17.09.2014 ALERT

17 września 2014, 09:53 Alert

ENERGETYKA

FX Energy poinformowało o rozpoczęciu wydobycia gazu z odwiertu Lisewo -2, które spółka prowadzi wspólnie z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem

(CIRE)

Według FX Energy produkcja z odwiertu Lisewo – 2 jest obecnie na poziomie około 85 tys. m sześc. na dobę. Jak podkreśla Zbigniew Tatys, szef FX Energy w Polsce, dzięki dobrej współpracy z PGNiG, który ma 51 proc. udziałów koncesji, w przypadku odwiertu Lisewo-2 bardzo szybko udało się rozpocząć fazę produkcyjną. Spółka informuje również, że prowadzi obecnie jeszcze prace przy dwóch odwiertach w Polsce Karmin-1, Baraniec-1. W przypadku tego pierwszego wiercenia rozpoczęto pod koniec lipca i dotychczas odwiert osiągnął głębokość 2 307 m (planowana głębokość 2460 m) . Prace przy odwiercie Baraniec-1 rozpoczęły się około miesiąc temu i osiągnął on już głębokość 2 304 m (planowana głębokość 3 885 m). Odwierty Lisewo-2, Karmin-1 i Baraniec-1 zlokalizowane są na koncesji Płoty należącej w 51 proc. do PGNiG, a w 49 proc. do FX Energy. FX Energy zapowiedziało również, że w październiku rozpocznie wiercenie odwiertu Angowice-1 na złożu Tuchola.

Zieloni chcą wycofać darmowe uprawnienia do emisji

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

W przyszłym tygodniu Parlament Europejski będzie głosował nad odrzuceniem przyznania przez Komisję Europejską darmowych uprawnień do emisji CO2 dla ciężkiego przemysłu europejskiego. Uwagi do pomysłu zgłosił duński Zielony Bas Eickhout. Głosowanie komisji środowiskowej PE (ENVI) odbędzie się 24 września. Rozwiązanie KE miało ułatwić firmom z sektora przemysłowego spełnienie zobowiązań w ramach systemu handlu emisjami (ETS).

Słowacja dostaje mniej gazu

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Na Słowację dociera w tym tygodniu o 25 proc. mniej gazu w stosunku do zamówień składanych w Gazpromie – informuje „Rzeczpospolita”. Gazprom obniżył przesył gazu na Słowację o 25 procent – podaje dziennik powołując się na Echo Moskwy, które z kolei bazuje na informacjach od słowackiego operatora gazowego SPP. „Rz” przypomina, że w ubiegłym na Słowację docierało o 10 proc,. mniej gazu w stosunku do wielkości zamówień.

Czesi boją się wojny gazowej. Bułgaria odmrozi South Stream po wyborach?

(EURACTIV/AFP/TERESA WÓJCIK/DNEVNIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

Czeski minister przemysłu i handlu Jan Mladek zwrócił się do Unii Europejskiej o przyspieszenie działań rozwiązujących problemy z dostawami gazu z Rosji, gdyż jego zdaniem powtórka kryzysu gazowego z 2009 r. stanowiłaby dla krajów bałkańskich zagrożenie katastrofą humanitarną. Na konferencji Gazowe Forum Biznesowe w Pradze wczoraj Mladek zwrócił uwagę, że zwłaszcza Bułgaria, Bośnia i Hercegowina oraz Mołdawia mogą mieć duże deficyty energii, gdyż otrzymują gaz wyłącznie tranzytem przez Ukrainę a praktycznie nie mają magazynów gazowych. Zbliżająca się zima może być zagrożeniem także dla Serbii. W tej sytuacji Bruksela nie powinna czekać aż w styczniu dojdzie do tragedii na Bałkanach. Mladek podkreślił, że sytuacja na Ukrainie i możliwość zakręcenia kurka gazowego przez Rosję potwierdzają konieczność dodatkowej inwestycji Czech w nowe reaktory dla elektrowni nuklearnych Dukovani i Temelin. Mimo, że czeskie obiekty korzystają z rosyjskiego paliwa, Mladek uważa, że uran można nabyć na rynku z trzyletnim wyprzedzeniem, a co więcej – jeszcze niedawno Temelin był zaopatrywany przez amerykański Westinghouse, więc nie ma obaw o dostępność surowca. Co ciekawe, wojny gazowej nie boi się Rumunia. Minister energetyki Ravzan Nicolescu wyraził przekonanie, że nawet w wypadku zatrzymania dostaw od Gazpromu i ostrej zimy jego kraj poradzi sobie w sezonie grzewczym. Dodał, że nadal nie wie dlaczego Gazprom obniżył dostawy surowca dla Transgazu, podobnie jak dla polskiego PGNiG i słowackiego SPP. Nicolescu stwierdził, że podobne problemy mogą trwać przez całą zimę. Tymczasem budowa serbskiego odcinka gazociągu South Stream, który w założeniu rosyjskich projektantów ma uniezależnić tranzyt gazu ziemnego na Bałkany od Ukrainy ma ruszyć w październiku. Informuje o tym Gazprom, pomimo zamrożenia projektu przez Komisję Europejską, która zagroziła sankcjami krajom, które mu się nie podporządkują. Prace mają ruszyć bez względu na sytuację w Bułgarii, która podporządkowała się KE i zatrzymała projekt. Przedstawiciele Gazpromu wyrazili przekonanie, że po wyborach Bułgarzy szybko przyznają zgodę na budowę ich odcinka rury. Serbowie wyrazili po raz kolejny poparcie dla projektu podczas konferencji poświęconej gazowi ziemnemu w regionie Dunaju w Budapeszcie ustami ministra energetyki Aleksandra Antica.

Gazprom: Bezpieczeństwo tranzytu zależy tylko od Naftogazu

(WOJCIECH JAKÓBIK)

W dniu ratyfikacji umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską przez Ukrainę, Gazprom wydał oświadczenie w którym stwierdza, że bezpieczeństwo tranzytu gazu ziemnego do klientów europejskich przez terytorium tego kraju zależy tylko i wyłącznie od „przestrzegania przez Naftogaz zapisów umowy tranzytowej”. W ten sposób daje sygnał, że wszelkie przerwy dostaw będą winą Ukraińców. Sam zapewnia swoich klientów w Europie, że pomimo sygnałów odbiorców w Polsce i Słowacji dostawy są świadczone bez problemów, a firma podjęła już działania na rzecz zabezpieczenia tranzytu zimą. Tymczasem Kijów pod presją Zachodu zgodził się na amnestię i autonomię dla seperatystów działających na rozkaz Rosji w Donbasie. Rosja zgłosiła także tysiące poprawek do umowy stowarzyszeniowej negocjowanej przez Ukraińców z Brukselą. Tymczasem pomimo sugestii Rosjan, aby spotkanie KE-Ukraina-Rosja na temat ponownego uruchomienia dostaw gazu od Gazpromu nad Dniepr odbyło się 22 września, Naftogaz informuje, że oficjalna data rozmów nie jest znana. Terminu proponowanego przez Rosjan nie akceptuje Komisja Europejska. Gazprom uzależnia ponowne uruchomienie dostaw gazu nad Dniepr od spłaty długu gazowego Naftogazu wycenianego przez Rosjan na 5,3 mld dolarów.

Rosnieft otrzyma pomoc kapitałowej z rosyjskich funduszy emerytalnych. Rubel rekordowo tani

(REUTERS/RIGZONE/INTERFAX/AP/BBC/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Wicepremier Rosji Arkady Dworkowicz zapowiedział wczoraj wieczorem, że Rosnieft będzie mógł ubiegać się o pieniądze z funduszy emerytalnych, podkreślając, że rząd zatwierdził program potężnych inwestycji tego koncernu. Rosnieft jednak nie będzie mógł zrealizować tego programu, jeśli nie otrzyma wsparcia finansowego od rządu w wysokości 42 mld dol. (1,5 bln rubli), tyle bowiem wynoszą braki kapitałowe Rosnieftu spowodowane odcięciem koncernu od rynków finansowych wskutek sankcji Zachodu. Dworkowicz zapowiedział, że ta kwota zostanie przekazana koncernowi z państwowych funduszy emerytalnych. Dworkowicz podkreślił, że Rosnieft musi zwrócić się z formalnym wnioskiem w tej sprawie do władz funduszy emerytalnych określając cele programowe, dla których potrzebuje środków z funduszy. Dotychczas – zauważył wicepremier – Rosnieft nie złożył takiego wniosku. Pojawiły się przypuszczenia, że potentat liczy na kredyty pomocowe z „niektórych państw BRICS” czyli grupy zrzeszającej oprócz Rosji, Chiny, Indie oraz RPA. W ub. r. szef Rosnieftu Igor Sieczin zapowiedział, że jego firma potrzebuje 500 mld rubli na program eksploatacji pól naftowych w rosyjskiej Arktyce. Analitycy Merrill Lynch ocenili go, jako jeden z kluczowych dla dalszego rozwoju gospodarczego Rosji. Wicepremier Dworkowicz odmówił ujawnienia szczegółów programu inwestycyjnego Rosnieftu, potwierdził tylko, że w 2013 był wyceniony na około 600 mld rubli (15,5 mld dol.), a w br. wzrósł do 730 mld rubli. Program Rosnieftu został omówiony podczas niedawnego spotkania u premiera Dmitrija Miedwiediewa i został zaakceptowany. Pozostały jedynie do uzgodnienia pewne szczegóły dotyczące harmonogramu wykonawczego. Dworkowicz pomija pytania mediów dotyczące wpływu spadku światowych cen ropy na opłacalność kosztownego programu inwestycyjnego Rosnieftu. Tymczasem Biały Dom ocenia, że spadek wartości rubla to rezultat sankcji USA i UE wprowadzonych przeciwko Rosji, która płaci za swoja agresję przeciwko Ukrainie. Rosyjska waluta spadła wczoraj do rekordowo niskiego poziomu  38,82 rubla za dolar, po raz pierwszy od wielu lat, inwestorzy bowiem obawiają się  bardzo skutków zaostrzenia sankcji Zachodu, szczególnie jeśli chodzi o sektor ropy i gazu. Jednocześnie spada cena ropy, a gospodarka rosyjska jest na krawędzi recesji. Wczoraj Kreml wezwał społeczeństwo, aby nie ulegało panice z powodu rosnącej inflacji, zapowiadając, że rząd zrobi wszystko, aby powstrzymać dalszy wzrost cen na rynku krajowym, choć na razie żadne działania nie zostały podjęte.

W USA rozmowy o współpracy energetycznej na Morzu Śródziemnym

(FOX NEWS/AP/RIGZONE/GLOBES/TERESA WÓJCIK)

Trójstronne spotkanie ministrów spraw zagranicznych Grecja – Cypr – Egipt odbędzie się w Nowym Jorku przy okazji 69. Sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ. Program spotkania obejmuje rozwój współpracy tych trzech państw w dziedzinie energetyki, wykorzystania głębinowych złóż węglowodorów w Morzu Śródziemnym oraz wykorzystania w tym celu możliwości, jakie daje międzynarodowe prawo morskie. Spotkanie trzech ministrów przewidziane jest na 26 września. Będą też oni obecni na przyjęciu wydanym dla niektórych dyplomatów przez prezydenta USA Baracka Obamę z małżonką,  wezmą w spotkaniach NATO – UE. Wicepremier i minister spraw zagranicznych Grecji Evangelos Venizelos weźmie udział w posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa ONZ poświęconym problemom terroryzmu. Posiedzeniu będzie przewodniczyć prezydent Obama.

W 2015 roku ożywiona kampania wiertnicza na Falklandach

(RIGZONE/PLATTS/TERESA WÓJCIK)

Spółka Falkland Oil and Gas Ltd (FOGL) poinformowała we wtorek o znaczących postępach w przygotowaniach do kolejnej morskiej kampanii wiertniczej, która ma rozpocząć się w pierwszym kwartale 2015 roku. W lutym zakończone zostaną badania sejsmiczne 3D, zakontraktowana jest głębinowa platforma wiertnicza. Na północy Falklandów FOGL zamierza zrealizować trzy odwierty wspólnie z partnerami Premier Oil i Rockhopper Exploration. Na południu wspólnikami FOGL są Noble Energy i Edison International. Łącznie zaplanowano wykonanie pięciu odwiertów w przyszłym roku. FOGL posiada najwięcej, bo sześć koncesji poszukiwawczo-wydobywczych na Wyspach Falklandzkich o obszarze liczącym razem 14,75 tys. km. kw. Eksperci oceniają, że złoża na tym obszarze zawierają ponad 1,3 mld baryłek ropy.

OPEC rozważa obniżenie wydobycia ropy naftowej. Brent znów w górę

(WOJCIECH JAKÓBIK)

Ze względu na rozmowy kartelu OPEC na temat zmniejszenia wydobycia ropy naftowej w 2015 roku cena baryłki ropy naftowej Brent wzrosła do poziomu bliskiego $99, kończąc najniższy spadek od dwóch tygodni. Sekretarz generalny organizacji Abdalla El-Badri zapowiedział, że rozważa ona zmniejszenie wydobycia o 500 tysięcy baryłek ale zastrzegł, że na razie nie ma rozstrzygnięć w tej sprawie. Późnym listopadem odbędzie się spotkanie OPEC na którym może zapaść decyzja o ograniczeniu wydobycia. Ostatnio podobną kartel podjął w 2008 roku. OPEC zrzesza Iran, Irak, Kuwejt, Arabię Saudyjską, Wenezuelę, Katar, Indonezję, Libię, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Aglierię, Nigerię, Ekwador, Gabon i Angolę. Odpowiada za 40 procent światowego wydobycia ropy naftowej i połowę jej eksportu.

INFRASTRUKTURA

Umowa na kontynuację budowy A4 Rzeszów – Jarosław podpisana

(GDDKiA)

41-kilometrowy odcinek autostrady A4 od Rzeszowa do Jarosławia dokończy konsorcjum firm: Budimex S.A. i Strabag Sp. z o.o. Umowa podpisana została w rzeszowskim oddziale GDDKiA na kwotę 719 mln zł. Konsorcjum zaoferowało wykonanie zadania w ciągu 14 miesięcy (z czasu na ukończenie wyłączono okresy zimowe tj. 2 razy po 3 miesiące od 15 grudnia do 15 marca). Zakres prac pozostałych do wykonania na tym ponad 41-km odcinku A4 to m.in.: – dokończenie niewielkiej części nasypów, – wykonanie warstw konstrukcji nawierzchni trasy głównej, – wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym bariery energochłonne, ekrany dźwiękochłonne, – prace wykończeniowe m.in. nasadzenia zieleni, wykonanie dróg serwisowych. Na obiektach mostowych wykonane zostały konstrukcje. Do dokończenia pozostały nasypy i dojazdy do obiektów oraz prace wykończeniowe polegające na wykonaniu nawierzchni oraz elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projekt współfinansowany ze środków unijnych pochodzących z  Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

MIR do końca tygodnia wybierze scenariusz usunięcia bramek z autostrad

(ISBnews)

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ma do końca tygodnia wybrać spośród 6 scenariuszy ten, który pozwoli usunąć bramki z autostrad, podał „Dziennik Gazeta Prawna”. „Decyzja zostanie podjęta na podstawie analizy porównawczej opracowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad” – czytamy w gazecie. „Wynajęci przez rząd eksperci z firmy URS najwyżej ocenili elektroniczny system poboru opłat. Naszych nieoficjalnych ustaleń na razie nie potwierdzają GDDKiA ani resort infrastruktury” – czytamy dalej. Według gazety, jest niemal pewne, że odpadnie koncepcja winiet i video-tollingu (sieci kamer automatycznie rozpoznających tablice rejestracyjne).

Monitoring zachowań uczestników ruchu drogowego

(Polski Kongres Drogowy)

Rozpoczęły się ogólnopolskie badania zachowań uczestników ruchu drogowego. Monitoring obejmuje: pomiary prędkości, stosowanie pasów bezpieczeństwa, fotelików dziecięcych, kasków ochronnych, a także – po raz pierwszy w Polsce – korzystanie z telefonów komórkowych. Punkty pomiaru mają być niedostrzegalne dla użytkowników dróg, by nie powodować zmian naturalnego zachowania. Punkty będą znajdować się w miejscach reprezentatywnych pod względem prędkości ruchu dla danej drogi i jej otoczenia. Zgodnie z założeniami powinny odbywać się w sposób niewidoczny dla uczestników ruchu, w miejscach oddalonych od urządzeń rejestrujących prędkość, posterunków policji i nie będących pod regularną kontrolą policji oraz na takich odcinkach dróg, na których geometria drogi, organizacja ruchu, otoczenie drogi oraz warunki terenowe nie mogą wpływać na zmniejszenie prędkości.

Dworzec w Pszczynie otwarty

(PKP SA)

Polskie Koleje Państwowe zakończyły przebudowę dworca kolejowego w Pszczynie. Renowacji poddano ceglaną elewację budynku, z której w trakcie remontu usunięto kilka powłok malarskich. Elewacja została podkreślona przez iluminację oraz zabezpieczona specjalną powłoką antygraffiti. Estetyczny wygląd odzyskała wiata przylegająca do budynku dworca. Odtworzono jej pierwotny wygląd przywracając między innymi świetlik. Pod wiatą zamontowano zegar. Gruntownie wyremontowano hol dworca, a także znajdującą się przy nim poczekalnię. Inwestycja objęła również wymianę instalacji, stolarki okiennej i drzwiowej oraz remont dachu i ocieplenie budynku. Dookoła dworca wyremontowano chodniki, zamontowano nowe stylowe lampy, a pod wiatą umieszczono ławki i stojaki rowerowe. Zainstalowano nowoczesny monitoring, który wpłynie pozytywnie na poprawę bezpieczeństwa na dworcu i w jego otoczeniu. Przebudowa dworca w Pszczynie była finansowana ze środków własnych PKP i budżetowych. Wartość inwestycji to 2,5 mln zł netto.

PKP Intercity obniża ceny biletów na trasie między Łodzią i Warszawą.

(PKP SA)

Na trasie Łódź –Warszawa – Łódź zacznie obowiązywać nowy cennik PKP Intercity. Pasażer zapłaci za przejazd 25 zł, a nie jak dotychczas 30,90 zł. Oferta łączy się ze zniżkami ustawowymi, dzięki czemu dzieci i młodzież będą mogły podróżować na trasie za niecałe 16 zł, a studenci za ok. 12 zł. Cena biletu będzie niższa również na innych odcinkach. Z Warszawy do Koluszek bilet normalny będzie kosztował 24 zł, natomiast za przejazd z Łodzi do Skierniewic pasażer zapłaci 13 zł a do Żyrardowa 17 zł. W cenniku PKP Intercity pojawiły się również nowe, atrakcyjniejsze rabaty w ofercie „Wcześniej” premiującej pasażerów kupujących bilety z wyprzedzeniem. Bilety kupione najpóźniej na 7 dni przed podróżą będą tańsze o 20%, a na 15 dni przed wyjazdem nawet o 30%. – Liczymy, że dzięki temu, mimo utrudnień związanych z pracami modernizacyjnych na torach, pasażerowie chętnie wybiorą kolej mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Rekomendacja „Kupuj” dla akcji PKP CARGO

(PKP CARGO)

Biuro maklerskie Raiffeisen Banku wydało rekomendację „kupuj” dla akcji PKP CARGO. Akcje wycenione zostały przez analityka na 90 zł za sztukę. Oznacza to 18-proc. wzrost w stosunku do obecnej ceny giełdowej – 76,14 zł z 16 września.

Dzień bez samochodu

(ZTM Warszawa)

Darmowy przejazd środkami komunikacji miejskiej, to nie jedyny przywilej, jaki warszawscy pasażerowie otrzymają 22 września. W „Europejskim Dniu bez Samochodu” będzie można również parkować nieodpłatnie na parkingach działających w systemie „Parkuj i Jedź”.

Zarząd Transportu Miejskiego od końca sierpnia prowadzi kampanię promującą Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu (ETZT), zachęcającą do korzystania ze środków transportu publicznego, roweru bądź parkingów P+R. Po ulicach Warszawy jeżdżą już autobusy i tramwaje z naklejonymi hasłami informującymi o akcji. 22 września b.r. poruszanie się autobusem, metrem, tramwajem, SKM oraz pociągami Kolei Mazowieckiej i Warszawskiej Kolei Dojazdowej na obszarze obowiązywania oferty „Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD” będzie darmowe. Dodatkowo osoby zmotoryzowane dojeżdżające do stolicy mogą zostawić auto na parkingu P+R bez konieczności uiszczania opłaty za parkowanie.

Nadzór Prezesa UTK nad przestrzeganiem czasu pracy przez maszynistów – naruszenia przepisów

(Urząd Transportu Kolejowego)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego prowadzi intensywne działania nadzorcze – kontrole maszynistów i ich pracodawców, w tym przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury, użytkowników bocznic, podmiotów świadczących usługę trakcyjną oraz zapewniających obsługę maszynistów do prowadzenia pojazdów kolejowych. Szczególnym nadzorem objęto zagadnienia związane z czasem pracy maszynistów, w tym  przypadki tzw. podwójnego zatrudnienia oraz wywiązywanie się przez maszynistów i pracodawców z obowiązku pisemnego oświadczenia o wykonywaniu pracy lub usług na rzecz więcej niż jednego pracodawcy. Podczas działań kontrolnych Prezes UTK stwierdził liczne nieprawidłowości, polegające m.in. na: przekroczeniu przez maszynistów norm czasu pracy i niezachowaniu przerw na odpoczynek, w tym w szczególności w przypadkach podejmowania zatrudnienia u więcej niż jednego pracodawcy; wykonywaniu czynności maszynisty pojazdów kolejowych w trakcie orzeczonej niezdolności do pracy, tj. zwolnienia lekarskiego;

zatrudnianiu maszynistów bez odpowiednich kwalifikacji zawodowych lub bez potwierdzenia spełniania wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych.

Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych

(Urząd Transportu Kolejowego)

W wyniku przeprowadzonej kontroli oraz wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych naruszeń w terminie do 31 października 2014 roku. Na podstawie art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Stwierdzone przez prezesa UTK naruszenia przepisów dotyczyły niewykonania zaleceń z badań diagnostycznych przejazdów kolejowych przeprowadzonych przez zarządcę infrastruktury, w których stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu na przejazdach. Wskazane powyżej nieprawidłowości dotyczyły przejazdu kategorii „C” w km 53,830, kategorii „A” w km 54,296 – szlaku Skrzynki – Tomaszów Maz. oraz przejazdu kategorii „D” w km 72,904 szlaku Bratków – Opoczno.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak