9.01.2014 ALERT

9 stycznia 2014, 10:14 Alert

ENERGETYKA

DGP: zastrzeżenia do cystern i zbiorników budowanego terminala LNG przyczyną dymisji szefa TDT

(DGP/CIRE)

Jak dowiedział się „Dziennik Gazeta Prawna”, przyczyną dymisji szefa Transportowego Dozoru Technicznego Jana Urbanowicza były zastrzeżenia tej instytucji do cystern i zbiorników budowanego terminala LNG w Świnoujściu. Gazeta zwraca uwagę, że Transportowy Dozór Techniczny odpowiada również za bezpieczeństwo cystern i zbiorników z LNG. Według DGP inspektorzy TDT pracujący na budowie terminala w Świnoujściu od samego początku mieli wiele zastrzeżeń do tych obiektów gazoportu, co w konsekwencji mogło doprowadzić do opóźnień w zakończeniu jego budowy. Z informacji DGP wynika, że było to przyczyną odwołania ze stanowiska dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego Jana Urbanowicza.

Ukraina zatrzymała import gazu z Zachodu

(DGP/CIRE)

Jak poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”, od początku roku Ukraina całkowicie wstrzymała import gazu z Europy Zachodniej. Gazeta przypomina, że pomimo, iż w 2013 r. Ukraina sprowadziła z Zachodu niecałe 2 mld m sześc. gazu, to zakupy paliwa z tego kierunku miały być częścią ukraińskiej strategii uniezależnienia się od dostaw z Rosji. Zakupy gazu z Niemiec wykorzystaniem wirtualnego rewersu przez Polskę rozpoczęły się w 2012 r. Wiosną ubiegłego roku Ukraina sprowadziła pierwszy gaz przez Węgry i prowadziła rozmowy o dostawach przez Słowację i Rumunię. Łącznie Ukraina mogłaby sprowadzać z Zachodu do 20 mld m sześc. gazu, co stanowiłoby 36 proc. jej rocznego zużycia tego paliwa.  DGP zwraca uwagę, że po proeuropejskich protestach i odstąpieniu od zawarcia umowy stowarzyszeniowej z UE, Rosja obniżyła Ukrainie cenę za gaz o jedną trzecią – do 268,5 dol. za 1 tys. m sześc. Prezydent Władimir Putin zaznaczył jednak, że jest to rozwiązanie tymczasowe.

Produkcja energii z węgla brunatnego w Niemczech największa od zjednoczenia

(DGP/CIRE)

Niemiecka energetyka węglem brunatnym stoi. Jak poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”, ze wstępnych danych wynika, że w 2013 r. z węgla brunatnego wyprodukowano u naszych zachodnich sąsiadów 162 mld kWh energii. Jest to najwięcej od 1990 r., gdy pracowało jeszcze wiele starych elektrowni w byłej NRD. Gazeta zwraca uwagę, że wiele z nich zostało zamkniętych, ale powstają nowe odkrywki, a przy nich nowe elektrownie, również w zachodniej części kraju. DGP przypomina, że w Niemczech, które są największym na świecie producentem węgla brunatnego, z tego paliwa produkuje się najwięcej energii – obecnie ponad 25 proc. Również o prawie 8 mld kWh wzrosła w ubiegłym roku produkcja energii z węgla kamiennego, znajdującego się niemieckim bilansie energetycznym na trzecim miejscu. Odejście niemieckiej energetyki od węgla brunatnego nie będzie łatwe. W kopalniach i elektrowniach pracujących na węgiel brunatny oraz w zakładach z nimi współpracujących zatrudnionych jest ok. 20 tys. osób. Jednocześnie szacuje się, że zysk niemieckich elektrowni wykorzystujących to paliwo wynosi 20 euro za 1 MWh, czyli dwa razy więcej niż w przypadku źródeł pracujących na węglu kamiennym – czytamy w DGP.

Każdy Norweg jest milionerem

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Każdy Norweg – licząc w koronach norweskich – teoretycznie jest milionerem, jako obywatel państwa dysponującego największym na świecie państwowym Funduszem Naftowym. Każdy obywatel Norwegii formalnie jest jego uczestnikiem. Wg informacji podanej w Oslo 8 stycznia br. przez norweski bank centralny (zarządzający Funduszem) majątek kapitałowy tego Funduszu wzrósł do 5,11 bln koron norweskich, czyli 828,66 mld dolarów. Licząc w koronach jest to milion razy więcej niż Norwegia liczy mieszkańców. Z oseskami włącznie jest ich wg oficjalnych danych 5,096 mln., przypada, więc po milionie koron na osobę. Fundusz powstał w 1990 r. i gromadzi środki z zysków państwa z ropy i gazu. Znakomity stan finansowy Funduszu Naftowego Norwegia zawdzięcza wysokim cenom ropy i gazu na świecie oraz doskonałemu zarządzaniu. W efekcie posiada on około 1 proc. światowych zasobów akcji giełdowych, bogaty portfel cennych obligacji oraz wiele ogromnych nieruchomości od Londynu do Bostonu. Dzięki temu niewyobrażalnemu bogactwu mały nordycki naród jest zupełnym wyjątkiem, gdy pozostały świat dusi góra długów. Norwegowie nie mogą przejeść lub roztrwonić tych wielkich pieniędzy, jest to, bowiem rezerwa na wyjątkowo trudną sytuację współcześnie albo dla przyszłych pokoleń. Norwegia bardzo racjonalnie, opierając się konsumpcyjnym pokusom, zagospodarowała wielkie dochody z ropy i gazu odkryte na Morzu Północnym w 1969 r. Minister finansów Się Jensen powiedział Reuterowi „doświadczenia wielu krajów uczą, że gwałtowne i duże zyski z eksploatacji zasobów naturalnych powodują stosunkowo krótkotrwały boom, po którym następują ciężkie załamania”. Jednocześnie dzięki ostrożnej polityce gospodarczej, udało się Norwegii uniknąć dolegliwości cykli boom – recesja.  Norwegia znajduje się na siódmym miejscu wśród światowych eksporterów ropy naftowej. Wspomniany Fundusz Naftowy stanowi ekwiwalent 183 proc. norweskiego PKB, spodziewany szczyt tej wartości wynoszący 220 proc. spodziewany jest ok. 2030 r.

Pogoda przeszkadza Conoco Phillips

Firma ConocoPhillips wydała oświadczenie na temat spadku produkcji w trzecim kwartale 2013 roku wywołanej ekstremalnym mrozem w Ameryce Północnej. Także sztorm na Morzu Północnym z grudnia zeszłego roku obniżył tamtejsze wydobycie. Niekorzystna pogoda nie wpłynie jednak długofalowo na prace firmy. Szacunki dotyczące produkcji w 2014 roku, które zakładają wydobycie na poziomie 1,6 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej dziennie, pozostają niezmienione.

Zielona energia dla Indii

(AFP/TERESA WÓJCIK)

Światowa organizacja ekologiczna WWF pracuje nad scenariuszem energetycznym dla Indii wg., którego kraj ten będzie wytwarzać 100 proc. koniecznej energii ze źródeł odnawialnych (OZE). Do 2050 r. gospodarka tego kraju miałaby całkowicie zrezygnować z surowców kopalnych: węgla, ropy i gazu. W 2010 r. paliwa te dawały ok. 74 proc. całkowitej energii zużywanej w Indiach. Ekolodzy uważają, że dwa elementy mają zdecydować o wyeliminowaniu paliw kopalnych. Po pierwsze – poprawa efektywności energetycznej, która może zapewnić oszczędności energii do 59 proc. w 2050 r. Po drugie – dla rozwoju OZE konieczne są nowe rozwiązania prawne i instytucjonalne, promujące zielone technologie.

Chiny podwoją wydobycie węglowodorów do 2030 roku

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Według założeń Ministerstwa Ziemi i Surowców Chin ten kraj podwoi wydobycie węglowodorów, które wzrośnie do 700 mln ton ekwiwalentu ropy naftowej w 2030 roku. Surowce mają pomóc w zaspokojeniu stale rosnącego zapotrzebowania w Państwie Środka. Zamierza ono rozwinąć wydobycie własnych surowców z nowych złóż, w tym łupkowych. Na koniec 2013 roku zasoby ropy naftowej w Chinach wynosiły 103,7 mld ton (Wzrost o 36 procent od 2007 roku) i 62 bln m3 gazu ziemnego (wzrost o 77 procent w stosunku do 2007 roku). Z tego 1/4 zasobów ropy i 3/5 gazu ziemnego znajduje się poniżej 3500 m pod powierzchnią ziemi i występuje w trudno dostępnych regionach kraju. Chińskie ministerstwo planuje jednak dodać 22 mld ton ropy i 12 bln m3 gazu ziemnego do tej ilości do 2030 roku. Wydobycie ropy ma osiągnąć w tym roku poziom 250 mln ton a gazu ziemnego 300 mld m3. Zasoby gazu niekonwencjonalnego mają wtedy odpowiadać za jedną trzecią wydobycia.

Umowa gazowa CNPC-Gazprom blisko? Akcje PetroChina w górę

(GLOBAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po informacji Financial Times o możliwości rychłego podpisania umowy gazowej między CNPC a Gazpromem, akcje chińskiej spółki-córki PetroChina na giełdzie w Szanghaju zyskały na wartości 1,7 procent. Brytyjski dziennik doniósł wczoraj, że strony negocjacji są bliskie porozumienia odnośnie ceny surowca w umowie. Jego informacji nie potwierdził nikt w CNPC. Tymczasem dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller ocenił w grudniu zeszłego roku, że porozumienie nie zostanie raczej podpisane przed końcem stycznia.

CNOOC chce zbudować terminal importowy LNG

(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chiński CNOOC planuje budowę terminala importowego LNG o wartości około 1,1 mld dolarów w południowo-wschodniej prowincji Fujian. Obiekt ma mieć przepustowość 3 mln ton rocznie. Pekin musi jeszcze zatwierdzić rozpoczęcie budowy.

INFRASTRUKTURA

Rząd przyjął projekty dokumentów na lata 2014-2020

Rada Ministrów przyjęła projekt Umowy Partnerstwa, będącej najważniejszym dokumentem określającym strategię wykorzystania nowej puli Funduszy Europejskich. – Treść przyjętych dokumentów to nasze plany na to, jak powinna wyglądać Polska w 2020 r. – zaznaczyła wicepremier Elżbieta Bieńkowska. Wicepremier przedstawiła najważniejsze informacje związane z nową perspektywą, w tym obszary na które przeznaczone zostanie nowe rozdanie Funduszy Europejskich. – Unijne środki mają służyć poprawie infrastruktury transportowej. Chodzi przede wszystkim o dokończenie sieci dróg ekspresowych tak, żeby wszystkie polskie miasta wojewódzkie były połączone z Warszawą i między sobą – powiedziała.

Poznaliśmy wykonawców zainteresowanych budową S17 od Garwolina do granicy z woj. lubelskim

(www.gddkia.gov.pl)

17 firm i konsorcjów złożyło wnioski o dopuszczenie do drugiego etapu przetargu na budowę drogi ekspresowej S17 pomiędzy końcem obwodnicy Garwolina a granicą województw mazowieckiego i lubelskiego. Wśród zainteresowanych są firmy z Polski, Europy i Azji. Wykonawcy, którzy pozytywnie przejdą weryfikację wniosków zostaną zaproszeni do drugiego etapu przetargu i złożenia ofert. Przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S17 podzielono na dwie części. Na pierwszą, od końca obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Gończyc (ok. 12,2 km), wpłynęło siedemnaście wniosków. Na drugą część, od obwodnicy Gończyc do granicy województw (ok. 13 km), szesnaście wniosków.

Bilet okresowy na TLK ważny w EIC

(www.pkpsa.pl)

Pasażerowie posiadający miesięczne i kwartalne bilety odcinkowe na pociągi Twoich Linii Kolejowych (TLK), mogą na ich podstawie podróżować składami Express InterCity (EIC). Wprowadzone pilotażowo udogodnienie będzie obowiązywać do końca marca 2014 r. – W rozkładzie jazdy na ten rok proponujemy pasażerom PKP Intercity więcej połączeń kategorii EIC. Expressy InterCity pojawią się m.in. na trasach dotychczas obsługiwanych wyłącznie przez TLK – mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. Pasażerowie ci mogą zajmować dowolne miejsce do czasu zgłoszenia się osoby ze wskazaniem danego miejsca na posiadanym bilecie.

Jest pozwolenie na budowę dworca Bydgoszcz Główna

(www.pkpsa.pl)

W Bydgoszczy ma powstać nowoczesny i dostosowany do najwyższych standardów dworzec kolejowy. Uzyskano już pozwolenie na budowę nowego obiektu. W najbliższym czasie rozpoczną się prace modernizacyjne. – Wszystkie prace idą zgodnie z harmonogramem. Wkraczamy teraz w najważniejszą fazę inwestycji, czyli przebudowę obiektu – mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA. Podpisane właśnie pozwolenie na budowę umożliwi rozpoczęcie procedury wyboru generalnego wykonawcy oraz realizację prac modernizacyjnych. Jeszcze w styczniu ma zostać rozpisany przetarg na wybór wykonawcy. Rozpoczęcie prac budowlanych nastąpi w II kwartale 2014 r.

Przetarg na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej

(www.plk-sa.pl)

PKP PLK SA ogłosiły postępowanie przetargowe na zebranie danych o zasobach środowiska przyrodniczego i jego waloryzacji w sąsiedztwie około 1200 km linii kolejowych. Zamówienie obejmuje wykonanie terenowej inwentaryzacji przyrodniczej na terenach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowych, na których planowana jest w latach 2014-2020 realizacja infrastrukturalnych projektów kolejowych. Inwentaryzacją przyrodniczą w pasie co najmniej 250 m po każdej stronie linii kolejowych objęte będą chronione: typy siedlisk przyrodniczych, rośliny naczyniowe, grzyby (w tym porosty), bezkręgowce, ryby słodkowodne, płazy i gady, ptaki, nietoperze i pozostałe ssaki lądowe i wodne.

Decyzje prezesa UTK w zakresie nałożenia kar pieniężnych za nieprzedłożenie raportów bezpieczeństwa za rok 2012

(www.utk.gov.pl)

Po przeprowadzeniu wszczętych z urzędu postępowań administracyjnych w sprawie nałożenia kary pieniężnej za nieprzedłożenie raportów bezpieczeństwa za rok 2012, prezes UTK nałożył kary pieniężne na następujących przewoźników: S&K Train Transport Sp. z o.o., Koleje Czeskie Sp. z o.o., Koleje Śląskie Sp. z o.o. Łączna wysokość kar nałożonych na ww. przedsiębiorców wyniosła 26 621,15 zł. Należy wskazać, że karze pieniężnej podlega przedsiębiorca (przewoźnik, zarządca infrastruktury), który nieterminowo przedkłada prezesowi UTK raport w sprawie bezpieczeństwa. Przedsiębiorcy kolejowi przedstawiają corocznie, raporty w sprawie bezpieczeństwa za poprzedni rok kalendarzowy.

Metody kodowania EPIRB 406MHz

(www.ulc.gov.pl)

W związku z pytaniami dotyczącymi metod kodowania morskich nadajników sygnału niebezpieczeństwa (EPIRB 406MHz) będących na wyposażeniu statków powietrznych Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że w Polsce do kodowania tych nadajników należy używać, w zależności od rodzaju nadajnika następujących międzynarodowych, zatwierdzonych przez Radę Programu Cospas-Sarsat protokołów kodowania: protokołu użytkownika seryjnego (serial user) z zakodowanym numerem seryjnym EPIRB i numerem certyfikatu typu Cospas-Sarsat lub standardowego protokołu lokacyjnego (standard location) z zakodowanym numerem seryjnym EPIRB i numerem certyfikatu typu Cospas-Sarsat.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak