Polska na zielonym kursie musi zadbać o dobre strategie

2 października 2024, 13:00 Alert

Polscy liderzy energetyki zgodnie twierdzą, że przyszłość leży w zielonej energii. Inwestycje w odnawialne źródła energii, odpowiedź na potrzeby klientów oraz innowacyjne podejście do produkcji wodorów i paliw syntetycznych to kluczowe tematy w ich strategiach.

Sztuczna inteligencja w służbie energetyki jądrowej. Źródło: Freepik

Polska energetyka przechodzi dynamiczne zmiany, a jej liderzy wskazują na potrzebę inwestycji w odnawialne źródła energii oraz elastyczne podejście do spełniania oczekiwań klientów. Wyzwania regulacyjne i wysokie koszty dekarbonizacji nie zniechęcają firm do realizacji ambitnych planów na przyszłość.

– Pisanie strategii, które w chwili wejścia są nieaktualne, to marnowanie czasu. W prywatnej firmie nie mamy strategii, ale odpowiadamy na oczekiwania klienta. Koniec strategii. Nam się udaje spełnić oczekiwania klientów w 27 krajach – powiedział Tomasz Zadroga, Vice Chairman, Chief Investment Officer, Grupa Kapitałowa Respect Energy.

– W listopadzie zamkniemy 20 miliardów złotych finansowania morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Czekamy aż Ministerstwo Klimatu ogłosi ceny minimalne dla kolejnych farm wiatrowych na Bałtyku. To kolejne inwestycje w zieloną energię – powiedział Dariusz Marzec, Prezes Zarządu, PGE Polska Grupa Energetyczna SA.

– Polska posiada systemy ciepłownicze w miastach. W Europie są to systemy pojedynczego lokatora. Koszt dekarbonizacji ciepłownictwa to 500 miliardów złotych – dodał prezes Marzec.

– Rdzeniem firmy są klienci. Niezależnie od tego, co dzieje się w przestrzeni regulacyjnej, musimy dostarczyć klientom energię w najwyższym standardzie. Firmy, które konkurują na rynku światowym, muszą mieć zieloną energię, aby móc konkurować. Gospodarstwa domowe chcą tani prąd z przyjaznych źródeł – stwierdził prezes Grzegorz Lot, prezes zarządu Tauron Energia.

Z Kolei Grzegorz Kinelski, Prezes Zarządu, Enea SA stwierdził:

–Wolałbym być bardziej smart i eko. Pamiętajcie państwo jednak, że inwestycja w farmę wiatrową od pomysłu do efektu trwa 5-7 lat.

Natomiast Grzegorz Onichimowski, Prezes Zarządu, Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA uważa, że:

– Musimy mieć strategię, bo operujemy państwa pieniędzmi. Musimy przekonać regulatora, że inwestycje długo i krótkoterminowe mają sens.

Polska branża energetyczna dynamicznie się rozwija, inwestując w zieloną energię i odpowiadając na rosnące potrzeby klientów oraz wymogi regulacyjne. Liderzy branży podkreślają znaczenie elastyczności, innowacji i długoterminowych planów, aby sprostać wyzwaniom i wykorzystać nadchodzące możliwości.