13.01.2014 ALERT

13 stycznia 2014, 10:04 Alert

ENERGETYKA

NIK o poszukiwaniach gazu łupkowego

(NIK)

Najwyższa Izba Kontroli oceniła działania administracji publicznej oraz przedsiębiorców podejmowane w związku z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż gazu łupkowego w Polsce. W okresie objętym kontrolą działalność poszukiwawczo-rozpoznawczą złóż gazu z łupków prowadzono w oparciu o 113 koncesji obejmujących blisko 30 proc. terytorium Polski. Wykonywane przez przedsiębiorców prace geologiczne przebiegały jednak na niewielkiej części udzielonego im obszaru koncesyjnego i niejednokrotnie z opóźnieniem. Przyczyna tak powolnego działania przedsiębiorców wynikała nie tylko ze zmieniającej się sytuacji ekonomiczno-finansowej, ale również z niewłaściwych działań administracji rządowej. NIK zidentyfikowała w kontrolowanej dziedzinie szereg nieprawidłowości, z których najważniejsze są następujące:

  • Ze znacznym opóźnieniem prowadzono rozpoczęte w 2011 r. prace związane z tworzeniem i nowelizacją prawa dotyczącego poszukiwania i wydobywania węglowodorów, w tym gazu z łupków oraz przepisów w zakresie opodatkowania kontrolowanej działalności. Przygotowywane zmiany prawa w tym zakresie zatrzymały się na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Dalsze ich przedłużanie może skutkować ograniczeniem przez przedsiębiorców skali prowadzonych bądź planowanych prac geologicznych oraz nakładów inwestycyjnych ponoszonych na taką działalność , a także zmniejszeniem z ich strony zainteresowania poszukiwaniem złóż gazu z łupków w Polsce.
  • Nie powołano ustanowionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2012 r. Pełnomocnika Rządu do spraw rozwoju wydobywania węglowodorów, do zadań którego miało należeć m.in. przygotowywanie koncepcji ekonomicznych, prawnych i strategicznych oraz inicjowanie, koordynowanie i monitorowanie działań związanych z poszukiwaniem, rozpoznawaniem i wydobywaniem gazu z łupków.
  • Mimo deklaracji o  priorytetowym traktowaniu poszukiwań złóż gazu z łupków, Ministerstwo Środowiska nie potrafiło właściwie zorganizować prac resortu, tak by zadania deklarowane jako priorytetowe były realizowane stosownie do ich rzeczywistego znaczenia dla państwa. Np. w Departamencie Geologii i Koncesji Geologicznych sprawami dotyczącymi koncesjonowania poszukiwań złóż gazu z łupków zajmowały się w latach 2007-2012 jedynie trzy osoby. Nierzetelnie i przewlekle prowadzone były przez Ministra Środowiska postępowania administracyjne w sprawie udzielenia (zmiany, przeniesienia) koncesji na poszukiwanie i (lub) rozpoznawanie gazu z łupków. Decyzje wydawane były ze znacznym przekroczeniem terminów określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego (średnio 132 dni przy wymaganych prawem 30). Dopuszczano do nierównego traktowania wnioskodawców oraz do rozpatrywania wniosków niekompletnych, oraz takich, które nie pozwalały w pełni na sprawdzenie wiarygodności ekonomicznej wnioskodawcy. W uzasadnieniach wydanych decyzji nie wskazywano istotnych faktów i dowodów stanowiących podstawę rozpatrzenia wniosku. Występujące nieprawidłowości przy udzielaniu koncesji polegające na dowolności postępowania i nierównym traktowaniu wnioskodawców  mogą  świadczyć o wysokim zagrożeniu korupcją.
  • Przyjęty przez Ministra Środowiska sposób udzielania koncesji każdemu z przedsiębiorców według wnioskowanego zakresu, obejmującego łącznie nawet 10 tys. km2, umożliwił wprawdzie rozdysponowanie całego obszaru koncesyjnego, jednak zablokował na okres co najmniej kilku lat dostęp innym przedsiębiorcom zainteresowanym poszukiwaniem gazu z łupków, co w konsekwencji może spowodować spowolnienie procesu rozpoznania zasobów. Stosując taką strategię koncesyjną nie wzięto pod uwagę ograniczonych możliwości techniczno-ekonomicznych przedsiębiorców, którzy koncesję otrzymali. Wykonanie jednego otworu poszukiwawczego wiązało się bowiem z koniecznością wydatkowania ok. 15 mln USD. Możliwości techniczne koncesjonariuszy pozwalały średnio na wykonanie jednego otworu w ciągu roku. W tej sytuacji rozwiązaniem korzystniejszym mogłoby być udzielenie koncesji większej liczbie przedsiębiorców na mniejszą powierzchnię terenu.
  • Podjęte działania w kierunku ustalenia zasobności krajowych złóż gazu łupkowego nie doprowadziły dotąd do wiarygodnego oszacowania ich wielkości. Dotychczasowe szacunki nie mogą być uznane za ostateczne i rzetelne, gdyż oparte zostały na zbyt małej bazie informacji i danych geologicznych. Niewielka zrealizowana dotychczas liczba odwiertów poszukiwawczych oraz braki w wynikach badań pobranych próbek geologicznych nie pozwalają na zlokalizowanie i wiarygodne oszacowanie wielkości zasobu złóż gazu łupkowego w Polsce. By tego dokonać pożądane byłoby wykonanie ok. 200 odwiertów. Osiągnięcie tej liczby odwiertów przy zachowaniu dotychczasowego tempa wierceń zajmie ok. 12 lat.
  • Minister Środowiska niewystarczająco uregulował proces pobierania i postępowania z próbkami geologicznymi pozyskiwanymi w wyniku wykonywanych otworów wiertniczych. W udzielonych koncesjach nie zapewniono bowiem obowiązku  bieżącego przekazywania próbek  do państwowego zasobu geologicznego oraz nie określono szczegółowych wymogów co do warunków, technologii, miejsca, sposobu poboru i podziału pobieranych próbek. Próbki geologiczne wywożono w całości za granicę (w tym rdzenie wiertnicze), bez wiedzy i zgody organu koncesyjnego
  • Przeprowadzona przez NIK weryfikacja próbek geologicznych pochodzących z 13 wykonanych odwiertów i przekazanych do Centralnego Archiwum Geologicznego wykazała, że próbki pobierane były w sposób naruszający ich stan, nie spełniały wymogów jakościowych i objętościowych określonych w koncesji i tylko w części były przydatne do dalszych badań.
  • Niewystarczający i nierzetelny był nadzór urzędów górniczych nad przestrzeganiem przez przedsiębiorców przepisów w zakresie ochrony środowiska, wynikających z koncesji i innych decyzji administracyjnych (np. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia). Urzędy górnicze nie skontrolowały wszystkich wykonanych odwiertów poszukiwawczych.
  • Nie we wszystkich przeprowadzonych przez urzędy kontrolach odniesiono się do każdego z elementów i obszarów środowiska, tj. ochrony powierzchni ziemi, wód, powietrza, przed odpadami, hałasem oraz wibracjami powstającymi przy wykonywaniu robót wiertniczych. Również Minister Środowiska nie prowadził  kontroli przedsiębiorców, w szczególności w zakresie zgodności wykonywanej działalności z udzieloną koncesją.
  • Niewystarczający był nadzór Ministra Środowiska, Państwowego Instytutu Geologicznego (PIG-PIB) i Wyższego Urzędu Górniczego (WUG) nad podległymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi w zakresie zagadnień związanych z poszukiwaniem i (lub) rozpoznawaniem złóż gazu łupkowego. Pracownicy Ministerstwa Środowiska nie wykonywali czynności kontrolnych w tym zakresie, a w PIG-PIB nie wyodrębniono nawet komórki organizacyjnej zajmującej się przeprowadzaniem kontroli. Z przeprowadzonych łącznie 34 kontroli przez WUG, tylko jedna dotyczyła problematyki gazu z łupków.
  • Nie wszyscy przedsiębiorcy wykonywali rzetelnie zadania i obowiązki wynikające z udzielonych im koncesji na poszukiwanie i/lub rozpoznawanie. Odnosiło się to w szczególności do przypadków niewykonywania prac geologicznych lub przystępowania do ich realizacji z wielomiesięcznym opóźnieniem, nieterminowego i niewłaściwego naliczania i wnoszenia opłat koncesyjnych na rzecz NFOŚiGW oraz właściwych gmin, nierzetelnego przekazywania Ministrowi Środowiska pisemnych informacji o przystępowaniu do wykonywania prac geologicznych bądź o ich zakończeniu.

Total poszuka gazu łupkowego w Wielkiej Brytanii

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Francuski Total ogłosił, że przeznaczy około 50 mln dolarów na poszukiwania gazu łupkowego na wschodzie Wielkiej Brytanii. Firma szuka możliwości wejścia do sektora niekonwencjonalnego poza Francją, gdzie wprowadzono zakaz hydraulicznego kruszenia. Premier David Cameron ma udać się w regiony, w których rozpocznie prace Total, by rozmawiać ze społecznościami obawiającymi się wpływu poszukiwań na środowisko naturalne. Będzie także mówił o zyskach, jakie może ono przynieść. Londyn obiecał, że samorządy będą mogły zatrzymać 100 procent zysków z opodatkowania koncesji. Do tej pory miało to być o połowę mniej. Ruch ma przekonać przeciwników poszukiwań. Oprócz Totalu w brytyjskim sektorze łupkowym działa rodzima Cuadrilla Resources oraz francuski GDF Suez.

Grecja wspiera stanowisko KE ws. Gazpromu

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

W rozmowie z mediami grecki minister energetyki Yianis Maniatis zadeklarował, że jego kraj obejmujący do czerwca przewodnictwo prezydencji Unii Europejskiej, popiera w pełni politykę energetyczną Wspólnoty i stanowisko Komisji w sprawie rosyjskiego Gazpromu. Grecja jest kluczowym krajem na mapie energetycznej Europy, ponieważ to tamtędy popłynie gaz z Azerbejdżanu w ramach realizacji koncepcji Korytarza Południowego, pozwalającej na uzyskanie alternatywnego źródła dostaw surowca. Gaz z Azerbejdżanu do Grecji doprowadzi Gazociąg Transanatolijski (TANAP), stamtąd na rynek włoski pośle go dalej Gazociąg Transadriatycki (TAP). Grecki minister ocenił także, że nadal nieznana jest przyszłość gazociągu South Stream, w sprawie którego budowy część krajów europejskich – w tym Grecja – podpisało już umowy międzyrządowe. Zdaniem Greka stanowisko Komisji jest jednak jasne a Gazprom musi uwzględnić w swoich planach prawo unijne zakazujące monopoli na zarządzanie rurami i ich przepustowością.

KE rozważa porzucenie celów klimatycznych

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisja Europejska przedstawi 22 stycznia cele polityki klimatyczne do 2030 roku. Lobby w Brukseli spierają się głównie jeśli chodzi o cel udziału Odnawialnych Źródeł Energii w miksie energetycznym. Przemysł i kraje jak Wielka Brytania naciskają na nieobligatoryjność – ekolodzy oraz głównie Niemcy przeciwnie. Kompromis ma zakładać, że cel udziału wyniesie mniej niż 30 procent i będzie niewiążący. Większy konsensus panuje wokół celu redukcji emisji. Wielka Brytania, Francja, Włochy, Niemcy i Hiszpania popierają ustanowienie go na poziomie 40 procent do 2030 roku. Sprzeciwia im się część krajów z przemysłem wysokoenergetycznym, które chciałyby zatrzymać się na poziomie 35 procent.  Po przedstawieniu propozycji przez KE, kraje członkowskie Unii zdecydują o kształcie nowej polityki klimatycznej w marcu.

Rosja produkuje za mało energii by zwiększyć eksport do Chin

(REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Pekin informuje, że Chiny zwiększą import energii elektrycznej z Rosji. Nie nastąpi to  jednak szybko, ponieważ konieczne jest wybudowanie odpowiedniej sieci przesyłowej.  Eksperci chińscy podkreślają przy tym, że Chiny dysponują nowoczesną technologią  konstruowania sieci przesyłowych na wielkie odległości. Tymczasem przedstawiciel rosyjskiej firmy OAO Inter RAO JES, Anton Nazarow oświadczył, że wprawdzie współczesna technologia umożliwia zwiększenie dostaw prądu do Chin, ale obecna wielkość produkcji w Rosji nie pozwala na zaspokojenie zapotrzebowania tego kraju. Firma OAO Inter RAO JES jest operatorem systemu dystrybucyjnego, który realizuje przesył energii elektrycznej z Rosji do Chin.

W 2014 4-procentowy spadek cen gazu od Gazpromu

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Średnia cena gazu od Gazpromu w 2014 roku sprzedawanego poza terytorium Wspólnoty Niepodległych Państw ma wynieść $372/1000m3. W zeszłym roku wyniosła ona $387/1000m3. To spadek o cztery procent.

Rosja i Iran negocjują porozumienie o wymianie irańskiej ropy za rosyjskie towary

(REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Iran i Rosja negocjują wymianę irańskiej ropy za rosyjskie towary o wartości 1,5 mld dol. miesięcznie. Wymiana zwiększyłaby znacząco irański eksport ropy wbrew sankcjom Zachodu, które pomogły zmusić Teheran do rozmów o zakończeniu nuklearnego programu. Irańskie i rosyjskie źródła zbliżone do handlowych delegacji twierdzą, że obecnie ustalane są końcowe szczegóły porozumienia, wg, którego Rosja ma otrzymywać do 500 tys. baryłek irańskiej ropy dziennie w zamian za rosyjski sprzęt i towary. Rosyjskie źródło twierdzi, że negocjacje mają szanse zakończyć się pełnym sukcesem, który obecnie zależy już tylko od pewnych szczegółów. Termin podpisania porozumienia jest „spodziewany niebawem”. Kreml odmówił skomentowania tych informacji. Natomiast wg anonimowego przedstawiciela rządu Iranu – Teheran uważa, że porozumienie będzie już niedługo podpisane i niebawem wejdzie w życie. Niezależnie od negocjowanego w Genewie przez Iran i sześć mocarstw zachodnich porozumienia nuklearnego.

INFRASTRUKTURA

W 2014 będą zwolnienia w PKP Intercity

(www.nakolei.pl/ pap/ wp.pl)

Nawet 300 osób może w przyszłym roku odejść z PKP Intercity. Przewoźnik zapewnia, że ostateczne decyzje dotyczące redukcji zatrudnienia jeszcze nie zostały podjęte, a ewentualne zwolnienia nie będą miały wpływu na bezpieczeństwo podróżnych. Przewoźnik liczy, że w tym roku na emeryturę odejdzie nawet około 200 pracowników spółki. Łącznie zatrudnienie w PKP Intercity ma spaść z 7,3 tys. osób do ok. 7 tysięcy pracowników. Wg danych Urzędu Transportu Kolejowego, PKP Intercity jest czwartym przewoźnikiem w Polsce pod względem liczby przewiezionych pasażerów. W listopadzie 2013 r. z usług tego przewoźnika skorzystało 11,45 proc. wszystkich pasażerów kolei w tym miesiącu.

Decyzja prezesa UTK w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości na linii kolejowej nr 403

(www.utk.gov.pl)

W wyniku przeprowadzonej kontroli PKP PLK stwierdzającej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, prezes Urzędu Transportu Kolejowego zobligował przedsiębiorcę do wskazania i wprowadzenia ograniczeń eksploatacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu na linii kolejowej nr 403 Piła Północ – Ulikowo, na odcinku Cybowo – Prostynia. Decyzja prezesa UTK podlega natychmiastowej wykonalności. W wyniku kontroli stwierdzono, że zarządca infrastruktury utrzymuje przedmiotowy odcinek linii kolejowej w stanie niezapewniającym bezpieczeństwa ruchu kolejowego, w tym eksploatuje go przy bardzo dużej liczbie uszkodzeń podkładów żelbetowych (typu BS 66).

Prezes UTK nakazał terminowe usunięcie nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego na stacji Gdynia Postojowa

(www.utk.gov.pl)

W wyniku przeprowadzonej kontroli podmiotu PKP PLK SA oraz stwierdzeniu naruszenia przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego prezes Urzędu Transportu Kolejowego nakazał terminowe usunięcie nieprawidłowości stwierdzonych na stacji Gdynia Postojowa (linia kolejowa nr 960).

Prezes UTK nakazał PKP PLK usunięcie wszelkich stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 30 czerwca 2014 r. Przypominamy, że decyzją z 27 listopada ub.r. prezes UTK zobowiązał zarządcę do wskazania i wprowadzania ograniczeń eksploatacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu na linii kolejowej nr 960.

Pierwszy autobus hybrydowy we Wrocławiu

(www.mpk.wroc.pl)

Od 9 stycznia wrocławianie mogą poruszać się po mieście pierwszym autobusem hybrydowym. Został on wydzierżawiony od producenta – Volvo – i przez najbliższe trzy lata będzie się pojawiał na różnych liniach komunikacji miejskiej. – W ten sposób chcemy przetestować nowe rozwiązania proponowane przez konstruktorów nowych napędów. Nie wiemy, czy w przyszłości będziemy szerzej korzystać z autobusów hybrydowych, ale w ciągu kilku najbliższych lat pragniemy przyjrzeć się bliżej różnym nowym technologiom przyjaznym środowisku – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK Wrocław. Na pierwszy rzut oka autobus hybrydowy nie różni się od klasycznych pojazdów z silnikiem diesla, ale pasażerowie pewnie zwrócą uwagę, że jest on o wiele cichszy.

Plany MŚ na 2014 r. – gospodarka wodna i środowisko

(www.srodowisko.abc.com.pl)

Resort środowiska opublikował plan działalności Ministra Środowiska na rok 2014 dla działów administracji rządowej: gospodarka wodna i środowisko. Wśród najważniejszych celów do realizacji w przyszłym roku wymieniono m.in. opracowanie Master Planów dla obszarów Wisły i Odry, wprowadzenie reformy gospodarki wodnej, opracowanie planów zarządzania ryzykiem powodziowym, budowę zbiornika wodnego Świnna Poręba, zwiększenie poziomu lesistości kraju, rozbudowę portalu KLIMADA, który służy wymianie informacji w zakresie adaptacji do zmian klimatu.

Lasy zasilą fundusz na drogi

(www.mos.gov.pl)

Lasy Państwowe, dzięki wpłatom do budżetu państwa, wspomogą budowę lokalnych dróg. W ciągu najbliższych dwóch lat przekażą 1,6 mld zł do budżetu państwa. Z tej kwoty 1,3 mld zostanie przekazana na rozwój infrastruktury drogowej. Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach. – Intencją rządu jest przekazywanie pieniędzy z Lasów Państwowych na drogi lokalne. Nie ma ani pomysłu prywatyzacji ani ograniczania korzystania z lasów– uzasadnia zmianę Maciej Grabowski, minister środowiska. Wpłaty, których kwota została określona nominalnie, dokonywane będą corocznie przez Dyrekcję Generalną LP w formie rat kwartalnych. W 2014 i 2015 r. LP będą zobligowane do wpłaty do budżetu państwa po 800 mln zł.

Lotnisko Chopina ponownie z certyfikatem Airport Carbon Acreditation

(www.lotnisko-chopina.pl)

Lotnisko Chopina po raz trzeci otrzymało certyfikat programu Airport Carbon Acreditation przyznawany przez Europejską Radę Lotnisk za działania na rzecz ograniczania emisji dwutlenku węgla do atmosfery. – Ekologię traktujemy bardzo poważnie jako element odpowiedzialności za lokalne środowisko. Program ACA jest bardzo przydatnym narzędziem, które pomaga zidentyfikować wszystkie źródła emisji zanieczyszczeń  a następnie wdrożyć strategię redukcji emisji tych zanieczyszczeń – mówi Michał Marzec, dyrektor Lotniska Chopina. ACA obejmuje cztery poziomy zaawansowania. Warszawski port otrzymał certyfikat poziomu pierwszego „Mapping”.

Nowy salon dla palących na Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopna.pl)

Na Lotnisku Chopina otwarty został nowoczesny salon dla palących z miejscami siedzącymi. Mogą z niego korzystać pasażerowie podróżujący w strefie Schengen. Salon znajduje się w pirsie południowym, w okolicach gate’ów 43-45. Mogą z niego korzystać pasażerowie odlatujący, po odprawie biletowo-bagażowej i po przejściu kontroli bezpieczeństwa. Salon jest wyposażony w miejsca siedzące i może pomieścić jednocześnie ok. 30 osób. W warszawskim porcie – oprócz otwartego właśnie salonu – funkcjonują również trzy kabiny dla palących: 28-osobowa w strefie Schengen, 14-osobowa w strefie Non-Schengen oraz dwuosobowa w Salonie VIP.

Ponad 100 tys. pasażerów w grudniu

(www.modlinairport.pl)

W grudniu br. Lotnisko Warszawa/Modlin obsłużyło 100,4 tys. pasażerów i 708 operacji lotniczych. Przez cały rok 2013, który dla lotniska rozpoczął się formalnie 2 lipca, a ruch regularny powrócił 30 września, obsłużyliśmy 344,5 tys. pasażerów i 2,4 tys. operacji lotniczych: Ryanair  343 565 pax, 2 418 operacji lotniczych; Travel Service 911 pax, 6 operacji lotniczych. Port Lotniczy Warszawa/Modlin, od początku działania (15.07.2012) do końca 2013 r., czyli w 8,5 miesiąca, obsłużył 1,3 mln podróżnych i 8,8 tys. startów i lądowań.

W 2014 r. przewidujemy przyjąć 1,6 mln pasażerów. W sezonie zimowym z naszego lotniska można polecieć do 17 miast europejskich.

To był dobry 2013 rok Portu Lotniczego Gdańsk

(www.airport.gdansk.pl)

W grudniu 2013 r. Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsłużył około 193 tys. pasażerów. To o 3 proc. więcej niż w grudniu 2012 r. W całym roku 2013 przez gdańskie lotnisko przewinęło się 2 mln 842 tys. pasażerów, o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. Tym samym Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy utrzymał 3. pozycję w Polsce pod względem liczby odprawionych pasażerów. W 2013 r. na gdańskim lotnisku przeładowano 4,9 mln kg cargo, co oznacza wzrost na poziomie 1,4% w stosunku do roku 2012. – Cieszy nas obserwowana od kilku lat stabilizacja na poziomie ponad 30 %, udziału przewoźników tradycyjnych w przewozach pasażerskich – powiedział Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

PKN Orlen przejmuje od Petrolotu sprzedaż paliw lotniczych

(www.prtl.pl)

W ramach zmiany modelu sprzedaży paliw lotniczych w Grupie ORLEN, PKN ORLEN rozpoczyna sprzedaż paliw JET A-1 oraz AVGAS 100LL, bezpośrednio do przewoźników lotniczych. Tym samym Koncern przejmuje działalność handlową prowadzoną dotychczas przez PETROLOT, który pozostanie agentem obsługi naziemnej. Od dnia 1 stycznia 2014 roku PKN ORLEN przejął obowiązki w zakresie zapewnienia zaopatrzenia w paliwo lotnicze w portach lotniczych wynikające z zawartych przez PETROLOT umów z Portami Lotniczymi i Przewoźnikami. W ramach umowy z Petrolot, koncern uzyskał również niezbędne know-how do realizacji przejętych zobowiązań.

Ryanair: 85% lotów w grudniu wylądowało na czas

(www.prtl.pl/Ryanair)

Ryanair opublikował statystyki z grudnia 2013 roku, dotyczące obsługi klienta. Katarzyna Gaborec z Ryanair powiedziała: – W grudniu, 85% naszych 33 000 lotów wylądowało na czas, odnotowaliśmy niewielki spadek w porównaniu do grudnia 2012 r. (głównie z powodu dużych zaburzeń pogodowych w Europie Zachodniej, zarówno przed, jak i po świętach). Ryanair nadal poprawia naszą wiodącą w branży obsługę klienta. Wszyscy pasażerowie mogą teraz wnieść na pokład samolotu Ryanair niewielką drugą torbę, szybciej zarezerwować bilet, a także zarejestrować swoje dane na naszej ulepszonej stronie internetowej, a od 1 lutego pasażerowie będą mogli zarezerwować miejsca w samolocie na wszystkich trasach.

Egzystencjalne problemy lotniska w Bydgoszczy

(www.prtl.pl)

Od kilku tygodni w polskich mediach bardzo popularny jest temat celowości uruchamiania w naszym kraju nowych lotnisk komunikacyjnych. Wiele kontrowersji budzą, m.in. porty w Gdyni, Radomiu i Szymanach. Krytycy tych nowych inwestycji zwyczajowo już powołują się na przykład „katastrofy lotniskowej” w Hiszpanii. Warto jednak zauważyć, że hiszpański rynek lotniczy jest zupełnie inny niż polski. Hiszpania to jeden z najatrakcyjniejszych turystycznie krajów w Europie. Uruchamianie (sensowne) nowych portów regionalnych stwarza, przede wszystkim, możliwości pozyskiwania nowego przyjazdowego ruchu turystycznego dla miasta i regionu. W Polsce sytuacja jest zupełnie inna. Tylko niewielka liczba miast i regionów jest międzynarodowo atrakcyjna turystycznie.

Prezes LOT-u we władzach Stowarzyszenia Europejskich Przewoźników (AEA)

(www.lot.com)

Sebastian Mikosz, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, został wybrany do władz Stowarzyszenia Europejskich Przewoźników czyli Association of European Airlines (AEA). Wraz z ośmioma innymi szefami linii lotniczych będzie zasiadał w President Commitee tej organizacji. Prezes PLL LOT dołączył do grona osób zasiadających w President Commitee, które jest najwyższym organem decydującym w Stowarzyszeniu Europejskich Przewoźników (AEA). Na czele President Commitee stoi Przewodniczący. Jest nim obecnie Temel Kotil, prezes Turkish Airlines. Łącznie z Sebastianem Mikoszem, w Radzie w 2014 r., będzie zasiadać dziewięciu prezesów linii należących do AEA.

Ryanair: 4% wzrost ruchu w grudniu 2013

(www.prtl.pl/Ryanair)

Tanie irlandzkie linie lotnicze Ryanair sprzedały w grudniu 2013 r. 5 mln miejsc, w porównaniu do 4,8 mln miejsc sprzedanych w tym samym miesiącu 2012 r. Ruch w grudniu ub.r. zwiększył się dzięki wprowadzonym niższym taryfom, łatwiejszemu dostępowi do stron internetowych przewoźnika oraz poprawie usług pasażerskich. W okresie ostatnich dwunastu miesięcy, do grudnia 2013 r. Ryanair sprzedał 81,4 mln miejsc, tj. 2% więcej rdr. W grudniu ub.r. współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich pozostał na niezmienionym poziomie rdr i wyniósł 81%. W okresie ostatnich dwunastu miesięcy, współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich wyniósł 83%.

Helsinki i Rzym z LOTem nie powrócą

(www.aeronews.pl)

Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły informowanie pasażerów posiadających bilety w sezonie letnim do Helsinek i Rzymu o tym, iż rejsy zostały skasowane. Podróżnym przysługuje zwrot pieniędzy bądź zmiana rezerwacji. LOT już zamienia pasażerom bilety na rejsy wykonywane przez Lufthansę (przesiadka w Niemczech, dolot z Warszawy LOTem lub Lufthansą, dolot z regionów na przesiadkę w Niemczech Lufthansą). Kilka dni temu informowaliśmy o tym, iż LOT na pewno nie powróci ze stałą ofertą rejsów między Warszawą, a Rzymem. W sezonie letnim – na przełomie kwietnia i maja – przewoźnik wykona kilka rejsów specjalnych z okazji kanonizacji papieża Jana Pawła II.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak