30.09.2014 ALERT

30 września 2014, 10:35 Alert

ENERGETYKA

Merkel: Relacje energetyczne z Rosją mogą wymagać rewizji

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wczoraj kanclerz Niemiec Angela Merkel stwierdziła, że wprawdzie dotychczas nie było powodów, aby zrewidować partnerstwo energetyczne Unii Europejskiej z Rosją, ale może to być konieczne, jeśli Moskwa nadal będzie naruszać przyjęte podstawowe zasady partnerstwa. Merkel wystąpiła na konferencji prasowej w Berlinie wspólnie z premierem Finlandii Alexandrem Stubbem. Merkel zauważyła, że w ramach Unii Europejskiej różne kraje członkowskie są w różnym stopniu uzależnione od dostaw rosyjskiego gazu. Trzeba to brać pod uwagę powiedziała tym bardziej, że współpraca w sektorze energetycznym leży we wspólnym interesie UE i Rosji. „Niemniej w polityce energetycznej musimy myśleć o tym, co możemy zmienić w średnim i długim okresie w celu umocnienia naszej suwerenności i niedopuszczenia do naruszenie podstawowych zasad równej pozycji partnerów w energetyce” – powiedziała Merkel. Dodała, że ​​jest bardzo ważne, aby utrzymać presję na Rosję i ​​że obecnie nie widzi możliwości, aby poluzować sankcje gospodarcze wobec Kremla. Niemieckie magazyny gazowe o pojemności 24 mld m3 są zapełnione w 93,9 procentach. Teoretycznie, takie ilości surowca pozwalają na pokrycie całości zapotrzebowania Niemiec na surowiec w okresie zimowym nawet w razie przerwania dostaw z Rosji. Długofalowo jednak operatorzy mogą zostać zmuszeni do zamknięcia obiektów, ponieważ ich utrzymywanie jest nieopłacalne a rząd federalny nie wprowadził żadnych mechanizmów wsparcia dla takiej infrastruktury. RWE już zapowiedziało, że do kwietnia 2016 roku będziemusiało zamknąć magazyn Kalle. Operatorzy obawiają się, że ambitny plan powiększenia zdolności magazynowej o 6 mld m3 zaprojektowany przez niemiecki rząd jest nierealny.

KE: Nie wszystkie kraje mogą otworzyć rewersy dla Ukrainy

(KOMISJA EUROPEJSKA/WOJCIECH JAKÓBIK)

W odniesieniu do krótkiej wypowiedzi Komisarza ds. Energii Unii Europejskiej Gunthera Oettingera, jego rzecznik prasowa Marlene Holzner wytłumaczyła, dlaczego niektóre kraje Unii nie mogą uruchomić rewersowych dostaw gazu ziemnego nad Dniepr. – Rewersowy przepływ gazu to jedna z głownych zasad Wspólnoty Energetycznej – powiedziała Holzner. – Oznacza to po prostu, że można transportować gaz ziemny w dwóch kierunkach. Jednak to co dzieje się w rzeczywistości i w konkretnych przypadkach jest opisane w kontraktach gazowych – dodała. – Są dwa rodzaje kontraktów krajów Wspólnoty Energetycznej z Gazpromem. Jeden zakłada, że dostawca musi zapewnić określoną ilość gazu po określonej cenie, inaczej działa nielegalnie. Inne kontrakty są bardziej elastyczne i jeśli kraj-dostawca potrzebuje gazu dla siebie, to po prostu go nie dostarczy – Holzner odniosła się w ten sposób do ograniczenia dostaw z Rosji, m.in. do Polski, które spowodowało zablokowanie rewersowych dostaw na Ukrainę.

Rosja gotowa na woltę KE i Ukrainy

(WOJCIECH JAKÓBIK)

Rzecznik kremla Dmitrij Pieskow zapowiedział, że jego kraj będzie kierował się ustaleniami rozmów gazowych Komisja Europejska-Ukraina-Rosja z zeszłego tygodnia na mocy których Gazprom zobowiązał się do dostarczenia 5 mld m3 gazu ziemnego nad Dniepr w okresie zimowym z możliwością zwiększenia ich o drugie tyle. Warunkiem ma być spłata długu gazowego przez Ukrainę w wysokośic 3,1 mld dolarów w dwóch transzach. Pieskow ostrzegł jednak, że jeśli Bruksela i Kijów mają zamiar dokonać wolty w negocjacjach, których finał jest zapowiedziany na czwartek lub piątek, Moskwa będzie bronić swoich racji. Ukraińcy już sygnalizowali, że interpretują inaczej niż Rosjanie ustalenia dotyczące powyższej „zimowej paczki”. Punktem spornym pozostaje cena dostaw. Kijów nie chce zgodzić się na obniżenie ceny do poziomu $385/1000 m3. Nalega na powiązanie jej z cenami na europejskich giełdach gazu, gdzie gaz jest jeszcze tańszy.

Bułgarska fotowoltaika broni się przed krytyką

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Bułgarskie Stowarzyszenie Fotowoltaiczne odpowiada na krytykę przejściowego rządu. Minister gospodarki Wasyl Sztonow ocenił, że odnawialne źródła energii a przede wszystkim energetyka słoneczna stanowią obciążenie dla całego sektora. W odpowiedzi Stowarzyszenie zaprasza ekspertów z Komisji Europejskiej, aby ci ustalili fakty odnośnie kosztów energetyki odnawialnej. Jego przedstawiciele wątpią w to, że Sztonow przedstawił swą opinię w oparciu o analizę finansową. Ceny energii elektrycznej w Bułgarii doprowadziły już do protestów w lutym 2013 roku. Rząd obawia się powtórki takiego scenariusza. Środowiska promujące energetykę odnawialną obawiają się, że uczyni z nich kozła ofiarnego. Rachunki za energię elektryczną w Bułgarii mają wzrosnąć o 10 procent od pierwszego października.

Fluxys i Enagas zwiększają udziały w TAP

(WOJCIECH JAKÓBIK)

Belgijska Fluxys i hiszpańska Enagas zwiększyły swoje udziały w projekcie Gazociągu Transadriatyckiego (TAP) poprzez zakup akcji w posiadaniu francuskiego Totalu (10 procent projektu) i niemieckiego E.on-u (9 procent). Obecnie akcjonariat TAP prezentuje się następująco: 20 procent dzierży brytyjskie BP, 20 procent – azerski SOCAR, 20 procent – norweski Statoil, 19 procent – Fluxys, 16 procent – Enagas i 5 procent – szwajcarskie Axpo. Gazociąg jest częścią projektu Południowego Korytarza Gazowego mającego doprowadzić gaz z regionu kaspijskiego na rynek europejski. Fluxys posiada udziały w infrastrukturze, która w przyszłości może rozprowadzać gaz kaspijski z Włoch do Niemiec, Wielkiej Brytanii i krajów Morza Bałtyckiego. Posiada także część udziałów w terminalu LNG w Dunkierce.

Iran zadowolony z poziomu eksportu ropy naftowej

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po porozumieniu z listopada zeszłego roku Iran może eksportować do miliona baryłek ropy naftowej dziennie, w ramach zelżenia sankcji zachodnich wobec tego kraju. Zostały one wprowadzone z racji obaw przed przekształceniem irańskiego programu atomowego w projekt budowy bomby atomowej. Irański minister ropy naftowej Bijan Zanganeh ocenił, że poziom eksportu tego surowca jest na „akceptowalnym poziomie”, który pozwala na uzyskanie wyższych, niż prognozowane zysków dla irańskiego budżetu. Na listopad zapowiedziany jest finał rozmów Iranu z grupą P5+1, który może przynieść przełamanie impasu i zniesienie sankcji zachodnich. Kraje europejskie liczą na import irańskich surowców. Teheran sygnalizuje już, że byłby zainteresowany taką wymianą.

Exxon Mobil zawiesza współpracę naftową z Rosnieft. Sachalin 1 nietknięty sankcjami  

(ITAR TASS/REUTERS/KOMMERSANT/TERESA WÓJCIK/BIZNESALERT/WOJCIECH JAKÓBIK)

Exxon Mobil zawiesza współpracę z Rosnieftem na morzu w Arktyce ze względu na sankcje – poinformowały media w Moskwie. Rosnieft i jego szef Igor Sieczin zostali objęci sankcjami nałożonymi przez Stany Zjednoczone. W sobotę Rosnieft poinformował, że wspólnie z Exxon Mobil dokonał na Morzu Karskim odkrycia złóż ropy, które według Rosjan szacunkowo są porównywalne do tych z Arabii Saudyjskiej. Exxon Mobil podał nieco wcześniej, że zawiesza współpracę z Rosnieftem i że Departament Skarbu USA dał mu dodatkowo 14 dni na zakończenie prac platformy poszukiwawczej na Morzu Karskim. Kommiersant dodał powołując się na anonimowe źródła, że teoretycznie jest pewna możliwość kontynuowania współpracy, ale do tego konieczne byłoby przeprowadzenie uciążliwych formalności. Exxon nie przeprowadził ich – pisze rosyjska gazeta – i musi do połowy października zakończyć pracę i ewakuować cały personel. Więcej szczegółów podał wczoraj wieczorem korespondent ITAR-TASS z Nowego Jorku. Podał, że Exxon Mobil zawiesił 9 z 10 wspólnych projektów realizowanych wspólnie z Rosnieftem. Korespondent powołał się na informacje rzecznika amerykańskiego koncernu Alana Jeffersa. „Porozumienie o współpracy strategicznej Exxon Mobil i Rosnieftu przewiduje realizację dziesięciu wspólnych projektów, w tym poszukiwana i wydobycie ropy na Morzu Karskim, w Arktyce i na Syberii Zachodniej. Exxon Mobil zakończył prace przy realizacji tych wspólnych projektów przez terminem – 26 września”. Sankcje Departamentu Skarbu dotyczą sektora naftowego a zatem projekt Sachalin 1 został nienaruszony. Zakłada on wydobycie z trzech złóż na wyspie Sachalin: Czajwo, Odoptu i Arkutun-Dagi. Uwzględnia także budowę terminala LNG. Ze względu na sankcje Zachodu, pod presją Kremla Gazprom zgodził się jednak na dopuszczenie Rosnieftu do istniejącej już infrastruktury projektu Sachalin 2, której operaterem jest spółka-córka firmy Aleksieja Millera – Sachalin Energy. Wcześniej firmy skierowały sprawę do sądu arbitrażowego. Gazprom utrzymywał też, że w rurach na Sachalinie brakuje wolnej przepustowości dla Rosnieftu. 12 września Stany Zjednoczone nałożyły nowe sankcje na Rosję w związku Moskwy przeciwko na Ukrainie. Sankcje dotyczą m. in. pięciu rosyjskich spółek energetycznych – Gazpromu, Gazprom Nieftu,  Łukoilu,  Surgutnieftiegazu i Rosnieftu. Nie wolno dostarczyć tym koncernom wyrobów, usług i technologie koniecznych przy poszukiwaniu i wydobywaniu ropy ze złóż głębinowych, arktycznych oraz  z formacji łupkowych. Dyrektor Rosnieftu Igor Sieczin przekonuje, że jego firma poradzi sobie bez amerykańskiego Exxona i nie będzie szukać nowych partnerów dla projektów, które opuścił. Odniósł się także do spadających cen ropy naftowej. Jego zdaniem baryłka nie będzie kosztowała mniej, niż 90 dolarów i jest to dobra cena dla Rosnieftu.

Rosnieft poświęci dywidendę na sfinansowanieswej działalnoci

(BLOOMBERG/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Szef Rosnieftu Igor Sieczin powiedział, ze przeznaczenie dywidendy na refinansowanie działalności koncernu jest jego „świętym obowiązkiem wobec Rosji” w warunkach, gdy sankcje Zachodu zmierzają do ograniczenia jego możliwości finansowych. Zaznaczył przy tym, że Rosnieft ma wystarczającą płynność do obsługi bieżących linii kredytowych. „Dzięki temu możemy nadal prowadzić działalność” – podkreślił Sieczin w czasie wizytowania platformy wiertniczej w Arktyce. Zobowiązania kredytowe Rosnieftu, które muszą być zrealizowane do końca br. wynoszą 27 mld dol. Jednocześnie sankcje nałożone przez Zachód uniemożliwiają uzyskanie przez rosyjski koncern kredytów na rynkach kapitałowych USA i UE na termin dłuższy niż 90 dni. Zysk Rosnieftu w tym roku prawdopodobnie przekroczy 13 mld dol. W połączeniu z dywidendą ma to – wg Sieczina – zapewnić środki wystarczające do obsługi zadłużenia. Jednak zarówno szef koncernu, jak i eksperci rosyjscy uważają że ograniczenia finansowe opóźnią rozpoczęcie i realizację „niektórych projektów”. Choć „kondycja finansowa i środki finansowe, które posiadamy pozwalają firmie na pracę w każdych warunkach”.  Ograniczenia musza być znaczne, bo Rosnieft zwrócił się do rządu rosyjskiego o 42 mld dol. dofinansowaniajeszcze przed wprowadzeniem ostatniej serii sankcji, w sierpniu br. Sieczin nie potwierdził wysokości postulowanego kredytu, potwierdził jedynie, że zwrócono się o taki kredyt na cele realizacji „projektów na Dalekim Wschodzie oraz zakładów petrochemicznych na Syberii Wschodniej”. Potwierdził też, że wsparcie finansowe ze strony rządu dla tych projektów jest pewne, gdyż wymaga tego „realizacja zobowiązań eksportowych ropy wobec Chin.” Przy tej okazji podkreślił, że współpraca z chińskimi partnerami przebiega zgodnie z planem, a wzajemne zobowiązania są realizowane, przy obniżce kosztów.

Rosjanie będą współpracować z Chińczykami w sektorze węglowym

(RBTH/WOJCIECH JAKÓBIK)

Objęty sankcjami zachodnimi rosyjski Rostech będzie współpracował z chińską Grupą Shenhua, największym producentem węgla na świecie przy poszukiwaniach surowca na Syberii i Dalekim Wschodzie. Koszt projektu wyniesie 8-10 mld dolarów. Chodzi o złoże Ogodżinskoje w Regionie Amruskim. Jego zasoby są szacowane na 1,6 mld ton metrycznych. Wydobycie może ruszyć w 2019 roku i rocznie wynieść 30 mln ton. Większość surowca mogłaby trafić na rynek chiński. Projekt uwzględnia budowę terminala węglowego w Porcie Wera na Terytorium Primorskim.

Kanadyjska firma naftowa EnCana przejęła Athlon za 5,93 mld dol.

(AP/RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Kanadyjska spółki paliwowo-energetyczna EnCana Corp. nabyła Athlon Energy Inc za 5,93 mld dol. EnCana jest zainteresowana wydobyciem ropy łupkowej w stanie Teksas, w basenie permskim. Kanadyjska spółka również spłaci zadłużenie Athlon wynoszące 1,15 mld dol. co oznacza, że całość transakcji wyniesie około 7,1 mld dol. Doug Suttles, prezes Zarządu EnCana oświadczył, że jego koncern chce uczestniczyć w boomie naftowym w Teksasie. Zapowiedział, że koncern ​​planuje zainwestować co najmniej miliard dolarów w 2015 roku i zainstaluje w tym czasie na przejętym obszarze od trzech do siedmiu platform wydobywczych.

Ropa naftowa dalej tanieje

(REUTERS/FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Baryłka ropy naftowej typu Brent na listopad staniała do 97,11 dolarów. U.S. crude na ten sam miesiąc staniała do 94,32 dolara. W perspektywie całego miesiąca cena Brent spadła o 6 procent a U.S. crude o 2 procent.  Jak informuje Financial Times ważną, stabilizującą rolę dla ceny surowca ma wzrost wydobycia ropy naftowej w Stanach Zjednoczonych. USA zastąpiły Arabię Saudyjską na pozycji największego producenta tego surowca na świecie. W tym miesiącu jego eksport ze Stanów ma przekroczyć poziom saudyjski po raz pierwszy od 1991 roku. Rijad podkreśla, że nie obawia się o strącenie z piedestału, ale przyznaje, że Amerykanie staną się niebawem największymi producentami ropy naftowej.

INFRASTRUKTURA

A4 Dębica -Tarnów przed Wszystkimi Świętymi

(Strabag)

Autostradą A4 z Rzeszowa do Krakowa będzie można pojechać już 30 października 2014 r. Na brakującym odcinku z Dębicy do Tarnowa trwają ostatnie roboty wykończeniowe.

Na całej długości głównej drogi położono już 100 proc. nawierzchni. Intensywne prace trwają też na obiektach inżynierskich – ukończono 17 z 30 mostów i wiaduktów, 5 z nich ma już pozwolenie na użytkowanie. Trwa montaż paneli ekranów akustycznych i barier drogowych. Do wiosny potrwają natomiast prace na drogach dojazdowych i serwisowych. Na budowie codziennie pracuje ok 700 pracowników. 35-km odcinek autostrady z dwoma węzłami komunikacyjnymi, 3-kilometrowym odcinkiem lotniskowym, 60 km dróg dojazdowych oraz jedną z najdłuższych w Polsce estakad buduje konsorcjum Heilit+Woerner oraz Budimex S.A. Główna trasa ma zostać oddana do użytku przed terminem kosztem późniejszego oddania dróg dojazdowych, które powinny być gotowe do końca maja 2015 r. Czas realizacji inwestycji 18 miesięcy. Wartość kontraktu 981 mln zł.

Stacja Łódź Widzew zmienia się w oczach

(Trakcja PRKiI)

Trakcja PRKiI jest wykonawcą dwóch dużych inwestycji na łódzkim Widzewie – modernizacji stacji kolejowej i budowy zaplecza technicznego dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Firma realizuje równolegle dwie duże inwestycje w Łodzi – modernizację stacji Łódź Widzew i budowę zaplecza technicznego dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Prace trwają na dwie zmiany – nawet 18 godzin na dobę. W ciągu kilku dni z dwóch pociągów sieciowych zawieszono 7 t miedzi w postaci sieci trakcyjnej. Tylko w ostatnim tygodniu września na stację Łódź Widzew dostarczono 8 tys. t kruszyw. Praktycznie co drugą noc rozładowywany jest pociąg kruszywa o masie 1600 t. Budowa przejścia podziemnego wyprzedza harmonogram o dwa miesiące. Do końca września zostaną wykonane ostatnie wylewki betonowej posadzki, po którym rozpocznie się budowa stropu. Na stacji Łódź Widzew od ponad dwóch miesięcy pasażerowie mogą korzystać z nowego, zadaszonego peronu.

Październikowa korekta rozkładu jazdy

(PKP PLK)

Od niedzieli, 12 października wchodzi w życie ostatnia w tym roku korekta rozkładu jazdy pociągów. Plakaty z informacją o zmianie dostępne są już na peronach, dworcach oraz w Internecie. Zmiany związane są z szerokim zakresem modernizacji i remontów linii oraz obiektów kolejowych. Wśród inwestycji, których celem jest skrócenie czasu przejazdów pociągów i podniesienie komfortu podróży pasażerów, są m.in. te realizowane na: linii Wrocław – Poznań, Kraków – Rzeszów, Warszawa – Trójmiasto, Warszawa – Skierniewice, na Centralnej Magistrali Kolejowej, Częstochowa – Koluszki. Szczegółowe informacje trafią do podróżnych zainteresowanych trasą Warszawa – Białystok. PKP PLK, w celu przyśpieszenia prac, zawieszą na niej ruch kolejowy na odcinku Tłuszcz – Łochów i Łochów – Sadowne, by maksymalnie skrócić czas prac o 10 miesięcy. Na linii będzie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa, która obejmie połączenia dalekobieżne i regionalne. Komunikacja na trasie Warszawa – Skierniewice będzie nadal wzmocniona bezpośrednimi połączeniami autobusowymi ze Skierniewic i Żyrardowa do Warszawy.

Nowe przystanki w aglomeracji krakowskiej

(PKP PLK)

Komfortowy przystanek w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Balicach – to tylko jeden z efektów budowy kolejowego połączenia centrum Krakowa z Międzynarodowym Portem Lotniczym. Na zlecenie PKP PLK na trasie powstaną także trzy nowe przystanki, a dzięki modernizacji torów pociągi będą mogły jechać dwa razy szybciej. Kluczowym założeniem budowy kolejowego połączenia stolicy Małopolski z MPL Balice jest przeniesienie przystanku Kraków Balice w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu lotniska. Po rozbiórce starego przystanku trwa już jego budowa w nowej lokalizacji. – Niebawem rozpoczęte zostaną na nim prace związane z budową dwukrawędziowego peronu, który wyposażony zostanie m.in. w nowe oświetlenie oraz nowoczesny system nagłośnienia. Przystanek bliżej MPL Balice pozwoli mieszkańcom aglomeracji, turystom na szybkie i sprawne przemieszczanie się między centrum Krakowa a lotniskiem – mówi Rafał Zahuta, dyrektor projektu z PKP PLK. Połączenie kolejowe Krakowa z MPL Balice będzie czwartym tego typu rozwiązaniem komunikacyjnym w Polsce. Dotychczas PKP PK oddały do eksploatacji połączenie kolejowe centrum Warszawy z lotniskiem Chopina (2011 r.), Lublina z lotniskiem w Świdniku (2012 r.) oraz Szczecina i Kołobrzegu z lotniskiem Goleniów w Szczecinie (2013 r.).

Konferencja POIŚ

(Urząd Morski w Słupsku)

W Sianożętach (Gmina Ustronie Morskie) Urząd Morski w Słupsku zorganizował konferencję w ramach realizacji projektu „Ochrona brzegów morskich Pobrzeża Koszalińskiego”, współfinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość projektu zamyka się kwotą ponad 92 mln zł i dotyczy pięciu lokalizacji: Dźwirzyno, Ustronie Morskie, Chłopy, Unieście i Jarosławiec. W pierwszej części konferencji uczestnicy na plaży w Sianożętach obserwowali prace kafarowe, realizowane przy przebudowie na tym odcinku ostróg brzegowych. W drugiej części kierownictwo Urzędu zaprezentowało zakres realizowanych inwestycji w ramach projektu oraz wyniki przetargów na realizację robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego.

Szansa na kolejne nowe autobusy w Szczecinie

(UM Szczecin)

Szczecińskie spółki komunikacyjne starają się o przyznanie dofinansowania unijnego na zakup lub modernizację swojego taboru. SPA Dąbie ma największe szanse, bo jego wniosek zdobył najwięcej punktów w ocenie merytorycznej, przyznawanej przez niezależnych ekspertów i zajmuje pierwsze miejsce przed dokonaniem tzw. oceny strategicznej.

W kwietniu br. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 W ramach tego działania wspierane będą następujące działania: zakup nowego taboru autobusowego – wyłącznie autobusy spełniające, co najmniej wymogi normy emisji zanieczyszczeń Euro V (w przypadku pojazdów rejestrowanych po 1 stycznia 2014r. Euro VI); nabycie nowego lub modernizacja taboru szynowego, w ramach publicznego transportu miejskiego. Łączna kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach konkursu to 2 mln zł. Maksymalny poziom dofinansowania projektów to 85 proc.

Oświadczenie Portu Lotniczego „Rzeszów-Jasionka”

(Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka”)

W związku z pojawiającymi się w mediach informacjami na temat spółki 4You Airlines, która planowała rozpoczęcie regularnych pasażerskich operacji lotniczych z Rzeszowa do 8 lotnisk w Europie i Izraelu, zarząd spółki Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka” oświadcza, co następuje: Władze rzeszowskiego lotniska odstąpiły od umowy z firmą 4You Airlines ze względu na brak możliwości wypełnienia zobowiązań ze strony linii lotniczej, m.in. z uwagi na fakt, iż firma 4You Airlines nie pozyskała w stosownym czasie niezbędnych dokumentów, certyfikatów oraz koncesji uprawniających do wykonywania założonych kontraktem połączeń lotniczych. Zarząd rzeszowskiego Portu negatywnie ocenia również politykę marketingową i wizerunkową firmy 4You Airlines, jak też sposób komunikacji z pasażerami oraz mediami reprezentującymi opinię publiczną. Zdaniem władz portu lotniczego „Rzeszów-Jasionka” brak właściwej i przejrzystej komunikacji z klientami, do których adresowana była oferta przelotów z Rzeszowa, to działanie niedopuszczalne i dyskwalifikujące 4You Airlines w obliczu uwarunkowań rynkowych. Jesteśmy, podobnie jak wielu klientów i entuzjastów lotnictwa, zawiedzeni i bardzo rozczarowani.

Światowa premiera nowego Solarisa

(Solaris Bus&Coach)

Polski producent zaprezentował nowego Solarisa Urbino w wersji 12-metrowej oraz 18-metrowej (przegubowej). Światowa premiera pojazdu odbyła się podczas targów IAA Nutzfahrzeuge 2014 w Hanowerze. W trakcie uroczystego pokazu zaprezentowane zostały dwie wersje autobusu: 12- oraz 18-metrowa. Nowe Solarisy Urbino w wersji standardowej i przegubowej dostępne są dla klientów od dnia premiery. Ich produkcja seryjna ruszy w 2015 r. Pozostałe modele w nowym wydaniu, będą sukcesywnie wprowadzane do sprzedaży w kolejnych miesiącach.

Inauguracja Glasgow

(Lotnisko Katowice)

Linia lotnicza Wizz Air zainaugurowała połączenie z Katowice Airport do Glasgow w Szkocji. Trasa obsługiwana będzie dwa razy z w tygodniu (poniedziałki i czwartki). W sezonie zimowym rejsy odbywać się będą w środy i niedziele. Z kolei we wtorek 28 października br. przewoźnik uruchomi z Pyrzowic trasę do Maastricht-Aachen. Rejsy odbywać się będą dwa razy w tygodniu we wtorki i soboty.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak