7.01.2014 ALERT

7 stycznia 2014, 09:19 Alert

ENERGETYKA

Prace nad programem „Prosument” w lesie

(RZEPCZOSPOLITA/CIRE)

Choć niebawem skończą się dotacje na dofinansowanie przydomowych instalacji kolektorów słonecznych, to nowy program, w ramach którego gospodarstwa domowe będą mogły uzyskać wsparcie dla inwestycji we własne źródła ciepła i energii elektrycznej ruszy dopiero w trzecim kwartale – informuje „Rzeczpospolita”. Jak relacjonuje dziennik, od rozpoczęcia programu dofinansowania inwestycji w przydomowe kolektory słoneczne w sierpniu 2010 r. do końca 2013 r. NFOŚiGW wydał na ten cel 358 mln zł z puli 450 mln zł i wiele wskazuje na to, że pieniądze mogą się skończyć już w lutym br. Środki na ten cel będzie można uzyskać z programu „Prosument”, w ramach którego gospodarstwa domowe będą mogły otrzymać dofinansowanie do własnych instalacji do produkcji ciepła i energii elektrycznej. Do podziału na lata 2014 -2020 przewidziano 600 mln zł. Jednak jak zwraca uwagę „Rz”, choć niedawno NFOŚiGW ogłosił konsultacje w sprawie wymagań technicznych dla przedsięwzięć realizowanych w ramach tego programu, to nadal brakuje kluczowych ustaleń. Według relacji dziennika nadal nie jest jasne, jaka będzie struktura finansowania takich inwestycji, tzn. ile kosztów inwestycji będzie sfinansowane z dotacji, a ile z preferencyjnego kredytu na 1 proc. Nie wiadomo również, kiedy program „Prosument” wejdzie w życie. Jak pisze „Rz”, program miał ruszyć z początkiem tego roku, ale wiele wskazuje na to, że będzie gotowy dopiero w trzecim kwartale. W tej sytuacji NFOŚiGW ma plan awaryjny, który zakłada rozpoczęcie programu z pominięciem banków. Jak wyjaśnia Ryszard Ochwat z NFOŚiGW, bez nowelizacji prawa ochrony środowiska Fundusz nie może uruchomić systemu pożyczek, ale istnieje możliwość zaangażowania w przedsięwzięcie samorządów i wówczas nabór projektów mógłby zostać ogłoszony już na przełomie pierwszego i drugiego kwartału.

Odrodzenie energetyki węglowej w Czechach, Niemczech i Polsce

(BLOOMBERG/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dziennikarze agencji Bloomberg opisują trend odbudowy energetyki węglowej w Czechach, Niemczech i Polsce, spowodowany dążeniem do obniżenia cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych. W tym celu wspomniane kraje sięgają po górnictwo odkrywkowe, krytykowane przez ekologów. Polacy z Polskiej Grupy Energetycznej, Czesi z CEZ-u i Niemcy z Vattenfalla inwestują w ten segment. Obrońcy środowiska obawiają się, że okolice wydobycia metodą odkrywkową opustoszeją a emisję związane z jej użyciem wymkną się spod kontroli. Kraje środkowoeuropejskie stawiają jednak na ten rodzaj energetyki, ponieważ liczą na zmniejszenie zależności od importu surowców i obniżenie stale rosnących cen energii elektrycznej.

Litwa rozważa rezygnację z dostaw gazu z Rosji po ukończeniu terminalu LNG w Kłajpedzie

(HYDROCARBON PROCESSING/WOJCIECH JAKÓBIK)

Portal Hydrocarbon Processing informuje, że Wilno zastnaawia się nad możliwością rezygnacji z umowy gazowej z rosyjskim Gazpromem, jeżeli dostawy LNG z budowanego gazoportu w Kłajpedzie będą w stanie zrealizować zapotrzebowanie kraju na ten surowiec. Obecnie Litwini prowadzą rozmowy z Rosjanami na temat obniżki cen surowca w ramach porozumienia gazowego. Liczą na rabat w wysokości 25 procent. Prezydent Litwy Dalia Grybauskaite podkreśla, że Wilno nie prosi o taką zmianę, a domaga się jej na mocy zmian na rynku gazu w Europie, które wymuszają na Gazpromie obniżki cen w kontraktach z klientami europejskimi.

Bułgaria jest zainteresowana gazem z Gazociagu Transadriatyckiego

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Konsorcja TAP i  Interkonektor Grecja-Bułgaria podpisały memorandum o porozumieniu w sprawie budowy połączenia gazowego na granicy grecko-bułgarskiej. Dzięki nowej rurze, gaz doprowadzany w przyszłości z Azerbejdżanu do Grecji przez Gazociąg Transanatolijski (TANAP) i Gazociąg Transadriatycki (TAP) mógłby trafiać także na bułgarski rynek. TAP ma zacząć słać gaz do Europy w 2019 roku. Jego budowa ruszy w 2015 roku.

Francja i Niemcy odpowiadają Polsce i Wielkiej Brytanii ws. polityki klimatycznej

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

W odpowiedzi na zabiegi Polski i Wielkiej Brytanii oraz innych krajów Wspólnoty sprzeciwiających się przyjęciu zbyt daleko idących celów klimatycznych polityki klimatycznej po 2020 roku, ministrowie ośmiu krajów Unii Europejskiej na czele z Francją i Niemcami, zaapelowali do komisarzy ds. energii (Gunther Oettinger) oraz klimatu (Connie Hedegaard) o przyjęcie zaawansowanych, długofalowych celów. Mają one zwiększyć konkurencyjność europejskiej gospodarki i dać nowe miejsca pracy. Ich przeciwnicy z Polski i Wysp Brytyjskich przekonują, że będzie przeciwnie a polityka klimatyczna zahamuje rozwój Europy.

Południowy Sudan chce ochronić złoża ropy naftowej przed walkami

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Południowy Sudan oczekuje rozmów z Sudanem na temat rozmieszczenia połączonych sił zbrojnych dla zabezpieczenia pól naftowych na terenie tego pierwszego kraju. Na jego terenie toczą się walki z przeciwnikami władzy, które mogą zaszkodzić wydobyciu surowca, co przełoży się na istotne straty gospodarcze nowopowstałego państwa.

Gazprom liczy na japoński rynek

(AFP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Gazprom jest gotów uczestniczyć w rozwoju systemu energetycznego Japonii – oznajmił wiceszef tego rosyjskiego koncernu, Aleksander Medwiediew w wywiadzie udzielonym 3 stycznia b.r. dziennikowi Hokkaido Shimbun. Jego zdaniem istnieją liczne możliwości  współpracy Rosji i Japonii w tej dziedzinie. Podkreślił szczególnie szansę zaprojektowania i wybudowania gazociągów, które połączyłyby różne części terytorium japońskiego. Wg komentarza dziennika, oferta Miedwiediewa wskazuje, że Gazprom zamierza umocnić swoje wpływy na japońskim rynku energii, aby zapewnić sobie stabilny popyt na gaz. Obecnie surowiec z Gazpromu stanowi w Japonii około 9 proc. importu błękitnego paliwa . Jednakże Rosja liczy, że na rynku tego kraju są znacznie większe możliwości, ponieważ nie ma on żadnych własnych surowców energetycznych, a po katastrofie elektrowni Fukuszima Japonia likwiduje energetykę jądrową i ma korzystać wyłącznie z termoelektrowni. Moskwa liczy, że do tych termoelektrowni koniecznym paliwem będzie gaz dostarczany przez rosyjski koncern.

Rekordowe mrozy powodują drastyczne podwyżki cen gazu na rynkach spotowych w USA

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ze względu na mrozy stulecia na terenie całych Stanów Zjednoczonych cena gazu ziemnego na tamtejszym rynku spotowym sięgnęła rekordowego poziomu 90 dolarów za mln Btu. To wzrost o 660 procent w porównaniu z zeszłym tygodniem. Zapasy surowca znikają z rynku ze względu na potężny wzrost zapotrzebowania dziennego wywołanego niskimi temperaturami. Przyczyną mrozów jest wir polarny utrzymujący się nad USA i obniżający temperatury nawet do 40-50 stopni Celsjusza poniżej zera.

W 2020 r. USA będą liderem wydobycia ropy?

(IEA/MAE/ TERESA WÓJCIK)

Wg amerykańskiej Agencji Informacji Energetycznej (IEA, agencja wchodząca w skład Departamentu Energii USA) produkcja ropy w USA w 2020 r. wzrośnie do 11,6 mln baryłek dziennie z 9,2 mln w 2012 roku, głównie dzięki eksploatacji niekonwencjonalnych złóż ropy, w tym łupków w stanach Dakota Północna i Teksas. Decydujące znaczenie będzie mieć perfekcyjne opanowanie technologii odwiertów poziomych oraz szczelinowania hydraulicznego. W tym samym okresie wydobycie ropy w Arabii Saudyjskiej spadnie z 11,7 mln baryłek dziennie do 10,6 mln baryłek. Spadek wydobycia w Rosji szacuje się jako nieznaczny – z 10,7 mln baryłek do 10,4 mln.  W ten sposób Stany Zjednoczone obejmą prowadzenie na światowej liście producentów ropy. Raport IEA przewiduje, że utrzymają ten poziom do 2030 r. Potem – jak ocenia Fatih Birol, główny ekonomista Międzynarodowej Agencji Energii  – nastąpi w USA spadek wydobycia na skutek ograniczonych zasobów niekonwencjonalnych lekkiej ropy.

INFRASTRUKTURA

Inwestycje drogowe w 2014

(www.wroclaw.pl)

Mamy listę zadań drogowych planowanych do realizacji we Wrocławiu w 2014 r. Znajdują się na niej m.in. rozpoczęcie wyczekiwanej budowy obwodnicy Leśnicy, przebudowa kolejnego fragmentu ul. Wyszyńskiego, czy przebudowa ul. Krupniczej i Zamkowej. Urząd Miejski poza nowymi inwestycjami, planuje kontynuować prace rozpoczęte w ub.r. Chodzi m.in. o przebudowę ul. Przyjaźni. Na pewno w 2014 r. będzie też kontynuowana przebudowa ul. Starogroblowej w rejonie wiaduktu kolejowego. Mieszkańcy Swojczyc będą mieć nowy asfalt na ul. Marco Polo. Koszt prac, w których partycypuje deweloper to ponad 2,3 mln zł. W planie zadań drogowych jest rozpoczęcie realizacji budowy obwodnicy Leśnicy.

Hybrydy parkują za darmo

(www.wroclaaw.pl)

Od początku 2014 r. właściciele pojazdów hybrydowych i elektrycznych mogą w płatnych strefach parkowania zostawiać auta po preferencyjnych cenach lub nawet zupełnie za darmo. Wystarczy w ZDiUM wyrobić abonament „E”. Upoważnia on do płatnego parkowania w strefie A oraz darmowego parkowania w strefach B i C. Do nabycia abonamentu typu E wymagane są następujące dokumenty: 1)  dowód uiszczenia opłaty abonamentowej; 2)  dokument potwierdzający tożsamość osoby składającej wniosek; 3) dowód rejestracyjny pojazdu samochodowego; 4)  świadectwo zgodności WE bądź świadectwo homologacji potwierdzające emisję CO2 w warunkach miejskich <100 g/km – dla pojazdów hybrydowych.

Tramwaje nie pojadą ul. Ślężną

(www.wroclaw.pl)

We wtorek 7 stycznia ma rozpocząć się usuwanie awarii magistrali wodociągowej pod ul. Ślężną, w okolicy skrzyżowania z ul. Dyrekcyjną. Pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, aby usunąć awarię, muszą zająć na kilka dni jeden pas ruchu ul. Ślężnej w kierunku do centrum, a także część torowiska tramwajowego. Oznacza to utrudnienia dla kierowców i objazdy dla komunikacji miejskiej. – Prace na jezdni i w okolicach torowiska mają zakończyć się 10 stycznia. Zależy nam na tym, aby awarię magistrali usunąć jak najszybciej – zapewnia Konrad Antkowiak, rzecznik prasowy MPWiK.

Obwodnica Iłży z pozwoleniem na budowę

(www.edroga.pl/ Mazowiecki Urząd Wojewódzki)

Wojewoda mazowiecki podpisał pozwolenie na budowę ponad 7-kilometrowego odcinka w ciągu drogi krajowej nr 9. Budowa obwodnicy pozwoli odciążyć zabytkowe centrum Iłży z ruchu tranzytowego. Projekt zakłada budowę m.in.: drogi szybkiego ruchu, nowych odcinków dróg lokalnych i sześciu wiaduktów. W ramach inwestycji planowane są dwa węzły drogowe: „Iłża-Północ” w Iłży-Zuchowcu na przecięciu z drogą do Pakosławia oraz „Iłża-Południe” w Błazinach Dolnych. Obwodnica ominie miasto od strony zachodniej. Nowa droga przetnie w poprzek pasmo Wzgórz Iłżeckich, w tym dwa wąwozy położone na zachodnim skraju miasta w dzielnicy Zuchowiec, nad którymi zaprojektowano dwie estakady.

Obwodnica Pszczyny już dla kierowców

(www.edroga.pl/ ZDW w Katowicach)

Otwarta została północna obwodnica Pszczyny. Powstał w ten sposób nowy przebieg DW 935. Obwodnica pozwala ominąć centrum Pszczyny pojazdom poruszającym się na trasie Suszec – Tychy. Nowa obwodnica to 4,2 km drogi i bezkolizyjny węzeł z DK 1. Kosztowała ponad 115 mln zł. Pieniądze pochodziły z funduszy europejskich, budżetu woj. śląskiego i rezerwy budżetowej państwa. Inwestycję podzielono na dwie części. Wykonawcą węzła obwodnicy z drogą krajową nr 1 (za ok. 52 mln zł) została Mota-Engil Central Europe. Właściwą trasę – jednojezdniową drogę o dł. ok. 4,25 km, od „jedynki” do skrzyżowania z drogą 935 na granicy Pszczyny i Suszca – zbudowała za niespełna 53,9 mln zł firma Strabag.

Rozszerzenie systemu BelToll na Białorusi

(www.edroga.pl)

Począwszy od 1 stycznia 2014 r. sieć dróg płatnych na Białorusi zostaje rozszerzona o 118 km. Drugi etap projektu wdrożenia systemu ETC obejmie odcinek drogi M4 Mińsk-Mohylew od 74 do 192 km. Łączna długość sieci dróg płatnych na Białorusi wyniesie 933 km.

BelToll to elektroniczny system poboru opłat (ESP) obowiązujący na terenie Republiki Białorusi od 1 sierpnia 2013 roku i obejmujący 815 km dróg na Białorusi – (Brześć– Mińsk–granica z Federacją Rosyjską) odcinki dróg M-2 Mińsk – Port Lotniczy Mińsk, M-3 Mińsk – Witebsk, M-4 Mińsk – Mohylew, M-5/E 271 Mińsk – Gomel (Homel), M-6/E 28 Mińsk – Grodno – granica z Polską (Bruzgi).

W Iławie rusza budowa węzła integracyjnego

(www.edroga.pl)

W 2014 roku w centrum Iławy rozpocznie się budowa węzła integracyjnego, w ramach poprawy układu komunikacyjnego miasta. Dzięki inwestycji poprawi się komfort jazdy oraz bezpieczeństwo na drodze. Realizacja zadania opiera się przede wszystkim na przygotowaniu projektu wykonawczego oraz na budowie układu komunikacyjnego w centrum Iławy. W skład zadania wchodzą m.in. prace związane z budową dwóch rond, przebudową infrastruktury podziemnej (kanalizacja) oraz zagospodarowaniem terenu wokół pasa drogowego. W ramach umowy wykonawca odpowiada także za przebudowę skrzyżowania ulic Wojska Polskiego, Gen. Andersa i Ogrodowej. Wykonawcą inwestycji jest Skanska.

PKP Cargo rozpoczyna przygotowania do Parady Parowozów w 2014 roku

(www.pkp-cargo.pl)

W Biurze Marketingu PKP Cargo rozpoczęły się prace koncepcyjne dotyczące przeprowadzenia wiosną 2014 r. 21. Parady Parowozów w Wolsztynie. Efektowne parady, będące jednocześnie największymi w Polsce spotkaniami miłośników kolei, odbywają się na terenie ponad stuletniej Parowozowni Wolsztyn od 1991 r. Parada Parowozów ma charakter pikniku rodzinnego. – Podtrzymujemy tradycję łączenia historii kolejnictwa z nowoczesną, atrakcyjną oprawą dla tysięcy miłośników kolei, którzy co roku przyjeżdżają do Wielkopolski – mówi Adam Purwin, członek zarządu ds. finansowych p.o. prezesa PKP Cargo.

Informacja o możliwości zwrotów biletów SKM z ulgą 33%

(www.skm.pkp.pl)

W związku ze zmianą od 01.01.2014 r. wymiaru ulgi handlowej SKM z 33% na 30% zwroty biletów okresowych zakupionych przed dniem 31.12.2013 będą dokonywane: 1) w trybie pisemnej reklamacji na warunkach określonych w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt, przez PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. (RPO-SKM), 2) proporcjonalnie do okresu wykorzystania – bez potrącania odstępnego. 2. Wzór druku reklamacyjnego jest dostępny w każdej kasie biletowej PKP SKM, oraz na stronie internetowej firmy. 3. Wypełniony czytelnie druk reklamacyjny z dołączonym biletem okresowym należy złożyć w kasie biletowej, bądź wysłać pocztą na adres PKP SKM.

Kolejami Dolnośląskimi z Urbancard również w 2014 roku

(www.kolejedolnoslaskie.eu)

Koleje Dolnośląskie wspólnie z Przewozami Regionalnymi i Miastem Wrocław będą w roku 2014 kontynuowały ofertę wspólnego biletu na pociąg, tramwaj i autobus. Zasady przejazdu nie ulegną zmianie. Oferta, która obowiązywała od 1 czerwca 2013 r. została bardzo dobrze przyjęta przez podróżnych i dlatego strony porozumienia zdecydowały się na jej kontynuację.

Braki i błędy we wnioskach o zatwierdzenie dokumentacji systemu utrzymania

(www.utk.gov.pl)

W ramach realizacji zadań związanych z zatwierdzaniem przez prezesa UTK dokumentacji systemu utrzymania pojazdów kolejowych (DSU) oraz zmian w tych dokumentacjach, zidentyfikowany został istotny problem dotyczący jakości składanych wniosków i załączanych do nich dokumentów. Dotyczy to zarówno zapewnienia zgodności wniosków z wymaganiami formalnymi właściwymi dla tego procesu, jak i zapewnienia poprawności merytorycznej składanych dokumentacji systemu utrzymania. W ocenie Prezesa UTK, szczególnie niepokojące jest zjawisko powielania tych samych błędów w kolejnych dokumentacjach składanych przez tych samych wnioskodawców.

Nowe połączenia z Lotniska Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Co najmniej trzynaście nowych tras uruchomionych zostanie w 2014 roku z Lotniska Chopina. Nowe połączenia zapowiedziały linie lotnicze: Adria, Eurolot, Germanwings, Norwegian i Vueling. 11 stycznia Eurolot uruchomi rejsy z Warszawy do Salzburga w Austrii. Loty będą się odbywały raz w tygodniu: w soboty. Samolot będzie startował z Warszawy o godzinie 8:05, w Salzburgu wyląduje o 10:10. Rejs powrotny z Austrii został zaplanowany na godzinę 10:50, w Warszawie spodziewany jest o 12:50. Od 24 kwietnia ten sam przewoźnik uruchamia połączenia z Warszawy do Dubrownika, Splitu i Zadaru w Chorwacji, a od 24 maja do Herringsdorf w Niemczech (nieopodal Świnoujścia).

Grudzień: 7,2 proc. więcej pasażerów na Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Ponad 645 tys. osób zostało odprawionych na Lotnisku Chopina w grudniu 2013 r. To drugi najlepszy wynik tego miesiąca w historii portu. Do pobicia historycznego rekordu z grudnia 2007 r. zabrakło niespełna trzech tysięcy pasażerów. Mimo to grudzień 2013 r. był i tak bardzo dobry – wynik 645,5 tys. osób to o 7,2 proc. więcej niż w grudniu 2012 r. A warto przypomnieć, że od 23 grudnia 2012 r. na Lotnisko Chopina przeniesione zostały z Modlina wszystkie operacje lotnicze linii Rynanair i WizzAir. W grudniu 2013 r. Ryanair na Lotnisku Chopina już nie operował. W ciągu całego 2013 roku na Lotnisku Chopina obsłużonych zostało ponad 10,6 mln pasażerów (o 11,4 proc. więcej niż w ciągu całego roku 2012).

Rekordowy grudzień w Kraków Airport

(www.krakow.pl)

W grudniu 2013 r. w Kraków Airport obsłużono 252 047 pasażerów, czyli o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. To najlepszy grudniowy wynik w historii krakowskiego lotniska.

Rekordowy był także cały 2013 r. w którym obsłużono 3 647 616 pasażerów. To wynik o 6 proc. lepszy niż w roku 2012. – Prowadzona przez nas strategia współpracy z przewoźnikami przynosi efekty – podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport. Przypomina, że najważniejszymi wydarzeniami ubiegłego roku były: otwarcie bazy operacyjnej przez Ryanaira oraz rozpoczęcie prac budowlanych, związanych z rozbudową terminalu oraz remontem dróg kołowania i rozbudową płyty postojowej.

Podsumowanie aktywności Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2013 roku

(www.ulc.gov.pl)

Dla ULC był to szczególny rok – rok pełen aktywności Urzędu w kraju i za granicą. Można go również nazwać rokiem przełomowym, który zaowocował pierwszym w historii wyborem Polskiego Przedstawiciela do Rady ICAO. Polska tym samym przejęła przewodnictwo w Środkowoeuropejskiej Grupie Rotacyjnej (CERG) na trzyletnią kadencję. W 2013 r. z inicjatywy Urzędu w Warszawie zostały zorganizowane po raz pierwszy w Polsce warsztaty „Just Culture”, oraz szkolenie współorganizowane przez ECAC i IATA dotyczące Audytów Bezpieczeństwa IOSA i ISAGO, na których gościli międzynarodowi eksperci i przedstawiciele władz lotniczych oraz międzynarodowych organizacji lotniczych.

Statystyki ruchu w listopadzie

(www.lotnisko.lodz.pl)

W listopadzie 2013 roku Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta obsłużył 15 984 pasażerów, czyli o 6 832 mniej (-29,94 %) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W okresie od stycznia do listopada 2013 r. obsłużyliśmy 336 328 pasażerów, tj. o 98 962 mniej (-22,73%) niż w tym samym czasie 2012 roku.

Statystyka cargo – listopad 2013

(www.katowice-airport.com)

W listopadzie 2013 roku odnotowano znaczący wzrost liczby odprawionego w Katowice Airport frachtu lotniczego. W jedenastym miesiącu 2013 roku obsłużono łącznie 1 275 ton cargo lotniczego, to o 57,6% więcej niż w tym samym miesiącu roku poprzedniego.

Od stycznia do końca listopada 2013 roku na pyrzowickim lotnisku odprawiono 9 676 frachtu lotniczego.

Statystyki pasażerskie – grudzień 2013

(www.katowice-airport.com)

W grudniu 2013 roku w ruchu całkowitym odprawiono w Katowice Airport 149 265 podróżnych to o 10,2 % czyli 13 854 osób więcej niż tym samym miesiącu 2012 roku. Wzrost zanotowano w ruchu regularnym jak i czarterowym. W pierwszym z nich linie lotnicze przewiozły z i do pyrzowickiego lotniska 126 978 pasażerów, czyli o prawie 4 tysiące więcej (+3 %) w porównaniu z ostatnim miesiącem 2012 roku. W przewozach czarterowych obsłużono 13 112 osób, co dało ponad 2 434 pasażerów więcej (+22,7%) niż w dwunastym miesiącu 2012 r. W grudniu 2013 statki powietrzne startowały i lądowały w Katowice Airport 1 880 razy. Operacji odbyło się o 149 (+5,5%) razy więcej w porównaniu z grudniem 2012 r.

Barometr Polska listopad 2013

(www.prtl.pl)

Wyniki listopada mają duże znaczenie, gdyż był to pierwszy miesiąc sezonu zimowego. Są one zapowiedzią tego, co nas czeka w kolejnych czterech miesiącach. Dynamika wzrostu przewozów była bardzo wysoka, najwyższa od początku roku. Wart podkreślenia jest fakt, że po raz pierwszy od bardzo wielu miesięcy, to nie FR był głównym generatorem wzrostu ruchu. Komentarz PRTL.pl. W listopadzie 2013 polskie porty obsłużyły 1 729 266 pasażerów, co oznacza wzrost o 8,4% w stosunku do listopada 2012. W okresie kwiecień – lipiec szacowaliśmy dynamikę „bazową”, eliminując efekt „eksperymentu OLT Express” oraz EURO 2012, czyli czynników jednorazowych. Mieściła się ona w przedziale 5,4% – 7,6%.

Rozbudowa i modernizacja Katowice Airport

(www.prtl.pl)

Wybudowana płyta postojowa, zmodernizowane drogi kołowania oraz półmetek budowy przyszłej drogi startowej – Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA. podsumowuje działania zrealizowane w 2013 roku w ramach największej w historii portu, pod względem skali robót oraz nakładów finansowych, inwestycji pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. Wartość inwestycji to ponad 267 mln zł.

– Rok 2013 upływa w Katowice Airport pod znakiem inwestycji, dzięki którym zwiększy się przepustowość portu oraz wzrosną możliwości przyjmowania dużych samolotów, mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

85 lat istnienia LOTu – historia linii

(www.aeronews.pl)

Początek roku to kolejna rocznica istnienia Polskich Linii Lotniczych LOT. Obecnie mamy do czynienia z dosyć okrągłym jubileuszem – przewoźnik liczy sobie 85 lat. Linie LOT swoją działalność rozpoczęły 1 stycznia 1929 roku, choć spółkę zawiązano kilka dni wcześniej – pod koniec grudnia 1928 roku, co było skutkiem przejęcia przez państwo zarządzania nad lotnictwem w kraju. Połączono dwie działające wówczas w Polsce prywatne firmy lotnicze – Aero i Aerolot, wcześniej znaną pod marką „Aerolloyd”. Polski przewoźnik jest jednym z najstarszych na świecie. Kontrolę nad linią objęło ówczesne ministerstwo komunikacji, które reprezentowało skarb państwa.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak