Warszawa wybrała dostawcę autobusów elektrycznych

25 marca 2019, 06:15 Alert

Komisja przetargowa warszawskiego Miejskich Zakładów Autobusowych dokonała wyboru dostawcy 130 elektrycznych autobusów przegubowych. Pierwsze pojazdy mają wyjechać na ulice stolicy na początku przyszłego roku.

Urbino 12 / fot. Solaris

W postępowaniu przetargowym ogłoszonym przez MZA wpłynęła tylko jednak oferta, którą złożyła firma Solaris Bus&Coach. Firma wyceniła swoją ofertę na 339,59 mln zł.

Każdy z pojazdów będzie wyposażany między innymi w klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz niewidomych i niedowidzących.

Projekt, który realizują Miejskie Zakłady Autobusowe jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i obejmuje zakup 130 niskopodłogowych autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą czyli siecią ładowarek ulicznych. Umowa na dofinansowanie projektu pomiędzy MZA a Centrum Unijnych Projektów Transportowych została podpisana w 30 października 2017 r. Budżet przedsięwzięcia sięga 417,5 mln zł, z czego kwota dofinansowania z funduszy UE to 180 mln złotych.

Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego mają zniknąć autobusy zasilane olejem napędowym. Pierwsze autobusów w ramach tego projekty mają wyjechać na ulice Warszawy na początku 2020 roku.

W ramach tego projektu MZA uruchomił też postępowanie przetargowe na dostawę, montaż i uruchomienie pantografowych stacji ładowania autobusów elektrycznych, który jeszcze trawa. W ubiegłym tygodniu termin składania ofert został przesunięty z 29 marca na 8 kwietnia. W ramach tego postępowania MZA poszukuje dostawcy 18 ładowarek o mocy 400 kW i 2 o mocy 200 kW, które mają zostać zainstalowane na terenie Warszawy najpóźniej 24 miesiące od zwarcia umowy. Opcjonalnie MZA rozważa zakup dodatkowo jeszcze 7 ładowarek o mocy 400 kW

Rozstrzygnięty w ubiegłym tygodniu przetarg jest już czwartym postępowaniem na dostawę autobusów elektrycznych dla MZA. Pierwszy z nich, w którym wybrano ofertę Solarisa, rozstrzygnięto w 2014 r. Kolejny – w roku 2016 – wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno, a następny w 2017 r. wygrał kolejny raz Solaris.

Dotychczas na ulice Warszawy wyjechało 30 autobusów elektrycznych, 4 pojazdy z napędem hybrydowym i 35 gazowym. Latem ubiegłego roku Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG z opcją rozszerzenia do 110 sztuk. Pojazdy z tego kontraktu mają się pojawić w Warszawie w tym roku.

CIRE.pl