660 mln zł na nowy tabor Przewozów Regionalnych

22 października 2015, 13:49 Infrastruktura

 

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Do końca 2015 roku na tory w całej Polsce wyjedzie 21 całkowicie zmodernizowanych pociągów Przewozów Regionalnych. Koszt tej bardzo ważnej dla pasażerów jakościowej zmiany wyniósł ponad 160 mln zł. Biorąc dodatkowo pod uwagę zapowiadane przez spółkę inwestycje w wysokości około 500 mln zł, w ramach restrukturyzacji na nowy lub całkowicie zmodernizowany tabor do 2018 roku Przewozy Regionalne planują przeznaczyć łącznie ponad 660 mln zł.

Gruntowną modernizację 21 pociągów Przewozów Regionalnych przeprowadzono w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość inwestycji wynosi ponad 160 mln zł, z czego około 104 mln zł pochodzi ze środków finansowych Unii Europejskiej. Dodatkowo w ramach działań restrukturyzacyjnych Przewozy Regionalne w latach 2016-2018 chcą całościowo zmodernizować kolejne 43 pojazdy oraz zakupić 4 pociągi elektryczne i 3 autobusy szynowe. Poza tym spółka chce przeprowadzić modernizację częściową 160 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na inwestycje spółka chce przeznaczyć około 500 mln zł. Pierwsze przetargi według planów mają zostać ogłoszone na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2016 roku.

Kolej jest idealnym środkiem transportu na trasach regionalnych – pociągi są szybkie, nie stoją w korkach, są przystosowane do obsługi jednorazowo setek osób, są ekologiczne. Aby pasażerowie wybierali podróż koleją na lokalnych trasach, konieczne jest zaproponowanie im komfortowych warunków podróży. My to doskonale rozumiemy, dlatego inwestycje w nowy tabor są dla nas priorytetem. Dzięki oddłużeniu i realizacji planu restrukturyzacji będziemy mogli w ciągu najbliższych trzech lat stać się nowoczesną firmą, która dysponuje aż w 60 proc. dobrym jakościowo taborem – mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych.

Modernizacja 21 pociągów Przewozów Regionalnych realizowana w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” objęła elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57, najdłużej produkowane pojazdy szynowe na świecie.

Koszt trwającej średnio 60 dni modernizacji jednego pociągu to około 6 mln zł. W tej chwili prace dobiegają końca i przeprowadzamy odbiory techniczne pojazdów. Pierwsze z nich wyjadą na tory w połowie listopada, a wszystkie – do końca bieżącego roku. Zmodernizowane pociągi mają obsługiwać trasy m.in. w Wielkopolsce, Lubuskiem, Łódzkiem, na Pomorzu Zachodnim, a także na Dolnym Śląsku. – mówi Dariusz Liszewski, dyrektor do spraw techniczno-eksploatacyjnych w Przewozach Regionalnych.

Całościowa modernizacja oznacza całkowitą zmianę wnętrza pociągu: nowe siedzenia, nowocześnie zaaranżowane i wyciszone wagony, przyjemne dla oka i estetyczne oświetlenie sufitowe, elektroniczne tablice informacyjne oraz klimatyzację. W pociągach znalazły się także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i podróżnych z rowerami. Zmodernizowane zostały również toalety – w ich wnętrzu jest dużo miejsca, co umożliwia swobodne skorzystanie z nich nawet osobom na wózkach. Dodatkowo znalazły się w nich przewijaki dla małych dzieci. Zastosowane w trakcie modernizacji rozwiązania istotnie wpłyną również na poprawę warunków pracy obsługi pojazdu.

W tej chwili Przewozy Regionalne dysponują około 790 pojazdami, z których 590 to 35-40-letnie elektryczne zespoły trakcyjne, które nie gwarantują najwyższego komfortu podróży. W ciągu trzech lat spółka planuje modernizację około 200 pojazdów, co w połączeniu ze 120 nowoczesnymi szynobusami zwiększy odsetek nowego i zmodernizowanego taboru do wspomnianych 60 proc.

Źródło: Przewozy Regionalne