4.11.2013 ALERT

4 listopada 2013, 10:24 Alert

ENERGETYKA

Orlen podpisał umowę spotową z Glencore Energy

(THE BALTIC COURSE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Polska firma naftowa PKN Orlen podpisała umowe z brytyjskim Glencore Energy na dostawy ropy naftowej dla swej spółki-córki Orlen Lietuva. Szacowana wartość umowy netto wynosi 78 mln dolarów (około 238 mln złotych). To największy kontrakt tego typu zawarty do tej pory przez Orlen z Brytyjczykami.

Jest wniosek o odtajnienie pełnej wersji gazowego raportu NIK

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Po tym jak NIK opublikował cześć raportu na temat negocjacji kontraktów gazowych, posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego złożyli w Izbie wniosek o upublicznienie pełnej wersji tego dokumentu – informuje „Rzeczpospolita”. Przypominamy, że 28 października Najwyższa Izba Kontroli opublikowała na swoich stronach tzw. wystąpienia pokontrolne z zakończonej w ubiegłym roku kontroli odnośnie zawierania umów gazowych i realizacji inwestycji — terminal LNG w Świnoujściu w latach 2006-2011. Izba nie zdecydowała się na upublicznienie pełnego raportu z kontroli tłumacząc to względami bezpieczeństwa. W opublikowanych fragmentach Izba przedstawiała między innymi zastrzeżenia do resortu skarbu odnośnie nadzoru nad PGNiG w sprawach związanych z umowami gazowymi, a także negatywnie oceniła działalność PGNiG w tym zakresie. NIK zwraca też uwagę, że wskutek wcześniejszych zaniechań w zakresie dywersyfikacji źródeł importu gazu ziemnego PGNiG było zmuszone przyjąć warunki przedstawione przez Gazprom, czego wynikiem było zwiększenie ceny importowanego gazu o ok. 10 proc. Jak donosi „Rzeczpospolita”, posłowie PSL uważają jednak, że publikacja tylko części raportu to za mało, bo jak uzasadniają, NIK przeprowadza swoje kontrole w interesie obywateli i powinni mieć oni dostęp do pełnej informacji o wynikach. Jednocześnie autorzy wniosku do NIK podkreślają, że dzięki ujawnieniu pełnej treści raportu może dojść do postawienia zarzutów konkretnym osobom i wszczęcia postępowań karnych. W ich ocenie nie wykluczone jest również postawienie odpowiedzialnych przed Trybunałem Stanu. Cytowany przez dziennik Jan Bury, szef parlamentarnego klubu PSL, który sygnował wniosek, wskazuje na byłego ministra skarbu Wojciecha Jasińskiego, który nadzorował negocjacje gazowe w 2006 roku. Ten jednak nie obawia się konsekwencji i jest również za upublicznieniem pełnej treści raportu. Zwraca on uwagę, że za jego kadencji w MSP negocjacje kontraktu gazowego przebiegały pod presja czasu i groźbą wygaśnięcia umowy, co Rosjanie bez skrupułów wykorzystali. Jednocześnie Jasiński zwraca uwagę, że dobrze by było, żeby opinia publiczna poznała kulisy negocjacji gazowych prowadzonych przez Waldemara Pawlaka w latach 2007 -2009.

Niemcy. Bloki o mocy kilku tysięcy MW zgłoszone do wyłączenia

(FAZ/CIRE)

Szef niemieckiej federalnej agencji ds sieci (Bundesnetzagentur) ujawnił w rozmowie z dziennikiem Frankfurter Allgemeine Zeitung skalę wnioskowanych przez wytwórców wyłączeń bloków energetycznych. Według Jochena Homanna, prezesa Bundesnetzagentur, urząd obecnie rozpatruje wnioski o wyłączenie 28 bloków energetycznych o łącznej mocy ok. 7000 MW. Jednocześnie zapowiada on, że jeśli wyłączenie części z tych jednostek będzie negatywnie zaopiniowane przez operatorów sieci przesyłowych, to wówczas urząd nie wyda zgody na ich wyłączenie, a właściciele bloków otrzymają z tego tytułu odpowiednie rekompensaty.

Słowacja bliska porozumienia cenowego z Gazpromem

(BLOOMBERG/WOJCIECH JAKÓBIK)

Jak poinformowała Bratysława, Słowacy są bliscy uzyskania obniżki cen gazu w ramach umowy gazowej, na kształt rabatów wynegocjowanych przez innych klientów rosyjskiego Gazpromu w Europie. Porozumienie ma zostać zawarte do końca tego roku. Gazprom odmówił komentarza w tej sprawie.

Stawicki: Dojdziemy do porozumienia z Rosją

(KYIVPOST/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki i przemysłu węglowego Ukrainy Eduard Stawicki przekonuje, że jego kraj będzie w stanie porozumieć się z Gazpromem w sprawie zaległości w płatnościach za dostawy gazu z sierpnia tego roku. „Zawsze dochodziliśmy do porozumienia – uda się to także teraz” – ocenił. Kijów przekonuje, że problemy Naftogazu nie wynikają z winy rządu – władze Naftogazu oskarżają rząd o niewystarczające wsparcie dla firmy. Tymczasem Rosjanie grożą, że zmuszą Ukraińców do przedpłat za dostawy gazu. Z kolei minister spraw zagranicznych Leonid Kożara przekonuje, że jeśli nie uda się dojść do porozumienia z Rosjanami, jego kraj będzie kupował surowiec z europejskiego rynku. Zapowiada dalsze starania o zwiększenie importu gazu z kierunku zachodniego.

Ukraina zmniejsza import rosyjskiego gazu

(ITAR-TASS/SEBASTIAN CIASTOŃ)

W ciągu ostatnich trzech lat Ukrainie udało się ograniczyć  import rosyjskiego gazu z 40 miliardów metrów sześciennych do 11 miliardów metrów sześciennych rocznie – poinformował agencja prasowa ITAR-TASS, powołując się na oświadczenie wicepremiera Ukrainy, Jurija Bojko. Kilka tygodni wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się ukraiński szef rządu, Mykoła Azarow, który podkreślił konieczność zmniejszania importu surowca z Rosji, jeśli Moskwa nie zgodzi się na obniżenie cen błękitnego paliwa. W trakcie swojego wystąpienia Azarow zauważył również malejący tranzyt rosyjskiego gazu przez Ukrainę. Obecnie możliwości ukraińskiego GTS wykorzystywane są w 60 procentach co przy wysokich kosztach eksploatacji jest dla Ukrainy ekonomicznie nieopłacalne. Według Azarowa, Kijów nie powinien ponosić samodzielnie tak wysokich kosztów szczególnie, że odbiorcą transportowanego przez terytorium Ukrainy surowca w dużej mierze jest Unia Europejska. Zdaniem ekspertów, Kijowie może zdecydować się na zablokowanie tranzytu, jeżeli ilość gazu przesyłanego z Rosji dla państw UE w dalszym ciągu nie będzie wzrastać. Takie posunięcie z kolei będzie wymagało konsultacji z państwami całej wspólnoty.

Gazprom rozpoczął konstrukcję bułgarskiego odcinka South Stream

(THE MOSCOW TIMES/NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

W piątek dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller uroczyście otworzył budowę bułgarskiego odcinka gazociągu South Stream. Ma on mierzyć 540 kilometrów i zacząć pracę w grudniu 2015 roku. Przez Południowy Potok ma docelowo płynąć 63 mld m3 gazu rocznie przez Morze Czarne, Bułgarię, Serbię, Węgry, Słowenię i Austrię (pierwsza odnoga) i Chorwację, Macedonię, Grecję i Turcję (druga odnoga). Docelowo ma doprowadzić do uniezależnienia Rosji od tranzytu gazu przez terytorium Ukrainy. Tymczasem minister energetyki Bułgarii Dragomir Stojnew poinformował, ze umowa w sprawie budowy odcinka zostanie upubliczniona jak tylko zostaną podpisane wszystkie związane z nią dokumenty.

Rosatom zbuduje elektrownię jądrową w Jordanii

(ITAR-TASS/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Rosatom wygrał przetarg na budowę elektrowni jądrowej w Jordanii – poinformowały władze spółki w krótkim oświadczeniu. Rosyjskie przedsiębiorstwo nie otrzymał jeszcze oficjalnego zawiadomienia od jordańskiej Komisji Energii Atomowej (JAEC), lecz zdaniem dyrektora departamentu komunikacji Rosatomu, Siergieja Nowikowa, propozycja Rosji uzyskała status priorytetowy. Według przedstawicieli spółki, rosyjska oferta była najlepsza z punktu widzenia zastosowania technologii oraz zapewnienia bezpieczeństwa. Współpraca pomiędzy JAEC a Rosatomem nawiązana została już wcześniej, kiedy oba podmioty zdecydowały się na podpisanie deklaracji o pokojowym wykorzystywaniu energii jądrowej. Nowa elektrownia zbudowana zostanie przez powołaną do tego celu spółkę joint venture, w której pakiet kontrolny zachowa Jordania (51 procent.)

INFRASTRUKTURA

Komunikat prezesa ULC o wypadku lotniczym

(www.ulc.gov.pl)

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał komunikat nr 52 w sprawie wypadku lotniczego nr 1053/11. W komunikacie znajdują się zalecenia profilaktyczne dla zarządzających ośrodkami szkolenia lotniczego szkolących do licencji PPL, SPL, BPL. 1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 sierpnia 2011 r., na samolocie Cessna 152, klasyfikuję do kategorii: „Czynnik ludzki” w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji – H2” oraz „Czynnik organizacyjny” w grupie przyczynowej: „System szkolenia – O2”. 2. Opis okoliczności wypadku: Uczeń-pilot wykonywał loty w ramach szkolenia do licencji PPL(A). W godzinach przedpołudniowych wykonał 3 loty do strefy na doskonalenie elementów pilotażu.

Newag wygrał przetarg na ezt dla Kolei Śląskich

(www.rynek-kolejowy.pl)

Newag złożył najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę jednego używanego elektrycznego zespołu trakcyjnego po naprawie głównej z modernizacją. Koleje Śląskie będą musiały zapłacić za pociąg prawie 10 mln zł. Przedmiotem zamówienia jest dostawa elektrycznego zespołu trakcyjnego po wykonanej naprawie głównej i modernizacji, wraz ze świadczeniem usługi utrzymania pojazdu poziomu pierwszego i drugiego przez rok po dostawie. Wg pierwotnego ogłoszenia (termin otwarcia ofert był przesuwany) dostawa zmodernizowanego pojazdu miała nastąpić nie później niż do 4 listopada 2013 r. Koleje Śląskie określiły szacunkową wartość zamówienia na aż 8 mln zł netto (9,84 mln zł brutto).

Katowice-Kraków: Dwa kontrakty w trakcie realizacji

(www.rynek-kolejowy.pl)

Pomimo kłopotów finansowych wykonawców, jakie radykalnie opóźniły modernizację szlaku Katowice – Kraków, na odcinkach objętych dwoma kontraktami trwają właśnie prace budowlane. Dopiero w II połowie 2014 roku ogłoszony zostanie przetarg na pozostałą część szlaku Krzeszowice – Kraków. Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, składając pod koniec 2012 roku wniosek o upadłość, przerwało prace na odcinku Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy. Zarządca infrastruktury nie zerwał wówczas kontraktu, ponieważ uważał, że będzie to gwarantowało przekroczenie terminu realizacji inwestycji. Obecnie prace przejęła PKP Energetyka.

Warszawa: Muzeum Kolejnictwa (aż) na Odolanach?

(www.rynek-kolejowy.pl)

Sąd Okręgowy w Warszawie zadecydował, że Muzeum Kolejnictwa musi opuści swoją dotychczasową siedzibę. – Zaproponowano nam dwie nowe lokalizacje – Odolany i teren na Pradze przy dworcu Wschodnim – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Walentyna Rakiel-Czarnecka, zastępca dyrektora Muzeum. Zarząd Muzeum Kolejnictwa prowadzi obecnie rozmowy z PKP SA dotyczące przyszłości jednostki. – Trwają rozmowy pomiędzy PKP SA, Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego oraz Muzeum Kolejnictwa, dotyczące przyszłego funkcjonowania muzeum oraz zagospodarowania terenu przy ul. Towarowej 1 w Warszawie – informuje Paulina Jankowska z biura prasowego PKP SA.

Pesa zaoferowała PKP Intercity nowy pociąg Dart

(www.rynek-kolejowy.pl)

Pesa Bydgoszcz złożyła ofertę na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP IC. Designerzy i inżynierowie z Działu Badań i Rozwoju Pesy zaprojektowali dalekobieżny pojazd nowej generacji Dart. Jak zapewnia producent, rodzina ezt Dart to opracowana w całości przez konstruktorów PESA  koncepcja pojazdów dedykowanych do ruchu kwalifikowanego, dalekobieżnego. – Wprowadzone w nich rozwiązania są efektem prac laboratoryjnych, testów, współpracy z instytutami badawczymi, ale także zbieranych przez lata doświadczeń – mówi Maciej Grześkowiak z Pesy. Pojazdy te są przygotowane do poruszania się z prędkościami znacznie przekraczającymi 160 km/h.

Szczecin buduje infrastrukturę tramwajową za 273 mln zł

(www.rynek-kolejowy.pl/Transport Publiczny)

Do końca 2015 r. w Szczecinie powstanie infrastruktura tramwajowa za 273 mln zł, z czego 131 mln zł to dofinansowanie z funduszy unijnych. Miasto zdecydowanie inwestuje w transport na szynach. Miasto czekają trzy duże inwestycje. Pierwsza to przebudowa zajezdni tramwajowej Pogodno, która pochłonie połowę zaplanowanych wydatków. Będzie trudna, bo zajezdnia to zabytek i choć de facto musi być zbudowana od nowa, to niektóre elementy zostaną zachowane. Druga ze szczecińskich zajezdni – w Golęcinie – nie jest przystosowana do przyjęcia tramwajów przegubowych. Nowa zajezdnia gotowa ma być w drugiej połowie 2015 r.

Kolejny etap testów Pendolino

(www.intercity.pl)

Startuje kolejny etap testów Pendolino. Pociąg wyjedzie na linie kolejowe. 30 października, pojechał do Konina, potem w rejon Nowego Sącza, Olsztyna i Góry Włodowskiej. Testy Pendolino na torze doświadczalnym zakończone. Rozpoczęło się sprawdzanie pociągu podczas jazdy na liniach kolejowych. Pociąg przejdzie trasę Warszawa – Konin – Warszawa. Natomiast od poniedziałku 4 listopada, będzie testowany w rejonie Grybowa i Olsztyna. W Grybowie, niedaleko Nowego Sącza będą sprawdzane możliwości pociągu na stromych podjazdach i zjazdach. Koło Olsztyna odbędą się testy w jeździe po łukach. Skład będzie badany m.in. pod kątem bezpieczeństwa przeciwpożarowego, pola widzenia szlaku.

Kto obsłuży PKM-kę? SKM Trójmiasto zainteresowana

(www.rynek-kolejowy/Transport Publiczny)

Nie wiadomo, kto będzie obsługiwał powstającą Pomorską Kolej Metropolitalną. Urząd Marszałkowski nie określa na razie, w jakim trybie będzie wybrany przewoźnik. Na razie zainteresowanie wyraża trójmiejska Szybka Kolej Miejska. Na terenie aglomeracji działa dwóch przewoźników lokalnych – Przewozy Regionalne i Szybka Kolej Miejska. Jedną z tras wchodzących w skład PKM-ki (Gdynia – Kościerzyna) obsługują w tej chwili PR-y. Jednak typowo aglomeracyjny charakter projektu raczej wskazuje na SKM-kę. Z drugiej strony spółka ta wykonuje przewozy tylko taborem elektrycznym. Przedstawiciele inwestora zapowiadają wybór przewoźnika najwcześniej pod koniec 2014 r.

Biała lokomotywa z „Kossakiem” po liftingu

(www.rynek-kolejowy.pl)

Dworzec Szczecin Gł. był ostatnim docelowym punktem pokazowej wyprawy pociągu, zestawionego z gruntownie zmodernizowanych wagonów dla PKP Inter City, które przewoźnik stopniowo wprowadza do stałego obiegu. Przebudowane wagony błyszczały nowością przy pierwszym peronie najdalej na zachód wysuniętej stacji, dotąd traktowanej nieco marginalnie w skali sieci PKP. Ze Szczecina koleją do miast i regionów innych części Polski, było i jest zawsze daleko. Najdłuższe pod względem odległości pasażerskie połączenie z  Przemyślem, ostatnio bije także niechlubne rekordy w kategorii czasu jazdy. Pociąg TLK (z grupą przemyskich wagonów) potrzebuje blisko osiemnastu godzin, by dojechać do celu.

Stary terminal w stanie surowym

(www.lotnisko-chopina.pl)

Konsorcjum HOCHTIEF Polska i HOCHTIEF Solutions zakończyło realizację etapu prac – stanu surowego zamkniętego przebudowy i modernizacji starej części terminala pasażerskiego Lotniska Chopina w Warszawie. Inwestycja jest realizowana na zlecenie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Prace potrwają do końca 2014 roku. Zakres prac obejmuje przebudowę i modernizację terminala T1 oraz jego zintegrowanie z terminalem T2.  Prace te poprzedziła kompleksowa rozbiórka terminala T1. Konsorcjum, wybuduje również 60 metrowy tunel łączący terminal ze stacją kolejową (tunel także jest już gotowy w stanie surowym) oraz dostarczy system obsługi bagażu (BHS).

Nowe połączenie z Kraków Airport do Bazylei (BSL)

(www.krakowairport.pl)

easyJet zainaugurował nowe połączenie z Kraków Airport do Bazylei (BSL). Na pasażerów pierwszego lotu czekała słodka niespodzianka. Linie lotnicze easyJet rozpoczęły regularne rejsy z Krakowa do Bazylei. Z tej okazji na pasażerów inauguracyjnego lotu czekały babeczki w barwach linii lotniczej easyJet. Całoroczne połączenie easyJet z Krakowa do Bazylei to nowość sezonu zimowego 2013/2014. Loty będą odbywać się trzy razy w tygodniu (we wtorki, piątki oraz niedziele). Trasa obsługiwana jest przez samoloty Airbus A319. Dzięki bardzo dobrej infrastrukturze kolejowej, miłośnicy sportów zimowych będą mogli z lotniska w Bazylei dotrzeć do miasteczek w Szwajcarii, Francji oraz Niemczech.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak