W polskich rafineriach korekta cenowa ulega wyhamowaniu

18 września 2015, 14:53 Alert

(Polska Izba Paliw Płynnych)

W hurcie benzyna drożeje średnio 5 zł/m3 (Pb98 jednocześnie notuje -5 zł/m3), a olej napędowy 2 zł/m3. Warto jednak przypomnieć, że mimo ostatnich obniżek polski hurt paliwowy wciąż nie odreagował szoku, jaki światowym rynkom przyniosły pod koniec sierpnia m.in. decyzje OPEC. ON oferowany detalistom (operatorom stacji paliw) przez zakłady w Płocku i Gdańsku jest więc nadal droższy ok. 15 gr/l brutto, a benzyna ok. 5 gr/l niż w czwartek, 27 sierpnia. Średnia marża stacji na sprzedawanym paliwie w 2015 r. utrzymuje się w wyniku tego na poziomie ok. 2% ceny 1 litra paliwa. 

Średnie ceny na stacjach to 18 września: 4,31 zł/l ON; 4,58 zł/l Pb95 i 1,81 zł/l LPG*. Przez ostatnie 7 dni olej napędowy notuje więc -3 gr/l, benzyna -5 gr/l, a autogaz -2 gr/l. Po chwilowym wyhamowaniu spadków w końcówce ubiegłego tygodnia obecnie rynek paliwowy powraca zatem do tendencji zniżkowej.

W porównaniu z początkiem lipca br. ceny detaliczne ON są niższe o 41 gr/l, Pb95 o 40 gr/l, LPG o 6 gr/l. Zmniejsza się też głębokie ostatnio zróżnicowanie cen obu podstawowych paliw. ON średnio jest tańszy od Pb95 o 27 gr/l  (w ubiegłym tygodniu 33 gr/l), pod koniec sierpnia było to ok. 40 gr/l, w początkach czerwca ok. 11 gr/l, a jeszcze w marcu paliwo dieslowskie (3/4 rynku w Polsce – jako że to podstawowe paliwo flot) było wyraźnie droższe od tego do silników o zapłonie iskrowym, stosowanych głównie w pojazdach prywatnych.

Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,21 zł/l (-2 gr/l od 11 września). Najdroższy zachodniopomorskie: 4,42 zł/l (-4 gr/l). Największe zmiany to opolskie: -55 gr/l, przy średniej 4,34 zł/l.

Województwo śląskie to również najtańsza benzyna: średnia 4,49 zł/l (-5 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższa: 4,67 zł/l (-3 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe spadki to podkarpackie: -6 gr/l przy średniej 4,61 zł/l.

Stacje w woj. podkarpackim to tradycyjnie najtańszy autogaz: 1,73 zł/l (-5 gr/l – to zarazem największe spadki przez ostatnie 7 dni). Najdroższe jest to alternatywne paliwo w woj. lubuskim: 1,92 zł/l (-4 gr/l).

Duże – w ujęciu procentowym – wahania ceny ropy Brent (-5,64% przez ostatnie 7 dni) nie mają ostatnio realnego przełożenia na rynek energii dla światowej gospodarki. Podobnie jak wahania kursu dolara (w okresie 10-17 września w tabelach Narodowego Banku Polskiego –1,38%) nie mają już tak znaczącego wpływu, jak fluktuacje w giełdowych notowaniach paliw gotowych. A tam – w perspektywie silnej nadpodaży – ciągłe spadki. W notowaniach ARA w okresie 10-17 września  Pb95 notuje -4,85%, a ON -1,95% .17 września, benzyna tanieje prawie 1%, a paliwo do silników wysokoprężnych (popularnie zwany dieslem, a już zupełnie błędnie „ropą”) drożało ok. 2%. W porównaniu z połową stycznia Pb jest dziś tańsza o ok. 1,5%, a paliwo dieslowskie ok. 5%.

Dlaczego? To wahania spekulacyjne w reakcji na bardzo chwiejną relację popytu do podaży na światowych rynkach rafineryjnych. Z jednej strony – zgodnie z prognozami długoterminowymi – mamy wyhamowanie popytu na paliwa i perspektywiczne zakłócenia w dostawach. Z drugiej… Rafinerie w USA mają dziś produkcję największą, odkąd notuje to MAE. Saudyjska rafineria Aramco w dzień zdołała załamać rynki [patrz: Reuters: 2015 4:19pm EDT Saudi Arabia floods market with diesel, opening fuel price war SINGAPORE]. Planowane są dalsze otwarcia nowoczesnych rafinerii. Nasze są oceniane jako nowoczesne, ale jeśli choć na chwilę zaprzestaną inwestycji (z uznaniem należy tu obserwować zwłaszcza działania Grupy Lotos, patrz: Lotos – projekt EFRA), czeka je to samo, co wschodnioniemieckie Schwedt czy Leune – a i to wyłącznie tylko w najlepszym scenariuszu biznesowym.

Po 27 sierpnia, kiedy OPEC ogłosił cięcia w wydobyciu, a realność rozszerzenia tego trendu potwierdziły następnie rozmowy rosyjsko-wenezuelskie, w  referencyjnych dla rynku europejskiego notowaniach hurtu paliw gotowych ARA (dane z trzech największych portów przeładunkowych: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) cena Pb95 odnotowała skok prawie 10-procentowy, a ceny oleju napędowego (czyli głównego paliwa transportowego światowej gospodarki) zanotowały +16%.

Dziś, 16 września, benzyna tanieje prawie 4%, a paliwo do silników wysokoprężnych (popularnie zwany dieslem, a już zupełnie błędnie „ropą”) ok. 1,5%. W porównaniu z połową stycznia Pb jest tańsza o ok.0,5%, a paliwo dieslowskie ok. 7%.

 

WIĘCEJ: czytaj w najnowszym wydaniu miesięcznika „Paliwa Płynne”

Nowości branżowych szukaj na: XXIII Międzynarodowych Targach STACJA PALIW 2016, które odbędą się 11-13 maja 2016r. w EXPO XXI w Warszawie

 

Data Średnia cena detaliczna 1 l ON (zł/l brutto) Średnia cena detaliczna 1 l Pb95 (zł/l brutto) Średnia cena detaliczna 1 l LPG (zł/l brutto) województwo
2015-09-18 4,29 4,50 1,81 dolnośląskie
2015-09-18 4,32 4,62 1,79 kujawsko-pomorskie
2015-09-18 4,23 4,51 1,75 lubelskie
2015-09-18 4,38 4,66 1,92 lubuskie
2015-09-18 4,29 4,52 1,79 łódzkie
2015-09-18 4,27 4,57 1,80 małopolskie
2015-09-18 4,32 4,61 1,82 mazowieckie
2015-09-18 4,34 4,65 1,88 opolskie
2015-09-18 4,36 4,61 1,73 podkarpackie
2015-09-18 4,34 4,53 1,76 podlaskie
2015-09-18 4,33 4,54 1,81 pomorskie
2015-09-18 4,21 4,49 1,81 śląskie
2015-09-18 4,29 4,57 1,80 świętokrzyskie
2015-09-18 4,32 4,60 1,77 warmińsko-mazurskie
2015-09-18 4,32 4,65 1,83 wielkopolskie
2015-09-18 4,42 4,67 1,88 zachodniopomorskie
średnia 4,31 4,58 1,81 średnia

 

* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych (więcej na: paliwa.pl).