19.12.2013 ALERT

19 grudnia 2013, 10:05 Alert

ENERGETYKA

Podwyżka cen gazu zaboli producentów nawozów

(PARKIET/CIRE)

Wydatki na zakup gazu stanowią niemal 30 proc. kosztów działalności spółek z Grupie Azoty, a ostatnie podwyżki cen tego surowca będą miały spory wpływ na wyniki Grupy – czytamy w „Parkiecie”. Według informacji podawanych przez gazetę giełdy od początku stycznia do końca września Grupa Azoty wydała na zakup gazu około 2 mld zł i stanowiło to 29 proc. ogółu wydatków. Jednocześnie dziennik powołuje się na szacunki analityków, z których wynika, że negatywny wpływ nowej taryfa na wyniki Grupy sięgnie 30 do 50 mln zł. Jednocześnie cytowany w „Parkiecie” Krystian Brymora, analityk DM BDM zwraca uwagę, że w tym samym czasie konkurenci Azotów z Ukrainy mogą liczyć na 30 procentową obniżkę cen gazu.

O zmianach w zarządzie EuroPol Gazu zadecyduje sąd

(PARKIET/CIRE)

Jak poinformował „Puls Biznesu”, nowi polscy członkowie zarządu EuroPol Gazu wciąż nie zostali wpisani do KRS. PGNiG i Gazprom mają odmienne zdania na temat prawomocności ich powołania, a sprawę rozstrzygnąć ma warszawski sąd rejonowy. Z informacji gazety wynika, że od 8 listopada odbyło się już pięć walnych zgromadzeń EuRoPol Gazu lub formalnych i nieformalnych prób ich przeprowadzenia. Przedstawiciele Gazpromu uczestniczyli tylko w pierwszym. Na dwóch ostatnich WZA, które w odstępie kilku godzin odbyły się 28 listopada, głosowano uchwały o powołaniu do zarządu dwóch reprezentantów PGNiG. Ponieważ nie uczestniczyli w nich przedstawiciele Gazpromu, opierając się na statucie spółki, PGNiG powołał swoich członków za pomocą oświadczenia. Prawnicy obu stron mają odmienne zdanie co do tego, czy PGNiG mógł w ten sposób powołać nowych członków zarządu spółki, skoro przedstawiciele Gazprom nie uczestniczyli w poprzedzających je zgromadzeniach – czytamy w „Pulsie Biznesu”. Gazeta zwraca uwagę, że zgodnie ze statutem EuRoPol Gazu do powołania członków zarządu potrzebna jest jednomyślność obu akcjonariuszy, ale jeśli na dwóch kolejnych WZA nie uda się powołać ich reprezentantów, dana strona może ich powołać za pomocą oświadczenia.

Fitch utrzymuje rating CCC dla Naftogazu

(FITCH/WOJCIECH JAKÓBIK)

Niedługo po uzyskaniu kwartalnej obniżki cen gazu w dostawach z Rosji na Ukrainę, agencja Fitch utrzymała rating ukraińskiej, państwowej firmy gazowej Naftogaz, która sprowadza surowiec od Gazpromu. Fitch podkreśla, że ocenia pozytywnie porozumienie z Rosjanami ale potrzebuje więcej czasu na głębszą analizę jej ustaleń. Ocenia, że długofalowo dla poprawy sytuacji spółki interwencja finansowa rządu w Kijowie będzie niezbędna.

W okresie styczeń-listopad 2013 Ukraina sprowadziła o 15,5 procent mniej gazu ziemnego z Rosji. W 2012 roku sprowadziła 32.9 mld m3. W tym roku będzie to według  szacunków 27.3 mld m3.

Białoruś: Elektrownia w Ostrowcu będzie bezpieczna

(THE LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Białorusini podkreślają, że elektrownia atomowa, która ma powstać w Ostrowcu będzie bezpieczna. Chcą w ten sposób uspokoić obawy Litwinów, którzy blokują realizację inwestycji z przyczyn ekologicznych. Wilno podkreśla, że obiekt ma powstać w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej elektrowni atomowej w Visaginas, co stwarza zagrożenie. Mińsk przekonuje, że nie jest to realny problem a bliskość podobnych obiektów w Europie zdarza się często.

Rumunia wycofuje subsydia dla energetyki odnawialnej

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rumuni zdecydowali się ograniczyć wsparcie dla energetyki odnawialnej od stycznia nowego roku. Celem zmiany jest obniżenie rachunków za energię elektryczną dla gospodarstw domowych oraz zmniejszenie kosztów ponoszonych przez producentów. W Rumunii funkcjonuje system zielonych certyfikatów, podobny do polskiego. Bukareszt zmniejszy ilość certyfikatów przyznawanych poszczególnym sektorom energetyki odnawialnych, przez co zmniejszy ich możliwości handlowania nimi. Decyzję podjętą na mocy dekretu rządowego krytykują organizacje zrzeszające wytwórców energii odnawialnej.

Bułgaria przekazuje KE negocjacje z Rosją ws. South Stream

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Bułgarski rząd autoryzował Komisję Europejską do prowadzenia negocjacji z Rosjanami na temat budowy bułgarskiego odcinka South Stream. Komisja kwestionuje zgodność umów międzyrządowych w tej sprawie z trzecim pakietem energetycznym. Zaleca ich renegocjację lub odrzucenie.

Londyn uwzględnia argumenty ekologów na temat gazu łupkowego

(THE TELEGRAPH/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rząd brytyjski na wniosek sekretarza ds. energii Eda Daveya dopuścił do konsultacji na temat raportu o wpływie hydraulicznego kruszenia na środowisko grupy ekologów, którzy m.in. zwiększyli szacunki zużycia wody w procesie. Jednocześnie Downing Street nie konsultowało się z branżą wydobywczą.

Novatek z partnerami wyda 27 mld na inwestycje w LNG

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Budowa zakładu LNG na Półwyspie Jamalskim będzie kosztowała udziałowców tego projektu niemal 27 mld USD – podaje „Rzeczpospolita”. Inwestycję w zakład, który ma przetwarzać gaz z szacowanego na 907 mld m sześc. gazu złoża Południowo – Tambiejskiego, prowadzą wspólnie, rosyjski Novatek, który ma 60 proc. udziałów w projekcie, francuski Total – 20 proc. i chiński CNPC -20 proc. Koszt realizacji przedsięwzięcia zgodnie z przyjętym w środę ostatecznym kosztorysem inwestycji ma wynieść 26,9 mld USD – pisze dziennik. Według relacji „Rz” zakład ma zacząć produkcję w 2017 roku, a jego docelowe roczne możliwości produkcyjne mają wynieść 16,5 mln ton LNG.

Konkurencja dla South Streamu

(BLOOMBERG/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

17 grudnia zapadła ostateczna decyzja konsorcjum pod przewodnictwem BP zatwierdzająca drugą fazę inwestycji na ogromnym kaspijskim złożu gazu ziemnego Szach Deniz w Azerbejdżanie. Oznacza to rozpoczęcie realizacji projektu Południowego Korytarza Gazowego. Wydłużony zostanie gazociąg południowo kaukaski (SPC) prowadzący przez Azerbejdżan i Gruzję do granicy z Turcją, przechodzący następnie w projekt TANAP do granicy z Grecją, skąd jako TAP przebiegać będzie przez Grecję i Albanię do Włoch. Łączna długość Południowego Korytarza wyniesie około 3,5 tys. km. Umowa o eksploatacji złoża została przedłużona do 2048 r., co oznacza, że jego potencjał jest większy niż pierwotnie oceniano. Złoże Szach Deniz znajduje się pod dnem Morza Kaspijskiego, jego zagospodarowanie wymaga wykonania 26 podwodnych odwiertów i dwóch platform wydobywczych połączonych pomostem. Na lądzie zostaną zbudowane zakłady skraplania i kompresji. Przewidziano, że całkowity koszt inwestycji wyniesie 28 mld dol. Pierwszy gaz popłynie gazociągiem SPC w 2018 r. do Gruzji i Turcji, w roku następnym – do krajów europejskich. Struktura własności udziałów w złożu Szah Deniz: BP – 28,8 proc., SOCAR (Azerbejdżan) – 16,7 proc., Statoil (Norw.) – 15,5 proc., Total (Franc.), Łukoil (Ros.) i NOCO ( Tur.) – po 10 proc. i TPAO ( Tur.) – 9 proc.

Gaz z łupków bardziej opłacalny niż z dna morskiego

(RIGZONE/UPI/TERESA WÓJCIK)

Wydobycie gazu łupkowego z basenu Marcellus przesunęło stan Pensylwania z siódmego na  trzecie miejsce pod względem produkcji  gazu ziemnego w USA w 2012 r. W bieżącym roku ten stan może wysunąć się na drugie miejsce – ocenia sprawozdanie EIA (Energy Information Administration USA – urząd informacji energetyki Stanów Zjednoczonych) z dnia 17 grudnia br. Nieco wcześniej ukazała się informacja UPI, że wydobycie z basenu Marcellus może stanowić 18 proc. całkowitej produkcji gazu ziemnego w Stanach Zjednoczonych. Na czele listy 10 stanów przodujących w produkcji gazu w 2012 r. znalazł się Teksas, następny to stan Luizjana, a kolejna – Pensylwania.  Wśród najlepszych mieściły się jeszcze Oklahoma, Wyoming, Kolorado, Nowy Meksyk, Arkansas i Wirginia Zachodnia ( również w zasięgu basenu Marcellus). Raport EIA podkreśla dużą dynamikę wzrostu wydobycia gazu łupkowego w basenach Marcellus i Eagle Ford ( w Teksasie południowym). Raport zwraca uwagę, że od kilku lat zwiększa się spadek  wydobycia gazu ziemnego ze złóż z dna morskiego, w tym z Zatoki Meksykańskiej oraz Pacyfiku ( stan Kalifornia).

Australia rozważa obniżenie celu udziału OZE w miksie energetycznym

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Australii Tony Abbot zapowiedział, że jego rząd popiera racjonalne wykorzystanie energetyki odnawialnej ale zamierza zrewidować cel udziału tego sektora w wytwórstwie energii elektrycznej w kraju. Obecnie wynosi on 20 procent do 2020 roku. Został ustanowiony w 2009 roku. Podkreślił, że w „mowych warunkach gospodarczych” ów cel tworzy presję cenową, a Canberrze zależy obecnie głównie na obniżeniu cen energii dla odbiorców detalicznych.

INFRASTRUKTURA

Przetarg na ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy

(www.gddkia.gov.pl)

Ruszył przetarg na budowę ostatniego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Mazowiecki oddział GDDKiA  ogłosił przetarg na zaprojektowanie i budowę kolejnego – ok. 18,5 km  fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy, czyli drogi S2 od  węzła Puławska do węzła Lubelska. Zadanie zostało podzielone na 3 odcinki realizacyjne:

– odcinek A, długości ok. 4,6 km od w. Puławska do w. Przyczółkowa z budową tunelu  pod Ursynowem; – odcinek B, długości ok. 6,45 km od w. Przyczółkowa do w. Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę; – odcinek C, długości ok. 7,45 km od w. Wał Miedzeszyński do w. Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. 18,5-kilometrowy odcinek jest brakującym ogniwem warszawskiego ringu.

Jesteśmy bliżej budowy wschodniej autostrady A2

(www.gddkia.gov.pl)

Mazowiecki oddział GDDKiA ogłosił przetarg na przygotowanie projektu budowy autostrady A2 na wschód od Warszawy. Ogłoszone postępowanie dotyczy przygotowania dokumentacji fragmentu trasy o długości 14,6 km od węzła Lubelska do istniejącej autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Wybrany w drodze przetargu wykonawca ma dostarczyć koncepcję programową i materiały niezbędne do złożenia wniosku o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRiD). Dokumentacja opracowana przez firmę wyłonioną w przetargu będzie mogła zostać zoptymalizowana przez przyszłego wykonawcę tego odcinka autostrady A2, który powstanie w systemie „Projektuj i buduj”.

Pociąg EIC Premium dla wszystkich – społeczne testy Pendolino

(www.pkpsa.pl)

Na warszawskim Grochowie, Pendolino przeszło kolejny test. Tym razem
w obecności przedstawicieli fundacji Integracja oraz Zero Barier pociąg był sprawdzany pod względem przystosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych. Testowane były m. in. windy, toalety, specjalne miejsca na wózki, dostępność oznaczeń zapisanych językiem Braille’a oraz procedury obowiązujące na pokładzie pociągu. Zgodnie z planem, 8 grudnia br., został zakończony kolejny etap testów nowego pociągu PKP Intercity. W sumie do tej pory Pendolino, po polskich torach, przejechało ponad 20 tys. km. Po testach sprawdzających możliwości eksploatacyjne pociągu, zdecydowano przetestować oferowane udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Darmowe wi-fi na dworcu w Katowicach

(www.pkpsa.pl)

Od grudnia 2013 r. pasażerowie katowickiego dworca mogą korzystać z udostępnionej darmowej sieci wi-fi. Usługa obejmuje zasięgiem zarówno budynek dworca, jak i perony.

Do tej pory podróżni na dworcu w Katowicach mogli połączyć się z Internetem tylko w lokalach tych najemców, którzy udostępnili klientom swoje hotspoty. Dzięki PKP S.A., połączenie będzie można teraz uzyskać na znacznie szerszym obszarze. Nowa usługa obejmuje swoim zasięgiem nie tylko budynek dworca, ale również – po raz pierwszy w historii – perony. – Stały dostęp do internetu to jedna z bardziej widocznych potrzeb obecnego pokolenia – mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości w PKP SA.

Terminal intermodalny na stacji Poznań – Franowo już otwarty i czeka na pierwszych klientów

(www.pkp-cargo.pl)

Wart ponad 25 mln zł nowoczesny terminal kontenerowy w Poznaniu – Franowie został oddany do użytku. Terminal to w ostatnich latach największa i najważniejsza inwestycja PKP Cargo na dynamicznie rozwijającym się rynku intermodalnym. Obiekt powstał przy współfinansowaniu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i jest pierwszym etapem budowy Centrum Logistycznego na stacji Poznań Franowo. – Uruchomienie Terminalu na stacji Poznań – Franowo jest ważnym krokiem dla rozwoju rynku intermodalnego w naszym kraju. Lista atutów tego obiektu jest bardzo długa: to jeden z największych terminali w Grupie PKP Cargo.

Poszerzona Rada Nadzorcza PKP Cargo rozpoczęła procedurę wyboru nowego prezesa

(www.pkp-cargo.pl)

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie spółki PKP Cargo dokonało zmian w Radzie Nadzorczej spółki. Do rady weszli Paweł Ruka i Stanisław Knaflewski, obaj ze statusem członków niezależnych. Skład rady zasilił również, powołany z kolei przez PKP SA, Konrad Anuszkiewicz, który zastąpił Piotra Fidosa (złożył rezygnację z zasiadania w radzie 12 grudnia). Rada Nadzorcza rozpoczęła proces wyłaniania nowego prezesa spółki. Obecnie Rada Nadzorcza spółki PKP Cargo liczy 11 członków. Na stronie internetowej spółki i w prasie ukazało się ogłoszenie o konkursie na stanowisko prezesa PKP Cargo, w którym określone są wymagania i warunki rekrutacji kandydatów. zmowy kwalifikacyjne mogą odbyć się w dwóch turach, do dnia 7 lutego.

Nowe połączenie autobusowe Łódź-Modlin

(www.modlinirport.pl)

Od stycznia 2014 r. ModlinBus uruchamia nowe ekspresowe połączenie między Łodzią a Lotniskiem Warszawa/Modlin. Na początek realizowane będą trzy kursy dziennie. Trasa wiedzie autostradą A2 i zajmie ok. 2 godz. 45 min. Bilety autobusowe będzie można kupić przez Internet, na lotnisku, lub w autobusie przed odjazdem. Za bilet zapłacimy gotówką albo kartą. Autobusy będą zatrzymywać się na przystankach: dworzec autobusowy Łódź Kaliska – Metro Młociny (przystanek ZTM Metro Młociny 25) – Lotnisko Warszawa/Modlin

Więcej informacji pod adresem www.modlinbus.pl

Rusza kolejny etap rozbudowy Portu Lotniczego Gdańsk.

(www.airport.gdansk.pl)

Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk podpisał umowę na rozbudowę Nowego Terminalu Pasażerskiego T2 o część przylotową. Obecny obiekt zostanie przedłużony o kolejne 60metrów swojej długości w kierunku zachodnim. Nowo dobudowana część terminalu połączona będzie ze stacją PKM na poziomie pierwszego piętra. Dodatkowo od strony płyt postojowych, obiekt wyposażony zostanie w kolejne rękawy pasażerskie, których po zakończonej rozbudowie będzie w sumie pięć. Podpisana z firmą NDI umowa o wartości 87 mln zł, zobowiązuje wykonawcę do ukończenia rozbudowy w ciągu 18 miesięcy. Inwestycja finansowana jest w całości ze środków własnych Portu Lotniczego Gdańsk.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak