3.10.2014 ALERT

3 października 2014, 11:25 Alert

ENERGETYKA

Wiceminister Dycha: Liczymy na głos MŚP w negocjacjach UE-USA

(Ministerstwo Gospodarki)

Korzyści, szanse, ale i potencjalne zagrożenia umowy o Transatlantyckim Partnerstwie w Dziedzinie Handlu i Inwestycji (TTIP) to temat panelu dyskusyjnego „Jakie zmiany rozwojowe umożliwi Europie TTIP” podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie. W spotkaniu 2 października 2014 r. wziął udział podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Andrzej Dycha. Wiceminister pokreślił, że porozumienie jest szansą dla Europy i Polski w kontekście wzrostu gospodarczego, obrotów handlowych, zaangażowania kapitałowego, zwiększenia zatrudnienia. – Zdajemy sobie sprawę także z zagrożeń, wobec znaczącej konkurencyjności gospodarki USA wynikającej z niskich cen energii – powiedział. Zaznaczył jednocześnie, że TTIP jest pierwszą umową handlową, która będzie zawierać rozdział poświęcony małym i średnim przedsiębiorstwom – Zwiększenie udziału MŚP w dwustronnym handlu jest naszym celem w tych negocjacjach. Dlatego zachęcam do zgłaszania wszelkich uwag i propozycji w tym obszarze – dodał. Wiceminister poinformował, że na stronie internetowej MG dostępna jest ankieta przygotowana przez Komisję Europejską. – Zebrane dzięki niej informacje wskażą m.in.,. jakie bariery napotykają polskie i unijne firmy w dostępie do rynku USA i jak ich interesy może zabezpieczyć KE w dalszych etapach negocjacji – dodał. Podczas forum EFNI w Sopocie wiceminister Dycha uczestniczył również w debacie „Wyzwania dla UE: eurosceptycyzm i zmiany geopolityczne”. Tematem dyskusji były recepty na przezwyciężenie kryzysu gospodarczego w Europie i potrzeba reform instytucjonalnych w UE.

Po Niemcach Szwedzi mogą porzucić atom. Oettinger krytykuje Energiewende

(BELLONA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Partia Zielonych i Socjaldemokraci powołają komisję na rzecz przekształczenia krajowego miksu energetycznego i podporządkowania go w stu procentach odnawialnym źródłom energii, oraz odejścia od energii atomowej. Poprzedni, prawicowy rząd uzgodnił budowę nowych reaktorów jądrowych, które miałyby zastąpić istniejące, przestarzałe. Nowa koalicja przekonuje, że atom należy porzucić. Partie mają przedyskutować skalę i terminarz odejścia od tego rodzaju energetyki. Elektrownie atomowe odpowiadają za 40 procent produkcji energii w Szwecji. Podobnego zwrotu dokonali Niemcy realizując program Energiewende. Skrytykował go odchodzący komisarz ds. energii Gunther Oettinger, który ocenił, że Niemcy nie powinni podejmować jednostronnych zmian w energetyce, ponieważ Europa potrzebuje prawdziwego połączenia rynków energii, a nie tylko dyskusji retorycznych na ten temat. Nagłe zwroty energetyczne mają ten proces utrudniać.

Słowacja ma plan B. Rosja wprowadzi zakaz rewersów?

(WOJCIECH JAKÓBIK)

Słowacki importer gazu ziemnego SPP przygotował zapasowe umowy na dostawy surowca na wypadek dalszych problemów z importem z Rosji. Gazprom obniżył dostawy o połowę. Słowacja podpisała pięcioletnią umowę na dostawy 2 mln m3 gazu ziemnego dziennie z Austrii od niemieckiego E.on-u. W rodę SPP uzupełniło niedobory spowodowane obniżeniem dostaw od Gazpromu zakupami na austriackiej giełdzie. Bratysława zapewnia, że w razie konieczności może uruchomić rewersowe dostawy surowca z Czech. Według informacji słowackiego rządu, Słowacy mogą zrealizować do 30 procent swojego zapotrzebowania na gaz ze źródeł innych, niż Gazprom. Gazprom utrzymuje, że świadczy dostawy dla Słowaków na niezmiennym poziomie. Rosyjska firma uznaje fizyczne rewersowe dostawy za niezgodne z umowami tranzytowymi podpisanymi z nią. Podaje, że „nielegalnego procederu” dopuszczają się Polska, Słowacja i Węgry, które przesłały nad Dniepr w tym roku 1,7 mld m3 rosyjskiego gazu. Rosyjscy prawnicy pracują nad regulacją zakazującą sprzedaży gazu firmom – dłużnikom i świadczącym dostawy fizycznym rewersem spółkom zadłużonym. Tymczasem zgodnie z unijnym prawem energetycznym rewersowe dostawy gazu ziemnego są kluczowym elementem łączenia rynków tego surowca w Unii Europejskiej.

Czasowe zatrzymanie rewersu gazowego Polska-Ukraina

(UKRTRANSGAZ/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zgodnie z ustaleniami z Ukrtransgazem, polski operator połączenia gazowego w Hermanowiczach na granicy z Ukrainą – Gaz-System – zatrzymał przepływ surowca na Wschód na osiem godzin w związku z pracami remontowymi. Operacja odbyła się po uprzednim porozumieniu ze stroną ukraińską. Brakujący surowiec zostanie uzupełniony w nadchodzących dniach.

Ukraina wypożyczy FSRU

(RBC/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po odrzuceniu planów budowy gazoportu w Odessie Kijów planuje wypożyczyć okręt służący do regazyfikacji LNG, który stacjonowałby w porcie Jużny, czyli w pierwotnej lokalizacji terminala. Przygotowania do sprowadzenia FSRU mogłyby się rozpocząć w ciągu 9-12 miesięcy od takiej decyzji politycznej. Koszt wypożyczenia okrętu miałby wynieść około 55 mld dolarów.

Srbijabas potrzebuje reformy

(TERESA WÓJCIK)

Ministerstwo górnictwa i energetyki skierowało 1 października do serbskiego rządu projekt restrukturyzacji przedsiębiorstwa Srbijagas. Projekt ma być w pełni zgodny z Trzecim Pakietem Energetycznym UE. Restrukturyzacja wynika ze zobowiązań Serbii wobec Wspólnoty Energetycznej, a obecnie jest też koniecznajako oficjalny warunek Komisji Europejskiej w ramach procesu akcesyjnego Serbii. Belgrad od 1 stycznia 2015 r. musi przestrzegać Trzeciego Pakietu Energetycznego który wymaga podziału przedsiębiorstwa Srbijagas nie tylko pod względem prawnym i funkcjonalnym, ale też pod względem struktury właścicielskiej. W ministerstwie oczekuje się, że rząd przyjmie przedłożony projekt jak najszybciej, co pozwoli przeprowadzić restrukturyzację firmy Srbijagas do 31 marca 2015 r. zgodnie z terminem wyznaczonym przez Wspólnotę Energetyczną.

Putin: Możliwa prywatyzacja największych firm energetycznych

(REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Władimir Putin nie wyklucza możliwości prywatyzacji największych rosyjskich firm paliwowo-energetycznych w formie sprzedaży pakietów części akcji tych firm. Zapowiedział to wczoraj na forum „Rosja wzywa”, które odbywa się w Moskwie. Putin przypomniał, że o prywatyzacji mówił w czasie swojej kampanii wyborczej. Ale wówczas z „wyłączeniem spółek energetycznych”. Obecnie sytuacja się zmieniła i rosyjski prezydent nie jest pewien, czy te spółki powinny nadal stanowić wyłączną własność państwową. Na razie rozpatruje możliwość wejścia na rynek z dużymi pakietami największych rosyjskich spółek paliwowo-energetycznych dotychczas kontrolowanych przez państwo.

Iran rozważa zamianę naftową z Rosją

(UPI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Irańczycy rozmawiają z Rosjanami na temat porozumienia w sprawie zamiany irańskiej ropy naftowej na dobra konsumpcyjne z Rosji. Byłby to sposób na ominięcie sankcji zachodnich wobec Teheranu i sprzedaż większej ilości surowca na światowych rynkach. Waszyngton zasygnalizował już zaniepokojenie taką możliwością i poinformował, że zamiana naftowa byłaby „bardzo problematyczna” dla Stanów Zjednoczonych.

Wspólne projekty meksykańskiego PEMEX i ExxonMobil?

(REUTERS/AP/TERESA WÓJCIK)

Meksykańska spółka naftowa Pemex i Exxon Mobil Corp podpisały niekomercyjną umowę o zbadaniu wspólnie możliwości współpracy handlowej. Umowa bierze pod uwagę rozwiązania wprowadzone przez przełomową reformę konstytucyjną, kończącą ostatecznie 75-letni monopol państwowej spółki Pemex na wydobywanie w kraju ropy i gazu. Oczekuje się, że przyszłym roku Pemex będzie poszukiwać partnerów joint venture dla wspólnej działalności wydobywczej. Protokoł ustaleń podpisany przez Pemex i ExxonMobil stwierdza, że obie firmy dążą do stworzenia podstaw wspólnej realizacji projektów upstream i downstream. Przewidują wspólne poszukiwanie i wydobycie ropy naftowej i gazu, a w nieco dalszej perspektywie – przerób, magazynowanie oraz transportowanie tych surowców. Obie strony oceniły, że mają szansę na rozpoczęcie bardzo opłacalnej współpracy.

Kolejne pozwolenie na eksport LNG z USA

(GAZLUPKOWY/CIRE)

Jak poinformował gazlupkowy.pl, Federalna Komisja Regulacji Energetyki (FERC) nadzorująca infrastrukturę przesyłu gazu ziemnego w USA wydała zezwolenie na budowę terminalu eksportowego LNG Dominion Energy Cove Point w stanie Maryland. Z terminalu może być w przyszłości dostarczany gaz do Europy. Terminal będzie mógł rocznie eksportować ponad 5 mln ton LNG wyprodukowanego z gazu pochodzącego z formacji Marcellus. W pierwszej kolejności będzie on eksportowany do Japonii i Indii. Zakończenie budowy terminalu planowane jest na 2017 roku. Serwis zwraca uwagę, że jest to pierwsza instalacja do eksportu gazu na Wschodnim Wybrzeżu USA, która otrzymała pozytywną decyzję amerykańskich władz odnośnie eksportu LNG.
Gazlupkowy.pl przypomina, że dotychczas FERC zatwierdziła budowę czterech terminali do eksportu gazu LNG, a kolejnych 14 oczekuje na decyzję. Koszt budowy obiektu w stanie Maryland wyniesie 3,4 mld dol.

Brent znów droższy

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po trzydniowym spadku ceny baryłka ropy naftowej typu Brent znów zyskuje na wartości. Kosztowała w piątek 94 dolary. Analitycy nie spodziewają się jednak, że surowiec podrożeje do poziomu z czerwca czyli 115 dolarów, ze względu na utrzymującą się wysoką podaż ropy na światowych rynkach. Niska cena surowca powoduje spadki na rosyjskiej giełdzie Micex, która spadła o 1,7 procent do poziomu 1376,35 punkta, czyli najniższego od sierpnia 2012 roku. Rozliczana w dolarach RTS straciła 1,6 procent. Gazprom stracił 2,2 procent wartości akcji.

INFRASTRUKTURA

Dofinansowanie dróg samorządowych – nabór wniosków
(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)
13 lutego 2015 r. upływa termin składania wniosków o dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej, przeznaczonej na drogi samorządowe. Rezerwa subwencji ogólnej została przewidziana w projekcie budżetu państwa, zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Środki z rezerwy są przeznaczane na: dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu; remont, utrzymanie, ochronę i zarządzanie drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu; utrzymanie rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2 tys. pojazdów na dobę – przeprawa promowa w Świnoujściu.

 

GDDKiA musi zapłacić spółce Polimex-Mostostal prawie 40 mln zł
(Polimex-Mostostal)
39,79 mln zł z odsetkami ustawowymi ma wypłacić spółce Polimex-Mostostal Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nakaz wypłaty wydano w związku z roszczeniem spółki o zapłatę kary umownej. Kara umowna dotyczy umowy na budowę drogi ekspresowej S-69 z Bielska-Białej do Żywca. Zgodnie z nakazem zapłaty, GDDKiA na rzecz Polimex-Mostostal zapłaci prawie 40 mln zł wraz z odsetkami liczonymi od 4 lutego 2014 r. oraz kosztami procesu. Właśnie 4 lutego br. Polimex-Mostostal wraz z słowackim Doprastavem złożyli pozew o zapłatę kary umownej związanej z umową na budowę drogi S-69 Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń od węzła Mikuszowice do Żywca. Konsorcjum wypowiedziało kontrakt podpisany w lipcu 2010 r. z katowickim Oddziałem GDDKiA na budowę drogi ekspresowej S-69. Odstąpienie od kontraktu i zakończenie robót budowlanych na tym odcinku drogi spowodowane było nieprzedstawieniem w wymaganym terminie zgodnego z prawem zabezpieczenia zapłaty za roboty budowlane oraz naruszeniem przez zamawiającego istotnych postanowień kontraktu, w tym odrzucanie uzasadnionych roszczeń konsorcjum, jak również zaleganie z wypłatą wynagrodzenia za prace. Zamawiający zobowiązany jest do zapłaty na rzecz konsorcjum kary umownej w wysokości 10 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej, która wynosiła ponad 788 mln zł brutto.

 

Nowe projekty PBDiM Kobylarnia SA
(Mirbud)

Mirbud rozpoczęła realizację dwóch nowych projektów drogowych. Pierwszy dotyczy budowy obwodnicy Drezdenka, projekt jest wart ponad 7,4 mln zł brutto. Umowa została podpisana z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze. Drugi projekt obejmuje przebudowę drogi krajowej nr 11 w okolicy m. Podanin i jest wart ponad 10 mln zł brutto. Umowa została zawarta z GDDKiA Oddział w Poznaniu. Obwodnica Drezdenka jest budowana na odcinku od skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 156 i 160 do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 174. Etap I od skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 156 i 160 do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 181. Druga rozpoczęta przez spółkę inwestycja obejmuje przebudowę drogi krajowej nr 11 od km 208+160,00 do km 210+775,50 w miejscowości Podanin, długości 2,615 km. Inwestycja powinna zostać zakończona pod koniec listopada br.

 

Pierwszy w Polsce most drogowy z kompozytów FRP
(Mostostal Warszawa)
Pierwszy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie innowacyjny most drogowy z materiałów kompozytowych powstaje w ramach projektu badawczego Com bridge. Będzie to również jeden z największych (pod względem rozpiętości przęsła) tego typu obiektów na świecie. Realizuje go konsorcjum kierowane przez Mostostal Warszawa SA z udziałem Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej i firmy Promost Consulting z Rzeszowa. Wykonawcy szacują, że most będzie można eksploatować bez ponoszenia dodatkowych kosztów od 50 do 75 lat. Demonstracyjny most z kompozytów powstanie w ramach programu „Demonstrator Plus” realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które w ramach wsparcia badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej przeznaczyło na ten cel 5 mln 150 tys. zł. Właścicielem mostu, który będzie współfinansowany ze środków programu, jest powiat rzeszowski (most powstanie w miejscowości Błażowa pod Rzeszowem). W chwili obecnej trwają prace badawcze i przygotowawcze (prefabrykacja elementów pod budowę). Całe przedsięwzięcie zakończy się w marcu 2016 r. Szacowany koszt projektu to 10 mln zł, obejmuje on prace badawcze, budowę obiektu, jak również badanie parametrów eksploatacyjnych.

 

Sprzedaż zabytkowego taboru PKP S.A.
(PKP SA)
163 spośród 170 sztuk zabytkowego taboru wystawionego w marcu 2014 na sprzedaż znalazło nowych nabywców. W pierwszej kolejności PKP S.A. starała się zbyć maszyny na rzecz muzeów, stowarzyszeń miłośników kolei oraz jednostek samorządów terytorialnych. Dopiero potem niesprzedany tabor został przeznaczony do zbycia w postępowaniu bez ograniczeń. Większość sprzedawanych maszyn jest objęta ochroną konserwatorską, dlatego nabywcy, dokonując zakupu, zobowiązali się do dbania o tabor zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków. Wiele maszyn maszyn trafi do muzeów. Na przykład Pociąg (Ty2 32D42), który został wykorzystany podczas realizacji zdjęć do filmu „Róża” Wojciecha Smarzowskiego, kupiło Muzeum Komunikacji w Warszawie. Natomiast jedną z najstarszych lokomotyw (Ty2 1258) PKP S.A. sprzedała Muzeum Broni i Militariów w Witoszowie Dolnym. Nie wszystkie zabytki zostaną sprzedane. Jedna z lokomotyw parowych stanie na zamkniętym torze przy wyremontowanym dworcu w Bydgoszczy.

 

Modernizacja stacji w Siedlcach na półmetku
(PKP PLK)
Nowe perony, przejście dla pieszych i przejazd pod torami. To najważniejsza część modernizacji stacji w Siedlcach prowadzona przez PKP PLK. Roboty budowlane w ramach kontraktu wartego 0,5 mld zł są już na półmetku. Na stacji w Siedlcach widać pierwsze efekty prac rozpoczętych pod koniec 2013 roku. Pasażerowie będą mogli w przyszłym miesiącu korzystać z pierwszego nowego peronu o długości 400 mw. Zostały na nim już zainstalowane cztery nowe wiaty. Wykonawca zbudował już połowę tunelu dla pieszych, a także połowę tunelu drogowego. Prowadzona przez PLK modernizacja peronów i torów jest częścią projektu polegającego na przebudowie trzech stacji – w Łukowie, Międzyrzecu Podlaskim i w Siedlcach. Obejmuje łącznie przebudowę ponad 30 przejazdów, 9 peronów, 6 nastawni, 4 wiaduktów oraz 2 przejść podziemnych i kładki dla pieszych.

 

Linia kolejowa do Balic w terminie
(PZPB/wnp.pl)
Budowa linii kolejowej łączącej krakowskie lotnisko w Balicach z centrum Krakowa, mimo opóźnionego rozpoczęcia inwestycji, jest realizowana w terminie. Zdaniem PKP PLK nie ma zagrożenia opóźnieniami. Połączenie umożliwi nie tylko dojazd pasażerom linii lotniczym do miasta, ale usprawni ruch lokalny dzięki nowym przystankom pośrednim. Jedna ze sztandarowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych zostanie oddana do użytku przed końcem 2015 r. To ważne, ponieważ przekroczenie terminów oznaczałoby konieczność zwrotu dofinansowania unijnego w wysokości ponad 203 mln zł, co przy całkowitych kosztach inwestycji na poziomie 350 mln zł stanowi kwotę niebagatelną. Prace budowlane ruszyły w tym roku, realizuje je włoska firma Astaldi, która zajmuje się również inwestycjami na samym lotnisku, m.in. rozbudową terminala.

 

Kup Pan pociąg
(Przewozy Regionalne)
Przewozy Regionalne stale rozwijają nowoczesne formy sprzedaży. Dotychczas dedykowane były one głównie pasażerom, ale od poniedziałku zakupów w sieci mogą dokonywać także nasi partnerzy biznesowi. W ramach rozpoczętego niedawno procesu modernizacji firmy największy polski przewoźnik kolejowy prowadzi sprzedaż zbędnych zasobów, m.in. nieruchomości i pojazdów szynowych. Od 29 września za pośrednictwem popularnego serwisu aukcyjnego Allegro można kupić elektryczny zespół trakcyjny, czyli popularny pociąg podmiejski, który bardzo dobrze znany jest pasażerom z wielu regionów kraju.
Pierwszy wystawiony na aukcję pojazd, skład EN57-1444, został wyprodukowany w 1981 r. Wymaga on przeprowadzenia naprawy głównej i – opcjonalnie – modernizacji. Ostatnia naprawa okresowa pociągu została wykonana w 2010 r., a jego dotychczasowy przebieg wynosi 3 217 863 km. Cena pojazdu przeznaczonego na sprzedaż wynosi 1 mln zł netto.
Sprzedaż elektrycznego zespołu trakcyjnego poprzez Allegro ma charakter pilotażowy. Jeśli taka forma dokonywania transakcji sprosta naszym oczekiwaniom, rozważmy organizację kolejnych aukcji w sieci.

Wybrało go blisko 68 tysięcy podróżnych
(Koleje Mazowieckie)
Już od 10 lat pociąg „Słoneczny” cieszy się popularnością wśród tych podróżnych, którzy na morze chcą jechać tanio i wygodnie. W ciągu ostatnich wakacji nowoczesnym wakacyjnym połączeniem Warszawy i Trójmiasta pojechało prawie 68 tys. osób. 10. edycja pociągu „Słoneczny” rozpoczęła się 28 czerwca. Pociąg woził podróżnych do Gdyni codziennie, aż do 31 sierpnia. Osoby, które wybrały to atrakcyjne połączenie Warszawy z Trójmiastem, płaciły 45 zł za bilet normalny – 10 proc. mniej niż rok temu. W tym roku po raz pierwszy podróżni mogli zapłacić za bilet kartą płatniczą. Dodatkowo, z okazji 10-lecia Kolei Mazowieckich, oprócz akcji specjalnej pod hasłem „Słoneczny wysyp rabatowy”, przewoźnik przygotował dodatkową promocję w postaci 1000 biletów w specjalnej cenie – za 25 złotych. Podróż „Słonecznym” ze stolicy do Gdyni trwała około 5 i pół godziny, czyli o około godzinę krócej niż rok temu. Podczas wakacji 2014 r. z przejazdu wakacyjnym pociągiem Kolei Mazowieckich skorzystało blisko 68 tysięcy podróżnych. To prawie 17 tysięcy więcej niż podczas 9. edycji połączenia.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak