16.01.2014 ALERT

16 stycznia 2014, 10:11 Alert

ENERGETYKA

Projekt ustawy o OZE negatywnie wpłynie na małe źródła OZE

(IEO)

Instytut Energetyki Odnawialnej dokonał analizy oceny skutków regulacji (OSR) dla projektu ustawy o OZE w najnowszej wersji 4.1, skierowanej na Komitet Stały Rady Ministrów w dniu 31 grudnia 2013 r. IEO uważa, że regulacja wpłynie znacznie silniej na energetykę odnawialną niż to przedstawiono w OSR i będzie to wpływ dalece bardziej negatywny, w szczególności jeśli chodzi o małe źródła, mikroinstalacje oraz mniejszych, niezależnych producentów energii z OZE, a także cały rynek zielonej energii i sektor innowacji. Ale regulacja wpłynie też na kształt całego sektora energetyki, a nawet szerzej – na model rozwoju gospodarczego kraju i spójność społeczną, do czego nawet w najmniejszym stopniu nie nawiązuje OSR. Będzie też źródłem większych, niż to oszacowano, kosztów finansowych po stronie inwestora, ale też po stronie podatnika i konsumenta energii.

Premier Bułgarii: Gazociąg Południowy odpowiada wszystkim przepisom UE

(GLOBE/TERESA WÓJCIK)

Premier Bułgarii Plamen Oreszarski powiedział wczoraj w parlamencie tego kraju, że realizacja Gazociągu Południowego spełnia wszystkie wymogi przepisów europejskich.  Oreszarski  przypomniał, że międzyrządowa umowa Bułgarii i Rosji została zawarta w 2008 r., podobnie jak w przypadku innych państw uczestniczących w projekcie. „Na spotkaniu ministrów energetyki w Brukseli została ustalona jednakowa ocena wszystkich zawartych umów. Jesienią, w toku negocjacji ze stroną rosyjską dostaliśmy zapewnienia, że Gazociąg odpowiada postulatom Bułgarii, co oznacza, że odpowiada też wszystkim warunkom europejskim” – wyjaśniał Oreszarski. Podkreślił też, że środki na finansowanie inwestycji South Streamu będą zapewnione przez stronę rosyjską, a nie z budżetu Bułgarii.  Prace przy realizacji bułgarskiego odcinka Gazociągu Południowego rozpoczęły się 31 października 2013 r., zgłosiło się do udziału w tych pracach 11 krajowych spółek budowlanych.

Europie grozi wyciek energetyki niskoemisyjnej?

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chociaż część ekspertów dyskredytowała istnienie zjawiska carbon leakage, czyli ucieczki ciężkiego przemysłu poza Unię Europejską, wywołanej polityką klimatyczną, to obecnie pojawiła się nowa teoria: low carbon leakage – wyciek energetyki niskoemisyjnej ze względu na spodziewane złagodzenie tej polityki. Portal EurActiv dotarł do listu dyrektora Knauf Insulation Tonyego Robsona do przewodniczącego Komisji Europejskiej Jose Manuela Barroso, w którym przedsiębiorca oskarża Unię o sprowokowanie go do przeniesienia prac firmy do Azji i USA. Zdaniem Robsona brak wiążących celów efektywności energetycznej w nowej polityce klimatycznej sprawi, że inwestowanie w energetykę odnawialną na Starym Kontynencie przestanie się opłacać. Obawy tego inwestora podzielają inni, cytowani przez EurActiv.

Gazprom traci udziały na rynku rosyjskim

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazprom zwiększa eksport gazu ziemnego do Europy dzięki obniżkom cen dla tamtejszych klientów. Jednakże sprzedaż jego surowca w Rosji spada. W 2012 spadła o 5,9 procent, w pierwszej połowie 2013 roku spadek wyniósł 7 procent a Rosjanie sprzedali wtedy 133,6 mld m3 na własnym rynku. Rośnie konkurencja ze strony niezależnych sprzedawców gazu, których udział na rynku wynosi obecnie ponad 25 procent. Firmy jak Novatek przejmują kluczowych klientów Gazpromu.

Wznowienie wydobycia ropy ze złoża Kashagan zależne od wyników testów

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

W początkach lutego spodziewane są wynik testów, od których zależy termin wznowienia wydobycia ropy ze złoża Kashagan na Morzu Kaspijskim w Kazachstanie.  Wydobycie zostało przerwane w październiku ub.r. z powodu nieszczelności rurociągu odprowadzającego ropę. Kashagan to największe  odkryte w ciągu ostatnich 30 lat złoże ropy poza Bliskim Wschodem. Według szacunków zasoby wydobywalne złoża to 13 mld baryłek ropy. Wydobycie rozpoczęto 11 września ub.r., po 13 latach przygotowań. Kashagan to jeden z najtrudniejszych na świecie obszarów wydobycia. Bardzo niekorzystne warunki klimatyczne i techniczne, wysoki poziom siarkowodoru.  Wydobycie i transport wymagały zbudowania sztucznych wysp, aby uniknąć uszkodzenia urządzeń przez lód na płytkim morzu (woda jest zamarznięta przez pięć miesięcy w roku, a temperatura spada poniżej minus 30 stopni C.). Wg wstępnych badań specyfikacje rur stosowanych w ropociągu i gazociągu Kashagan w pełni spełniały wymagania NACE (National Association of Corrosion Engineers) oraz praktycznych standardów międzynarodowej branży ropy i gazu. Jednak nieszczelność była na tyle groźna, że wznowienie wydobycia wymaga dodatkowych testów i wyjątkowej ostrożności. Złoże Kashagan eksploatuje międzynarodowe konsorcjum, w którym uczestniczą: ExxonMobil, Shell, Total, Eni oraz państwowa firma kazachska KazMunai Gas posiadające po 16,81 proc. udziałów. A także japoński Inpex – 7,56 proc. oraz chiński CNCP – 8,39 proc.

INFRASTRUKTURA

Konsorcja z udziałem Polimexu- Mostostalu wypowiedziały kontrakty na budowę odcinków autostrad A1 oraz A4, jak również odcinka drogi ekspresowej S69

(www.polimex-mostostal.pl)

Konsorcja z udziałem Polimexu-Mostostalu odstąpiły od realizacji budów autostrady A1 na odc. Stryków – Tuszyn, autostrady A4 na odc. Rzeszów – Jarosław oraz drogi ekspresowej S-69 na odc. Bielsko-Biała–Żywiec. Konsorcja wypowiedziały kontrakty podpisane z GDDKiA. Odstąpienie od kontraktów i zakończenie robót budowlanych na tych odcinkach  spowodowane jest nieprzedstawieniem w wymaganym terminie zgodnego z prawem zabezpieczenia zapłaty za roboty budowlane w łącznej kwocie ponad 2 mld zł. Naruszenia istotnych postanowień kontraktów przez zamawiającego były przedmiotem obszernej korespondencji między konsorcjami wykonawczymi a zamawiającym oraz licznych zgłoszeń.

Otwarcie A1 Włocławek – Kowal wiosną 2014.

(www.gddkia.gov.pl)

Od grudnia kierowcy mogą korzystać z nowego, 45-kilometrowego odcinka autostrady A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Na pozostałym 19 km odcinku autostrady od węzła Włocławek Zachód do węzła Kowal, nadal prowadzone są prace. Ten odcinek autostrady zostanie udostępniony kierowcom wiosną bieżącego roku. Od grudnia 2013 r. na autostradzie A1 od węzła Czerniewice do węzła Włocławek Zachód obowiązuje warunkowe pozwolenie na użytkowanie pasa jezdnego. Trasa główna i elementy bezpieczeństwa zostały udostępnione kierowcom, choć prace nadal są kontynuowane na drogach lokalnych, serwisowych, Miejscach Obsługi Podróżnych oraz Punktach Poboru Opłat.

Nie maleje zainteresowanie budową S17

(www.gddkia.gov.pl)

Piętnaście firm i konsorcjów jest zainteresowanych budową S17 między węzłem Lubelska a początkiem obwodnicy Garwolina. Wśród zainteresowanych są firmy z Polski oraz UE. Do II etapu przetargu i złożenia ofert zostaną zaproszeni wykonawcy, którzy pozytywnie przejdą weryfikację dostarczonych wniosków. Tym samym poznaliśmy już firmy zainteresowane budową całego odc. S17 między węzłami Lubelska i Kurów Zachód. Przetarg na zaprojektowanie i budowę blisko 37 km odc. drogi ekspresowej S17 podzielono na trzy części: od węzła Lubelska (bez węzła) do początku obwodnicy Kołbieli (o dł. ok. 15,2 km), obwodnicę Kołbieli (ok. 8,7 km), oraz od obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina (ok. 13 km).

Kierownicy pociągów sprawdzają bilety w SKM

(www.skm.warszawa.pl)

Od 15 stycznia br. w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej bilety kontrolują także wybrani kierownicy pociągów. Dotychczas w pociągach SKM do kontroli biletów byli upoważnieni tylko kontrolerzy Zarządu Transportu Miejskiego. W ramach pilotażowego programu – kontrolę mogą przeprowadzać także wybrani kierownicy pociągów. Ich zakres praw i obowiązków – w zakresie kontroli biletów – jest taki, jak w przypadku kontrolerów ZTM. Kierownicy są upoważnieni do sprawdzania biletów oraz uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów pociągami SKM. Kierownik pociągu – w trakcie sprawdzania biletów – powinien posiadać w widocznym miejscu identyfikator.

Skocz do Wisły

(www.przewozyregionalne.pl)

16 stycznia br. na skoczni narciarskiej im. Adama Małysza w Wiśle odbywają się zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich. Z tej okazji Przewozy Regionalne przygotowały specjalną ofertę: dodatkowe kursy interREGIO busów z Katowic i atrakcyjne promocje cenowe. Aby umożliwić dojazd na rozgrywane zawody, PR uruchamiają dodatkowe kursy interREGIO busów, którymi będzie można dostać się w rejon skoczni w Wiśle-Malince. Trzy autokary skomunikowane z pociągiem interREGIO „Piast” z Warszawy odjadą z przystanku przy Pl. Andrzeja w Katowicach o godz. 12.05, a do Wisły dotrą o godz. 14.00. W drogę autobus, z którego będzie możliwa przesiadka na IR „Piast” do Warszawy, odjedzie o godz. 15.35, a kolejne dwa o godz. 20.20.

Etihad Airways nie są zainteresowane inwestycją w PLL LOT

(www.prtl.pl)

Inwestujące w przewoźników na całym świecie emirackie linie Etihad Airways nie będą się spieszyć z decyzją w sprawie inwestycji w zadłużone włoskie linie Alitalia. Jak powiedział prezes i CEO James Hogan linie nie są zainteresowane inwestycją w PLL LOT, ani w litewskie linie Air Baltic, ani w rzymskie lotnisko Fiumicino. Wg prezesa Etihad Airways, przewoźnik nie ogłosi decyzji w sprawie inwestycji w Alitalię do końca tego miesiąca. Ostatnie informacje wskazują na przeprowadzanie, związanego z inwestowaniem, procesu due diligence włoskiego przewoźnika. Emiracki przewoźnik zainwestował już m.in. w airberlin, Air Serbia (JAT Airways), Darwin Airlines, Air Lingus, Virgin Australia i Air Seychelles.

Port Lotniczy Lublin obsłużył 200 000 pasażera

(www.airport.lublin.pl)

Port Lotniczy Lublin obsłużył 200 000 pasażera. Szczęśliwą osobą został Zbigniew Mądrachowski, który przyleciał z Londynu samolotem linii Ryanair. Wyjątkowego pasażera w Lublinie przywitał prezes Portu Lotniczego Lublin, który wręczył mu prezent oraz słodki upominek. – Dla naszego lotniska to ważny dzień. Jestem przekonany, że już za kilka miesięcy będziemy mieli kolejną okazję do świętowania – mówi Krzysztof Wójtowicz prezes Portu Lotniczego Lublin. Zbigniew Mądrachowski pochodzi ze Świdnika, od siedmiu lat mieszka w Anglii. W Polsce jest pierwszy raz od roku i planuje zostać tu przez tydzień.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak