać zachodnie podmioty do inwestowania oraz do wykorzystywania ukraińskiej infrastruktury gazowej. W tym kontekście należy przypomnieć, że w kwietniu Naftogaz, Ukrtransgaz, włoski Snam oraz słowacki Eustream podpisały memorandum o wspólnej ocenie możliwości współpracy przy wykorzystaniu oraz rozbudowie ukraińskiej sieci przesyłowej. W listopadzie 2016 roku, Ukrtransgaz podpisał z Central Energy Trade Limited Liability Company (Węgry), DufEnergy Trading SA (Szwajcaria) oraz Nordwind Trade SA (Szwajcaria) umowy o magazynowaniu gazu w ukraińskich magazynach. Negocjuje także umowy z AOT Energy (Polska) oraz TrailStone Energy LLC. Warto odnotować, że na ukraiński rynek coraz mocniej wchodzi francuska spółka Engie, która oprócz bezpośrednich dostaw gazu chce magazynować swój surowiec nad Dnieprem.

Unian/Enkorr/Piotr Stępiński