22.09.2014 ALERT

22 września 2014, 11:30 Alert

ENERGETYKA

BNK Petroleum kończy prace poszukiwawcze w Tczewie

(GAZLUPKOWY/CIRE)

Jak poinformował serwis gazlupkowy.pl, BNK Petroleum postanowił zakończyć prace poszukiwawcze na koncesji Starogard S-1, ze względu na to że ilość gazu po pracach wiertniczych nie daje szans na komercyjne wydobycie. Jak napisał serwis, na odwiercie nie zdecydowano się na wykonanie szczelinowania hydraulicznego, i aktualnie firma jest trakcie likwidacji odwiertu zlokalizowanego w miejscowości Stanisławie w gminie Tczew.

Zwiększa się zaangażowanie Grecji w projekcie Korytarza Południowego

(RIGZONE/AP/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Zwiększa się rola Grecji w budowaniu energetycznego Korytarza Południowego, inwestycji, która odegra dużą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Europie. Premier Grecji Antonis Samaras w czasie spotkania z prezydentem Azerbejdżanu Ilhamem Alijewem w Baku podkreślił, że Grecja była jednym z pierwszych zwolenników Południowego Korytarza. Gazociąg Transadriatycki (TAP), będący europejską częścią Korytarza ma zaplanowaną  długość 543 km i będzie przebiegać przez Trację i Macedonię do granicy z Albanią.  Dalej pobiegnie z Grecji do Bułgarii. Samaras podkreslił, że polityka energetyczna jego kraju nie ogranicza się do Południowego Korytarza.  Grecja rozbudowuje już istniejący terminal LNG o 73 proc. przepustowości, oraz rozpoczyna budowę następnego na północy kraju.  Przeprowadza poszukiwania węglowodorów na 20 obszarach licencyjnych na Morzu Jońskim i na Morzu Kreteńskim. Premier Antonis Samaras i prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew omówili możliwości uruchomienia dodatkowych dostaw azerskiego gazu dla Grecji, w ​​przypadku przerwania importu z  Rosji. Techniczne szczegóły tych dodatkowych dostaw będą ustalone przez ministrów obu państw. Alijew stwierdził, że Grecja staje się centrum energetycznym w regionie Europy Południowo-Wschodniej i jest najważniejszym partnerem strategicznym Azerbejdżanu w Unii Europejskiej.

Gazprom chce zwiększyć udziały w europejskim rynku

(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Podczas forum biznesowego w Soczi dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller zapowiedział, że udział jego firmy w europejskim rynku będzie z dużą dozą prawdopodobieństwa rósł. Udział ten wzrósł w ciągu ostatnich czterech lat o 17 procent. W tym roku ma przekroczyć 64 procent rynku. Miller przyznał również, że europejski rynek gazu ziemnego w Europie nadal pozostaje priorytetem dla jego firmy. – Rynek europejski to dla nas numer jeden, a my jesteśmy jego dostawcą numer jeden – zadeklarował Rosjanin. Nasza analiza: Gazpromu zwrot do Azji. Potencjał współpracy gazowej Chin z Rosją

UE zawiesiła postępowanie antymonopolowe ws. Gazpromu

(PULS BIZNESU/CIRE)

Jak poinformował pb.pl, unijny regulator zawiesił postępowanie antymonopolowe wobec Gazpromu, zastrzegając jednocześnie, że nie zostało ono jeszcze zakończone. Powodem zawieszenia postępowania ma być kryzys na Ukrainie. Pb.pl. przypomina, że postępowanie antymonopolowe przeciwko rosyjskiemu koncernowi rozpoczęło się we wrześniu 2012 roku. Gazprom próbował zawrzeć ugodę, nie zgadzając się jednak na zmianę sposobu ustalania cen we Europie wschodniej, co jest głównym powodem postępowania. Decyzja o ewentualnym zawarciu ugody, ukaraniu Gazprom lub umorzeniu postępowania zostanie podjęta przez nową komisarz UE ds. konkurencji, Margrethe Vestager, która w listopadzie zastąpi na tym stanowisku Joaquina Almunię – czytamy w pb.pl. Nasza analiza: Polska powinna walczyć o komisarza ds. konkurencji

Egipt szuka węglowodorów 

( Reuters/Rigzone/AFP)

Egipskie ministerstwo ropy zakomunikowało wczoraj, że Egipt podpisał umowy koncesyjne na poszukiwania ropy i gazu o wartości 187 mln dol. z kilkoma firmami zachodnimi i jedną z Tunezji. Umowy obejmują siedem obszarów poszukiwawczych. Wśród firm, które będą prowadzić poszukiwania są niemiecki RWE, tunezyjski HBSI, kanadyjski Transglobe i włoski Edison. Koncesje znajdują się na obszarach okolic Kanału Sueskiego, zachodniej pustyni w Egipcie, Morza Śródziemnego i Delcie Nilu. Egipt zmaga się z rosnącym deficytem energii oraz rosnącym zadłużeniem z tytułu rosnącego importu surowców energetycznych. Wynosi już 6 mld euro.

Exxon Mobil kończy wiercenia w Rosji. Shell i Total zostają

(REUTERS/AP/RIGZONE/EXXON MOBIL/TERESA WÓJCIK/THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Exxon Mobil zapowiedział w ostatni piątek, że zatrzymuje wiercenia w rosyjskiej Arktyce zgodnie z amerykańskimi sankcjami, które wprowadzają zakaz współpracy z rosyjskim sektorem naftowym.  Ostatnie, zaostrzone sankcje ogłoszone przez Waszyngton 12 września dają czas firmom naftowym na zatrzymanie współpracy z Rosją do 26 września. Departament Skarbu USA dał koncernowi Exxon Mobil dodatkowy, krótki termin ponad te 14 dni na wygaszenie działalności platformy wiertniczej i na bezpiecznie, odpowiedzialnie zlikwidowanie wszystkich operacji oraz wycofanie pracowników z Rosji. Rzecznik Exxon Mobil Richard  Keil  powiedział agencji Reuters, że po tym dodatkowym terminie Exxon rezygnuje z koncesji i żadne dalsze prace nie będą wykonywane. W lipcu Exxon rozpoczął przenoszenie platformy West Alpha z Norwegii na wody rosyjskiej Arktyki. Amerykańska firma spodziewała się odkrycia wielkich zasobów ropy na Morzu Karskim. W tym celu podpisała w 2011 r. umowę poszukiwawczą z rosyjskim koncernem Rosnieft. Sankcje USA mają na celu uniemożliwienie przyszłej produkcji ropy z nowych złóż. Sankcje obejmują m. in. zakaz stosowania w Rosji wszystkich technologii dla sektora energetycznego umożliwiających poszukiwania i wydobycie ropy ze złóż głębinowych, arktycznych oraz niekonwencjonalnych.  Rosja jest jednym z największych na świecie producentów ropy i największym jej dostawcą do Europy, ale jej złoża się wyczerpują i rosyjskie  koncerny muszą poszukiwać oraz zagospodarowywać nowe zasoby, aby utrzymać wysoką pozycję na rynku światowym. W piątek przedstawiciel rządu rosyjskiego powiedział Reuterowi, że Exxon Mobil kontynuuje wiercenia poszukiwawcze na Morzu Karskim. Odmówił podania szczegółów. Jednakże potem źródło z Exxon Mobil poinformowało Reutersa, że prace wstrzymał, a na platformie nie ma już personelu amerykańskiego. Mimo to akcje koncernu w piątek po południu zyskały 0,7 proc. na nowojorskiej giełdzie. Odmienną decyzję podjęły europejskie Total i Shell. Firmy zdecydowały, że zostają na rosyjskich koncesjach a ich strategia wobec tego kraju pozostaje niezmienna. Shell współpracuje z Rosnieftem przy projekcie terminala LNG Sachalin 2. Współpracuje także z Gazpromem – w sektorze gazowym nieobjętym sankcjami. Total ma joint venture z Łukoilem oraz bierze udział w projekcie Jamał LNG z chińskim CNPC i rosyjskim Novatekiem. Nasza analiza: Bruksela broni nietykalności Gazpromu w Europie

Chińczycy wzmacniają współpracę z Rosjanami. Uratują Jamał LNG

(ITAR-TASS/AFP/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK/RIA NOVOSTI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ponad 30 wspólnych projektów energetycznych o wartości ponad 100 mld dol. będą negocjować przedstawiciele Rosji i Chin – zapowiedziano na Międzynarodowym Forum Inwestycyjnym w Soczi 2014. Dwustronny międzyrządowy komitet inwestycyjny powołany przez Moskwę i Pekin w celu wynegocjowania i realizacji tych projektów po raz pierwszy spotkał się w ubiegłym tygodniu w Pekinie pod wspólnym przewodnictwem rosyjskiego wicepremiera Igora Szuwałowa i wiceprezesa rady państwowej ChRL Zhang Ghaoliego. Inauguracyjne spotkanie odbyło się na początku ubiegłego tygodnia w Pekinie. Chińczycy zamierzają dodatkowo wesprzeć projekt Jamał LNG, który boryka się z problemami finansowymi oraz sprzętowymi po odcięciu go od zachodniego kapitału w ramach sankcji za inwazję rosyjską na Ukrainie. Nasza analiza: Gazprom na łasce Chińczyków

Brent poniżej $98 dolarów za baryłkę

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ze względu na małe zapotrzebowanie i rosnące zapasy ropy naftowej na świecie efekt wypowiedzi OPEC o możliwości zmniejszenia eksportu tego surowca z krajów kartelu został zneutralizowany a cena baryłki Brent spadła znów poniżej 98 dolarów. Spadek nie został zatrzymany także przez mniejsze wydobycie ropy naftowej w Libii spowodowane przeciągającym się zamknięciem prac na części złóż.

INFRASTRUKTURA

PEKAES przenosi poznański oddział

(PEKAES)

W połowie września br. zmieniła się lokalizacja poznańskiego oddziału PEKAES – jednego z wiodących operatorów logistycznych w kraju. Nowy większy terminal wraz z częścią biurową mieści się przy drodze krajowej S11 w pobliżu miejscowości Koninko. Zmiana lokalizacji to efekt rosnących oczekiwań rynku oraz klientów firmy. Nowa siedziba oddziału została przeniesiona do bardzo uprzemysłowionej części Wielkopolski, gdzie wiele firm zgłasza rosnące zapotrzebowanie na szeroki wachlarz usług logistycznych. Siedziba znajduje się niespełna 5 km od zjazdu na autostradę, u styku A2 i dróg szybkiego ruchu. Klienci firmy mogą obecnie korzystać z terminala załadunkowego o łącznej powierzchni 4500 mkw. z nowoczesną infrastrukturą oraz 32 doków. Część biurowa zajmuje 550 mkw.

Ważne remonty regionalnych linii kolejowych na Podlasiu

(PKP PLK)

23 mln zł na remont dwóch linii na terenie województwa podlaskiego przeznaczyły PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Pociągi z Sokółki do Suwałk pojadą szybciej, a trasa Czeremcha – Białystok zapewni sprawny przejazd ciężkich pociągów towarowych. Od czerwca trwają roboty na ponad 30 km torów linii Sokółka – Suwałki. Prace obejmują wymianę 29 km szyn, prawie 900 podkładów oraz regulację nowych torów i remont wiaduktu na stacji Sidra. Rezultatem działań będzie m.in. podniesienie prędkości pociągów z 80 km/h do 100 km/h, co skróci nieco czas przejazdu i zapewni utrzymanie stabilnego rozkładu w kolejnych latach.

Polskie Linie Kolejowe od zeszłego roku remontują również linię między Czeremchą a Białymstokiem. W sumie wymienionych zostanie 9 km szyn, prawie 23 000 podkładów oraz wyremontowane rozjazdy. Ważnym elementem prac jest remont dwóch mostów: nad rzeką Białą oraz Narwią. Ich właściwy stan wykluczy ograniczenia prędkości i opóźnienia pociągów. Roboty zakończą się 30 listopada br.

Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości w utrzymaniu pojazdów przez przewoźnika kolejowego – decyzja administracyjna

(Urząd Transportu Kolejowego)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez Przewozy Regionalne Sp. z o.o. przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Naruszenie przepisów dotyczyło eksploatowania taboru kolejowego, pomimo niezapewnienia zgodności procesu utrzymania z wymaganiami zawartymi w Dokumentacji Systemu Utrzymania poprzez nieterminowe wykonywanie czynności utrzymaniowych pojazdu kolejowego – tzw. autobusu szynowego serii EN81. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne eksploatowanie taboru. Jednocześnie Prezes UTK nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Porozumienie o współpracy Warszawy ze służbami Lotniska Chopina oraz PAŻP

(UM Warszawa)

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała porozumienie z Portami Lotniczymi i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej o świadczeniu sobie pomocy i wymienianie informacji, a także o wspólnym prowadzeniu ćwiczeń. Porozumienie ma umożliwić lepszą koordynację i większą skuteczność działań służb ratunkowych. Porty Lotnicze zobowiązały się m.in. do wspierania działań ratowniczych prowadzonych poza rejonem operacyjnym Lotniska Chopina. Na prośbę Centrum Zarządzania Kryzysowego m.st. Warszawy lub Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej do akcji ratunkowych na terenie miasta będą mogły się włączać wyspecjalizowane jednostki Lotniskowej Straży Pożarnej oraz Służby Medyczne Lotniska. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zobowiązała się do informowania o wszelkich zdarzeniach w ruchu lotniczym mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo w mieście. Ponadto, na mocy odrębnej umowy, służby lotniskowe zostaną wyposażone w system łączności Tetra wykorzystywany przez służby ratunkowe, dzięki czemu możliwa będzie natychmiastowa wymiana informacji o zdarzeniach, które mogłyby stanowić potencjalnie zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców i pasażerów.

Dreamlinerem LOT-u do Londynu

(PLL LOT)

Aż końca października Dreamliner LOT-u, znany dotąd pasażerom tylko z rejsów do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Chin, będzie pojawiał się na trasie z Warszawy do Londynu. Na trasie Warszawa – Londyn – Warszawa Boeing 787 Dreamliner będzie realizował połączenia w wybrane czwartki i piątki do 24 października. Chodzi o popołudniowe rejsy o numerach LO 279 i LO 280. Pasażerowie na każdej trasie obsługiwanej przez Dreamlinera mają do wyboru trzy klasy podróży: LOT Business Class, LOT Premium Class i LOT Economy Class. Dreamlinery LOT-u na co dzień wykonują połączenia dalekodystansowe – do Nowego Jorku, Toronto, Chicago i Pekinu. We flocie LOT ma obecnie sześć maszyn tego typu – siódma i ósma dołączą kolejno w 2016 i 2017 roku.

Eurolot aktualizuje siatkę połączeń

(Eurolot)

Eurolot kontynuuje aktualizację siatki połączeń, która będzie obowiązywać w nadchodzącym sezonie zimowym 2014. Początek sezonu rozpoczyna się 26 października br. i potrwa do końca marca 2015 r. Eurolot rozpoczyna tym samym modyfikację siatki połączeń na nadchodzącą „zimę 2014”, w której znajdzie się miejsce dla kolejnych nowych tras. Do ogłoszonych już wcześniej kierunków z Warszawy czyli do Stuttgartu, Kiszyniowa, Zagrzebia i Kluż-Napoki dołączy połączenie z Warszawy do Dusseldorfu w Niemczech (z częstotliwością 2 razy dziennie). Rejsy wykonywane z polskich portów regionalnych pozostają nadal ważnym punktem w siatce połączeń Eurolotu. Linia jest jedynym przewoźnikiem w Polsce, który w tak znacznym stopniu koncentruje swoją operacyjną działalność w regionach – w tym sezonie zimowym będą to porty w Gdańsku, Krakowie, Lublinie i Rzeszowie. Nie zabraknie krajowego kierunku, czyli trasy z Gdańska do Krakowa. „Krajówka”, która także znajdzie się na zimowej mapie połączeń to Warszawa-Bydgoszcz. Jednocześnie, polski przewoźnik uruchomi kolejne połączenie krajowe: Warszawa-Lublin.

LOT-em do Brukseli

(PLL LOT)

LOT startuje ze specjalną ofertą na rejsy do Brukseli. Od teraz z Warszawy do Brukseli można polecieć w cenie od 279 zł, a z Brukseli do Warszawy od 68 euro – w obie strony. LOT niedawno rozszerzył możliwości podróżowania i wprowadził na rejsach europejskich m.in. nową taryfę LOT Economy Simple oraz nową klasę LOT Economy Plus. Ta pierwsza daje możliwość podróżowania znacznie taniej – nawet do 30% i została przygotowana głównie dla pasażerów turystycznych, tę drugą wprowadzono głównie z myślą o osobach podróżujących biznesowo. Obie cieszą się coraz większą popularnością. W ramach biletu w taryfie LOT Economy Simple pasażerowie mogą odprawić się on-line lub na lotnisku, na pokładzie otrzymają napój i słodką przekąskę oraz gromadzą mile w programie lojalnościowym. Ta taryfa przygotowana jest głównie z myślą o osobach, które podróżują turystycznie i lubią krótkie wyjazdy weekendowe, na które zabierają tylko bagaż podręczny. Pasażerom biznesowym oraz firmom LOT proponuje nową klasę LOT Economy Plus, w której pasażer otrzymuje produkt biznesowy w ekonomicznej cenie.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak