FT: Chiny zyskują przewagę technologiczną nad Niemcami

4 marca 2019, 15:45 Alert

Jak pisze dziennik Financial Times prawdopodobnie największym problemem geopolitycznym dla Unii Europejskiej, a w szczególności dla Niemiec, są przyszłe stosunki gospodarcze z Chinami ze względu ich szybki postęp technologiczny.

fot. Flickr

Według Financial Timesa Berlin płaci za swoje polityczne wybory dotyczące redukcji zadłużenia. Stąd m.in. zainteresowanie Niemiec technologiami 5G produkowanymi przez Huwaei.

Jak przypomina gazeta w ubiegłym tygodniu wysoki rangą urzędnik kanclerz Angeli Merkel miał odwiedzić Chiny, by zapoznać się z porozumieniem w sprawie zwalczania szpiegostwa. Według Financial Times’a celem wizyty były oferta jaką Huawei złożyła na budowę sieci 5G w Niemczech. Porozumienie o zakazie szpiegostwa pozwoliłoby Niemcom udawać, że Chiny nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa. Relacje gospodarcze między Berlinem i Pekinem są niejednoznaczne, ponieważ stosunek Niemiec do Chin jest ambiwalentny. Niemcy potrzebują chińskich technologii. Operatorzy ich rodzimych sieci komórkowych są szczególnie zainteresowani technologią 5G, którą oferuje Huawei, ponieważ niemieckie sieci już korzystają ze sprzętu chińskiego giganta.

Z drugiej strony Berlin obawia się chińskich firm, które oferują tę technologię. Nowa strategia przemysłowa autorstwa niemieckiego ministra gospodarki Petera Altmaiera zakłada ochronę całych sektorów gospodarki przed przejęciami przez chińskie podmioty – lotnictwa, telekomunikacji, energetyki, robotyki i branży kolejowej. Według Financial Times’a kiedyś Niemcy postrzegały Chiny jako rynek eksportowy dla swojej produkcji, która miała napędzać rozwój przemysłu. Dzisiaj wydaje się, że w relacjach z Berlinem Pekin staje się starszym partnerem.

Kluczowe znaczenie będzie miał przemysł samochodowy. Motoryzacja była niegdyś najważniejszą branżą, w której Niemcy osiągały sukcesy, a która także przyczyniła się do późniejszego dobrobytu Chin. Obie strony mają jednak przeciwstawne interesy. Nadmierna zależność od technologii silników diesla sprawiła, że niemiecki przemysł samochodowy później zaczął inwestować w sztuczną inteligencję oraz elektromobilność. Jak zauważa Financial Times obydwa państwa mają ze sobą wiele wspólnego. Zarówno Niemcy jak i Chiny są gospodarkami zorientowanymi na eksport, posiadając nadwyżki oszczędności. Strategia gospodarcza Niemiec nie jest jednak tak konsekwentna jak chińska. Berlin chce zmniejszać swoje zadłużenie. Nadmierna konsolidacja sektora fiskalnego była główną przyczyną niedoinwestowania w drogi, sieci telekomunikacyjne oraz pozostałe nowe technologie.

Według brytyjskiej gazety redukcja zadłużenia sektora finansów publicznych była wyborem politycznym. Gdyby zamiast tego Niemcy inwestowały w obronę i przewagę przemysłową w przyszłości sytuacja byłaby inna. Wymagałoby to jednak pewnego rodzaju myślenia geostrategicznego, na które brakuje miejsca w dyskusjach politycznych w Unii Europejskiej. Oferta Huawei dotycząca sieci 5G pokazuje, że Bruksela nie jest dobrze przygotowana do prowadzenia skutecznej polityki przemysłowej przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa.

Financial Times/Piotr Stępiński