Wkrótce w Krakowie zostanie otwarta łącznica kolejowa

21 listopada 2017, 14:30 Alert

Podróżni skorzystają z nowoczesnych przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze od 10 grudnia. Nowe obiekty ułatwią komunikację w aglomeracji. Wyraźne oznakowanie, system informacji, windy i schody ruchome, zadaszone perony – to oczekiwana poprawa komfortu obsługi. Projekt budowy łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki / Podgórze wart 348 mln zł realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

fot. PKP PLK

Kraków Zabłocie

Mieszkańcy nowych osiedli lub turyści na historycznym szlaku mają tylko krok do przystanku Kraków Zabłocie. Z hali pod torami na dwa perony mogą wejść tradycyjnymi schodami lub skorzystać ze schodów ruchomych albo wind. Na peronie obok ul. Kącik zatrzymają się pociągi z Krakowa Głównego w stronę Bonarki. Od ulicy Przemysłowej stawać będą składy w stronę Krakowa Głównego. Nad częścią kubaturową – na długości 70 m, perony są w pełni zadaszone. Na pozostałym odcinku osłonę zapewniają wiaty. Przystanek jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Są ścieżki naprowadzające i tablice informacyjne dla niedowidzących. Obiekt jest oświetlony, wyposażony w ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz informację wizualną i dźwiękową.

W ramach inwestycji dawny peron został przesunięty o 50 metrów w stronę Wisły. Zmieniła się też przestrzeń w sąsiedztwie przystanku, gdyż przebudowany został układ dróg. Nowa droga połączyła ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej. W sąsiedztwie przystanku powstał parking oraz zatoki autobusowe, co umożliwi lepsze połączenie z komunikacją miejską.

Kraków Podgórze

Przystanek został przesunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej oraz „podwieszony” pomiędzy estakadami łącznicy. Peron przystanku, to obiekt wyspowy – czyli pociągi zatrzymują się po obu stronach. Podróżni zejdą z Podgórza na przyległe ulice. Do dyspozycji są także dwie windy i schody ruchome.

Nowy przystanek tworzy wygodny węzeł przesiadkowy, umożliwiający zmianę podróży koleją na komunikację miejską lub transport indywidualny. Dzięki modernizacji jest przystosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Inwestycja warta 348 mln zł

Łącznica pomiędzy liniami Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim, umożliwi bezpośrednią jazdę na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Skończą się nielubiane przez pasażerów długie postoje na stacji Kraków Płaszów, niezbędne do zmiany kierunku jazdy.

Projekt „Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość projektu: 348 mln zł; dofinansowanie z UE: 187 mln zł.

PKP PLK S.A.