8.01.2014 ALERT

8 stycznia 2014, 10:08 Alert

ENERGETYKA

Raport KE na temat emisji CO2. Ekolodzy: Obecna polityka klimatyczna to za mało

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z raportu Komisji Europejskiej pt. „Trendy do 2050 roku” wynika, że do 2030 emisja dwutlenku węgla w Europie zmaleje o 1/3 do 2030 roku i o 44 procent do 2050 roku. Raport zakłada, że polityka klimatyczna UE zostanie niezmieniona. W takim wypadku, przy polityce business as usual, według autorów raportu nie będzie możliwe utrzymanie globalnych temperatur poniżej 2 stopni Celsjusza, co według Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu ONZ oznaczałoby dalsze zmiany klimatu szkodliwe dla ludzi. Dlatego środowiska zwolenników walki ze zmianami klimatu naciskają na Unię Europejską w celu narzucenia bardziej ambitnych celów polityki klimatycznej w nowym przedziale czasowym (po 2020 roku).

Eksport gazu od Gazpromu do Europy wzrósł w 2013 roku o 24 procent

(OIL AND GAS EURASIA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zgodnie z wcześniejszymi prognozami firmy, eksport surowca w 2013 roku wzrósł w stosunku rok do roku. Jak podał odpowiedni departament w Gazpromie wzrósł on o 23,8 procent do 139,32 mld m3. Eksport do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw spadł o 13,6 procent do 51 mld m3. Eksport LNG również zmalał o 1 procent do 14,495 mld m3. Wydobycie gazu ziemnego przez Gazprom zmalało w tym okresie o 0,4 procent do 480,450 mld m3.

Izrael sprzeda gaz Palestynie

(OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Konsorcjum spółek, które będzie wydobywać gaz z izraelskiego złoża podmorskiego Lewiatan, podpisało pierwszą umowę o eksporcie tego surowca. W skład konsorcjum wchodzą przede wszystkim amerykański koncern Noble Energy oraz izraelski Delek Group. W oficjalnym komunikacie podano, że stroną, która zakupiła gaz jest palestyńska firma Palestine Power Generation Company. Firma gotowa jest nabyć 4,75 mld m. sześc. błękitnego paliwa wartości ok., 2 mld dol. Dostawy rozpoczną się w 2016/2017 r., z chwilą rozpoczęcia eksploatacji. Palestyna musi mieć surowiec do produkcji energii elektrycznej w centrali położonej koło miasta Genin. Złoże Lewiatan jest jednym z największych odkrytych na świecie po 2000 r. Jego rezerwy obliczane są na 453 mld m.sześc. Dzięki temu zasobom Lewiatana Izrael z importera gazu stanie się eksporterem, a Rosja musiała zrezygnować z budowy specjalnego gazociągu do tego kraju ( tzw. Błękitny Gazociąg)

Węglowodory spod dna Atlantyku?

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Członkowie senackiej podkomisji ds. energii i surowców mineralnych USA będą rozmawiać w piątek o możliwości rozpoczęcia wydobycia węglowodorów spod dna Oceanu Atlantyckiego. Przedstawiciele branży przewidują rozwój produkcji na tamtejszych złożach po 2035 roku. Według wyliczeń Narodowego Stowarzyszenia Oceanicznego Przemysłu mogłaby ona wtedy sięgnąć nawet 1,34 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej dziennie, z czego większość w postaci gazu ziemnego.

Drummond ma nakaz zatrzymania wydobycia węgla w Kolumbii

(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ilość węgla na rynku może się drastycznie zmniejszyć, po tym jak centrum wydobywcze amerykańskiej firmy Drummond w Kolumbii otrzymało nakaz zatrzymania pracy. Z polecenia regionalnej instytucji środowiskowej Amerykanie są zmuszeni do modernizacji technologii wydobycia. Ta ma zostać zakończona dopiero w marcu. Lokalne władze wydały takie polecenie pomimo ugody z rządem federalnym w Bogocie, który zgodził się, by pomimo wyznaczonego terminu 1 stycznia 2014 roku, firma opłaciła karę i kontynuowała prace do marca równolegle z modernizacją. Jeżeli dostawy węgla z ośrodka przestaną płynąć, eksport surowca z Kolumbii zmniejszy się o jedną trzecią. Obecnie wynosi w zależności od miesiąca od 2 do 3 mln ton. Ilość węgla na rynkach światowych maleje ze względu na rosnące zapotrzebowanie w Indiach i Japonii. Ma dalej maleć, przez co cena tego surowca może nadal rosnąć.

Największe IPO w Chinach – Shaanxi Coal

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wstępna oferta giełdowa Shaanxi Coal na giełdzie w Szanghaju ma wzrosnąć do 9,8 mld juanów (1,62 mld dolarów). Prywatyzacja firmy została wstrzymana przez Pekin pod koniec 2012 roku. Ma ruszyć ponownie w styczniu tego roku. W kolejce po akcje stanęło już ponad 30 firm. Według szacunków Ernst&Young oferta zbierze prawie dwa razy więcej funduszy niż w 2012 roku.

INFRASTRUKTURA

Styliński: Rok 2013 w budownictwie kontynuacją spadków

(www.pzpb.com.pl)

– Oceniając rok 2013 z perspektywy sytuacji branży budowlanej nie sposób niestety wykazać się optymizmem. Był to bowiem rok kontynuacji trendu spadkowego w całym budownictwie, zapoczątkowany w roku 2012 roku – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Dotkliwa sytuacja objęła w zasadzie wszystkie sektory budownictwa, zarówno budownictwo ogólne jak i przemysłowe oraz infrastrukturalne. Wiele firm przeżywa bardzo poważne problemy ograniczenia portfela zamówień oraz obrotów. Powszechne stały się także problemy z dostępem do kapitału, wynikające w znacznej mierze z bardzo niskiej zyskowności kontraktów budowlanych.

Walka z pijanymi kierowcami: rekomendacje rządu

(www.premier.gov.pl)

Rząd omówił propozycje do zmian w karaniu pijanych kierowców. Przyjął pierwsze rekomendacje: zakaz prowadzenia pojazdów od 3 do 15 lat dla osoby po raz 1. przyłapanej na jeździe po alkoholu; utrata prawa jazdy od 5 do 15 lat dla osoby po raz 2. przyłapanej na jeździe po alkoholu; obowiązek wpłaty nawiązki w wysokości min. 5 tys. przez osoby po raz pierwszy przyłapane na jeździe po alkoholu (maks. do 100 tys. zł.); obowiązek wpłaty  nawiązki min. 10 tys. zł przez osoby po raz drugi przyłapanej na jeździe po alkoholu (maks. do 100 tys. zł.); publikacja danych osoby przyłapanej na jeździe w nietrzeźwości, po ogłoszeniu wyroku; alkomat obowiązkowo w każdym aucie; prowadzenie samochodu bez uprawnienia będzie przestępstwem (obecnie jest to wykroczenie).

Nowy układ drogowy w Gdańsku

(www.edroga.pl/UM Gdańsk)

W Gdańsku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy ul. Nowej Jabłoniowej. Projektowany układ drogowy ma stanowić połączenie dynamicznie rozwijających się osiedli dzielnicy Gdańsk Południe z północnymi dzielnicami miasta. Dokumenty pozwolą ubiegać się miastu o dofinansowanie na budowę drogi w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2014-2020. Otwarcie ofert przetargowych na opracowanie dokumentacji projektowej zaplanowano na połowę lutego 2014 r. Wyłoniony wykonawca będzie miał czas na opracowanie wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej do końca sierpnia br., natomiast dokumentacji projektowej do końca kwietnia 2015 r.

Nowe lokomotywy dla PKP Intercity

(www.pkpsa.pl)

PKP Intercity otrzymało 2 oferty na dostawę 10 lokomotyw spalinowych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. Dzięki projektowi pociągi przewoźnika z Grupy PKP wrócą na niezelektryfikowane trasy, np. na Mazurach czy Podkarpaciu. Nowe lokomotywy od 2015 r. poprowadzą pociągi pasażerskie w tych relacjach, gdzie linie kolejowe nie są zelektryfikowane. Będą jeździć na trasach: Ełk – Korsze, Ełk – Olecko – Suwałki, Rzeszów – Zamość, Rzeszów – Zagórz, Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn, Piła – Krzyż. Wśród firm, które złożyły oferty znalazły się: Newag SA – wartość dostawy: 160 146 000,00 mln zł brutto;
Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA. – wartość dostawy: 131 199 991,80 mln zł brutto.

Pociągi zatrzymują się na Niedźwiadku

(www.um.warszawa.pl)

Na nowym przystanku kolejowym Warszawa Ursus Niedźwiadek już zatrzymują się pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich, a mieszkańcy tego osiedla dojeżdżają pociągiem do centrum w niespełna 20 minut. Przystanek Warszawa Ursus Niedźwiadek jest wspólną inwestycją miasta i PKP PLK SA – samorząd sfinansował budowę przejścia podziemnego (a także parkingu P+R za 14 mln zł) a kolej peron i infrastrukturę kolejową. Wykonawcą inwestycji jest Mostostal Warszawa SA. Koszt pierwszej części (realizacja przejścia podziemnego) wynosi 7 581 mln zł, a drugiej (budowa peronu i pozostałej infrastruktury) 8 677 mln zł.

Memorandum oraz spot na rzecz przeciwdziałania kradzieżom infrastruktury kolejowej

(www.pkpenergetyka.pl)

Spółka Grupy PKP – PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisała Memorandum w sprawie współpracy na rzecz przeciwdziałania kradzieżom i dewastacjom infrastruktury na terenie całego kraju. Celem Memorandum jest podniesienie świadomości oraz zwiększenie zaangażowania instytucji publicznych i samorządowych, organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości w zwalczanie zjawisk, których skutkiem są kradzieże i dewastacja infrastruktury. Z powodu kradzieży i dewastacji mienia kolejowego w PKP PLK straty finansowe w 2012 r. sięgnęły 4 603 733,20 zł. na liniach czynnych. W I połowie 2013 r. straty wyniosły ponad 8,5 mln zł.

Rząd daje zielone światło dla morskiej energetyki wiatrowej

(FNEZ)

Biorąc pod uwagę dotychczasowe kilkuletnie działania rządu i parlamentu, mające na celu uruchomienie w Polsce rynku morskiej energetyki wiatrowej oraz bardzo silne wsparcie polityczne  tej technologii w regionach nadmorskich, Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej przygotowała stosowne zmiany do projektu ustawy i wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Energetyki Wiatrowej zwróciła się do rządu o ich przyjęcie. Ministerstwo gospodarki zaakceptowało te propozycje, obniżając wymagania dotyczące dokumentacji projektu biorącego udział w aukcji z poziomu pozwolenia na budowę do poziomu decyzji środowiskowej i wydłużając wsparcie dla morskich farm do 2040 r. (przy zachowaniu 15-letniego okresu wsparcia).

W 2013 r. Wizz Air przewiózł 13,5 mln pasażerów

(www.wizzair.com)

Wizz Air ogłosił, że w 2013 r.u przewiózł 13,5 miliona pasażerów, co przekłada się na 12-procentowy wzrost w skali roku, przy średnim współczynniku obłożenia miejsc w samolotach o wartości 86 proc. Flota Wizz Air składa się obecnie z 45 samolotów typu Airbus A320, a w tym roku zostanie powiększona o kolejnych 8 maszyn dostarczonych przez firmę Airbus. W 2014 roku samoloty obsługiwać będą rozwijającą się siatkę połączeń, z uwzględnieniem nowych baz operacyjnych we Lwowie, Krajowej, na Ukrainie i w Rumunii. W 2013 r. Wizz Air przewiózł w Polsce 4,3 miliona pasażerów oraz ogłosił uruchomienie nowych połączeń z Warszawy do Korfu i Heraklionu, które uzupełnią polską siatkę połączeń.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak