Budowa pierwszego polskiego bezzałogowca klasy taktycznej jest możliwa

9 lipca 2015, 09:43 Bezpieczeństwo

WB Electronics i Thales podpisały dzisiaj umowę o współpracy w dziedzinie systemów bezzałogowych. Dzięki zawartemu porozumieniu możliwe stało się zbudowanie polskiego bezzałogowego statku powietrznego klasy taktycznej – Gryf.

Bezzałogowce dla polskiej armii

Jednym z kluczowych programów operacyjnych w ramach modernizacji Sił Zbrojnych RP jest dostarczenie polskiej armii bezzałogowych systemów powietrznych (BSP). Po trzech latach dialogu technicznego Inspektorat Uzbrojenia MON podjął decyzję o budowie BSP średniego zasięgu siłami polskiego przemysłu obronnego. Jednocześnie MON zapowiedział, że BSP klasy taktycznej zostaną pozyskane w ramach umowy międzyrządowej od zagranicznego kontrahenta. Powodem takiej decyzji jest brak możliwości budowy takiego systemu w Polsce.

Możliwości te zmienia podpisana 8 lipca br. umowa pomiędzy WB Electronics i Thales. Umowa zakłada budowę polskiego BSP klasy taktycznej Gryf bazującego na doświadczeniach i technologiach systemu Watchkeeper 450. Współpraca zakłada budowę BSP Gryf w polskich zakładach i zgodnie z wymaganiami MON. Co więcej, zgodnie z porozumieniem technologie krytyczne (np. data link, komputer misyjny, oprogramowanie, niektóre głowice obserwacyjne, elementy kryptograficzne, integracja z systemami C4ISR) będą opracowane przez polskich inżynierów. Pozwoli to uzyskać pełną kontrolę nad oferowanym polskiej armii systemem, a także kluczami szyfrowania, co pozwoli zabezpieczyć podstawowe interesy kraju.

Dzisiaj spółki Thales i WB Electronics podpisały memorandum porozumienia w celu rozpoczęcia bliskiej współpracy i stworzenia warunków, które wesprą polskie inwestycje w bezzałogowe systemy powietrzne i związane z nimi technologie. Oczekujemy, że pozwoli ono na stworzenie trwałego i rentownego partnerstwa podczas opracowywania systemu Watchkeeper przeznaczonego na polski rynek. Mamy w tym wsparcie rządu Wielkiej Brytanii.  Watchkeeper to dojrzały system nowej generacji, który obecnie jest wykorzystywany przez brytyjskie siły zbrojne i został sprawdzony podczas misji w Afganistanie. Jest także wyjątkowy: bezzałogowiec posiada stosowne certyfikaty bezpieczeństwa lotów w przestrzeni powietrznej oraz mechanizm przeciwoblodzeniowy, co sprawia że doskonale nadaje się dla potrzeb polskich sił zbrojnych. Jesteśmy gotowi do współpracy z polskim przemysłem, aby zagwarantować Polsce pełną niezależność w zakresie korzystania z systemu Watchkeeper – powiedział Victor Chavez, Prezes Thales w Wielkiej Brytanii.

Thales to główny wykonawca systemu Watchkeeper. Ten największy program bezzałogowy w Europie umocnił spółkę na pozycji lidera w zakresie bezzałogowych systemów powietrznych. Watchkeeper jest wyposażony w dwa zaawansowane sensory oraz stanowi system przystosowany do działań we wszystkich warunkach pogodowych, który zapewnia stałą możliwość prowadzenia nadzoru i obserwacji na całym świecie. Co ważne Watchkeeper to obecnie jedyny bezzałogowiec zaprojektowany, skonstruowany i przetestowany, który spełnia europejskie cywilne i wojskowe kryteria zdatności do lotu. Jest również certyfikowany przez brytyjski Inspektorat Lotnictwa Wojskowego w ramach brytyjskiego ministerstwa obrony.

– Podpisane porozumienie z Thales stwarza nam niezwykłą szansę na opracowanie polskiego BSP klasy taktycznej. Tworząc technologie kluczowe dla bezpieczeństwa Polski siłami krajowych producentów działamy zgodnie z racją stanu. Szczególnie gdy za krytyczne rozwiązania dla funkcjonowania BSP będzie odpowiadała strona polska – powiedział Adam Bartosiewicz, Wiceprezes Zarządu WB Electronics.

Polski BSP finansowany z NCBiR

Polski przemysł posiada szerokie kompetencje w budowie samolotów bezzałogowych. Wiele polskich rozwiązań, jak FlyEye oferowany przez WB Group, wykorzystywanych jest obecnie przez Siły Zbrojne RP. Potwierdzeniem kompetencji polskich przedsiębiorstw w dziedzinie bezzałogowców jest utworzenie przez Narodowe Centrum Badania i Rozwoju programu sektorowego dotyczącego platform bezzałogowych. O wnioskowało 17 podmiotów zrzeszonych w Polskiej Platformie Technologicznej Systemów Bezzałogowych. Program sektorowy (IINNOSBZ) szacowany jest na ok. 800 mln złotych.

– Dzięki finansowaniu z NCBiR na bazie rozwiązań, które znajdujemy w BSP Watchkeeper możemy polskimi siłami, w polskich przedsiębiorstwach i przy użyciu krytycznych technologii opracowanych przez polskich inżynierów zbudować bezzałogowca klasy Gryf, którego będziemy mogli w pełni kontrolować i być może w przyszłości eksportować do innych państw – dodał Adam Bartosiewicz, Wiceprezes Zarządu WB Electronics.

Korzystając z finansowania NCBiR polski przemysł może – na bazie Watchkeepera – rozwinąć technologię bezzałogowców klasy taktycznej do zastosowań cywilnych i wojskowych. Spółka Thales zaprosiła spółkę WB Electronics do wzięcia udziału w dojrzałym programie wartym na jego finalnym etapie niemal miliard funtów brytyjskich, aby ta była w stanie w pełni korzystać z jej doświadczenia w ustanawianiu niezależnej kontroli nad rozwojem jej systemu bezzałogowego najnowszej generacji.

Źródło: Thales