Z prądem czy pod prąd? Dyskusja o elektromobilności (RELACJA)

3 października 2018, 07:30 Energia elektryczna

Klub Jagielloński zaprosił profesjonalistów związanych z tematem elektromobilności aby przybliżyli słuchaczom jak zmieniać będzie się w najbliższym czasie transport. Przyczynkiem do spotkania była publikacja raportu „Z prądem czy pod prąd” przygotowanego przez Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. W dyskusji wzięli udział: Włodzimierz Hrymniak odpowiadający w Polskim Funduszu Rozwoju za program E-bus, analityk megatrendów Marcin Popkiewicz, Krzysztof Kowalczyk odpowiadający za rozwój nowych modeli biznesowych w Grupie Lotos oraz ekspert Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, autor raportu Bartosz Jakubowski. Spotkanie poprowadził dyrektor programowy CAKJ Paweł Musiałek.

Z prądem czy pod prąd. Raport Klubu Jagiellońskiego. Fot. BiznesAlert.pl
Z prądem czy pod prąd. Raport Klubu Jagiellońskiego. Fot. BiznesAlert.pl

Elektromobilność łączy

W czasie spotkania panowie mówili zarówno o obecnej sytuacji i realizacji planu rozwoju elektromobilności, ale także o planach na najbliższe lata i możliwych scenariuszach rozwoju ekosystemu elektromobilności w Polsce. Pomimo tego, że dyskutujący reprezentowali różnorodne środowiska zgadzali się, że elektromobilności a w zasadzie rewolucji w transporcie nie da się uniknąć.

Magazyny i paliwa alternatywne

Kwestią nie do końca jeszcze jasną jest to jak rozwiną się sposoby magazynowania energii lub jej produkcji na potrzeby transportu jednak co do tego, że era silników Diesla się kończy eksperci byli zgodni. Obszarem, w którym polski przemysł na transformacji może zyskać jest produkcja autobusów i podzespołów do nich a także uczestnictwo w procesach mających na celu zapewnienie dostaw baterii. Tutaj mamy potencjał i jak mówił Włodzimierz Hrymniak z PFR wiele wskazuje na to, że mamy szansę go wykorzystać.

Zeroemisyjnym transportem w smog

Zagadnieniem przewijającym się w dyskusji był smog i zanieczyszczenia pochodzące z transportu. Zdaniem Krzysztofa Kowalczyka z Grupy Lotos tylko radykalne cięcia mogą spowodować szybką i zauważalną zmianę jakości powietrza w miastach, krótko mówiąc transport zeroemisyjny a nie niskoemisyjny może się do tego przyczynić. Przekonywał także, że uruchomienie systemu dopłat pozwoli na dynamiczniejsze zmiany.

Autobusów powinno być więcej i powinny więcej jeździć

Bartosz Jakubowski skoncentrował się na rozwiązaniach dla miast i wykazywał, że bez wsparcia zakupów nisko i zeroemisyjnej floty na szybką wymianę pojazdów nie można liczyć. Wskazywał także, że autobusy w polskich miastach nie są wystarczająco eksploatowane oraz kupowanych jest ich za mało. Pokazywał także na przykładzie Zielonej Góry i Jaworzna jak miasta mogą podchodzić do zmian w transporcie.

Tańsze baterie, więcej samochodów

Megatrend jakim jest elektromobilność to szansa na wielowymiarową zmianę przekonywał Marcin Popkiewicz. Jego zdaniem dzięki rewolucji w magazynowaniu energii jaka nastąpiła w ostatnich latach i znaczącemu spadkowi cen baterii litowo-jonowych elektromobilność się wydarza już teraz i za kilka lat zdominuje transport. Jest to jednocześnie szansa na szybszy rozwój odnawialnych źródeł energii. Zaznaczył jednak, że w tym punkcie, w którym znajduje się Polska brakuje spójnej wizji co chcemy osiągnąć, istotne jego zdaniem jest nie to ile samochodów będzie jeździć po polskich drogach, ale czemu konkretnie mają służyć.

Pytania o konkrety

Spotkanie zakończyła dyskusja z udziałem widzów spotkania. Poruszono kwestie związane z magazynowaniem energii, ponownym użyciem baterii, potencjału produkcyjnego jaki kryją w sobie baterie, dotacji i przywilejów dla kierowców samochodów elektrycznych.