Wierzbicki: Nie planuję wprowadzenia ograniczeń wjazdu i opłat za wjazd do centrum Warszawy

13 listopada 2014, 09:04 Drogi

Rozmowa z wiceprzewodniczącym Rady m.st. Warszawy, Sebastianem Wierzbickim, kandydatem SLD na prezydenta Warszawy. – Jestem zwolennikiem szybkiej budowy metra. Powinniśmy pilnie dokończyć budowę II linii metra, wraz z przedłużeniem na Białołękę oraz rozpocząć budowę III linii z Gocławia na Ochotę. Trzeba utworzyć tzw. IV linię metra, czyli kolejowy pierścień komunikacyjny (metro na powierzchni) z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury (Dworzec Wschodni, Warszawa ZOO, Dworzec Gdański, Warszawa-Koło, Warszawa-Kasprzaka, Dworzec Zachodni, Warszawa Ochota, Warszawa-Śródmieście, Warszawa-Powiśle, Warszawa-Stadion, Dworzec Wschodni). Jednocześnie należy rozbudowywać sieć tramwajową (tramwaj m.in. na Gocław i Wilanów), oraz rozwijać sieć mikrobusów na mniej obłożonych trasach – mówi portalowi BiznesAlert.pl Sebastian Wierzbicki.

W swoim programie wyborczym jeden z Pana kontrkandydatów rzucił m.in. hasło bezpłatnej komunikacji miejskiej w Warszawie. Czy to dobry pomysł? Jakie efekty przyniosłoby takie rozwiązanie? Jaki jest Pana pomysł na wciąż drożejące ceny bilety komunikacji miejskiej w stolicy?

Sebastian Wierzbicki: Pomysł bezpłatnej komunikacji w Warszawie jest populizmem w czystej postaci. Do jego realizacji potrzeba ponad 800 milionów złotych, a na to Warszawy nie stać. Nawet gdyby 300 tysięcy nowych osób mieszkających w stolicy nagle zaczęło tu płacić podatki – co jest nierealne w szybkim czasie – to uzyskane w ten sposób pieniądze przeznaczyłbym na remonty kamienic i budowę mieszkań komunalnych. Mój pomysł na wciąż drożejące ceny biletów komunikacji miejskiej w stolicy to zamrożenie podwyżek na co najmniej cztery najbliższe lata.

Jak powinien się rozwijać transport zbiorowy w stolicy w najbliższych latach? Czy władze stolicy powinny bardziej rozbudowywać linie metra czy np. postawić na budowę nowych linii tramwajowych, łączących odległe osiedla z centrum miasta? Czy powstanie np. linia łącząca Wilanów z Dworcem Zachodnim?

SW: Jestem zwolennikiem szybkiej budowy metra. Powinniśmy pilnie dokończyć budowę II linii metra, wraz z przedłużeniem na Białołękę oraz rozpocząć budowę III linii z Gocławia na Ochotę. Trzeba utworzyć tzw. IV linię metra, czyli kolejowy pierścień komunikacyjny (metro na powierzchni) z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury (Dworzec Wschodni, Warszawa ZOO, Dworzec Gdański, Warszawa-Koło, Warszawa-Kasprzaka, Dworzec Zachodni, Warszawa Ochota, Warszawa-Śródmieście, Warszawa-Powiśle, Warszawa-Stadion, Dworzec Wschodni). Jednocześnie należy rozbudowywać sieć tramwajową (tramwaj m.in. na Gocław i Wilanów), oraz rozwijać sieć mikrobusów na mniej obłożonych trasach.

Czy miasto powinno uczestniczyć także w budowie nowych linii (tramwaj, SKM) łączących miejscowości podwarszawskie ze stolicą (np. Łomianki, Piaseczno)?

Uważam, że miasto powinno partycypować w budowie nowych połączeń z podwarszawskimi gminami.

Jak rozwiązać problem coraz większych korków w centrum miasta: ograniczać do niego dostęp samochodom osobowym czy wręcz tworzyć strefy przeznaczone wyłącznie dla transportu zbiorowego, bez prawa wjazdu kierowcom indywidualnym?

Nie planuję wprowadzenia ograniczeń wjazdu i opłat za wjazd do centrum. Po pierwsze jestem przeciwnikiem działań represyjnych w sytuacji, gdy miasto nie wywiązało się za swoich zobowiązań wobec kierowców i nie zbudowało obiecanych parkingów podziemnych. Kierowców trzeba przekonywać do przesiadki do komunikacji miejskiej tworząc im do tego warunki, czyli nie wygórowane ceny biletów, bezpieczeństwo oraz parkingi Park and Ride w miejscach przesiadkowych. Tego wszystkiego jeszcze nie ma.

Czy w Warszawie jest miejsce dla powrotu trolejbusów, wciąż funkcjonujących np. w Gdyni czy Lublinie?

Myślę, że zamiast budować kosztowną trakcję, lepiej inwestować w autobusy o napędzie elektrycznym. W ostatnim czasie Warszawa kupiła pierwsze dziesięć i mam zamiar kontynuować te zakupy.

Rozmawiał Maciej Pawlak.