11.09.2013 ALERT

11 września 2013, 10:23 Alert

ENERGETYKA

Ministerstwo Gospodarki przedstawia trzy scenariusze dla polskiej energetyki

(WOJCIECH JAKÓBIK)

W trzech scenariuszach przedstawionych przez Polską Akademię Nauk, Akademię Górniczo-Hutniczą oraz Instytut Studiów Energetycznych naukowcy zawarli trzy możliwe drogi rozwoju energetyki w Polsce. Pierwszy – referencyjny – zakłada inwestycje w energetykę węglową. Zakłada, że polska energetyka będzie zużywać ok. 60 mln ton węgla brunatnego i 50 mln ton węgla kamiennego z naszych kopalń w 2050 roku. Drugi – status quo – zakłada, że krajowy węgiel brunatny zanika, a węgla kamiennego jest mało. Polska jest wtedy skazana na import. Trzeci scenariusz – jądrowy – zakłada, że Polska zbuduje własną elektrownię jądrową, przez co zmniejsza się zapotrzebowanie na węgiel, choć pozostaje nadal głównym nośnikiem energii elektrycznej. Pierwszy scenariusz jest zdaniem naukowców najbezpieczniejszy. Nie wierzą w możliwość zastąpienia węgla gazem, którego jest za mało i jest za drogi. Nie przewidują by OZE przekroczyły kilku-, kilkunastoprocentowy udział w miksie.

Woźniak: Potrzebujemy 300 odwiertów łupkowych

(WOJCIECH JAKÓBIK)

Wiceminister środowiska i Główny Geolog Kraju Piotr Woźniak ocenia, że potrzebujemy w sumie 300 odwiertów poszukiwawczych, by ocenić realnie zasoby gazu łupkowego w Polsce. Według Woźniaka powinno przypaść po 100 odwiertów na każdy region perspektywiczny – bałtycki, podlaski i lubelski.

Litwa nie wycofa się z arbitrażu

(LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Litwy Algirdas Butkevicius ocenił, że jego kraj nie wycofa się ze skargi do Sądu Arbitrażowego w Sztokholmie w sprawie nieuczciwych praktyk stosowanych przez Gazprom w umowie gazowej z Litwą. Wilno nie zamierza dawać „taryfy ulgowej” rosyjskiemu monopoliście.

Jest szkic ustawy o liberalizacji eksportu LNG z Rosji

(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ministerstwo Energetyki Rosji przedstawiło szkic projektu liberalizacji eksportu gazu skroplonego poza granice kraju. Do tej pory wyłączne prawo do słania surowca za granicę miał Gazprom. Propozycja jest kluczowa dla Rosnieftu i Novateku, które już zapewniły sobie klientów. Novatek prowadzi projekt Jamał LNG we współpracy z chińskim CNPC a Rosnieft Sachalin LNG razem z amerykańskim Exxon Mobil. Póki co Rosjanie posiadają jedną instalację LNG na Dalekim Wschodzie. Znajduje się ona pod kontrolą Gazpromu.

DEPA domaga się tańszego gazu od Gazpromu

(EURACTIV/WOJCIEHC JAKÓBIK)

Grecka firma dystrybucyjna gazu zwróciła się z prośbą do Gazpromu o zbliżenie cen surowca do poziomu z zachodniej Europy. Grecy mają zwrócić się do arbitrażu, jeżeli porozumienie nie zostanie osiągnięte przed końcem roku. Otrzymali już jedną obniżkę w 2011 roku (7 procent) ale domagają się dalszych koncesji. Wskutek interwencji politycznej państw zachodnich Gazprom wycofał się z przetargu prywatyzacyjnego DEPA. W czerwcu Azerowie zdecydowali, że gaz z ich złóż do Europy dostarczy Gazociąg Transadriatycki (TAP), przebiegający przez terytorium Grecji. Będzie to ważne źródło alternatywnych dostaw surowca.

Iran chce eksportować gaz do Europy

(ENERGY TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Przedstawiciele Teheranu ocenili, że podczas negocjacji z nieokreślonym europejskim krajem doszli już do porozumienia w sprawie dostaw gazu przez terytorium Turcji. Nieznany kraj miałby importować od 20 do 25 mln metrów sześciennych irańskiego gazu dziennie. Negocjacje mają zakończyć się w przeciągu dwócj miesięcy. Umowa gazowa ma zostać podpisana przed końcem tego roku.

Japonia i Indie chcą stworzyć grupę importerów LNG

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Japonia I Indie planują stworzyć grupę importerów LNG, która będzie dążyć do urealnienia cen LNG w Azji. Obecnie są one oparte o indeks ceny ropy naftowej. Tokio i New Delhi pragną, by uzależnić je przynajmniej w części przypadków, od cen w węźle gazowym Henry Hub w USA, gdzie ceny są dużo niższe od indeksowanych z ceną ropy. Japonia to pierwszy importer LNG na świecie, Indie zajmują piąte miejsce w takim wyliczeniu. Zapotrzebowanie na dostawy gazu skroplonego w obu krajach ma dalej rosnąć.

 

INFRASTRUKTURA

Największy przewoźnik lotniczy w Polsce wybiera Modlin

(www.modlinairport.pl)

Ryanair zdecydował o przeniesieniu swoich operacji z Lotniska Chopina na Lotnisko Warszawa/Modlin od 30 września br. Linie lotnicze Ryanair ogłosiły tym samym ponowne nawiązanie współpracy z portem. Pierwsi pasażerowie wylądują w Modlinie już w poniedziałek, 30 września 2013 r. „Rozmowy z przewoźnikiem były długie, ale dzięki temu udało nam się wypracować warunki korzystne dla obu stron.”– podkreśla Piotr Okienczyc, prezes spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o.

Rzeszów – Medyka: szybciej po torach, wygodniej na przystankach

(www.plk-sa.pl)

Poprawa infrastruktury kolejowej, przywrócenie prędkości 120 km/h, krótsza i bardziej komfortowa podróż. Takie będą efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA na linii nr 91 Kraków – Medyka. Poprawi się obsługa pasażerów na przystankach i stacjach. Poziom bezpieczeństwa w ruchu pociągów i samochodów zwiększy przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. Odnowione wiaty, nowe oświetlenie i czytelne oznakowanie. Tak zmienia się obecnie stacja Łańcut, gdzie trwa przebudowa peronu wyspowego.

Powstaje nowy wizerunek stacji Oborniki Śląskie

(www.plk-sa.pl)

Wygodniejsze perony, nowe przejście podziemne, czytelny system informacji pasażerskiej. Tak zmienia się stacja w Obornikach Śląskich. W ramach modernizacji zmieniają się także tory, wiadukty i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. To największa przebudowa tej stacji od 150 lat. Obecnie prace koncentrują się na jednym z dwóch torów. Szyny i podkłady zostały już zdemontowane i trasa przygotowana jest do budowy nowego toru. Widać modernizację peronu. Będzie wyższy i wygodniejszy do wsiadania.

Tanie spanie… czyli PKP Intercity zmieniło ceny biletów na kuszetki

(www.pkpsa.pl)

Od 10 września br. zmieniają się ceny biletów na miejsca w popularnych kuszetkach. Pasażerowie, którzy wybiorą podróż w sześcio- lub czteroosobowym przedziale zapłacą za podróż nawet o 13% mniej. Zmianom ulega także cennik oferty „Tania Kuszetka”. W ramach porządkowania ofert, PKP Intercity obniża cennik biletów na przejazdy popularnymi kuszetkami. Od 10 września pasażer podróżując w kuszetce czteromiejscowej lub sześciomiejscowej (z pościelą), zapłaci 8 zł mniej.

Nowe tory z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Rusza projektowanie

(www.plk-sa.pl)

Wyższa prędkość, nowy, dodatkowy przystanek i budowa, bądź modernizacja wiat na peronach. Takie będą efekty inwestycji, której projektowanie właśnie ruszyło. Do końca 2014 roku będzie gotowa dokumentacja projektowa i przetargowa na modernizację podmiejskiej linii kolejowej ze stolicy do Grodziska Mazowieckiego. Przygotowane dokumenty będą podstawą do rozpoczęcia prac budowlanych. Po ich zakończeniu, pociągi pojadą tą trasą z prędkością do 120 km/h. Koszt zadania wynosi blisko 3 mln 690 tys. zł.

Rozporządzenie MTBiGM w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

(www.ulc.gov.pl)

W Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych, wydane na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy – Prawo lotnicze. Rozporządzenie określa klasyfikację statków powietrznych oraz szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania objętych nimi rodzajów statków powietrznych i sprzętu.

Dotychczas obowiązująca klasyfikacja statków powietrznych oparta była wyłącznie o wytyczne zawarte w Załączniku 7 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.

Rozporządzenie MTBiGM ws. Wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk certyfikowanych

(www.ulc.gov.pl)

W Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie ministra transportu, z dnia 28 sierpnia 2013 r. w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji, wydane na podstawie art. 59a ust. 5 ustawy Prawo lotnicze. Rozporządzenie określa wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk objętych obowiązkiem certyfikacji, którymi są lotniska użytku publicznego obsługujące zarobkowy przewóz lotniczy, na których prowadzi się operacje podejścia lub odlotu przy wykorzystaniu procedur instrumentalnych, oraz które dysponują utwardzoną drogą startową o długości, co najmniej 800 metrów, lub obsługujące wyłącznie śmigłowce.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak