3.01.2014 ALERT

3 stycznia 2014, 10:17 Alert

ENERGETYKA

Nowy tekst ustawy o OZE

(CIRE)

Ministerstwo Gospodarki przesłało w czwartek 2 stycznia do Komitetu Rady Ministrów nowy, datowany na 31 grudnia ubiegłego roku nowy tekst projektu ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii.Resort przesłał do Komitetu Rady Ministrów projekt ustawy o OZE wersji 4.1 wraz nowymi wersjami uzasadnienia do projektu i oceny skutków regulacji oraz tabelą rozbieżności do tekstu projektu z 12 listopada ubiegłego roku (wersja 4.0). Jak wynika z tabeli rozbieżności, resort gospodarki odrzucił prawie 90 uwag o charakterze ogólnym i szczegółowym zgłoszonych przez inne ministerstwa oraz urzędy w tym przez Urząd Regulacji Energetyki. Ministerstwo gospodarki w piśmie do Komitetu Rady Ministrów wnioskuje o pilne rozpatrzenie przedłożonego projektu. W nowym tekście zmianie uległa między innymi definicja instalacja odnawialnego źródła energii, z której usunięto fragment odnośnie urządzeń służących do wytwarzania biogazu rolniczego. Tego typu urządzenia zostały objęte odrębnym pojęciem instalacji biogazu rolniczego. W nowej wersji ustawy wyodrębnione zostało pojęcie instalacji termicznego przekształcania odpadów. Co istotne, w najnowszej wersji ustawy nie pojawia się pojęcie „licznika zdalnego odczytu” i całego zakresu przepisów z tym związanych, w tym wprowadzających zmiany w Prawie Energetycznym odnośnie obowiązku ich instalacji u 80 proc. odbiorców w terminie do 2020 roku. Istotna zmiana pojawiała się też w definicji dedykowanej instalacji spalania wielopaliwowego, do tej grupy będą mogły być zakwalifikowane tylko instalacje powstałe przed dniem 30 czerwca 2014 r. Zmianie uległy też zapisy odnośnie świadectw pochodzenia dla instalacji, które rozpoczną produkcję przed wejściem w życie ustawy lub zostaną zmodernizowane po wejściu ustawy życie. Zniknął między innymi kontrowersyjny zapis o nie wydawaniu świadectw pochodzenia w sytuacji gdy energia zostanie sprzedana po cenie przekraczającej 105 proc. ceny stanowiącej równowartość średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym, ogłoszonej przez Prezesa URE. Nowa wersja ustawy zmienia również termin wejścia w życie przepisów odnośnie nowego systemu wsparcia dla OZE, mają one obowiązywać od pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 12 miesięcy od dnia wydania pozytywnej decyzja Komisji Europejskiej o zgodności z przepisami unijnymi pomocy publicznej przewidzianej w ustawie. W porównaniu do poprzedniej wersji ustawy okres wejścia w życie tej części przepisów wydłuża się więc o 12 miesięcy.

PPEJ jeszcze w styczniu trafi na Komitet Stały Rady Ministrów

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Za dwa tygodnie Komitet Stały Rady Ministrów ma zająć się Programem Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) – ustaliła „Rzeczpospolita”. Dziennik dowiedział się w biurze prasowym Kancelarii Rady Ministrów, że według wstępnych planów Program Polskiej Energetyki Jądrowej ma trafić na Komitet Stały Rady Ministrów 16 stycznia br. „Rz” przypomina, że akceptacja Programu przez rząd to warunek kontynuacji przez Polską Grupę Energetyczną przygotowań do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Z jednej strony będzie to kolejny krok na drodze do finalizacji umowy w sprawie udziału w przedsięwzięciu Enei, Taurona oraz KGHM, a z drugiej umożliwi ogłoszenie tzw. postępowania zintegrowanego, w ramach którego ma zostać wyłoniony dostawca technologii, finansowania, usług serwisowych i paliwowych dla elektrowni jądrowej.

Na koniec 2014 r. ceny ropy naftowej spadną?

(CE/BLOOMBERG/TERESA  WÓJCIK)

Eksperci niezależnego londyńskiego instytutu Capital Economics (CE) przewidują, że pod koniec 2014 r. giełdowe ceny ropy spadną do 90 dol. za baryłkę. Czyli w przybliżeniu o 20 proc. w stosunku do obecnej ceny tego surowca na głównych rynkach USA i Europy. Zdaniem brytyjskich analityków do takiego spadku cen ropy dojdzie z dwóch powodów: zwiększenia światowej podaży tego surowca oraz  globalnego spadku popytu.  Obecnie baryłka ropy na nowojorskiej giełdzie kosztuje 97 – 98 dol., zaś na głównym rynku europejskim, tj. na giełdzie londyńskiej jest droższa o ok. 12 dol. za baryłkę. Na zwiększenie podaży i spadek cen nafty w br. wpłynie zwiększona oferta z państw OPEC i  – w znacznie większym stopniu – z USA, dzięki radykalnemu wzrostowi wydobycia z amerykańskich złóż łupkowych – przekonują eksperci CE. Agencja Bloomberga cytuje analityków, którzy uważają, że na potanienie ropy może wpłynąć także spodziewane osłabienie bodźców stosowanych przez FED wobec banków krajowych i instytucji hipotecznych. Może to pośrednio wpłynąć na zmniejszony popyt na ropę w skali globalnej a więc i na spadek światowych cen tego surowca. Jeśli prognoza analityków CE jest trafna – rosyjski budżet na 2014 r. straci ok. bilion rubli, czyli 35 mld dol. Ta mordercza dziura wymusi na Kremlu stosowanie niepopularnych, bo drastycznych cięć i oszczędności. Pośrednio wpłynie też znacząco na rosyjską politykę zagraniczną. Analityk rosyjskiej spółki „UralSibCapital” Aleksjej Dewjatow, w przeciwieństwie do specjalistów z CE uważa, że w br. ceny ropy wzrosną do ok. 106 – 107 dol. za baryłkę i zagwarantują stabilność rosyjskiego budżetu. Państwa OPEC na spotkaniu szefów tej organizacji 10 grudnia w Wiedniu uznały, że utrzymają dzienne wydobycie ropy na tym samym poziomie, tj. 30 mln baryłek, ponieważ oczekują pewnego wzrostu popytu globalnego. Wg ich przewidywań popyt na ropę w br. zwiększy się do 98,84 mln. baryłek dziennie, czyli o 1 mln. baryłek więcej niż w 2013 r. Ten wzrost popytu nastąpi dzięki zwiększonemu zapotrzebowaniu na „czarne złoto” w szybko rozwijających się gospodarkach Chin i Indii. To zapotrzebowanie wg OPEC będzie większe niż pewien spadek popytu w krajach wysoko rozwiniętych. Na sytuację OPEC negatywnie wpływa pogarszająca się sytuacja w Libii, gdzie uzbrojone grupy już kilka miesięcy blokują największe obiekty przemysłu naftowego we wschodniej części kraju. Produkcja ropy spadła do ok. 250 tys. baryłek dziennie, czyli sześć razy mniej niż okresie przez kryzysem.

The Economist: Gazprom uwzględnia nowe realia na europejskim rynku gazu

(THE ECONOMIST/WOJCIECH JAKÓBIK)

Do tej pory Gazprom mógł wykorzystywać formuły cenowe w umowach gazowych z klientami europejskich do realizacji rosyjskiej polityki zagranicznej. Zdaniem The Economist te czasy kończą się jednak, ponieważ rośnie konkurencja a Europejczycy sięgają po surowiec z innych źródeł – m.in. LNG z Kataru i Stanów Zjednoczonych. Powstająca różnica między cenami z umów długoterminowych a tych, z transakcji spotowych, daje im przewagę w negocjacjach na temat nowych umów gazowych i przy renegocjacji obowiązujących. Doszło już do renegocjacji umów Gazpromu (E.On, PGNiG) oraz wygranych firm europejskich w sądzie arbitrażowym (RWE). Jednocześnie rosyjska firma i norweski Statoil wprowadziły możliwość zawierania umów spotowych ze swoimi klientami. Także śledztwo antymonopolowe prowadzone przeciwko Gazpromowi przez Komisję Europejską, stworzyło presję na urealnienie cen oferowanych w rosyjskich kontraktach. Udział gazu ziemnego kupowanego w Europie na rynku spotowych wzrósł z 15 procent w 2008 roku do 44 procent w 2012 roku. Jednocześnie maleje różnica między cenami spotowymi i długoterminowymi. Pomimo to Europa kupuje coraz więcej rosyjskiego surowca. Jednakże w ramach zakupów domaga się lepszego traktowania przez dostawcę z Rosji.

INFRASTRUKTURA

Przetarg na kontynuację budowy S69 Bielsko-Biała – Żywiec ogłoszony

(www.gddkia.gov.pl)

31 grudnia 2013 r. upłynął 14 dniowy termin ostatecznego wezwania do wypełnienia warunków kontraktu przez konsorcjum firm Polimex-Mostostal (lider), Doprastav oraz obecnie w upadłości likwidacyjnej Zakład Robót Mostowych MOSTMAR, budujących drogę ekspresową S69 Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń na odc. od węzła Mikuszowice (Żywiecka/Bystrzańska) do Żywca. W związku z jego niewypełnieniem GDDKiA O/w Katowicach wypowiedziała umowę. Na chwilę obecną zaawansowanie wynosi 56,3 proc. dla robót drogowych i 76 proc. dla prac mostowych. Jednocześnie 2 stycznia 2014 r. zostało wszczęte postępowanie przetargowe na kontynuację budowy tego odc. drogi S69.

Poważnie o Polsce. Infrastruktura to domena państwa

(www.nakolei.pl/wpolityce.pl)

W klubie Hybrydy odbył się kolejny panel z cyklu „Jakie elity dla III RP”, zorganizowany przez Stowarzyszenie Twórców dla RP. Temat debaty prowadzonej przez Piotra Glińskiego to „Gabinet cieni: poważnie o Polsce – gospodarka, nauka, infrastruktura”. Czesław Warsewicz, b. prezes PKP Intercity skupił się na infrastrukturze i transporcie jako czynniku rozwojowym gospodarki, a także na kwestii wyprzedawania majątku narodowego, co dotyczy także kolejnictwa. Infrastruktura jest domeną państwa – podkreślił. Stanowi o integralności terytorialnej i obronności. Wg niego polską racją stanu jest korytarz północ-południe. Mówił także o chaosie organizacyjno-kompetencyjnym w transporcie kolejowym związanym z podziałem na wiele spółek.

Wojciechowicz: Powrót Inspiro do ruchu to kwestia tygodni

(www.rynek-kolejowy.pl)

Po listopadowej awarii w tunelu składy metra Siemens Inspiro są dalej uziemione. – Wiadomo, co było przyczyną. Zostało zaproponowane inne rozwiązanie techniczne – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy, który liczy na to, że składy powrócą do ruchu w ciągu kilku tygodni. Od 17 listopada br., kiedy doszło do zadymienia w jadącym pociągu Inspiro, wszystkie nowe składy pozostają wycofane z ruchu. Przyczyny zdarzenia bada Komisja Powypadkowa Metra oraz UTK. – Wiadomo, co jest przyczyną, zostało to już zdiagnozowane – mówi Wojciechowicz. Jak wyjaśnia, źródło problemu leży w odbieraku prądu, który – mając przerwy w kontakcie z trzecią szyną – zaczynał zachowywać się jak spawarka.

Kutno: pociągi nie jeżdżą, ministerstwo rozkłada ręce

(www.rynek-kolejowy.pl)

Od 1 stycznia Arriva RP przestała realizować przewozy na trasie Kaliska Kujawskie – Kutno, co ma związek z odstąpieniem Samorządu Woj. Łódzkiego od finansowania przewozów kolejowych na „łódzkim” odcinku linii nr 18. Maciej Wydrzyński, poseł Twojego Ruchu z Torunia, który zaangażował się w kwestię utrzymania bezpośrednich połączeń Toruń – Kutno, przedstawił nam treść odpowiedzi na interpelację, jaką złożył w tej sprawie w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. W piśmie podpisanym przez wiceministra Adama Zdziebłę, datowanym na 16 grudnia, przeczytać można m.in.: – Na chwilę obecną nie można stwierdzić, czy taki stan rzeczy zawieszenie kursowania pociągów – red.] zostanie utrzymany w roku 2014, ponieważ decydującą rolę w tej sprawie ma strona samorządowa.

Podsumowanie 2013 r. na wielkopolskich drogach zarządzanych przez GDDKiA

(www.gddkia.gov.pl)

Ponad 32 km nowych dróg ekspresowych i obwodnic udostępnionych dla kierowców dróg w Wielkopolsce, ostatni odc. zachodniej obwodnicy Poznania w realizacji. 72 km dróg krajowych ma nową nawierzchnię, 5 obiektów mostowych zostało wyremontowanych z czego 2 zostaną zakończone w 2014 r. Preselekcyjny system ważenia pojazdów poszerzony o wschodnią i kolejny odcinek zachodniej obwodnicy Poznania. W poznańskim oddziale GDDKiA w 2013 r. rozpoczęto m.in. budowę ostatniego odc. zachodniej obwodnicy Poznania, który połączy, wcześniej zakończone 2 odcinki, autostradę A2 i dk 11 w kierunki Piły. Realizowane były budowy dróg ekspresowych S8 oraz S5.

Umowa w sprawie Wspólnego Biletu podpisana

(www.ztm.waw.pl)

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego została podpisana umowa dotycząca funkcjonowania „Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD”. Dzięki temu w 2014 r. mieszkańcy Mazowsza w dalszym ciągu będą mogli korzystać z udogodnienia, jakim jest możliwość podróżowania z jednym biletem. Oferta dla podróżnych, korzystających z przejazdów środkami transportu publicznego w ramach ZTM, a także pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej, została wprowadzona w 2005 r. Początkowo ze „Wspólnego Biletu” można było korzystać na odcinku Warszawa Ursus – Warszawa Wschodnia. Dziś obszar ten znacznie się powiększył.

Remont Trasy AK – nowe zmiany w ruchu drogowym

(www.um.warszawa.pl)

Prace przy przebudowie Trasy Armii Krajowej idą pełną parą. Na przyszły tydzień, od 7 stycznia, wykonawca prac zapowiada wprowadzanie zmian w ruchu drogowym na samej trasie i ulicach przebiegających nad nią: Mickiewicza, Powązkowskiej, Maczka i Słowackiego. Przebudowa trasy to także remont (lub rozbiórka i budowa od nowa) wszystkich wiaduktów i kładek nad przyszłą drogą ekspresową. Na pierwszy ogień idą wiadukty ul. A. Mickiewicza – od 7 stycznia zamknięty dla ruchu zostanie wiadukt wschodni czyli ten, na którym prowadzony jest ruch na północ (w stronę ul. Klaudyny). Samochody w obydwu kierunkach będą jeździły wiaduktem zachodnim (w stronę pl. T.W. Wilsona).

Unijne dofinansowanie na dokumentacje projektów

(www.um.warszawa.pl)

Miasto st. Warszawa podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowaniu projektu pn.: „Opracowanie dokumentacji projektów planowanych do realizacji w perspektywie UE 2014-20”. Wartość projektu wynosi 11 208 401,42 zł, koszty kwalifikowane 6 500 000 zł, a dofinansowanie 5 525 000,00 zł. W ramach projektu zostanie wykonana następująca dokumentacja: – modernizacja ciągu ulic Marsa – Żołnierska, odcinek węzeł Marsa – granica miasta. – budowa ul. Wirażowej, na odc. od powiązania z węzłem Międzynarodowy Port Lotniczy do ul. 17. Stycznia. – ul. Wał Miedzeszyński, na odcinku od ronda z ul. Trakt Lubelski do węzła z trasą ekspresową S2.

Warszawiacy pożegnali Ikarusy

(www.um.warszawa.pl)

Kilkadziesiąt autobusów, setki zdjęć i tłum warszawiaków – tak w skrócie można podsumować paradę Ikarusów, która odbyła się ostatniego dnia 2013 r. Mieszkańcy stolicy z sentymentem pożegnali autobusy, które wraz z końcem listopada, po 35 latach, zakończyły służbę w Warszawie. Piętnaście minut przed godz. 12.00, sześć Ikarusów dumnie wjechało na pl. Bankowy, gdzie tłumnie oczekiwali je mieszkańcy. Autobusy, które niedawno zakończyły liniową służbę obecne były na warszawskich drogach od 35 lat. Ikarusy 280 żegnane dziś, choć znacznie młodsze od pierwszych egzemplarzy, które wyjechały z mokotowskiej zajezdni przy ul. Woronicza w 1978 r., konstrukcyjnie niewiele różnią się od swoich starszych braci.

Remont Piotrkowskiej w toku

(www.uml.lodz.pl)

Zarząd Dróg i Transportu podsumował prace remontowe na ulicy Piotrkowskiej w 2013 roku.

Jak poinformowała na konferencji prasowej, na wyremontowanym właśnie skwerku przed DH „Magda”, z-ca dyr. ZDiT Katarzyna Mikołajec, prace modernizacyjne na głównej ulicy przebiegają zgodnie z planem, a dobra aura sprzyja dalszym pracom. W sumie wyremontowano już ok. 2 km Piotrkowskiej, gdzie położono 25 tys. m kw. nowej kostki granitowej. Prace obejmowały także wymianę podziemnych instalacji elektrycznych, gazowych i wodociągowych. Na Pietranie pojawiły się również nowe meble miejskie, zieleń i oświetlenie: 46 koszy na śmieci, 92 stojaki na rowery, 55 ławek, 24 drzewa, 83 latarnie.

Co zrobiliśmy na łódzkich drogach w 2013 r.

(zdit.uml.lodz.pl)

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych robót, jakie przeprowadziliśmy na drogach w Łodzi w 2013 r. Projekty kluczowe. TRASA WZ. Prace przygotowawcze rozpoczęły się w październiku, właściwe prace budowlane – w listopadzie. W 2013 na trasę WZ wydano 100 proc. przewidzianych środków, czyli 25 mln zł. Na początku 2014 r. planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na drugi etap przebudowy trasy WZ. Przypominamy, że trasa WZ to 17,2 km nowego torowiska z Retkini na Olechów, w tym ponad 4 km nowo wybudowanego odcinka od pętli Augustów do zakładów Della. Wartość całej inwestycji – 628 mln zł. Dofinansowanie z UE (umowa podpisana w grudniu) – 332 mln zł.

Tańsze parkowanie w Łodzi

(zdit.uml.lodz.pl)

Przypominamy, że od 1 stycznia 2014 r. mniej płacimy za parkowanie w centrum Łodzi.
Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej podjętą w październiku 2013 r. za pozostawienie samochodu w Strefie Płatnego Parkowania obowiązują następujące opłaty: za pierwsze pół godziny – 1 zł; za pierwszą godzinę – 2 zł; za drugą i kolejną godzinę – 2 zł; za jeden dzień – 10 zł; abonament miesięczny – 120 zł; abonament roczny – 1100 zł.

Budowa Południowej Obwodnicy Miasta Gdańska

(www.gdansk.pl)

Wojewoda Pomorski podaje do publicznej wiadomości informację, że w dniu 04.12.2013 r. wydał postanowienie nr WI-II.7820.6-1b.2b.2009.2013.EZ o wznowieniu na wniosek postępowania administracyjnego w sprawie zakończonej ostateczną decyzją Wojewody Pomorskiego nr WI.II/EZ/7119/6-09/8/09 z dnia 21.09.2009 r., o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. „Budowa Południowej Obwodnicy Miasta Gdańska (droga ekspresowa S7), na odcinku od Obwodowej Zachodniej Trójmiasta (węzeł „Straszyn”) do włączenia do istniejącej drogi krajowej nr 7 w miejscowości Koszwały, na terenie gmin: Pruszcz Gdański, Kolbudy, miasto Gdańsk, Cedry Wielkie”.

Oświadczenie Skarbnik Miasta w sprawie naliczenia podatku od nieruchomości Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk

(www.gdansk.pl)

Należy zadać pytanie, czy szczególnie preferencyjne potraktowanie podmiotów zarządzających portami działających jako spółki prawa handlowego jest zasadne z punktu widzenia zapewnienia powszechności i równości opodatkowania. Zdając sobie sprawę z dużego znaczenia portu dla rynku lokalnego, jak i dla polskiej gospodarki, gmina wspiera działalność portu w zakresie dozwolonym prawem. Na uwagę zasługują przede wszystkim znaczne inwestycje umożliwiające dalszy rozwój portu i wzrost jego konkurencyjności. W przypadku Gdańska łącznie wydatki na najbardziej znaczące inwestycje związane z portem w latach 2008-2015 wyniosą ok. 2,4 mld zł, z czego 475 mln – z budżetu miasta, a 1,8 mld z UE.

Szybkie remonty dróg przełożone

(www.wroclaw.pl)

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta poinformował, że zaplanowane na odcinkach ulic: Ślężnej, Legnickiej, Obornickiej, Toruńskiej i Poświęckiej szybkie remonty zostaną wykonane dopiero wiosną 2014 r. Prace wymagały odpowiednich warunków pogodowych, a te niestety pod koniec roku nie sprzyjały drogowcom. – Prace drogowe wymagające zajęcia jezdni miały być realizowane w trybie nocno – weekendowym. W godzinach nocnych temperatury utrzymywały się cały czas na poziomie zera i poniżej, dlatego nie można było przeprowadzić remontów zgodnie z wymogami technologicznymi (do układania masy bitumicznej wymagane jest bowiem minimum plus 5 stopni) – tłumaczy Ewa Mazur, rzecznik prasowa ZDiUM.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak