Chińczycy pomogą Rosjanom. „Miliardy na dokończenie gazoportu”

25 kwietnia 2016, 16:30 Alert

(Oilcapital.ru/Piotr Stępiński/Wojciech Jakóbik)

Chińskie banki udzielą kredytów w wysokości 10 mld dol. na dokończenie terminalu Jamał LNG. O pożyczce, w projekcie z udziałem chińskiego koncernu CNPC oraz rosyjskiego Novateku poinformował wiceprezes CNPC, Wang Zhongcai. Terminal powinien rozpocząć prace w przyszłym roku.

– Udzielenie kredytu zostało praktycznie przesądzone, rozmowy z bankami wciąż trwają – powiedział dziennikarzom w Moskwie pierwszy wiceprezes CNPC Wang Zhongcai.

CNPC jest gotowe rozważyć propozycje Novateku dotyczące udziału w innych, nowych projektach razem z rosyjską spółką.  – Mamy dobre, partnerskie stosunki z Novatekiem. Jeżeli pojawi się jakaś propozycja jesteśmy gotowi od jej rozważenia – powiedział Wang Zhongcai. Członek zarządu chińskiej spółki zadeklarował rozważenie udziału w projekcie na Półwyspie Gydańskim, w pobliżu Morza Karskiego.

Novatek rozważa także możliwość budowy nowego terminala LNG w porcie Sabetta (projekt Arctic LNG – przyp. red.) gdzie jest już budowany terminal w ramach projektu Jamał LNG. Gaz będzie pochodził ze złoża m.in. Salimanowskoje, który znajduje się na Półwyspie Gydańskim. Rozpoczęcie budowy terminalu zaplanowano na 2018 roku.

Wcześniej prezes Novateku, Leonid Michelson mówił o tym, że póki co spółka nie podjęła ostatecznej decyzji w sprawie lokalizacji terminala ale trwa ,,koncepcyjne analizowanie projektu”.

Warto wspomnieć, że według wiceprezesa CNPC najprawdopodobniej w maju chińskie banki podpiszą dokumenty o udzieleniu środków na realizację projektu Jamał LNG.Obecnie zostały rozwiązane niemal wszystkie problemy techniczne związane z udzieleniem środków.

Wang podkreślił, że nie jest planowana wymiana dostaw LNG, które CNPC będzie otrzymywał ze wspomnianego terminala na surowiec dostarczany przez Gazprom gazociągami.

Projekt Jamał LNG przewiduje budowę terminala LNG o przepustowości 16,5 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie, w oparciu o bazę surowcową zlokalizowaną na złożu Południowe Tambejskoje. Całkowity koszt projektu wynosi 26,9 mld dol. Oczekuje się, że pierwszy z trzech etapów budowy terminala zostanie zakończony w 2017 r.

Akcjonariuszami projektu są: Novatek – 50,1 procent udziałów, francuski Total – 20 proc. oraz Fundusz Jedwabnego Szlaku – 9,9 proc. Problemem projektu był brak dostępu do finansowania zewnętrznego ze względu na sankcje zachodnie. Chiński kapitał pomoże ominąć ten problem.

Ponadto jak informował 21 kwietnia BiznesAlert.pl, CNPC jest zainteresowane prywatyzacją rosyjskiego koncernu naftowego Rosnieftu.