Bator: PKP może zarobić trzykrotnie więcej dzięki współpracy z deweloperami

12 stycznia 2015, 13:07 Infrastruktura

ROZMOWA

Jarosław Bator,

członek zarządu Grupy PKP

Celem realizowanych i planowanych projektów jest zagospodarowywanie kolejowych terenów we współpracy z deweloperami. Dzięki takiemu modelowi współpracy można zarobić  trzykrotnie więcej, niż w przypadku sprzedaży. Sprzedajemy natomiast udziały w galeriach handlowych, które powstają obok budowanych dworców. Mam tu na myśli inwestycje w Poznaniu i Katowicach. Jedną transakcję już zamknęliśmy. W ubiegłym roku  sprzedaliśmy razem z naszymi partnerami centrum handlowe w Poznaniu. Możliwe, że w tym roku „wyjdziemy” z udziałów w Galerii Katowickiej – mówi portalowi BiznesAlert.pl przedstawiciel PKP.

Czym będzie się zajmować (czy są konkretne projekty inwestycyjne?) nowa spółka Xcity Investment, dedykowana zagospodarowaniem nieruchomości kolejowych?

Jednym z głównych zadań spółki jest współpraca z inwestorami przy realizacji projektów deweloperskich na terenach należących do PKP S.A. oraz koordynowanie tych projektów. PKP jest właścicielem największej bazy nieruchomości w kraju. Wiele z nich to tereny w centrach miast, w bardzo dobrych lokalizacjach. Przez lata ich potencjał nie był wykorzystywany. Teraz to zmieniamy. Wśród największych projektów, nad którymi obecnie pracuje Xcity znajdują się inwestycje polegające na zagospodarowaniu takich miejsc jak: Warszawa Gdańska i Główna, Gdynia Międzytorze, okolice ulicy Bosackiej w Krakowie, czy teren dworca Wrocław Świebodzki.

Oczywiście, projekty deweloperskie będą realizowane także w mniejszych miastach, w sąsiedztwie dworców kolejowych. Tam także dysponujemy atrakcyjnymi  działkami.

Jaki będzie jej status Xcity Investment w strukturze Grupy PKP SA?

Jest to jedna ze spółek Grupy PKP.

Jaki jest przewidywany plan finansowy dla Xcity Investment w 2015 r.? Jaka będzie wartość sprzedanych nieruchomości kolejowych w 2015 r. w porównaniu do 2014 r.?

Xcity Investment nie powstała po to, by sprzedawać nieruchomości. Celem realizowanych i planowanych projektów jest zagospodarowywanie kolejowych terenów we współpracy z deweloperami. Dzięki takiemu modelowi współpracy można zarobić  trzykrotnie więcej, niż w przypadku sprzedaży. Sprzedajemy natomiast udziały w galeriach handlowych, które powstają obok budowanych dworców. Mam tu na myśli inwestycje w Poznaniu i Katowicach. Jedną transakcję już zamknęliśmy. W ubiegłym roku  sprzedaliśmy razem z naszymi partnerami centrum handlowe w Poznaniu. Możliwe, że w tym roku „wyjdziemy” z udziałów w Galerii Katowickiej.

Jeśli zaś chodzi o wartość realizowanych obecnie projektów deweloperskich, to pracujemy nad 18., a ich łączna wartość może sięgnąć nawet 13 mld zł.

Sprzedaż nieruchomości to inne zagadnienie, ale także jeden z najważniejszych aspektów działalności PKP S.A. W minionym roku sprzedaliśmy nieruchomości za ponad 200 mln zł. W 2015 planujemy osiągnąć kwotę ok. 250 mln zł.

Jaką przyszłość widzi PKP w Warszawie dla obszaru Odolany, Szczęśliwice – generalnie terenu między Warszawą Zachodnią, a Warszawą Włochy?

Na tym terenie, który stanowią dwie działki o łącznej powierzchni prawie 27 ha, powstanie centrum kulturalno-oświatowe pod nazwą Stacja Muzeum. Jest to projekt, który zrealizujemy wspólnie z Muzeum Kolejnictwa, którego eksponaty zostaną przeniesione na nasze tereny na Szczęśliwicach. Będzie to placówka na miarę XXI wieku. Planowane jest między innymi wykorzystanie symulatorów, gier i aplikacji multimedialnych oraz techniki 3D. Utworzenie nowej placówki to ogromna szansa na rozwój tych terenów, które staną się niewątpliwie atrakcją turystyczną. Powstaną tam również miejsca do uprawiania sportów i rekreacji.

Co powinno (i co może) powstać w miejscu obecnego Muzeum Kolejnictwa na obszarze dawnej Warszawy Głównej?

Zakładamy integrację środków transportu publicznego i stworzenie nowoczesnej zabudowy komercyjnej. Planujemy również przywrócenie ruchu kolejowego. Zależy nam na tym, aby inwestycja przyniosła korzyści nie tylko PKP S.A. i inwestorowi, ale przede wszystkim pasażerom i mieszkańcom stolicy. Ostateczny charakter zabudowy będzie znany po wyłonieniu inwestora, z którym zrealizujemy ten projekt.

Czy w 2015 r. ulegnie skonkretyzowanie zagospodarowania działki PKP w centrum Warszawy między Al. Jana Pawła II, Al. Jerozolimskimi i ul. Chmielną? Czy w tej sprawie prowadzone są rozmowy z deweloperami?

Trwają prace nad koncepcją dla tego terenu. Mogłaby tam powstać na przykład zabudowa biurowa i hotel. Nie wykluczamy, że projekt nowej zabudowy zostanie wyłoniony w konkursie architektonicznym.

Obecnie trudno przesądzić, czy do tej inwestycji zaprosimy dewelopera. Teraz jest tak, że prywatny inwestor nie ma możliwości uzyskania prawa własności do budynku postawionego nad torami, będącymi własnością PKP.  Trwają prace nad wprowadzeniem prawa warstwowego.

Jakie są pomysły PKP na zagospodarowanie dworców w mniejszych miastach, zwłaszcza tam, gdzie zlikwidowane zostały połączenia kolejowe?

Nieczynne dworce są zbędne z punktu widzenia działalności PKP. Nie oznacza to jednak, że nie mogą zostać w ciekawy sposób zagospodarowane. Bardzo dobrym sposobem jest zbywanie takich obiektów na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. W przejmowanych przez samorządy budynkach powstają na przykład placówki kultury, siedziby ośrodków pomocy społecznej czy straży miejskiej. Dworce te, choć już niepełniące funkcji kolejowych, nadal służą lokalnym społecznościom. Dworce, w których nadal odbywa się obsługa pasażerów kolei, są sukcesywnie modernizowane.
W minionym roku oddaliśmy do użytku podróżnych gruntowanie odnowione obiekty między innymi w Lęborku, Rumi, Myszkowie, Międzyrzecu Podlaskim, Białej Podlaskiej, Środzie Wielkopolskiej. Większość tych inwestycji jest finansowana ze środków budżetu państwa i własnych PKP S.A. Ponadto, jak już wspomniałem, w mniejszych miastach będziemy realizować także projekty deweloperskie.


Rozmawiał: Maciej Pawlak