Rząd planuje przyjąć rozwiązania usprawniające proces budowy elektrowni jądrowej

29 marca 2021, 17:00 Alert

Rząd planuje w trzecim kwartale tego roku wprowadzić do ustaw tworzących prawne ramy rozwoju energetyki jądrowej w Polsce szereg zmian usprawniających proces przygotowania i realizacji budowy elektrowni jądrowej – czytamy w wykazie prac Rady Ministrów.

Elektrownia Mochovce na Słowacji. Źródło: Wikipedia
Elektrownia Mochovce na Słowacji. Źródło: Wikipedia

Budowa atomu w Polsce

Uchwała Rady Ministrów z dnia 2 października 2020 roku w sprawie aktualizacji programu polskiej energetyki jądrowej oraz uchwała Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2021 roku w sprawie Polityki energetycznej Polski do 2040 roku przewidują wdrożenie w Polsce energetyki jądrowej jako kluczowego narzędzia umożliwiającego redukcję krajowej emisji CO2, stabilizację cen energii oraz zapewnienie długoterminowego bezpieczeństwa energetycznego Polski. Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów harmonogramem budowa pierwszej polskiej elektrowni jądrowej rozpocznie się w 2026 r., w 2033 r. zostanie uruchomiony pierwszy blok elektrowni jądrowej o mocy około 1-1,6 GW, kolejne bloki będą wdrażane co 2-3 lata, a cały program jądrowy zakłada budowę sześciu bloków jądrowych.

Konieczne w tym celu będą zmiany w ustawie z 2011 roku o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących zwana dalej „ustawą inwestycyjną”, która wprowadziła specjalne rozwiązania usprawniające proces inwestycyjny. Dotychczasowy proces stosowania tej ustawy w ramach realizacji inwestycji związanej z budową pierwszej polskiej elektrowni jądrowej pokazał jednak, że ww. ustawa tylko częściowo spełniła cele, dla których była przyjęta. W ocenie ministerstwa klimatu i środowiska pomimo opóźnień oraz wczesnego etapu przygotowania projektu zebrane już zostały dostateczne doświadczenia pozwalające na dokonanie zasadniczej nowelizacji ustawy inwestycyjnej oraz niektórych innych ustaw związanych z procesem przygotowania i budowy obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.

Rząd pracuje nad ustawą o licencjonowaniu elektrowni jądrowych

Zmiany

Projekt zmian przewiduje wprowadzenie do ustaw tworzących prawne ramy rozwoju energetyki jądrowej w Polsce szeregu zmian usprawniających proces przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy elektrowni jądrowej. Do kluczowych z nich należy zaliczyć:

  1. w zakresie ustawy inwestycyjnej:
    – rozszerzenie katalogu inwestycji towarzyszących, o którym mowa w art. 2 pkt 1, w szczególności o inwestycje niezbędne do prowadzenia badań środowiskowych i lokalizacyjnych na potrzeby budowy elektrowni jądrowej,
    – doprecyzowanie przepisów dotyczących decyzji zasadniczej oraz przesunięcie jej na wcześniejszy etap procesu licencjonowania elektrowni jądrowej,
    – rozszerzenie zakresu przedmiotowego decyzji o wskazaniu lokalizacji inwestycji,
    – wydłużenie terminu ważności decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji,
    – przyznanie inwestorowi prawa do zaskarżenia decyzji wojewody o której mowa w art. 14 ust. 5 ustawy inwestycyjnej,
    – wprowadzenie obowiązku nieodpłatnego udostępniania inwestorowi obiektu energetyki jądrowej przez organy administracji publicznej i niektóre inne podmioty, danych zawartych w prowadzonych przez te organy i podmioty rejestrach, ewidencjach i wykazach, na potrzeby realizowanych przez inwestora zadań,
    – rozszerzenie wyłączenia stosowania ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych w zakresie przygotowania i budowy obiektów energetyki jądrowej również na grunty rolne i leśne przewidziane do prowadzenia badań lokalizacyjnych i środowiskowych związanych z budową obiektu energetyki jądrowej;
  2. w zakresie ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1792, z późn. zm.):
    – doprecyzowanie regulacji dotyczących etapów budowy i rozruchu obiektu jądrowego,
    – jednoznaczne uregulowanie dopuszczenia do dalszego prowadzenia ruchu bloku po pozytywnych wynikach testów rozruchowych, do czasu uzyskania zezwolenia Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, zwanego dalej „Prezesem PAA”, na eksploatację, na podstawie warunków zezwolenia na rozruch,
    – doprecyzowanie przepisów dotyczących obszaru ograniczonego użytkowania,
    – wzmocnienie niezależności i pozycji ustrojowej Prezesa PAA m.in. przez przywrócenie wcześniej obowiązującego trybu odwoływania wiceprezesów PAA (tj. na wniosek Prezesa PAA);
  3. w zakresie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247):
    – zwiększenie roli Prezesa PAA w postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dla obiektu jądrowego przez wprowadzenie obowiązku zasięgania przez właściwy organ opinii Prezesa PAA przed wydaniem następujących decyzji administracyjnych lub postanowień:
    – tzw. postanowienia scopingowego (art. 69 ust. 3),
    – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji (art. 71 ust. 1),
    – postanowienia w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia po przeprowadzeniu ponownej oceny oddziaływania na środowisko (art. 90 ust. 1).

Bartłomiej Sawicki

Jakóbik: Zadyszka atomu polskiego w przedbiegach