28.03.2014 ALERT

28 marca 2014, 09:53 Alert
Alert

ENERGETYKA

Niektóre niemieckie koncerny kontynuują współpracę z Rosją

(REUTERS/DPA/TERESA WÓJCIK)

Kanclerz Angela Merkel nie jest przeciwna zaawansowanej współpracy niemieckich firm z rosyjskimi partnerami. Zwróciła szczególną uwagę na fakt, że Zachód nie osiągnął takiego poziomu wzrostu gospodarczego, który pozwoliłby na narzucenie Rosji sankcji gospodarczych.  Merkel podkreśliła to z okazji spotkania dyrektora niemieckiego koncernu Siemens Joe Kaesera z prezydentem Putinem w Moskwie. Spotkanie odbyło się w oficjalnej rezydencji Putina pod Moskwą, co bardzo podniosło jego rangę. Niemieckie media poświęciły dużo miejsca temu spotkaniu. Termin spotkania zbiegł się z wezwaniem do zastosowania sankcji wobec Rosji, jako retorsji na aneksję Krymu. Jednak jednocześnie, tego samego dnia, 25 marca kanclerz Merkel oświadczyła, że kryzys ukraiński i krymski należy rozwiązać drogą dyplomatyczną, bez stosowania sankcji ekonomicznych.Kaeser mówił w Moskwie o swoim „pełnym zaufaniu do stosunków” z firmami rosyjskimi. Podkreślił, że Siemens około 160 lat prowadzi interesy na rynku rosyjskim. „Opowiadamy się za długofalowym partnerstwem opartym na wartościach” – powiedział Kaeser podczas spotkania – „a w czasach trudnych z politycznego punktu widzenia, prowadzenie dialogu jest szczególnie ważne”. Niemieckie media zwróciły uwagę, że nie było żadnego nacisku niemieckiego rządu, aby odłożyć wizytę Kaesera w Moskwie. Ta wizyta – podkreślały ekonomiczne media rosyjskie – miała ogromne znaczenie dla sektora energii obu krajów.

Hiszpania – pośrednik dostaw LNG dla Europy

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Stowarzyszenie zrzeszające firmy gazowe z Hiszpanii obliczyło, że kraj ten może zapewnić dostawy dla krajów Europejskich o wolumenie w ilości około 10 procent obecnie sprowadzanego gazu z Rosji. Minister przemysłu i energetyki Hiszpanii Jose Manuel Soria przekonuje, że jego kraj może zastąpić nawet połowę dostaw słanych przez terytorium Ukrainy. Madryt dysponuje sześcioma z dwudziestu jeden terminali regazyfikacyjnych w Europie. Odpowiadają one za 38 procent przepustowości tego typu obiektów na Starym Kontynencie. Soria przekonuje, że gaz skroplony sprowadzany przez terytorium jego państwa mógłby trafić na rynki państw zależnych od rosyjskiego surowca, jeżeli zostanie uruchomiona, dotąd zamrożona, budowa trzeciego interkonektora MidCat łączącego systemu przesyłu gazu w Hiszpanii i we Francji. Obecnie kraje bałtyckie, Bułgaria, Czechy i Finlandia sprowadzają sto procent dostaw od Rosjan.

Rewers na Słowacji za dwa, trzy tygodnie

(KOMISJA EUROPEJSKA/OIL&GAS/PRIME/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rozpoczęły się ukraińsko-słowackie rozmowy o uruchomieniu rewersowych dostaw gazu ziemnego z Zachodu na Ukrainę. W negocjacjach dotyczących technicznej strony przedsięwzięcia uczestniczą przedstawiciele Ukrtransgazu i Eustreamu, oraz urzędnicy Komisji Europejskiej. Prace nad uruchomieniem rewersu mają zakończyć się za dwa, trzy tygodnie – informuje Komisja Europejska. Jednocześnie Ukraina wdraża bolesne reformy zgodnie z warunkami pożyczki Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Przedstawiciel Naftogazu Juri Kolbuszkin ocenił, że rezygnacja z subsydiowania domowych rachunków za gaz doprowadzi do wzrostu ich cen nawet o 50 procent od pierwszego maja. Jego stanowisko potwierdził nowy szef Naftogazu Andrij Kobolwe a zaprzeczył mu przewodniczący Regionalnej Administracji w Doniecku Serjij Taruta, który przekonuje, że restrukturyzacja i walka z korupcją oraz „mądrze ustalone” taryfy dla gospodarstw domowych pozwolą uniknąć takiej podwyżki. Kijów zamierza równoważyć koszty reform zwiększeniem opłat tranzytowych za przesył gazu rosyjskiego przez terytorium kraju. Rozmowy na ten temat już trwają.

Przetarg na prywatyzację Czornomornaftohazu może być ogłoszony 31 marca

(ITAR TASS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

W Symferopolu ogłoszono 27 marca, że przetarg na prywatyzację Czornomorneftehazu może zostać ogłoszony w przyszłym tygodniu. Informacje podała agencja Itar-Tass powołując się na wicepremiera Rustama Temirgaliewa, jako na źródło. Samozwańcze władze Krymu nie ujawniły, które firmy wyraziły zainteresowanie prywatyzacją, ale potwierdziły konsultacje z zainteresowanymi potencjalnymi inwestorami. Wicepremier powiedział również, że w najbliższych dniach zostaną ogłoszone warunki przetargu. Cena wywoławcza też jeszcze nie została określona, ale prawdopodobnie od inwestorów będą wymagane też inwestycje w infrastrukturę społeczną.Prywatyzacja podobno wzbudza duże zainteresowanie inwestorów, jest to największe w basenie Morza Czarnego przedsiębiorstwo górnicze wydobywające węglowodory na szelfie ukraińskim.  Wielu geologów uważa, że północny obszar Morza Czarnego obfituje w węglowodory, Czornomornaftohaz jest bardzo obiecująca firmą. Być może niebawem będzie mógł podwoić produkcję. Nieoficjalnie wiadomo, że głównym kandydatem na przejęcie ukraińskich aktywów Czornomornaftohazu jest Gazprom.

Gazprom liczy na 15 procent rynku LNG w 2030 roku

(GAZPROM/ITAR TASS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rosyjski gigant gazowy poinformował, że zamierza uczynić z handlu LNG jednym z kluczowych elementów swojej działalności. Zamierza zwiększać eksport LNG aby w 2030 roku przejąć 15 procent światowego rynku gazu skroplonego. Rozwój zdolności eksportowych w tym zakresie zapisano we Wschodnim Programie Gazowym firmy. Surowiec będą słały na rynki światowe działający terminal w Sachalinie oraz budowany obiekt we Władywostoku. Tymczasem sprzedaż gazu za pomocą gazociągów do Azji nadal stoi pod znakiem zapytania ponieważ, Gazprom nadal nie doszedł do porozumienia z chińskim CNPC odnośnie cen dostaw w umowie gazowej, której szkic został już podpisany. Chociaż zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami rozmowy miały zakończyć się w maju, teraz Rosjanie mówią o czerwcu tego roku.

Ceny ropy w górę po optymistycznych danych z gospodarki USA

(RIGZONE/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

W minioną środę ceny ropy naftowej poszły w górę po opublikowaniu optymistycznych danych o stanie gospodarki USA. Analitycy rynku uważają, że do wzrostu cen przyczyniły się też niepokoje wywołane przerwami dostaw z Libii i Nigerii. Baryłka amerykańskiej „lekkiej” ropy (WTI) na giełdzie paliwowej w Nowym Jorku w dostawach na maj zdrożała o 12 centów – do 100,38 dol. Taka sama ilość ropy połnocnomorskiej typu Brent na rynku w Londynie w umowach majowych kosztowała o 2 centy więcej niż dzień wcześniej – informowała AFP. Departament Handlu USA poinformował, że zamówienia na trwałe dobra – jeden z podstawowych wskaźników stanu gospodarki amerykańskiej – w lutym wzrósł o 2,2 proc. To dużo więcej niż prognozy, które zapowiadały spadek tego wskaźnika o 1 proc. Jednocześnie w Libii rebelianci żądający autonomii dla wschodniego regionu Cyrenajka, kontynuują blokadę naftowych terminali od lipca ub.r. W efekcie eksport ropy libijskiej
wynoszący 1,5 mln baryłek dziennie, spadł do ledwie 250 tys. baryłek. Holenderski Shell zakomunikował 26 marca wieczorem, że z powodu sabotażu rurociągu ropy
w Nigerii, (jako „siły wyższej” – force majeure), nie jest w stanie zrealizować dostaw gwarantowanych umowami. Nigeria dysponująca 2 mln baryłek na dobę jest największym w Afryce producentem ropy.

Żarówki w USA bez rosyjskiego uranu nie będą świecić?

(RT/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Szef rosyjskiego koncernu nuklearnego Rosatom zapowiedział, ze wobec sankcji USA i UE nie wyklucza ponownej analizy sensu realizacji niektórych umów z Zachodem.  Na seminarium „System zamówień państwowych w dziedzinie energetyki jądrowej” dyrektor generalny koncernu Siergiej Kirijenko powiedział „żarówki w USA świecą dzięki rosyjskiemu uranowi”. Zauważył, że w ciągu ostatnich 20 lat w stosunkach między Rosją i USA były różne etapy. Okresy konwergencji i okresu oziębienia. Ale w ciągu ostatnich 20 lat dostawy uranu dla energetyki Stanów Zjednoczonych były realizowane systematycznie i bez przerw o podkreślił. Obecnie umowy z USA mogą być ograniczane, oczywiście pod wpływem uwarunkowań politycznych, choć zawarte umowy miały charakter długoterminowy i ich termin upływał w 2020 r.

Kanada chce wejść na rynek LNG

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister surowców naturalnych Kanady Greg Rickford poinformował, że jego rząd udzielił zgody na eksport LNG dla czterech projektów na zachodnim wybrzeżu kraju. Kanada zamierza uniezależnić się od głównego kupca jej węglowodorów – Stanów Zjednoczonych – i wejść na rynek gazu skroplonego w Azji. Infrastruktura kanadyjska ma tutaj przewagę nad terminalami w Zatoce Meksykańskiej, z których droga na rynek azjatycki zabiera miesiąc i jest o dwa tygodnie dłuższa niż z zachodnich wybrzeży Kanady. Cztery pozwolenia umożliwią eksport do 73,4 mln ton LNG rocznie.

INFRASTRUKTURA

29/30 marca 2014 – zmiana czasu zimowego na letni

(PKP SA)

W nocy z 29 na 30 marca br. (z soboty na niedzielę) nastąpi zmiana czasu z zimowego na letni. Wskazówki zegarów zostaną przesunięte o godzinę do przodu, z 02:00 na 03:00. Część połączeń PKP Intercity pojedzie według zmienionego rozkładu jazdy. Od 2000 r. w całej Unii Europejskiej czas letni zaczyna obowiązywać w ostatnią niedzielę marca, a kończy w ostatnią niedzielę października. W tym roku zmiana zostanie wdrożona 30 marca. Przesunięcie wskazówek zegarów o godzinę do przodu, z 02:00 na 03:00, wpłynie na rozkłady jazdy połączeń nocnych. Choć czasy przejazdów pociągów nie ulegną zmianie – wszystkie pociągi dotrą do stacji docelowych w zakładanym czasie – to pojawi się  pozorna różnica pomiędzy godziną przyjazdu a codziennym rozkładem. Pasażerowie w żaden sposób jej nie odczują.

Postępują prace na odcinku A4 Tarnów Krzyż – Dębica Pustynia

(GDDKiA)

W ostatnim tygodniu na odcinku A4 Tarnów – Dębica codziennie pracowało 800 osób i 350 maszyn budowlanych. Na długości 7 km 670 m lewej jezdni oraz 7 km 850 m jezdni prawej autostrady A4 położona jest wiążąca, czyli przedostatnia warstwa bitumiczna. Gotowy jest wiadukt na granicy miejscowości Straszęcin i Żyraków, nad budowaną autostradą, w ciągu drogi powiatowej biegnącej od Dębicy w kierunku miejscowości  Zdziarzec. Wraz z budową wiaduktu przebudowany został 1,1 km drogi powiatowej nr 1180. Po uzyskaniu pozwolenia od WINB nowy obiekt zostanie udostępniony kierowcom. Będzie to już 5 wiadukt na trasie budowanej autostrady, po czterech wiaduktach, w ciągach dróg powiatowych jeżdżą już pojazdy.

Most na Warcie połączył oba brzegi

(GDDKiA)

Zakończono kolejny etap prac budowy mostu na Warcie. Pracownicy budowy mogą już bez kłopotu przedostać się po przeprawie z jednego brzegu na drugi. Dotychczas robotnicy budujący tę wielka przeprawę (łączna długość blisko 1000 m) musieli korzystać z łodzi, aby przedostać się z jednego brzegu na drugi. Przy pracach posiłkowano się kilkoma różnymi technologiami. Trzy przęsła od strony zachodniej, czyli od Sieradza wykonano tradycyjną metodą deskowań stacjonarnych. 12 przęseł od wschodu, czyli od strony Łodzi o łącznej długości niemal 615 m powstało przy zastosowaniu systemu MSS. Polega on na użyciu specjalnego urządzenia formującego, pozwalającego na przemieszczanie konstrucji deskowania na kolejne przęsło bez konieczności jej podpierania.

Dalszy ciąg odmładzania A-4

(GDDKiA)

Opolski Oddział GDDKiA ogłosił właśnie przetarg na prace remontowe nawierzchni na odcinku autostrady A-4 pomiędzy węzłami „Prądy” i „Dąbrówka”. Ten fragment drogi jest eksploatowany już 13. rok i wcześniej nie przeprowadzano na nim tak poważnego remontu.

W latach 2013-2017 opolski Oddział GDDKiA planuje dokonać wymiany nawierzchni na całej dł. opolskiego odcinka autostrady A-4. W 2013 r. wyremontowany został 7,5-km odc. jezdni południowej (w kierunku Katowic) między węzłami „Prądy” i „Dąbrówka” wraz z samymi węzłami. W 2014 r. zostanie przeprowadzony remont nawierzchni na pozostałym fragmencie jezdni południowej między węzłami „Prądy” i „Dąbrówka” (12,86 km) oraz na całej długości pomiędzy tymi węzłami na jezdni północnej (20,3 km).

10 wykonawców zainteresowanych wykonaniem koncepcji programowej budowy obwodnicy Sanoka

(GDDKiA)

W rzeszowskim Oddziale GDDKiA otwarto oferty w przetargu na wykonanie koncepcji programowej budowy obwodnicy Sanoka – Etap I w ciągu DK28 Zator – Medyka (dł. ok. 6,9 km) wraz z infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi. Do przetargu stanęło 10 firm i konsorcjów. Najniższą ofertę na realizację tego zadania na kwotę 489 tys. zł brutto złożyła firma TRAKT Sp. z o.o. sp. k. Najwyższa oferta, na kwotę 1,69 mln zł wpłynęła od konsorcjum firm z liderem, firmą ECMG GmbH. Kolejnym etapem będzie weryfikacja ofert pod względem finansowym, formalno-prawnym i merytorycznym. Wykonawca będzie miał na realizację zadania 7 miesięcy. Koncepcja w sposób uproszczony przedstawi możliwości rozwiązań projektowych.

Nawierzchnia autostrady A4 w Rudzie Śląskiej już bez nierówności.

(GDDKiA)

Zostały przeprowadzone roboty drogowe przywracające bezpieczeństwo i komfort przejazdu w miejscu uwidocznienia się w nawierzchni uskoku terenu na autostradzie A-4 w Rudzie Śląskiej. Termin i czas remontu został wybrany tak, aby wszelkie utrudnienia dla kierowców zlikwidować przed rozpoczęciem tygodnia roboczego, kiedy następuje wzmożenie ruchu drogowego. W chwili obecnej przywrócono maksymalną dopuszczalną prędkość dla autostrady 140 km/h oraz zlikwidowano oznakowanie ostrzegawcze o nierównej drodze. Przeprowadzenie prac wymagało dużej precyzji ze względu występujący na tym odcinku autostrady łuk poziomy i pionowy, zlokalizowane Miejsca Obsługi Podróżnych oraz kładkę łączącą oba obiekty.

Rondo Czyżyńskie – zmiany w organizacji ruchu

(UM Kraków)

W nocy z 5 na 6 kwietnia między rondem Mogilskim a placem Centralnym wprowadzona zostanie kolejna czasowa zmiana organizacji ruchu. Jej wprowadzenie ma związek z postępem robót i jest niezbędne do zakończenia prac między rondem Mogilskim a rondem Czyżyńskim do końca sierpnia tego roku. Najistotniejszą zmianą jest wyłączenie z ruchu samochodowego części relacji na rondzie Czyżyńskim. Zmieni się również organizacja transportu zbiorowego, w tym trasy autobusów zastępczych. Zastępcza linia autobusowa 704 kursować będzie pomiędzy rondem Mogilskim i dworcem autobusowym zlokalizowanym w pobliżu ronda Czyżyńskiego (wjazd od ul. Mieczysława Medwieckiego). Dodatkowo, tymczasowy przystanek autobusowy został przewidziany w obrębie ul. Marii Dąbrowskiej.

W weekend część Jagiellońskiej zostanie bez tramwajów

(ZTM Warszawa)

W ciągu najbliższego weekendu, czyli 29-30 marca, wyłączony z ruchu tramwajowego zostanie odcinek ul. Jagiellońskiej między ul. Ratuszową a rondem Starzyńskiego. Trzy linie tramwajowe zostaną skierowane na trasy objazdowe. W czasie prac torowych na trasy objazdowe zostaną skierowane linie: 6, 18 i 20. Linia 6 zamiast na rondzie Starzyńskiego skręcać w kierunku ul. Ratuszowej będzie skręcała w kierunku przeciwnym i będzie dojeżdżała do pętli Żerań FSO. Linia 18 nie będzie natomiast kursowała przez most Śląsko-Dąbrowski. Na pl. Bankowym pojedzie prosto ul. Andersa i przez Międzyparkową i most Gdański wróci na swoją trasę. Trasa linii 20 z kolei zostanie skrócona. Tramwaje będą kursowały jedynie na trasie z Boernerowa do Koła.

Pro100 chodnikiem

(UM Łódź)

– Remonty to nie tylko duże inwestycje drogowe, ale i małe zmiany, potrzebne na co dzień mieszkańcom. Jedną z nich są np. proste i bezpieczne chodniki dla pieszych. – tłumaczy prezydent Hanna Zdanowska. – Na ten rok wybraliśmy 200 ulic, na których powstaną zupełnie nowe chodniki, bądź wyremontowane zostaną już istniejące. Łącznie będzie ich 100 tys. mkw., stąd też nazwa programu – „Pro100 chodnikiem”. Nowe trotuary powstaną m.in. w miejscach, gdzie do tej pory w ogóle ich nie było, jak choćby przy ul. Kolumny. Niektóre z lokalizacji zgłoszone zostały przez samych mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego.

W całej Łodzi układamy w tej chwili betonowe kostki 25×25 cm. W strefie zewnętrznej chodniki będą jednolite, w centrum, podkreślamy charakter wielkomiejski.

Będą pieniądze na trasę W-Z

(UM Łódź)

– Projekt budowy trasy W-Z nie jest zagrożony, zostanie zrealizowany do końca. Ze względów finansowych nie będzie przerwany – powiedział wiceprezydent Marek Cieślak, odnosząc się do informacji, że oferty firm złożone w przetargu na wykonanie kolejnych odcinków trasy są wyższe, niż zakładało miasto. Propozycje oferentów przewyższają planowaną na tę inwestycję kwotę o 114 mln zł. Jednak miasto od dłuższego czasu przyglądało się temu, co dzieje się na rynku budowlanym. Spodziewano się, że szacunki okażą się inne niż kwoty zaproponowane przez wykonawców i w związku z tym konieczne będzie przeznaczenie na budowę trasy W-Z dodatkowych pieniędzy. Dlatego podjęto rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju.

Miasto i Stocznia Gdańsk podpisały porozumienie o współpracy

(UM Gdańsk)

Miasto Gdańsk i Stocznia Gdańsk SA podpisały porozumienie, które reguluje współpracę stron w zakresie działań mających na celu poprawę dostępności komunikacyjnej terenów stoczniowych na Wyspie Ostrów oraz zagospodarowanie terenów inwestycyjnych położonych przy ul. Na Ostrowiu 15/10. Z podpisanego porozumienia wynika, że strony mają zamiar podjąć współpracę w zakresie opracowania koncepcji lepszego skomunikowania obszaru Stoczni oraz pozyskania finansowania na potrzeby projektowania i realizacji inwestycji infrastrukturalnych z tym związanych. Miasto – którego reprezentantem w tej kwestii będzie Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego – zamierza także wspierać stocznię w pozyskaniu inwestorów zainteresowanych zakupem jak i dzierżawą nieruchomości.

Drogi wiejskie do remontu

(UM Olsztyn)

Zarząd województwa przyznał ponad 2,5 mln zł na modernizację dróg wiejskich. Pieniądze dofinansują przedsięwzięcia w 34 gminach regionu. – Kwoty dofinansowań nie są może wielkie, większość gmin otrzyma bowiem po 80 tys. zł, jednak pieniądze te stanowią dużą pomoc przy realizacji gminnych inwestycji – mówi marszałek województwa Jacek Protas. Wśród przedsięwzięć, które uzyskają wsparcie znalazły się m.in.: odc. drogi Zgoda-Rusy w gminie Braniewo, drogi gminne w miejscowości Nowakowo w gminie Elbląg oraz Wawrowice – Wielka Osówka w gminie Kurzętnik. Środki umożliwią także położenie asfaltu na drodze gminnej w Krokociach w gm. Ełk, przebudowę odc. drogi powiatowej Sokółki-Czukty-Kiliany w gm. Kowale Olecko i modernizację mostu przez rzekę Kalinka.

Umowa na BiKeRa podpisana

(UM Białystok)

Podpisana została umowa na stworzenie i obsługę systemu roweru miejskiego BiKer.

Operatorem Białostockiej Komunikacji Rowerowej, przez trzy sezony rowerowe (do 2016 roku), będzie firma Nextbike. Wykonawca deklaruje, że białostoczanie wsiądą na BiKeRy w połowie maja. System roweru miejskiego w Białymstoku to 30 stacji i 300 rowerów. Pierwsze 20 minut przejażdżki rowerem będzie darmowe dla wszystkich, 30 minut – dla pasażerów BKM. Wykonawca przygotuje system, stronę internetową z system rejestrowania i wypożyczania oraz instruktażem. Będzie także odpowiedzialny za konserwację jednośladów oraz bieżącą obsługę systemu (np. przewożenie rowerów między stacjami). BiKeR czyli Białostocka Komunikacja Rowerowa ma być alternatywnym środkiem transportu.

Za kilka dni rozpocznie się budowa ul.Poligonowej

(UM Lublin)

Została podpisana umowa z wykonawcą budowy ul. Poligonowej. Będzie to trzeci realizowany przez miasto dojazd do obwodnicy. Inwestorami budowy dróg dojazdowych do węzła drogowego „Jakubowice” są: Gmina Lublin i Województwo Lubelskie. Każda z tych jednostek odpowiada za realizację swojego zakresu tzn. Gmina Lublin za odcinek od skrzyżowania ul. Willowej i ul. Poligonowej do granic miasta, Województwo Lubelskie za odcinek od granic miasta do węzła drogowego Jakubowice. – Rozpoczynamy operację „Poligonowa” i zaczynamy budowę trzeciego łącznika z obwodnicą. To zadanie połączone z budową ul. Zelwerowicza będzie stanowiło komfortowe połączenie Sławina z Czechowem. Da to oddech komunikacyjny os. Botanik – mówił prezydent Krzysztof Żuk.

Lepsze połączenia z Wrocławiem i Gdańskiem

(UM Bydgoszcz)

Przewoźnik PolskiBus.com w związku z rozwojem siatki połączeń oraz rosnącą popularnością linii P13, zwiększa dwukrotnie liczbę kursów pomiędzy Gdańskiem, Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem. Nowe połączenia zostaną uruchomione 10 kwietnia.

Do tej pory linia P13 oferowała 3 połączenia. Teraz podróżujący między Gdańskiem a Wrocławiem przez Bydgoszcz i Poznań będą mogli wybierać spośród 6 połączeń każdego dnia. Wprowadzenie dodatkowych kursów zwiększy możliwości komunikacyjne i umożliwi łatwiejsze planowanie podróży na trasie, która łączy północ Polski z południowym zachodem.

S5 – czas na badania archeologiczne i geologiczne

(UM Bydgoszcz)

Trwają uzgodnienia dotyczące węzłów na projektowanej trasie S5 oraz przygotowania do ogłoszenia przetargów na zaprojektowanie i budowę trasy szybkiego ruchu. Raport o stanie zaawansowania prac przedstawił na ostatniej sesji dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA, Mirosław Jagodziński. Sprawozdania z przygotowań  strategicznej dla miasta inwestycji są prezentowane na wniosek prezydenta Bydgoszczy, Rafała Bruskiego. Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na projektowanie i budowę. GDDKiA wyłoniła także firmy, które przeprowadzą niezbędne badania geologiczne i archeologiczne. Mają one kosztować wraz z dokończeniem prac nad  koncepcją około 11,2 mln zł. Badania archeologiczne zakończą się w lipcu, a geologiczne na początku stycznia.

Wykonawca wybrany

(UM Bydgoszcz)

PKP SA wybrało już firmy, które zmodernizują bydgoski dworzec. Najlepszą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum złożone z warszawskiej spółki „Budimex” bydgoskiego przedsiębiorstwa „Lech”. Kontrakt jest warty 165 mln zł brutto. Wybór musi się jeszcze uprawomocnić. Na przetarg wpłynęły trzy oferty. Najtańszą złożyło warszawsko-bydgoskie konsorcjum. Firmy Budimex i Lech podjęły się modernizacji dworca Bydgoszcz Główna za kwotę 165 mln zł brutto. Prace mają się zakończyć jesienią 2015 r. Modernizacja dworca jest współfinansowana w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Tzw. dworzec wyspowy zostanie poddany gruntownej przebudowie. Wizerunek dworca zmieni się przede wszystkim za sprawą nowoprojektowanego budynku.

Opole wśród miast z najlepszą komunikacją miejską

(UM Opole)

Nasze miasto znalazło się na wysokim 6. miejscu w rankingu magazynu Wspólnota oceniającym jakość komunikacji miejskiej. Największy sukces odnieśliśmy w kategorii najtańszych biletów w relacji do średniego wynagrodzenia w województwie. Zostaliśmy również wysoko ocenieni za niskie koszty dojazdu z centrum do najdalszych przystanków i dość nowy tabor.

Pociągi pojadą szybciej

(UM Poznań)

Już prawie rok trwa modernizacja trasy kolejowej w kierunku Wrocławia. Warto jednak czekać, bo przebudowywany odcinek z Poznania do Czempinia pozwoli na podróż z prędkością nawet 160 km/h. Całkiem przebudowane zostaną też cztery stacje na tym fragmencie trasy. Rok temu ruszyły prace na trasie kolejowej do Wrocławia. Modernizowane 32 km z Poznania do Czempinia, to jeden z etapów remontów mających przyspieszyć podróż między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska. – Przebudowujemy znajdujące się na trasie obiekty inżynieryjne, a także stawiamy nowe –  mówi Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PLK, inwestora przedsięwzięcia. Całość prac ma zakończyć się w 2015 r. i pochłonie ponad 940 mln zł.

Pierwsze nowe autobusy już w wakacje

(UM Wrocław)

MPK podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dzierżawę 57 nowych autobusów dla Wrocławia. Pierwsze z nich powinny dotrzeć do wrocławskich zajezdni już w wakacje. Na całą dostawę wykonawca ma rok. – Ogromnie cieszymy się z podpisanego dziś kontraktu. Jest to jednocześnie szczególne wyzwanie by spełnić zaufanie nowego klienta. Nie mam wątpliwości, że nasze autobusy przysłużą się wrocławianom i wtopią się w krajobraz stolicy Dolnego Śląska – mówi Wiesław Cieśla, pełnomocnik prezesa z firmy Solaris. Do Wrocławia przyjadą autobusy typu Urbino 12 i 18, czyli w wersji krótkiej, tzw. solo i długiej-przegubowej. Ponadto będą one całkowicie niskopodłogowe, wyposażone dodatkowo w funkcję „przyklęku”, co zapewni łatwe korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym.

Wrocław i Dolny Śląsk – rowerowi prekursorzy

(UM Wrocław)

Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego to wydarzenie wyjątkowe w skali kraju, bo po raz pierwszy w jedno miejsce zjechali się przedstawiciele różnych podmiotów i środowisk zainteresowanych rozwojem ruchu rowerowego. – Na miejsce pierwszego Kongresu Rowerowego nieprzypadkowo wybrano stolicę Dolnego Śląska, przyznaje Cezary Grochowski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej. – Kongres rozpoczęło przedstawienie założeń Dolnośląskiej Polityki Rowerowej 2014-2020 – jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w kraju. Jego główne cele to budowa nowych tras rowerowych, poprawa bezpieczeństwa rowerzystów oraz dialog z nimi. Jednym z ważnych założeń jest zwiększenie do 10% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim w regionie.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak