Unia Europejska może sfinansować do 85 proc. kosztów Rail Baltica

26 września 2017, 07:00 Alert

Według koordynator projektu Rail Baltica w Komisji Europejskiej Catherine Trautmann wspomniany projekt kolejowy jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej i ma poparcie państw członkowskich. Niewykluczone, że jego realizacja zostanie w 85 proc. pokryta ze środków unijnych.

fot. PKP PLK

W wypowiedzi dla litewskich mediów francuska polityk określiła wspomniane przedsięwzięcie jako najważniejsze dla regionu, a jego realizację jako zależną od zgody wszystkich zainteresowanych państw. W tym kontekście odniosła się do toczonej na Litwie dyskusji na temat modernizacji połączenia między Kownem a granicą z Polską, która to modernizacja umożliwiłaby poruszanie się pociągów z większą prędkością, co pozwoliłoby na skrócenie czasu jazdy. Litewski minister transportu Rokas Masiulis podawał pod wątpliwość inwestowanie unijnych środków w to połączenie, gdyż na wspomnianym odcinku podróż skróciłaby się jedynie o 8 minut. W tym kontekście Catherine Trautmann zwróciła uwagę na konieczność przestrzegania przepisów dotyczących kolei dużych prędkości i na poszukiwanie możliwości rozwiązania spornych kwestii. Jednocześnie zaznaczyła, że na Litwie nadal trwa dyskusja na temat połączenia z Kowna do granicy z Polską.

Polaczek: Rail Baltica. Polska odrabia zaległości na kolei dla Trójmorza

Zapytana o możliwość sfinansowania przez Unię Europejską, w kolejnej perspektywie finansowej, 85 proc. kosztów związanych z projektem Rail Baltica powiedziała, że popiera tę inicjatywę. Przy czym zaznaczyła, że ostateczna decyzja w tej sprawie będzie należała do państw członkowskich. Zwłaszcza, że niejasna pozostaje kwestia związana z Brexitem, a także kształtem przyszłego budżetu unijnego.

Rail Baltica

Według ostatnich danych koszt budowy Rail Baltica ma wynieść ok. 5,8 mld euro. Koszty projektu na estońskim odcinku mają sięgać ok. 1,3 mld euro, z czego 250–300 mln euro zapewni Tallin.

Projekt Rail Baltica zakłada budowę szybkiego połączenia kolejowego z Tallina do granicy Litwy z Polską. Tory mają mieć rozstaw 1435 mm (standard europejski). Pociągi pasażerskie będą mogły osiągać na nich prędkość do 240 km/h, a towarowe do 120 km/h.

15min.lt/Piotr Stępiński