25.03.2014 ALERT

25 marca 2014, 10:35 Alert
Alert

ENERGETYKA

San Leon Energy finalizuje porozumienie w sprawie koncesji w Polsce

(CIRE)

Irlandzka spółka San Leon Energy poinformowała o zawarciu porozumienia z Horizon General Ltd w sprawie współpracy przy poszukiwaniu węglowodorów w Polsce. Zgodnie z porozumieniem, które zapowiadał list intencyjny podpisany przez spółki w sierpniu ubiegłego roku, Horizon General w zamian za 22,5 proc. udziałów w koncesjach Cybinka i Torzym wyłoży 13,5 mln USD na sfinansowanie szczelinowania hydraulicznego w odwiercie Sosna-1 i prace przy odwiercie Torzym oraz realizację dodatkowych badań w ramach obu koncesji. Po finalizacji umowy struktura własnościowa obu koncesji wyglądać będzie następująco: San Leon (operator) -22,5 proc., Horizon – 22.5 proc., S.N.G.N. Romgaz S.A. – 30 proc. i Sceptre Oil & Gas Limited – 25 proc.

Mało entuzjazmu wokół prywatyzowanej PKP Energetyki

(CIRE)

„Dziennik Gazeta Prawna” analizuje zapowiadaną na okres po wakacjach prywatyzację spółki PKP Energetyka. Ma być ona sprzedana w całości inwestorowi strategicznemu. W ubiegłym roku spółka sprzedała ok. 6,2 TWh energii, z czego 3,8 TWh to energia nietrakcyjna. Najwięksi klienci to: PKP Intercity, PKP Cargo, Carrefour Polska i Metro Warszawskie. Gazeta przypomina, że w strategii PKP na lata 2012–2015 wpływy ze sprzedaży 100 proc. akcji PKP Energetyki zostały oszacowane na 800 mln zł. Aktualna wycena nie jest jeszcze znana. W chwili obecnej PKP Energetyka jest monopolistą w zakresie sprzedaży energii przewoźnikom. DGP zwraca jednak uwagę, że stan ten nie jest wcale taki pewny. Sieć dystrybucji PKP Energetyka pozornie obejmuje obszar całego kraju, co według kolejarzy ma wyróżniać ją na tle innych przedsiębiorstw energetycznych. Pozornie, gdyż spółka sprzedaje energię wykorzystując sieci należące do PKP Polskich Linii Kolejowych. W praktyce to ta spółka należąca również do grupy kapitałowej PKP współdecyduje o tym, kto sprzedaje energię przewoźnikom – czytamy w DGP. Z informacji DGP wynika, że żadna z firm: PGE, Tauron, Enea i Energa nie potwierdziła na razie zainteresowania PKP Energetyką. PKP twierdzi, że spółka traktowana jest w grupie bez przywilejów i konkuruje z innymi sprzedawcami energii. Poglądu tego nie podzielają jednak przewoźnicy. – Jako przewoźnik nie mogę pójść sobie np. do Tauronu Sprzedaży i zakupić tam określoną ilość energii, która mogłaby być przetworzona na prąd stały i dostarczona do naszych lokomotyw z pomocą infrastruktury PKP Energetyki. Na kolei nie ma dziś mechanizmu zapewniającego wolny dostęp do urządzeń dystrybucji – powiedział cytowany przez DGP prezes jednego z przewoźników. Według gazety potencjalni nabywcy obawiają się, że po prywatyzacji PKP przestanie chronić swoją energetyczną spółkę i na kolei nastąpi faktyczne urynkowienie sprzedaży energii. Podają oni przykład spółki budowlanej PNI, która po sprzedaży przez PKP Budimeksowi straciła zlecenia z wolnej ręki od PKP i w 2012 r. złożyła wniosek o upadłość.

Rosja oczekuje spłaty długu przez Ukrainę

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Rosji zapowiedział w rozmowie z prezydentem Władimirem Putinem, że Moskwa cofnie obniżkę ceny na dostawy gazu ziemnego na Ukrainę i oczekuje spłaty 11 mld dolarów strat dla Gazpromu z tytułu przyznania obniżki. Została ona udzielona w ramach porozumień charkowskich czyli umowy Putina z prezydentem Ukrainy Wiktorem Janukowyczem, który zgodził się przedłużyć stacjonowanie Floty Czarnomorskiej na Krymie do 2047 roku w zamian za rabat na dostawy. Rosja deklaruje, że będzie się domagać zwrotu powyższej kwoty na drodze sądowej. Jednocześnie zapowiedziała, że usunie zniżkę przyznaną Janukowyczowi w listopadzie zeszłego roku. W kolejnym kwartale Ukraina ma płacić za gaz wyższą cenę – według różnych źródeł – od 380 do 480 dolarów za 1000 m3.

Szczyt w Brukseli 20 – 21 marca – nowy model współpracy energetycznej

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Dwudniowy szczyt w Brukseli zakończony 21 marca zakończył się przede wszystkim wnioskiem o przygotowanie wielozadaniowego planu zmniejszenia zależności energetycznej UE od dostaw zewnętrznych. Zwłaszcza z Rosji. Przewodniczący Rady Europy Herman Van Rompuy, że Unia musi rozmawiać z Moskwą jednym głosem, aby Rosja nie mogła wykorzystać energii, jako „nowej broni jądrowej”.  Jeśli przywódcy UE nie będą działać wspólnie – do 2035 r. rynek Unii będzie uzależniony od eksportu ropy i gazu w ok. 80 proc.. „W tym celu konieczne jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię dzięki większej efektywności energetycznej, dywersyfikacja kierunków importu do UE, rozbudowa własnych źródeł energii, zwłaszcza OZE” – ocenił urzędnik. Van Rompuy mówił również o potrzebie większej liczby krajowych i regionalnych interkonektorów gazowych i infrastruktury w całej UE.  Podkreślił znaczenie projektu południowego korytarza gazowego, który będzie transportować gaz z Azerbejdżanu do Europy gazociągami TANAP oraz TAP.), Przez całą Grecję, Albanię i Adriatyk do Włoch. Van Rompuy mówił również o potrzebie ułatwienia importu gazu LNG z USA. W prowadzonych negocjacjach z USA w sprawie umowy o partnerstwie transatlantyckim w handlu i inwestycjach sprawa tego importu musi być uwzględniona. Efekt szczytu UE 20 – 21 marca można streścić hasłem „Róbmy interesy energetyczne w nowy sposób”.

South Stream do lamusa?

((REUTERS/GAS ALEXANDER/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

Projekt gazociągu South Stream, który ma transportować rosyjski gaz do Europy z pominięciem Ukrainy, może pozostać projektem na desce kreślarskiej po szczycie UE. W Brukseli przywódcy zdecydowali, że Unia ma zwiększyć niezależność energetyczną od Rosji. Włoski koncern ENI, jeden z kluczowych akcjonariuszy konsorcjum South Streamu ma obecnie poważne wątpliwości, co do wykonalności projektu, gdy rosyjski oligarcha, Giennadij Timczenko, którego firma miała być beneficjentem przetargu na budowę odcinka bułgarskiego pojawił się na liście objętych sankcjami przez Biały Dom. Chodzi o firmę Strojtransgaz, w której Timczenko ma 63 proc. udziałów, czyli powyżej 50 proc., co wskutek zablokowania przez USA środków finansowych na kontach Timczenki powinno uniemożliwić wszelkie jej transakcje na obszarze krajów UE.  Bułgarski minister energetyki, Dragomir Stojnew, jednak zaprzeczył, że Strojtransgaz wygrał przetarg. Zwycięzca przetargu powinien być ogłoszony w piątek, ale ogłoszenie zostało odroczone do następnego tygodnia, bez wyjaśnienia. Jedenaście firm złożyło oferty w przetargu. Ale jeszcze zanim ogłoszono ostatnie sankcje USA i UE, Paolo Scaroni, prezes włoskiego koncernu energetycznego ENI, który jest kluczowym udziałowcem South Stream, stracił poprzedni entuzjazm, co do South Streamu. Po aneksji Krymu ocenił przyszłość rurociągu, jako „nieco ponurą”.  Jednak na szczycie UE 20 – 21 marca, choć mówiono o zmniejszeniu uzależnienia UE „zwłaszcza od Rosji”, nie wspominano w ogóle nowych projektów energetycznych Gazpromu, takich jak South Stream. Jedno ze źródeł w Brukseli powiedziało jednak naszemu portalowi, że „projekt South Stream to nie jest bezpieczna inwestycja na obecny czas”, a brytyjski The Daily Telegraph ocenił, że „projekt jest martwy”. Jednocześnie ENI rozpoczęło rozmowy na temat zapewnienia bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego z Libii. Ze względu na niestabilną sytuację w kraju, Włosi obawiają się przerw w dostawach. Przekonują, że zakręcenie kurka z gazem przez Rosję nie byłoby dla nich dotkliwe, ale połączone z przerwą dostaw z Libii, mogłoby zagrozić gospodarce kraju. Tymczasem na posiedzeniu delegacji Bundestagu w Dumie Rosyjskiej przedstawiciele komisji do spraw energii zapowiedzieli, że Rosja chce rozpocząć rozmowy na temat stworzenia trójstronnego konsorcjum zarządzającego ukraińskimi gazociągami. Wcześniej taki pomysł lansował obalony prezydent Wiktor Janukowycz. Ukraina domagała się powołania konsorcjum z udziałem firm znad Dniepru, europejskiej i rosyjskiej. Spółka z Europy miała równoważyć wpływy rosyjskie w tym ciele. Według specjalistów deklaracja komisji to balon próbny, mający sprawdzić gotowość Niemców do udziału w takim przedsięwzięciu na wypadek gdyby budowa South Stream omijającego Ukrainę okazała się niemożliwa. Po spotkaniu przewodniczący komisji Iwan Graczew poinformował, że Berlin rozważa wsparcie Deutsche Bank dla przedsięwzięcia.

Gunvor uspokaja inwestorów

(GUNVOR/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pomimo przedstawionych przez BiznesAlert.pl informacji na temat sankcji personalnych USA przyjętych wobec właściciela Gunvoru Giennadija Timczenki w obliczu kryzysu na Ukrainie, firma przekonuje, że udziały oligarchy zostały przekazane Torbjorowi Tornqvistowi, który stał się tym samym większościowym udziałowcem firmy handlującej gazem. W ten sposób zabezpieczył ją przed negatywnym wpływem sankcji USA.

Gazprom Nieft wykona kolejne odwierty za ropą łupkową na Syberii

Spółka-córka Gazpromu – Gazprom Nieft – otrzymała koncesję na pracę na złożu Priobskoje na Syberii. We współpracy ze Schlumbergerem przeprowadzi badania geologiczne na potrzeby określenia perspektywicznych obszarów odwiertów. Rosyjska firma przewodzi obecnie w przejmowaniu know-how od zagranicznych spółek. Dzięki wsparciu ekspertów Schlumbergera udział odwiertów zaawansowanych technologicznie wzrosła z 4 do 35 procent ogółu prac.

Greenpeace protestuje przeciwko pracom w Arktyce i na Alasce

(RIGZONE/WOJCIECH JAKÓBIK)

W 25 rocznicę wycieku z tankowca Exxon Valdez Greenpeace zorganizował protest przeciwko eksploatacji węglowodorów na Morzu Karskim. W tym celu wysłał aktywistów do norweskiego portu Olen, skąd miał zostać przetransportowany sprzęt niezbędny do rozpoczęcia prac. Zdaniem organizacji poszukiwanie złóż w okolicach Alaski i Arktyki jest niedopuszczalne, ponieważ zagraża cennym przyrodniczo obszarom.

Efekt sankcji wobec Rosji – liczne kontrakty na krajowa ropę w USA

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Na nowojorskiej giełdzie 21 marca b. wzrosła znacznie liczba zawieranych kontraktów na krajową ropę naftową. Jest to wynik ostatnich amerykańskich i europejskich sankcji wobec Rosji, które spowodowały poważne obawy o powstrzymanie dostaw od drugiego na świecie producenta ropy. Zdaniem ekspertów szczególna rolę odegrały tu sankcje USA nałożone na Giennadija Timczenkę, współzałożyciela firmy Gunvor, handlującej ropą i pochodnymi oraz gazem. Wprawdzie na dzień przed ogłoszeniem sankcji Timczenko ogłosił, że sprzedał 43 proc. swoich akcji w Gunvor, która realizuje prawie 3 proc. globalnych dostaw ropy, ale ceny ropy natychmiast zwyżkowały. Poprzedni wzrost cen –ponad 112 dol. za baryłkę ropy Brent nastąpił, gdy Rosja przejęła kontrolę nad Krymem. Potem sezonowy spadek popytu doprowadził do spadku cen, a obecnie ponownie ceny poszły w górę. Ceny ropy w USA w ostatni piątek ustabilizowały się na poziomie 99,46 dol. za baryłkę. To również więcej niż po spadku w ub. tygodniu.

Wysłuchanie nt. liberalizacji eksportu LNG z USA

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

We wtorek odbędzie się wysłuchanie kongresowej Komisji ds. Energii na temat możliwości liberalizacji eksportu LNG z USA. Obecnie Departament Energii zatwierdza każdorazowo prośby o umożliwienie sprzedaży gazu skroplonego poza granicę kraju. Pozwolenia na eksport poza strefę wolnego handlu z USA wymagają czasochłonnej procedury. Kongres rozważa umożliwienie firmom eksportu do każdego kraju członkowskiego Światowej Organizacji Handlu bez konieczności ubiegania się o pozwolenie Departamentu.

MAE apeluje do Arabii Saudyjskiej o utrzymanie poziomu wydobycia ropy, ale…

(MAE/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Międzynarodowa Agencja Energii ( MAE – IEA) niedawno opublikowała apel do Arabii Saudyjskiej o utrzymanie obecnego poziomu wydobycia ropy naftowej. Przy obecnie niskim sezonowo globalnym popycie na ropę i pochodne, utrzymanie relatywnie wysokiej produkcji ropy pozwoliłoby na odbudowanie światowych rezerw tego surowca, które są bardzo niskie w następstwie ostrej zimy na półkuli północnej i gwałtowny wzrost zapotrzebowania w niektórych krajach rozwijających się., Rozwój zapotrzebowanie na ropę kraju. MAE szacuje, że produkcja ropy naftowej Arabii w styczniu b.r. wyniosła ok. 9,760 mln baryłek na dobę  (b/d), tj. mniej o 60 tys. b / d niż w grudniu ub.r. od poziomu wyjściowego grudniu. Problem w królestwie Saudyjskim może pojawić się po marcu, kiedy zostanie zamknięte pole Shaybah, produkujące 750 tys. b / d lekkiej ropy. Dopiero w 2015 r., w kwietniu, nowe pola wydobywcze rozpoczną licząca się eksploatację. Spadek wydobycia w Arabii Saudyjskiej do tego czasu może przyczynić się do globalnego skoku cen ropy i pochodnych. Jednakże – zwracają uwagę analitycy MAE – Arabia Saudyjska znalazła się w skomplikowanej sytuacji geopolitycznej.  Na Bliskim Wschodzie wciąż utrzymują się napięcia, jako skutki arabskiej wiosny. Jeszcze poważniejsze skutki mogą mieć konflikty Zachodu i Wschodu, jako efekt agresji Rosji przeciwko Ukrainie.

INFRASTRUKTURA

Program naprawczy na moście w Mszanie zakończony

(GDDKiA)

Przeprowadzane próby obciążeniowe są rutynowymi działaniami wykonawcy. Pomiary są prowadzone podczas wprowadzenia na obiekt obciążenia w kilku różnych kombinacjach. W zależności od kombinacji obciążenia, na most wjeżdża określona liczba pojazdów ciężarowych, każdy o masie 41,5 t. Przy maksymalnym obciążeniu na most autostradowy wjechało aż 60 pojazdów ciężarowych, a więc o łącznej masie własnej wynoszącej aż 2490 t. Niezwłocznie po zakończeniu robót na trasie zasadniczej autostrady wraz z węzłem Mszana, zamawiający złoży wniosek do ŚWINB o wydanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie odcinka autostrady A1 od Świerklan do węzła Mszana. Przewidywany termin dopuszczenia do ruchu całego odcinka autostrady A-1 Świerklany–Gorzyczki to I połowa 2014 r.

Kolejne kilometry nawierzchni i otwarcie nowego wiaduktu na A1

(GDDKiA)

W minionym tygodniu na budowanej autostradzie A1 Włocławek Zachód-Kowal prowadzono dalsze prace na drogach lokalnych i serwisowych. Ułożono kolejne kilometry nawierzchni oraz kontynuowano prace wykończeniowe na Miejscach Obsługi Podróżnych i Stacjach Poboru Opłat. Udostępniono również do ruchu jeden z wiaduktów w ciągu drogi wojewódzkiej nr 269. Upłynniło to ruch na odcinku Kowal – Choceń oraz zlikwidowało ostatnie utrudnienie na trasie głównej autostrady, na której bez przeszkód można kontynuować prace drogowe pod obiektem. Na otwartym już odcinku autostrady A1 z Torunia do Włocławka na drogach dojazdowych i serwisowych, znajdujących się poza pasem jezdnym autostrady, układano warstwę wiążącą i ścieralną nawierzchni.

Milion tanich biletów od PKP Intercity

(PKP SA)

Taniej w każdy weekend! 29 marca rusza „Weekendowa Biletomania”. PKP Intercity zaoferuje swoim klientom milion biletów w niskich cenach. Bez względu na odległość za przejazd pociągiem TLK pasażer zapłaci 29, a za podróż Expressem InterCity 49 zł. Oferta będzie dostępna wyłącznie internecie. Od 29 marca, w każdy kolejny weekend, PKP Intercity będzie oferować pulę biletów w stałej, niskiej cenie – 29 zł na pociągi Twoich Linii Kolejowych i 49 zł na Expressy InterCity. Bilety w specjalnej, promocyjnej cenie obejmą przejazdy na dowolnej trasie, w wybranym przez pasażera terminie. Będą dostępne najwcześniej na 30, a najpóźniej na 7 dni przed planowaną podróżą. Będzie je można kupić od godziny 1:00 w sobotę do godziny 23:30 niedzielę.

Szaro-niebieska flota PKP Intercity

(PKP SA)

Szaro-niebieskie z czarnym pasem wzdłuż okien – tak będą wyglądały nowe pociągi PKP Intercity produkowane przez konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. oraz NEWAG SA. Wszystkie pociągi wchodzące w skład floty narodowego przewoźnika mają mieć nowoczesny, spójny wygląd. Pasażerowie pojadą nimi pod koniec 2015 r. Nowoczesne pociągi, o nazwie FLIRT3, będą miały szare boki i niebieskie czoła, dachy oraz dolne części składu. Ich dynamiczny charakter podkreśli czarny pas biegnący wzdłuż okien. W rezultacie wygląd zewnętrzny będzie spójny z motywami zastosowanymi w Pendolino i w niedawno przemalowanych ED74 („Edytach”). Projekt malatury dla 20 EZT opracowała agencja NOSE Design AG z siedzibą w Zurychu.

Umowa na kompleksową modernizację 27 EZT Kolei Mazowieckich podpisana

(Koleje Mazowieckie)

Między Kolejami Mazowieckimi, a Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” SA podpisana została umowa na naprawę i modernizację 27. elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57. Wartość zamówienia wynosi ponad 210 mln zł. Umowa obejmuje wykonanie 27 napraw EZT serii EN57 w poziomie utrzymania P5 wraz z modernizacją. Pojazdy będą modernizowane w szerokim zakresie, co przyczyni się do znacznej poprawy świadczonych usług przewozowych przez KM i wpłynie na dalszą poprawę bezpieczeństwa podróżowania. Modernizacja pojazdów obejmuje m.in. montaż systemu drzwi odskokowo-przesuwnych, montaż klimatyzacji przedziałów pasażerskich oraz kabin maszynisty, wymianę silników na asynchroniczne i modernizacja układu napędowego.

E-wniosek na przejazdy grupowe w PKP Intercity

(PKP Intercity)

Będzie łatwiej, szybciej i bez wychodzenia z domu. PKP Intercity uruchomiło specjalną aplikację dla pasażerów podróżujących w grupie. Wniosek składa się przez internet, a czas jego rozpatrzenia to maksymalnie 5 dni. Przejazd grupowy pociągiem PKP Intercity to atrakcyjna cenowo propozycja dla tych, którzy podróżują w grupie co najmniej 11 osobowej. Na każde 20 osób jedna jest uprawniona do bezpłatnego przejazdu. W ubiegłych latach wniosek na taki przejazd należało złożyć w formie papierowej w kasie. Teraz wystarczy wejść na stronę przejazdygrupowe.intercity.pl i wypełnić formularz. Najwcześniej można to zrobić na 90, a najpóźniej na 14 dni przed planowanym wyjazdem. Czas rozpatrywania wniosku to maksymalnie 5 dni roboczych.

LOT zwiększy częstotliwość lotów na 23 trasach

(Lotnisko Chopina)

Na 23 trasach Polskie Linie Lotnicze LOT zwiększą w sezonie letnim 2014 częstotliwość lotów swoich samolotów. Planowane zamiany są częścią strategii przewoźnika, aby skonsolidować większość europejskich tras z połączeniami dalekodystansowymi z Warszawy. Dodatkowa fala wylotów i przylotów do hubu LOT-u na lotnisku Chopina pozwala na zaproponowanie pasażerom tranzytowym dogodniejszych przesiadek na rejsy dalekodystansowe przewoźnika do Chicago, Nowego Jorku (JFK), Toronto oraz do Pekinu. W szczycie sezonu, możliwości przesiadkowe dla pasażerów transferowych zwiększą się aż o 40 proc. tygodniowo.

30 tys. fanów Lotniska Chopina na Facebooku

(Lotnisko Chopina)

Lotnisko Chopina bije kolejne rekordy w mediach społecznościowych. Profil lotniska na Facebooku właśnie przekroczył liczbę 30 tys. fanów. Do tysiąca zbliża się liczba osób śledzących aktywność portu w serwisie Instagram. Lotnisko Chopina należy do liderów polskiego Facebooka w zakresie aktywizowania wspólnoty swoich fanów. Według statystyk aplikacji Sotrender blisko 15 proc. osób śledzących profil lotniska w ciągu ostatnich 30 dni pozostawało z nim w stałej interakcji – uczestniczyło w toczących się dyskusjach, wrzucało własne zdjęcia i informacje, lub polecało wpisy innym użytkownikom. W kategorii „Podróże” fanpage Lotniska Chopina zajmuje drugie miejsce pod względem częstotliwości interakcji i ustępuje pod tym względem jedynie profilowi Martyny Wojciechowskiej.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak