Zużyte baterie z autobusów Volvo będą służyć magazynom energii

14 grudnia 2018, 11:15 Alert

Baterie pochodzące z autobusów elektrycznych Volvo kursujących na jednej z linii w Göteborgu w Szwecji otrzymają „drugie życie” i posłużą do magazynowania energii słonecznej. Jest to część projektu badawczego, w ramach którego Volvo Buses, Göteborg Energi, Riksbyggen i Johanneberg Science Park współpracują w celu zbadania możliwości magazynowania energii elektrycznej w blokach mieszkalnych, które samodzielnie produkują energię za pośrednictwem paneli słonecznych.

Autobus elektryczny. Fot. Volvo

Volvo Buses bierze udział w projekcie badawczym, w wyniku którego używane baterie autobusowe otrzymają „drugie życie” i posłużą do magazynowania energii słonecznej. Testy prowadzone są w spółdzielni mieszkaniowej Viva w Riksbyggen w Gothenburgu, kompleksie mieszkalnym, który ma być najbardziej innowacyjnym i zrównoważonym szwedzkim projektem mieszkaniowym – Positive Footprint Housing. Najemcy dopiero zaczynają wprowadzać się do swoich nowych mieszkań.

W spółdzielni mieszkaniowej Viva, w Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi i Johanneberg Science Park stworzyły system, w oparciu o który energia z paneli słonecznych zamontowanych na dachach budynków mieszkalnych przechowywana jest w akumulatorach, które wcześniej zasilały elektryczne autobusy na trasie linii 55. Magazynowanie energii pomaga pomniejszać szczytowe wartości zużycia energii w obiekcie, a także służy do przechowywania lub sprzedaży nadwyżki energii słonecznej. Energia może także zostać odkupiona od krajowych dostawców i magazynowana w celu przyszłego użycia, jeśli tylko będzie niedroga oraz ekologiczna. Poprawia to efektywność systemu energetycznego spółdzielni Viva oraz sieci energetycznej miasta.

„Wiemy, że akumulatory do autobusów elektrycznych mają duży potencjał w zakresie innych zastosowań, takich jak magazynowanie energii po zakończeniu ich eksploatacji w transporcie publicznym. Sprawdzamy, w jakim stopniu możemy wykorzystać ten potencjał. Wykorzystanie akumulatorów w magazynach energii zapewnia im dłuższe funkcjonowanie, co z kolei oznacza lepsze wykorzystanie zasobów i mniejszy wpływ na środowisko. W Volvo badamy różne możliwości ponownego wykorzystania akumulatorów autobusowych do magazynowania energii, a Viva stanowi jeden z przykładów takich działań.”- mówi Ylva Olofsson, koordynator projektu w Volvo.

W magazynie energii znajduje się 14 używanych akumulatorów litowo-jonowych pochodzących z autobusów elektrycznych. Są one instalowane w komorze baterii i połączone ze sobą w celu utworzenia pakietu o pojemności 200 kWh. Dzięki takiemu magazynowi większa część energii słonecznej wytwarzanej przez Viva jest wykorzystywana na potrzeby energetyczne spółdzielni mieszkaniowej.

Testy magazynowania energii w używanych akumulatorach autobusowych odbywają się przy wsparciu projektu UE IRIS Smart Cities. Z kolei IRIS jest projektem Light House, finansowanym przez EU HORIZON 2020.

CIRE.pl