Dutkiewicz: Podwykonawca spowalnia modernizację linii kolejowej Warszawa-Radom

5 grudnia 2014, 13:12 Infrastruktura

Jednym z największych problemów przy realizacji zadań inwestycyjnych przez PKP PLK jest modernizacja odcinka Warszawa – Radom linii kolejowej nr 8. Jak informował portal rynek-kolejowy.pl z uwagi na opóźnienie (dokumentacja miała być gotowa na koniec 2012 r.) PKP PLK zerwała współpracę z wykonawcą – spółką Mott MacDonald, która miała wykonać projekt budowlany i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne dla tej inwestycji. Co dalej z ta inwestycją? – Odcinki Czachówek – Warka oraz Warka – Radom, wraz z dobudową drugiego toru, będą realizowane, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, ze środków UE na lata 2014-2020. Odcinek Warszawa Okęcie – Czachówek zostanie zrealizowany ze środków UE na lata 2007-2013. Inwestycje zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem środków UE – informuje nasz portal Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Jego zdaniem podpisanie umów z wykonawcami na modernizację pierwszej części trasy (odcinek Warszawa Okęcie – Czachówek i stacja Radom) planowane jest w najbliższym czasie, na przełomie 2014 i 2015 roku.

– Wybrane są już najkorzystniejsze oferty – twierdzi dalej Maciej Dutkiewicz. – Modernizacja stacji w Radomiu zajmie 12 miesięcy od momentu podpisania umowy, a na odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek prace potrwają 20 miesięcy. Pozostała część trasy będzie modernizowana równolegle w ramach drugiego etapu projektu. Umożliwi to zakończenie wszystkich prac w kolejnej perspektywie finansowej. To pozwoli w maksymalnym, możliwym stopniu wykorzystać unijne dofinansowanie.

Według informacji przedstawiciela PKP PLK obecnie trwają przygotowania do wszczęcia procedur przetargowych na pozostałą część trasy (odcinki Czachówek – Warka oraz Warka – Radom).
– Wśród powodów opóźnień w realizacji inwestycji są kłopoty z pozyskiwaniem działek pod budowę oraz wielomiesięczne opóźnienia firmy projektowej, która miała wykonać projekt i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne – uważa Maciej Dutkiewicz. – Umowa z firmą Mott MacDonald została rozwiązana. W październiku i listopadzie br. odbyły się spotkania dotyczące wykupu gruntów. W najbliższych tygodniach odbędą się kolejne spotkania zespołu negocjacyjnego PLK, na których poruszane będą kwestie wysokości odszkodowań za przejęcie praw do nieruchomości, znajdujących się na obszarze wytyczonym dla odcinka Warszawa Okęcie – Piaseczno.

W terminach późniejszych sukcesywnie będziemy prowadzić negocjacje dotyczące wykupu gruntów i odszkodowań dla dalszych obszarów, tj. od Piaseczna w stronę Radomia – zapewnia dalej Dutkiewicz.
– Modernizacja trasy Warszawa Okęcie – Radom polega na wyremontowaniu torów oraz pozostałej infrastruktury, jak sieć trakcyjna, systemy zasilania – stwierdza Maciej Dutkiewicz. – Powstanie również nowy system sterowania ruchem. Na jednotorowym odcinku z Warki do Radomia zostanie dobudowany drugi tor. Na wszystkich przystankach powstaną nowe, wyższe, a więc wygodniejsze perony, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, z ciężkim bagażem i rowerzystów.

– Po zmodernizowanych torach pociągi pasażerskie będą mogły jechać z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast pociągi towarowe z prędkością do 120 km/h – informuje na zakończenie rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.