Branża modowa ma spore zaległości w ochronie środowiska

27 marca 2021, 09:00 Alert

15 największych notowanych na giełdzie firm modowych ma poważne zaległości, jeśli chodzi o realizację społecznych i środowiskowych celów porozumienia paryskiego i celów zrównoważonego rozwoju ONZ – podał w poniedziałek nowy raport Business of Fashion.

Moda. Źródło Wikicommons
Moda. Źródło Wikicommons

Branża modowa a ochrona środowiska

The Business of Fashion, internetowa publikacja o branży modowej, przeanalizowała w swoim raporcie publicznie informacje z pięciu największych firm według przychodów w trzech kategoriach – luksus, odzież sportowa i moda uliczna, między innymi Kering, Adidas, H&M i inne. Przemysł modowy znajduje się pod rosnącą presją konsumentów i rządów, aby zmienić swoje zachowania względem środowiska. Statystyki cytowane przez Światowe Forum Ekonomiczne pokazują, że przemysł jest odpowiedzialny za co najmniej 4 procent globalnej emisji gazów cieplarnianych. Raport Business of Fashion ocenia firmy na 100 w ich postępach w osiąganiu szesnastu celów, które byłyby zgodne z celami zrównoważonego rozwoju ONZ i porozumieniem paryskim w sprawie emisji, odpadów, praw pracowników, wody i materiałów. Ocenił również firmy pod względem przejrzystości, czyli tego, ile informacji o praktykach firmy jest obecnie dostępnych dla opinii publicznej. Kering uplasował się na szczycie z 49 punktami, a Under Armour najniżej z 9 punktami. Średnia ocen dla firm wyniosła 36 punktów.

Raport wykazał, że firmy częściej ujawniały informacje o celach niż konkretne działania zmierzające do ich osiągnięcia. – Nieprzejrzyste praktyki pracy i niejasne definicje tego, co stanowi „dobry” postęp, dodatkowo komplikują sprawę, tworząc mętny obraz tego, gdzie znajduje się branża i jakie kroki są wymagane, aby uporządkować swoje działania – czytamy w raporcie. Kering i Nike osiągnęli najlepsze wyniki w zakresie przejrzystości, podczas gdy PVH, Levi Strauss i VF zajęły najwyższe miejsca w swoich wysiłkach na rzecz zmniejszenia emisji. Under Armour uzyskał najniższe wyniki we wszystkich rankingach z wyjątkiem praw pracowników, gdzie LVMH znalazł się o jeden punkt niżej. Wyniki dla Hermesa, LVMH i Richemont były średnio niższe niż w przypadku firm H&M, Inditex, Gap i Levi Strauss w sześciu kategoriach – emisje, odpady, prawa pracowników, materiały i przejrzystość. Ogólnie rzecz biorąc, przedsiębiorstwa osiągały najgorsze wyniki w zakresie odpadów i praw pracowniczych. Właściciele Uniqlo Fast Retailing, Under Armour i Richemont odnotowali najniższy średni wynik spośród sześciu celów.

Reuters/Michał Perzyński

Inteligentne ustalanie tras może obniżyć emisje CO2 z lotów nawet o 16 procent